Gå til innhold

Mobil via jobb (ikke gratis) eller kjøpe privat - skatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står overfor 2 scenarioer. Kjøpe mobil via jobb til «bedre» pris eller kjøpe privat via Elkjøp. Hva lønner seg totalt ?

Jeg kan kjøpe en bra IPhone til 10500 kr via jobb. Det gir påslag inntekt 366 kr pr mnd før skatt. (366x 30%skatt= kr 256 netto). 256kr x 12 mnd = 3072 kr ,- Det gir totale kostnader kr 10500+3072 = 13572 for et år! 

Eller jeg kan kjøpe mobilen via Elkjøp til 14999,- uten jobb.

Noe sier meg at denne jobb «avtalen» her ikke er lønnsomt? Spesielt når man går igang på år 2 og 3.. betaler fortsatt skatt.

Anonymkode: ab388...2ac

Skrevet

Kostnaden din vil jo kun bli skatten om du får dekket telefon via jobb. Telefonprisen er jo også arbeidsgiver sin kostnad

Men du bør sjekke hvilke restriksjoner arbeidsgiver legger på bruken, og hvor mye som forventes at du skal være tilgjengelig på kveldstid om du får dekket telefon. Dette kan variere

Anonymkode: 258d9...f59

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kostnaden din vil jo kun bli skatten om du får dekket telefon via jobb. Telefonprisen er jo også arbeidsgiver sin kostnad

Men du bør sjekke hvilke restriksjoner arbeidsgiver legger på bruken, og hvor mye som forventes at du skal være tilgjengelig på kveldstid om du får dekket telefon. Dette kan variere

Nei, kostnaden vil også være å kjøpe telefonen til 10500 kr + skatt 366kr pr mnd. Står det i avtalen.

ts

Skrevet

Det er en alt for dårlig avtale. Om arbeidsgiver mener du skal ha telefon, så bør han stå for den kostnaden også. 

• Liker 3
Skrevet

Du bør sjekke ut om du må levere tilbake telefonen hvis du slutter. Hos oss så får vi først beholde telefonen etter 18 måneder.

Anonymkode: af2be...a5d

Skrevet

Det er ikke telefonen du skatter av, det er abonnementet.

Anonymkode: 70cbd...6a9

• Liker 3
Skrevet

Egen telefon til jobb. 

Anonymkode: e2d18...0f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg står overfor 2 scenarioer. Kjøpe mobil via jobb til «bedre» pris eller kjøpe privat via Elkjøp. Hva lønner seg totalt ?

Jeg kan kjøpe en bra IPhone til 10500 kr via jobb. Det gir påslag inntekt 366 kr pr mnd før skatt. (366x 30%skatt= kr 256 netto). 256kr x 12 mnd = 3072 kr ,- Det gir totale kostnader kr 10500+3072 = 13572 for et år! 

Eller jeg kan kjøpe mobilen via Elkjøp til 14999,- uten jobb.

Noe sier meg at denne jobb «avtalen» her ikke er lønnsomt? Spesielt når man går igang på år 2 og 3.. betaler fortsatt skatt.

Du skatter av 366 kr/mnd. Skatter du 30 %, er det 110 kr/mnd. Ikke 256. 

Disse 110 kr beskattes fordi du da har fri telefon altså ikke betaler abonnement og slikt selv. 

Det lønner seg.

Anonymkode: cf1b2...427

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, kostnaden vil også være å kjøpe telefonen til 10500 kr + skatt 366kr pr mnd. Står det i avtalen.

ts

Dette ville jeg helt klart sagt nei til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke telefonen du skatter av, det er abonnementet.

Anonymkode: 70cbd...6a9

Rabatter gitt i virket er skattepliktig. Så om hun kjøper den på tilbud gjennom jobben må den skattes av. 

Anonymkode: 6c736...eed

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du skatter av 366 kr/mnd. Skatter du 30 %, er det 110 kr/mnd. Ikke 256. 

Disse 110 kr beskattes fordi du da har fri telefon altså ikke betaler abonnement og slikt selv. 

Det lønner seg.

Anonymkode: cf1b2...427

Ok da gir det mer mening.

Skrevet

Dersom du har et abonnement privat som koster mer enn det du må betale i skatt når arbeidsgiver betaler abonnementet, lønner det seg. Hvis du har et abonnement billigere enn 110 kroner, fortsett med privattelefon.

Anonymkode: 5ed1b...8df

Skrevet

Det er selvsagt greit at arbeidsgiveren utstyrer deg med en telefon til jobbruk, men jeg fraråder å bruke den privat. Arbeidsgiver vil ofte oppfatte at de da kan forvente at du håndterer jobbsaker når du har fri.

På en jobbtelefon er det også vanlig at arbeidsgiver av sikkerhetsmessige hensyn vil kreve å ha administrative rettigheter, dvs at arbeidsgiver kan overvåke og kontrollere hvilke apper du bruker, hva slags nettsider som besøkes og hvilke bilder og andre data som lagres på telefonen.

Ha to telefoner, men bruk den ene bare til jobbformål og den andre bare privat. La jobbtelefonen ligge på jobb når du har fri.

Anonymkode: 8a887...519

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er selvsagt greit at arbeidsgiveren utstyrer deg med en telefon til jobbruk, men jeg fraråder å bruke den privat. Arbeidsgiver vil ofte oppfatte at de da kan forvente at du håndterer jobbsaker når du har fri.

