Gå til innhold

Hjemmelaget potetmos blir lim

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg koker poteter til de er ferdige, skreller dem og knuser de litt med en gaffel, putter det i matmaskinen, heller i litt melk, setter på lokket og starter maskinen.

Når det har holdt på i ca. et halvt minutt smaker det lim og alt er seigt.

Hva gjøres feil her? :forvirret:

Skrevet

Hehe - du moser dem alt for mye. Kjøp deg en potet-stapper og mos i ca et halvt minutt for hånd - så blir det perfekt potetstappe :) Ha i en dæsj smør litt salt, pepper og litt hvitløk også så blir den enda bedre

Skrevet

Jeg bruker aldri kjøkkenmaskin, men sånn hånd-stapper. Blir ikke lim da.

Har du salt i potetene? Det, kombinert med kjøkkenmaskin, kan gjøre dem seige.

Jeg skreller, koker, salter/krydrer/har i smør, stapper, sper med melk, stapper mer, sper, stapper...til den har fin konsistens.

Skrevet

Har du i salt når du koker potetene? Salt etter at du har laget mosen ferdig, hvis ikke ender du opp med lim.

Min erfaring er at mosen blir luftigere og bedre når jeg moser med håndmakt. Bruker en stapper (flat innretning med hull på som er festet til et skaft). Moser jeg i matmølle blir mosen glattere, men mere limaktig i konsistensen.

Skrevet

Jeg synes potetmosen blir best om jeg bruker en potetpresse (ser ut som en stor hvitløkspresse, får dem f.eks. på Clas Ohlson). Potetmosen blir luftig, klumpefri og akkurat slik den skal være. Bruk aldri blender, food processor, stavmikser eller andre elektriske miksere til potetmos, da er du garantert lim.

Skrevet

Jeg har bare stavmikser/foos processor da....og bor langt unna elektriske butikker. Hadde salt i kokevannet ja, og helte i salt og pepper etterpå og, + gressløk (liker ikke hvitløk).

Vil helst ikke ha smør i men kanskje en liten klatt hvis det er nødvendig.

Sist jeg forsøkte var det for hånd med stavmikser, da ble det ikke lim, den ble alt for luftig.

Gjest Tristessa
Skrevet

Potetstappe blir seig og limaktig dersom den vispes for mye. Jeg har både prøvd håndstappe og vanlig elvisp, og begge deler funker fint - men ikke for mye! Problemet er nok ikke salt i vannet, men at du kjører den i foodprosessor. Tro meg. Prøv å få tak i en håndstappe, det selges ofte i dagligvaren, eller en ricer som Arkana snakker om (ser som sagt ut som stor hvitløkspresse). Jeg koker potetene både med og uten salt og merker ikke forskjell.

Skrevet
Jeg har bare stavmikser/foos processor da....og bor langt unna elektriske butikker. Hadde salt i kokevannet ja, og helte i salt og pepper etterpå og, + gressløk (liker ikke hvitløk).

Vil helst ikke ha smør i men kanskje en liten klatt hvis det er nødvendig.

Sist jeg forsøkte var det for hånd med stavmikser, da ble det ikke lim, den ble alt for luftig.

Du trenger ikke dra til en elektrisk butikk for å få tak i en potetstapper, de er ikke elektriske, og de finnes i dagligvarebutikker.

Du trenger ikke smør hvis du ikke vil, jeg har det i kun for smaken.

Hvis du _må_ bruke foodprocessor så ikke bruk den så lenge da - jo mer du moser jo mer limete blir mosen.

Skrevet

Jeg kan jo høre på butikken om de har noe der..men da vi var små ble slitk laget med en elektrisk visper, og det gikk jo bra, smakte ikke lim da. :forvirret:

Skrevet
Jeg kan jo høre på butikken om de har noe der..men da vi var små ble slitk laget med en elektrisk visper, og det gikk jo bra, smakte ikke lim da.  :forvirret:

Men da ble den sikkert ikke vispet i ett halvt minutt heller da! ;)

Skrevet
Men da ble den sikkert ikke vispet i ett halvt minutt heller da! ;)

Vel, jeg trodde kanskej det skulle være noen minutters visping...

Men da er det bare noen sekunder da?

Skrevet

Ja prøv med noen sekunder istedet. Det tar ikke ett minutt engang hvis man gjør det for hånd, så med en mikser går det jo mange ganger raskere.

Skrevet

Jeg har ikke potetmoser, men dampkoker potetene mye før jeg moser for hånd med en gaffel. Blir litt klumpete, men det er sånn jeg liker den! Tilsetter melk, smør og krydderier.

Skrevet (endret)

Har man salt i kokevannet blir stappen seig.. Kok poteter uten salt, mos de og kryddre etterpå..

Endret av Titti73
Annonse
Skrevet

Jeg synes potetmosen blir best når jeg lager den av kalde poteter, så jeg koker ofte dobbelt porsjon poteter den ene dagen slik at vi har til potetmos den neste. De kalde potetene moser jeg med en potetstapper, har de i en kjele og varmer opp mens jeg rører i en ørliten klatt smør og skummet melk til passe konsistens. Har også i litt finhakket purre og hvitløk og smaker til med salt og pepper til slutt.

Kjempegodt til det meste og ikke minst lettvint når middagen skal være raskt ferdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...