Gå til innhold

Hva kan jeg forvente som pårørende til noen i omsorgsbolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår demente far leier en liten leilighet på et kommunalt sykehjem hvor det er bemanning 24/7. Han betaler for varmmat og tørrmat daglig som han enten kan få i leiligheten sin eller spise i felles kantine (maten tilberedes på storkjøkkenet der). Det er pleiere innom faren vår daglig med medisiner. Vår far eier ikke boevne så vi ble enige med pleierne der for en stund siden at han skal få hjelp til å rydde/vaske samt vasking av klær (dette koster litt ekstra). Da jeg var innom sist gang så det helt bombet ut der. Jeg brukte nesten 2 timer på å rydde/vaske, vaske kopper, kaste råtten mat og vaske klær   I tillegg møtte jeg min far til en undersøkelse samme dag hvor han møtte opp i en bukse full av avføring.. Jeg snakket med en pleier i etterkant angående dusjing samt skifting av klær og de skulle følge bedre med på dette. Jeg nevnte ikke dette med skitten/rotete leilighet da jeg synes det er ubehagelig og jeg ville ikke virke som en sytete pårørende.

Nå skal jeg snart på besøk igjen og denne gangen tar jeg med barna men jeg er redd jeg må bruke noen timer på å vaske igjen før man får lyst til å sette seg ned der. Spesielt når jeg har barna mine med..

Er jeg en en slitsom pårørende som ringer i forkant og ber pleierne sjekke forholdene inne hos faren min før vi kommer på besøk? 

Jeg har en god tone med de som jobber der og jeg vet at pappa ikke er den letteste å ha med å gjøre. Jeg krever veldig lite sånn ellers. Jeg jobber selv innenfor helsevesenet men jeg blir litt blind her når jeg er pårørende selv...

Anonymkode: aaa56...ebd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det syns jeg ikke.

Hvis du betaler ekstra, så ser jeg ikke noe i veien for det - selv om faren din er vanskelig, så burde man forvente et minimum. Det virker jo til å ha vært neglisjert lenge hvis du måtte bruke to timer på å rydde og vaske.

Men kanskje du bør søke han fra leilighet til en annen type plass siden han ikke er i stand til å ta vare på seg selv?

Anonymkode: 0707c...20d

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det høres ikke ut som det er rett tilbud for ham, har dere søkt sykehjem?

Synes absolutt ikke du er vanskelig om du spør om det, tvert i mot.

Endret av Rumle
  • Liker 3
Skrevet

"Vår far eier ikke boevne så vi ble enige med pleierne der for en stund siden at han skal få hjelp til å rydde/vaske samt vasking av klær (dette koster litt ekstra)"

Dette må du holde dem til og minne dem på. Du/dere betaler ekstra for en tjeneste som skal øke livskvalitet og levekårene til faren din. Det MÅ de bare følge opp. Gjør de ikke det så klager du til leder av omsorgstjenestene i din kommune. Mannen kan ikke bo i en svinesti og gå rundt med avføring i buksene. Det er så uverdig at jeg har ikke ord

Anonymkode: 8e9ff...5b5

• Liker 5
Skrevet

Det høres ut som en ordinær sykehjemsplass er det riktige for faren din nå, og ikke å bo i omsorgsbolig. Du bør søke sykehjemsplass parallelt med at du etterlyser oppfølging av de ekstratjenestene dere betaler for.

• Liker 4
Skrevet

Din far trenger en langtids sykehjemsplass, han er klart ikke egnet for en omsorgsbolig.  Der får de for det meste bare tilsyn og bør klare det meste selv.  Ring tjenestekontoret men beregn en del ventetid.

Anonymkode: 4ce9c...06a

• Liker 1
Skrevet

Slik hadde vi det for vår far også. Vask av leiligheten ble ikke gjort av de som jobbet i boligen, men av annet personell fra kommunen. Dette ble gjort ved visse intervaller, da ble det naturlig nok litt skittent før neste vask. De ansatte ved boligen hjalp til hvis de hadde tid, men de måtte ofte haste videre.

Jeg var som regel innom 1-2 ganger i uken, da ryddet jeg litt, støvsuget kjapt og vasket over bordet. Det tok aldri mer enn 15 minutter, men i løpet av en måned ble det jo en time eller litt mer.

Det var sjelden det stod noen oppvask og jeg måtte aldri gjøre klesvask. Søppel ble tømt hver dag. Hygiene opplevde jeg at var godt ivaretatt. De gangene vi skulle til legen gav jeg beskjed på forhånd slik at de passet på at han ble dusjet samme morgenen.

Du kan jo spørre litt hva du kan forvente når det gjelder rengjøring, for å forsikre deg om at du ikke har misforstått noe. Det med hygiene synes jeg høres ille ut, det kan ha vært en fersk hendelse og at det var uflaks at det ble sånn akkurat den dagen? Men hvis dette er noe som gjentar seg så er det jo selvfølgelig ikke godt nok.

Anonymkode: 45dc3...eda

• Liker 1
Skrevet

Det er nok veldig begrenset hvor mye de ansatte har tid til å rydde hos din far. Det høres ut som han har helt feil hjelpetilbud, han bør han en fastplass på dementavdeling der noen kan hjelpe med dagen stell og pleie, rydding av rom, renhold, medisiner og ernæring. 

Anonymkode: fe191...667

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...