På en jobbtelefon er det også vanlig at arbeidsgiver av sikkerhetsmessige hensyn vil kreve å ha administrative rettigheter, dvs at arbeidsgiver kan overvåke og kontrollere hvilke apper du bruker, hva slags nettsider som besøkes og hvilke bilder og andre data som lagres på telefonen.

Ha to telefoner, men bruk den ene bare til jobbformål og den andre bare privat. La jobbtelefonen ligge på jobb når du har fri.

Anonymkode: 8a887...519

Dette.

Hvis du hører på denne personene så skal du heller ikke skattlegges for telefon fra arbeidsgiver. 

• Nyttig 2
Skrevet

Innkjøp av telefonen er 4 499,- billigere via jobb, uansett. 
Hvor mye du skal betale for bruk kommer an på hvilken avtale du går for når det gjelder abonnent. 

Man kan vanligvis velge mellom en jobbtelefon som dekkes 100% av jobben, denne har man da ikke lov bruke utenom jobb. 
Eller man kan få ett fiktivt lønnspåslag på 366,- pr måned som man trekkes skatt av, altså en totalkostnad på rundt 110,- pr måned, for ett abo som man bruker både på jobb og privat. 

Jeg har ett abo for jobb og privat sammen, jeg orker ikke styre med to ulike nummer/telefoner. 
Men min jobb respekterer min fritid også, jeg får kun telefoner utenom kontortid dersom det er noe som overhode ikke kan vente. For min del vil det si kanskje 2 samtaler i måneden, som aldri har tatt mer enn 3 minutter svare på. 
Typen har samme, han får veldig sjeldent telefoner, og da kun når det er fullstendig krise. 

Anonymkode: ed6b2...153

Annonse
Skrevet

Du bommer litt på skattefordelen, det er skattbar inntekt (12 x 366 NOK) 4392 NOK per år som med 30% skatt er 1317 NOK i året. Det framstår ikke som at du får noe kompensasjon om du ordner egen abonnement, så regner case 2 med 299 NOK eget abonnement.

Case 1 kostnad er: 10500 NOK (tlf) + 1317 NOK for abonnement (110 per mnd)

Case 2 kostnad er: 14000 NOK (tlf) + 3588 NOK for abonnement (299 NOK per mnd)

Ingen av casene framstår som spesielt god spesielt, men etter 3 år er kostnadene med arbeidsgiver betaler abonnement mot skatt 366 per mnd mye bedre enn å ha privat telefon du bruker i jobben, Regner med at du beholder telefonen uansett.

Spesielt at de bare sponser deler av ny telefon som job telefon, men fremdeles best for deg synes nå jeg 

Skrevet

Klart arbeidsgiver skal betale telefon om du trenger det i jobben. Og bland aldri privatliv og jobb.

Anonymkode: 28f56...ce9

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Klart arbeidsgiver skal betale telefon om du trenger det i jobben. Og bland aldri privatliv og jobb.

Anonymkode: 28f56...ce9

Det bør arbeidsgiver definitivt gjøre. Men det er ikke sikkert at det er i arbeidsgivers interesse å betale 15'000 for en telefon til hver eneste ansatt... Man får fint noe brukbart til 5000 også, som både kan ta bilder og ringe med. 

Har en kommune 5000 ansatte blir det 75 millioner offentlige kroner man kunne brukt på eldreomsorg, skoler og psykologer som heller går til Apple annenhvert år. Ikke nødvendigvis det beste for samfunnet. 

Skrevet
8 hours ago, NakenPanda said:

Spesielt at de bare sponser deler av ny telefon som job telefon, men fremdeles best for deg synes nå jeg 

Ikke så veldig spesielt, ganske vanlig. Som regel kan man velge en rimelig telefon gratis, eller en dyrere telefon der man selv betaler mellomlegget mellom den dyre og den rimelige. 

Jeg har telefon dekket av jobb og har aldri blitt oppringt etter arbeidstid. Hos oss er det bare et valgfritt gode som de som ønsker det kan ta imot. Samme med mannen min, han blir veldig sjelden kontaktet etter arbeidstid, men siden han har lederansvar er det helt å forvente de få gangene han blir kontaktet. Men man trenger altså ikke svartmale jobbtelefon fullstendig. 

Min erfaring er at folk har høyere terskel for å ringe etter at teams ble "allemannseie". Og at folk ofte sender en chat først, "kan vi ringes?". 

Skrevet

Hos oss får vi en standardsats tilsvarende forrige generasjons Samsung uten noe fancy greier. S22 er vel det man kan få nå, og ønsker man noe annet til høyere pris må man betale mellomlegget selv (offentlig). Trenger telefon i arbeid, og bruker denne også privat, ihht. avtalen. Blir aldri ringt utenfor arbeidstid av den grunn.

Som en annen skriver, man skattes ikke 366 kroner, noen kan virke som om de tror det. Man blir beskattet av 366 kroner ekstra på lønnen. En arbeidstime for min del, men det vil jo variere.

Uansett, jeg klarer ikke se at jeg kunne fått det til billigere selv. Jeg har telefon til 5-6k og abonnement jeg kan bruke så mye jeg ønsker, og for det betaler jeg rundt 100-lappen i mnd. Selv om jeg bare bytter telefon hvert fjerde år eller så, sliter jeg med å finne en alternativ telefon og abonnement som blir billigere.

Anonymkode: b1cec...f77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...