Gå til innhold

hvis man ser noen kjører uaktsomt i trafikken, ringer man 112 eller 02800 da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

har en "diskusjon" ang. tema her...
tenker da vinglete, stor fart, farlige forbikjøringer eller andre uaktsomme handlinger.

Anonymkode: f5a67...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

tenker da vinglete, stor fart, farlige forbikjøringer eller andre uaktsomme handlinger.

Hvis du oppfatter at kjøringen er til umiddelbar fare for andre trafikanter så ringer du 112. Er det bare noen som kjører litt mistenkelig, uten at det er direkte farlig, ringer du 02800.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har ringt 02800 har de brukt så lang tid på å svare at det er latterlig. 

Anonymkode: 264d6...7df

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringe politiet ? haha! Prøvde for ganske mange år siden da en gal mann truet med kniv midt i Oslo. "Vi har ikke tid nå" var svaret.

Anonymkode: cd440...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dessverre litt samme erfaring som AB over. Oftest er det "ingen patrulje i nærheten" og "vi kan ikke prioritere dette nå". Bor litt ut på landet og den orwellske "nærpolitireformen" fjernet all politi fra distriktet.

Anonymkode: fe098...54a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha det på video, ellers er det ikke vits. Det kan gå om du sier til politiet du mistenker promillekjøring. 

Anonymkode: ded83...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har dessverre litt samme erfaring som AB over. Oftest er det "ingen patrulje i nærheten" og "vi kan ikke prioritere dette nå". Bor litt ut på landet og den orwellske "nærpolitireformen" fjernet all politi fra distriktet.Anonymkode: fe098...54a

Orwelsk? For noe tull, er ikke lurt å bruke slike begrepet når du ikke vet hva de betyr. Hensikten med reformen var å få flere politifolk ut i gatene, og det har man lykkes med, selv om vi nå har en regjering som kutter hardt i politiets budsjetter og omgjør den positive utviklingen man så under de borgerlige.

Anonymkode: 8aa93...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Orwelsk? For noe tull, er ikke lurt å bruke slike begrepet når du ikke vet hva de betyr. Hensikten med reformen var å få flere politifolk ut i gatene, og det har man lykkes med, selv om vi nå har en regjering som kutter hardt i politiets budsjetter og omgjør den positive utviklingen man så under de borgerlige.

Ah, det klassiske "rett på personangrep" inklusive skrivefeil. 👌 Blir ikke mer KG enn dette.

Jeg er frivillig brannkonstabel. Utrykningstiden for politiet her gar gått opp fra 5-30 minutter til 45-65 minutter på de fleste trafikkuhell. UP kommer langveisfra og lokale politifolk er på jobb langt borte. Vi og ambulansefolka må dirigere/stoppe trafikk og gjøre annet politiarbeid som forhindrer oss i å konsentrere oss om det arbeidet vi skal gjøre.

Ja, det er ulemper med å reversere reformen også. Men mange distriktsledere har bedt om flere politikontor med god grunn.

Anonymkode: fe098...54a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2023 den 8.19):

flere politifolk ut i gatene, og det har man lykkes med,

Eeeehhh.....  ??????     😲

Anonymkode: 2847d...3fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ringt 112 i den situasjonen fordi det er fare for liv og helse.

Anonymkode: a5bb2...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.11.2023 den 21.28):

Det kommer an på faren adferden påregnelig utgjør for andre. Selvsagt. Du skal, gitt at du har lappen, være mer enn i stand til å gjøre en presis og rask vurdering av skadepotensialet. Er du (eller vedkommende du diskuterer med) det ikke? Vær snill og ta flere kjøretimer, for da utgjør også du en påregnelig fare bak ethvert ratt.

Anonymkode: 6800d...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/28/2023 at 8:19 AM, AnonymBruker said:

Det er ikke en nærpoliti reform, om man får mange mil til nærmeste politibetjent. 

Anonymkode: 3923a...a99

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
AnonymBruker

Jeg ringte 112 en gang pga en trailer som vinglet frem og tilbake på E18, var ute på veiskulderen og over i nabofelt flere ganger. Fikk streng beskjed om å legge på umiddelbart og ringe 02800 i stedet.

Anonymkode: 77362...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2023 den 8.19):

Nytter ikke å få politifolk i gatene i byene når det betyr at vi som bor i distriktene ikke får politi i det hele tatt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ringte 112 en gang pga en trailer som vinglet frem og tilbake på E18, var ute på veiskulderen og over i nabofelt flere ganger. Fikk streng beskjed om å legge på umiddelbart og ringe 02800 i stedet.

Anonymkode: 77362...d37

Mens jeg har fått beskjed fra politiet at hvis jeg ser en farlig trafikant skal jeg umiddelbart ringe 112. 

Det er alltid nødsentralen skn oppgave å fordele. Ring en gang for mye, enn en gang for lite. 

Anonymkode: ce712...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har selv ringt 02800 tre ganger i forbindelse med farlige forbikjøringer og at biler ligger i motsatt felt gjentatte ganger før svinger de ikke har sikt i. Den verste jeg så var en som kjørte 100-150 i 60-sona forbi en drøss med biler og null sikt gjennom svinger. Helt greit at de selv vil kjøre seg ihjel, men da får de kjøre i fjorden eller en fjellvegg og ikke ta med seg hele familier i bilene på veien (selv om det er egoistisk ovenfor deres egen familie og hjelpepersonell). Har hatt videobevis hver gang og politiet har bedt oss sende det inn. I ett av tilfellene ringte politiet meg opp igjen og sa at de hadde tatt sjåføren. Mannen min dro etter en som nesten tok livet av han i trafikken. Han kjente veiene bedre og fikk stoppa bilen. Han hadde politiet på telefonen hele tiden og sjåføren havnet til slutt i fengsel. 

Anonymkode: 1a214...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ringt 02800 et par ganger når jeg har lagt bak biler med farlig kjøring. Da har politiet gjerne ville hatt registreringsnummeret på bilen, og de har også sagt at de skulle sende ut noen. Ved en anledning ba de meg også om å fortsette å ligge bak bilen, og oppdatere de på hvor den kjørte dersom jeg hadde mulighet til det. 

Anonymkode: 472a6...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...