Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at man betaler ca 75-80% i renter og 20-25% i avdrag på innbetalinger til boliglånet? Er dette noe som gjelder samme hvor stort lån man har, og samme hvor mye boligen er verdt?

Nedbetaling av lånet skjer jo ekstremt sakte når det meste man betaler inn er renter.. Kan skjønne at det er sånn når man har et stort lån, men boliglånet mitt er på kun 20% av boligens verdi.

Anonymkode: 0958c...995

Skrevet

Hvis man har annuitetslån så er det vanlig i starten ja. 

Anonymkode: 766e7...0d7

• Liker 2
Skrevet

Hvis du har seriemål, er avdragene de samme hvert avdrag. Rentene avtar, og terminbeløpet avtar tilsvarende. 

Annuitetslån er satt opp med likt terminbeløp, da blir avdragsdelen liten til å begynne med, til slutt nesten bare avdrag.

Hvis du ønsker å betale mer, øk terminbeløpet.

Anonymkode: 36407...9c0

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det vanlig at man betaler ca 75-80% i renter og 20-25% i avdrag på innbetalinger til boliglånet? Er dette noe som gjelder samme hvor stort lån man har, og samme hvor mye boligen er verdt?

Nedbetaling av lånet skjer jo ekstremt sakte når det meste man betaler inn er renter.. Kan skjønne at det er sånn når man har et stort lån, men boliglånet mitt er på kun 20% av boligens verdi.

Spesielt hvis man har lang tilbakebetalingstid feks 30 år +

Økende renter øker delen rentene utgjør spesielt i starten av lånet.

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kommer an på rente og nedbetalingstid.

Det har jo vært en voldsom økning i rentenivået nå. 

På vårt lån har rentene  gått fra 30% til 80% av terminbeløpet på 2 år..

Anonymkode: 49fb6...997

• Liker 1
Skrevet

Her er 14k avdrag og 6k renter

Anonymkode: e9ed2...03c

Skrevet

Vi betaler 8000 i avdrag og 7000 i renter på huslånet i mnd. Lånet er 3 år gammelt. 

Anonymkode: 932e0...f99

Skrevet

Betaler 70% i avdrag og 30% av månedssummen i renter. Vi betaler ned raskere, og har sagt til banken av vi ville øke avdragene. Eier ca 50% av boligen nå. Kunne betalt mindre, da ville det kanskje blitt 40% avdrag og 60% rente tror jeg.

Anonymkode: 55c3f...77b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Betaler 70% i avdrag og 30% av månedssummen i renter. Vi betaler ned raskere, og har sagt til banken av vi ville øke avdragene. Eier ca 50% av boligen nå. Kunne betalt mindre, da ville det kanskje blitt 40% avdrag og 60% rente tror jeg.

Anonymkode: 55c3f...77b

Samme her. Tror vi gjør lurt i å gjøre det slik nå. Sparer masse i renter med å betale ned raskere også. 

Anonymkode: e9ed2...03c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...