AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #1 Skrevet 26. november 2023 Dette har mange sagt i lang tid, og alle piler har pekt i denne retningen. Prisene kommer til å ta helt av, og økningen kan bli mer enn tosifret i Oslo. Så da er det vel bare for de som allerede eier bolig i Oslo å gni seg i hendene. Jeg kjente i hvert fall at jeg ble stresset nå. Jeg får kaste meg rundt på nyåret. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/frykter-amerikanske-tilstander/16236750/ Anonymkode: 86b7c...dfe 3
Portia Catonis Skrevet 26. november 2023 #2 Skrevet 26. november 2023 Jeg hadde ikke giddet å bo i Oslo om så leiligheter hadde vært gratis. 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #4 Skrevet 26. november 2023 Portia Catonis skrev (Akkurat nå): Jeg hadde ikke giddet å bo i Oslo om så leiligheter hadde vært gratis. Ok, men nå har det seg slik at noen (som meg) elsker Oslo. Jeg synes byen er magisk. Oslo tilbyr alt jeg kan drømme om av kulturelle tilbud, shopping, jobber og arrangementer. Så jeg merket som sagt at jeg ble stresset nå. Jeg vil så gjerne få kommet meg inn i boligmarkedet, og det hadde også vært gøy å få ta del i og oppleve denne prisøkningen. Derfor skal jeg begynne å gå på visninger for alvor i januar. Innlegget var bare ment som en "heads up", og var tydeligvis ikke rettet mot deg som misliker Oslo. Men som det står i artikkelen, så vil jo prisene øke i hele landet. Bare mindre enn i Oslo, selvsagt. Anonymkode: 86b7c...dfe 9 1 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #5 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): BS. Anonymkode: 90ad0...d03 Hvorfor mener du det er bullshit? Anonymkode: 86b7c...dfe 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #6 Skrevet 26. november 2023 Jeg tviler sterkt på at det blir så dramatisk😅 Jeg eier bolig i Oslo allerede og skal sannsynligvis selge ila 2025-2027 for å flytte ut av byen så det hadde jo vært utopi for min del som allerede har hatt grei verdiøkning siden kjøp men jeg har ikke helt trua på det der altså. Anonymkode: 7f84b...c0e 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #7 Skrevet 26. november 2023 Først skal prisene betydelig ned iallfall. Hoper seg opp med usolgte bruktboliger i Oslo. Anonymkode: b9cc4...9c2 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #8 Skrevet 26. november 2023 Jeg sparer, men trur ikke jeg klarer å holde tritt med prisøkningen. Mer realistisk er nok å flytte ut av landet og til en større, bedre, og billigere by enn Oslo. Anonymkode: 24825...865 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #9 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Først skal prisene betydelig ned iallfall. Hoper seg opp med usolgte bruktboliger i Oslo. Anonymkode: b9cc4...9c2 Betydelig ned? I Oslo? ALDRI. Anonymkode: 8d7d9...542 7 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #10 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Først skal prisene betydelig ned iallfall. Hoper seg opp med usolgte bruktboliger i Oslo. Anonymkode: b9cc4...9c2 På kort sikt kanskje ja, men det vil igjen starte ny etterspørsel, i tillegg til at boligutbyggerne ikke er så interessert i å starte nye prosjekter når prisene er lave. Over lengre tid fører det til mangel på boliger, som igjen tilsier høyere priser. Anonymkode: 97645...7f9 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #11 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tviler sterkt på at det blir så dramatisk😅 Jeg eier bolig i Oslo allerede og skal sannsynligvis selge ila 2025-2027 for å flytte ut av byen så det hadde jo vært utopi for min del som allerede har hatt grei verdiøkning siden kjøp men jeg har ikke helt trua på det der altså. Anonymkode: 7f84b...c0e Men hvorfor tror du ikke prisene øker ytterligere? Hva er argumentasjonen mot det? Anonymkode: 86b7c...dfe 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #12 Skrevet 26. november 2023 Lauridsen i Eiendom Norge vet godt at psykologien i markedet har mye å si. I desember og januar kommer det en prisnedgang på statistikkene. Han prøver selvsagt å snakke markedet opp. Han er tross alt direktør i Eiendom Norge. Anonymkode: b9cc4...9c2 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #13 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Først skal prisene betydelig ned iallfall. Hoper seg opp med usolgte bruktboliger i Oslo. Anonymkode: b9cc4...9c2 Hvorfor tror du at de skal ned? Nå må folk begynne å komme med argumenter her. Anonymkode: 86b7c...dfe 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #14 Skrevet 26. november 2023 Pussig hvordan alle heletiden er redd for skyhøye boligpriser i et marked hvor vi for lengst har nådd de skyhøyeboligprisene man brukte de forrige 15 årene på å "frykte", men aldri noen som har noen annen løsning enn å løpe å kjøpe, få mer lån og fortsette å blåse i balongen. Det eneste disse folkene er redde for er at bobla sprekker, og så langt har de gjort en god jobb i å få grådige og oppurtinistiske mennesker til å satse på at flere og flere hiver seg på. Anonymkode: b3622...7db 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #15 Skrevet 26. november 2023 Her jeg bor så bygges det som bare det nå. Så jeg trur ikke det blir så stort problem her. Hvis det ikke plutselig kommer ekstremt mange flyttende hit da. Men jeg har nesten nedbetalt bolig. Men jeg har et barn som ikke er inne i boligmarkedet enda. Tenker mye på henne da. Anonymkode: bfaf3...18a
Celestia Skrevet 26. november 2023 #16 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Betydelig ned? I Oslo? ALDRI. Anonymkode: 8d7d9...542 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): På kort sikt kanskje ja, men det vil igjen starte ny etterspørsel, i tillegg til at boligutbyggerne ikke er så interessert i å starte nye prosjekter når prisene er lave. Over lengre tid fører det til mangel på boliger, som igjen tilsier høyere priser. Anonymkode: 97645...7f9 Dette er korrekt. I tillegg står det hundrevis av ferdigregulerte boliger i kø i Oslo. Disse blir ikke påbegynt fordi det nå koster mer enn det smaker å bygge boliger. Med alle flyktningene som kommer og skal bosettes også så er egentlig alt som står i denne artikkelen helt logisk. Det vil bli et enormt press på bruktboligmarkedet og leiemarkedet, og tilbudene kommer ikke til å være i nærheten av å holde tritt med etterspørselen. 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #17 Skrevet 26. november 2023 Hjelper ikke å sette høyere priser hvis ikke folk har mulighet til å kjøpe. Eiendomsmeglere og andre med egeninteresse i å hause opp boligprisene vet at mye handler om psykologi (skyyyynd dere å kjøpe nåååååå før prisene stiiiiiiger...!!!!!), men det hjelper ikke når tilgangen til lån krymper inn. Folk har ikke like mye penger å bruke i boligmarkedet, og det vil neppe forandre seg med det første. Folk kunne låne mye mer da renta var lav, og med mindre den havner ned på samme lave nivå (vil neppe skje), så vil ikke folk kunne kjøpe til høyere priser uansett hvor mye "psykologi" Eiendom Norge og eiendomsmeglere prøver seg på. Hjelper ikke at man ønsker 5 millioner for en bolig hvis potensielle kjøpere ikke kan kjøpe for mer enn 4 millioner. Anonymkode: 57c28...6de 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #18 Skrevet 26. november 2023 Helt enig. Boligprisene i Oslo skal opp, opp, opp! Det bygges nesten ingen nyboliger for tiden og salget på bruktboliger har stoppet litt opp. Når den proppen løsner (som kan være allerede på nyåret eller mot 2025) så kommer Oslomarkedet til å eksplodere! Vi valgte derfor å kjøpe oss opp i dagens litt trege marked. Holder ut med høy rente noen år, og tipper vi kommer til å få god avkastning på lang sikt. Anonymkode: bf4c6...b6d 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #19 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men hvorfor tror du ikke prisene øker ytterligere? Hva er argumentasjonen mot det? Anonymkode: 86b7c...dfe Jeg tror de kan fortsette å øke noe, men ikke så dramatisk som artikkelen mener. Anonymkode: 7f84b...c0e
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #20 Skrevet 26. november 2023 Renta skal videre opp og det vil fortsatt ta noe tid før den siste trolige renteøkningen i desember biter gir utslag i redusert betalingsevne hos husholdningene. Fordi renten har økt har må kundene tåke høyere rente, dvs. mange får nå mindre i boliglån fra banken. Dvs. selv om mange kan tenke seg å kjøpe dyrt, vil et finansieringsbevis sette en stopper for flere i hvor høyt de kan gå i en budrunde. At prisene i Oslo vil øke på sikt? Ja, det antar jeg. Men at de skyter fart i januar tror jeg ikke med mindre det kommer et rentekutt. Anonymkode: b9cc4...9c2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå