AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #1 Skrevet 26. november 2023 Vel. Er under utredning for ptsd. Sliter en del, men ofte situasjonsbetinget angst, og nå etter en episode så ble jeg deprimert. De spør meg om jeg har tabker om å ta mitt eget liv, eller ikke ønsker å leve, så sier jeg som sant er at jeg har stort ønske om å leve, se fremover (derfor jeg har søkt hjelp), se fremover og bli ferdig med dette. Jeg har store ønsker om å leve, men jeg prøver å fortelle om hva jeg liksom føler om livet akuratt nå: den følelsen, når man sitter i bilen etter å ha kommet hjem fra jobb, og de to minuttene ekstra man tar i bilen, bare sitter der og føler at man ikke vil at livet skal fortsette, bare for et lite sekund, før man puster ut, tar seg sammen og går inn og starter resten avd agen med barn, lekser, kjøring til trening, ryddig og alt annet. Dette tolker utreder til : ønsker ikke å eksistere, men har ingen direkte tanker om å ta sitt eget liv. Jeg bare hæ? Var det detvhun fikk ut av dette? Hun mener jeg hmgår rundt med stor angst. Noe jeg ikke kjenner meg igjen i. Bare når det er situasjonsbetinget. Da kan jeg få kraftige reaksjoner, men jeg går ikke rundt med angst. Det må settes inn tiltak for å redusere alkoholkonsum. Jeg rører et par flaske vin totalt i mnd, og da bare i positive situasjoner sammen med god mat. Ofte spesialbestilt vin som er planlagt i detalj rundt smaker treretters måltid. Altså ikke sporadisk drikking som selvmedisinering. Nå kjenner jeg at jeg får frykt for å snakke med utreder, for jeg føler meg sykeliggjort på feil punkter. Misforstå meg rett. Mye er tolket rett, på de tingene jeg faktisk sliter og som jeg søker hjelp til. Men jeg mister både tillitt og får frykt for å bli diagnostisert ut i fra et sykdomsbilde som ikke stemmer. Er det flere som kjenner på dette i møte med utredning på psykisk helse? Jeg føler de opererer begge knærne når det er albuen jeg har vondt i liksom. Anonymkode: 1f736...835 2 8
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #2 Skrevet 26. november 2023 Ja! Og jeg kan bare anbefale deg å bytte behandler! Har de først begynt å skrive ned feiltolkningene i journalen din, så er det utrolig vanskelig - nesten umulig - å få fjernet det igjen. Og det følger deg videre resten av livet. Anonymkode: 8af82...f6a 5 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #3 Skrevet 27. november 2023 Jeg kjente meg heller ikke igjen i behandlers beskrivelse av meg. Fikk behandling for de tingene jeg var enig i at jeg hadde problemer med og det hjalp meg mye. En god del senere, etter at behandlingen var avsluttet måtte jeg bare le, for hen hadde rett om det andre også. Det ser jeg jo nå. Men jeg så det ikke den gangen (eller ville ikke innrømme det eller åpne meg for muligheten). Husk at dette er fagfolk som har mye erfaring. Det kan hende de ser ting som du ikke ser. Du føler ikke at angsten er der hele tiden, men er det kanskje angst på en lavere intensitet? Og at du bare kjenner det igjen når den er sterk? Mitt beste råd til deg må være å snakke med behandleren din om alt dette. Spør behandler når du føler at du blir misforstått. Spør hvorfor de mener det, si at du ikke opplever det. At du må kutte alkohol handler ikke om at det må være store mengder eller at det mistenkes at du selvmedisinerer, men at det blir vanskeligere å bli friskere når man jevnlig inntar noe som forverrer angst. Ellers så er jeg enig med behandler om at det du beskriver er et ønske om å ikke eksistere. Hvordan ellers skal det tolkes? Anonymkode: 31490...06e 6 4
Maskinfører Skrevet 27. november 2023 #4 Skrevet 27. november 2023 Tunga rett i munn er en fordel så intet misforstås
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #5 Skrevet 27. november 2023 Første behandler var sånn, fikk en ny ganske kjapt. Jeg sa at jeg gikk i perioder og følte meg veldig tung, og gikk med tanker om at det hadde vært lettere dersom jeg ikke eksisterte. Var derimot veldig tydelig på at jeg hverken hadde noen selvmordstanker, eller hadde et ønske om å dø. Ble likevel stemplet som suicidal, noe som satt meg ut. Anonymkode: 6331f...679
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #6 Skrevet 27. november 2023 Da er det jo bare å ta opp disse punktene med psykologen og si at du føler deg misforstått. Anonymkode: 9732c...669 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #7 Skrevet 27. november 2023 Når du føler du blir misforstått. Sier du da i fra? Og hva sier behandleren din når du sier ifra at hun har misforstått? Har selv gått til psykolog hos DPS og har følt meg misforstått. Men da har jeg sagt ifra. Med min siste behandler å fungerte det utmerket. Med min første behandler derimot så ga han seg ikke på sin vurdering selv om jeg var helt uenig. Angående selvmordstanker. Min erfaring er at det er ganske komplisert. Selvmordstanker kommer i så mange grader og variasjoner. Var selv uenig en stund med vurderingen psykologen gjorde av meg, psykologen mente at jeg slet tyngre med selvmordstanker enn jeg selv mente selv. Sender deg tusen klemmer. Anonymkode: e949d...dd5 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #8 Skrevet 27. november 2023 Hei, høres litt voldsomt ut ifht dine beskrevne problem. Når det er sagt lurer eg på hvorfor du er på dps. Dersom du ikke plages mer enn at du har angst i enkelte situasjoner synes det merkelig du tar en plass ved dps. Mange er meget dårlig og får måneder medventetid. Det høres ut som du skulle vært i kommunen der du kan få lære enkle teknikker for mestring av psykiske helseproblem og samtaler av mer støttende art. Anonymkode: b9a6a...7ef 2
Batteri Skrevet 27. november 2023 #9 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei, høres litt voldsomt ut ifht dine beskrevne problem. Når det er sagt lurer eg på hvorfor du er på dps. Dersom du ikke plages mer enn at du har angst i enkelte situasjoner synes det merkelig du tar en plass ved dps. Mange er meget dårlig og får måneder medventetid. Det høres ut som du skulle vært i kommunen der du kan få lære enkle teknikker for mestring av psykiske helseproblem og samtaler av mer støttende art. Anonymkode: b9a6a...7ef Spesielt å mene at du har oversikten over hele sykdomsbildet til TS. 🙄 6
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #10 Skrevet 27. november 2023 Jeg stusser kanskje litt over at du ikke nødvendigvis virker så mottakelig for behandling, eller at du kanskje føler et behov for å styre behandlingen? Det er jo godt mulig at hun ser et mønster du ikke gjør. Tenker at du kanskje bør gå inn i dette som om du skulle vært en somatisk pasient, og legge din lit til behandles erfaring og kompetanse. Selv om du selv mener at du ikke har noen problemer ift alkohol, så tar du unektelig ikke skade av å kutte ned/ut.. Go with the flow Anonymkode: 24800...088 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #11 Skrevet 27. november 2023 Noen behandlere låser seg på en diagnose, og får tunnelsyn når det kommer til symptomer. Dette er uprofesjonelt, og ødelegger tilliten pasient skal ha til behandler. Har du tatt opp at hun misforsto deg, og at det ikke var dette du mente? En god behandler vil da omformulere seg og forsøke å bedre kommunikasjonen og sin egen tolkning. Når du ikke igjennom må du nok bytte behandler, og håpe at nestemann ser og hører deg, og ikke henger seg opp i det forrige behandler har skrevet (noe som også ofte er et problem). Anonymkode: a5c79...fad 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #12 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selv om du selv mener at du ikke har noen problemer ift alkohol, så tar du unektelig ikke skade av å kutte ned/ut.. Go with the flow Anonymkode: 24800...088 Kutte ut to vinflasker i måneden? Anonymkode: a5c79...fad 6
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #13 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hei, høres litt voldsomt ut ifht dine beskrevne problem. Når det er sagt lurer eg på hvorfor du er på dps. Dersom du ikke plages mer enn at du har angst i enkelte situasjoner synes det merkelig du tar en plass ved dps. Mange er meget dårlig og får måneder medventetid. Det høres ut som du skulle vært i kommunen der du kan få lære enkle teknikker for mestring av psykiske helseproblem og samtaler av mer støttende art. Anonymkode: b9a6a...7ef Dps har godkjent henvisningen og mener derfor at TS har rett på hjelp fra de. Vi vet ikke hele bakgrunnen til TS, så dette er ikke noe du kan uttale deg om. Dps behandler også innen forskjellige områder. Selv sliter jeg også med angst og depresjon i forbindelse med jobb, og skal snart i samtale med psykolog rettet mot arbeidsliv. En annen jeg kjenner får behandling på dps rettet mot traume. Noen ting krever mer behandling enn å snakke med f.eks rask psykisk helsehjelp i kommunen som du foreslår Anonymkode: bc458...618 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #14 Skrevet 27. november 2023 Jeg synes det er totalt umyndiggjørende å fortelle deg at du bør kutte ned på alkoholinntak når det er snakk om så lite alkohol. Men, ellers hadde jeg også tolket det du forteller om å sitte i bilen og føle at man ikke ønsker at livet skal fortsette, før man tar seg sammen og går inn, på akkurat samme måte som behandleren din. Så her er det muligens du som ikke helt klarer å formidle hvordan du egentlig har det. Ellers ledsages ofte ptsd av angst, også utenom triggende situasjoner, så det er ikke så rart at behandler tenker dette. Likevel høres det ut som at behandler ikke lytter ordentlig til deg. Har du tatt det opp med ham/henne? Anonymkode: 73a0f...d2a
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #15 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vel. Er under utredning for ptsd. Sliter en del, men ofte situasjonsbetinget angst, og nå etter en episode så ble jeg deprimert. De spør meg om jeg har tabker om å ta mitt eget liv, eller ikke ønsker å leve, så sier jeg som sant er at jeg har stort ønske om å leve, se fremover (derfor jeg har søkt hjelp), se fremover og bli ferdig med dette. Jeg har store ønsker om å leve, men jeg prøver å fortelle om hva jeg liksom føler om livet akuratt nå: den følelsen, når man sitter i bilen etter å ha kommet hjem fra jobb, og de to minuttene ekstra man tar i bilen, bare sitter der og føler at man ikke vil at livet skal fortsette, bare for et lite sekund, før man puster ut, tar seg sammen og går inn og starter resten avd agen med barn, lekser, kjøring til trening, ryddig og alt annet. Dette tolker utreder til : ønsker ikke å eksistere, men har ingen direkte tanker om å ta sitt eget liv. Jeg bare hæ? Var det detvhun fikk ut av dette? Hun mener jeg hmgår rundt med stor angst. Noe jeg ikke kjenner meg igjen i. Bare når det er situasjonsbetinget. Da kan jeg få kraftige reaksjoner, men jeg går ikke rundt med angst. Det må settes inn tiltak for å redusere alkoholkonsum. Jeg rører et par flaske vin totalt i mnd, og da bare i positive situasjoner sammen med god mat. Ofte spesialbestilt vin som er planlagt i detalj rundt smaker treretters måltid. Altså ikke sporadisk drikking som selvmedisinering. Nå kjenner jeg at jeg får frykt for å snakke med utreder, for jeg føler meg sykeliggjort på feil punkter. Misforstå meg rett. Mye er tolket rett, på de tingene jeg faktisk sliter og som jeg søker hjelp til. Men jeg mister både tillitt og får frykt for å bli diagnostisert ut i fra et sykdomsbilde som ikke stemmer. Er det flere som kjenner på dette i møte med utredning på psykisk helse? Jeg føler de opererer begge knærne når det er albuen jeg har vondt i liksom. Anonymkode: 1f736...835 Du skal utredes for PTSD men mener at du bare har i noen situasjoner preget av situasjoner. Dette strider jo helt imot den diagnosen du eventuelt mener du har. Ved Ptsd er man alltid på vakt og har en underliggende gnagende angst. Anonymkode: ec9eb...d32 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #16 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei, høres litt voldsomt ut ifht dine beskrevne problem. Når det er sagt lurer eg på hvorfor du er på dps. Dersom du ikke plages mer enn at du har angst i enkelte situasjoner synes det merkelig du tar en plass ved dps. Mange er meget dårlig og får måneder medventetid. Det høres ut som du skulle vært i kommunen der du kan få lære enkle teknikker for mestring av psykiske helseproblem og samtaler av mer støttende art. Anonymkode: b9a6a...7ef GI DEG Anonymkode: 225aa...139 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #17 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): GI DEG Anonymkode: 225aa...139 Vedkommende har jo helt rett. Anonymkode: ec9eb...d32 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #18 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vedkommende har jo helt rett. Anonymkode: ec9eb...d32 Nei, de som vurderer henvisninger. Ikke randome tullinger på KG. Anonymkode: 225aa...139 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #19 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Nei, de som vurderer henvisninger. Ikke randome tullinger på KG. Anonymkode: 225aa...139 Ts hadde ikke fått plass på Dps vurdert utifra det hun skriver i hovedinnlegget så jo vedkommende hadde rett. Men så lenge Ts har fått plass på Dps betyr det at hun dysser ned sykdomsbildet i hovedinnlegget. Anonymkode: ec9eb...d32 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #20 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ts hadde ikke fått plass på Dps vurdert utifra det hun skriver i hovedinnlegget så jo vedkommende hadde rett. Men så lenge Ts har fått plass på Dps betyr det at hun dysser ned sykdomsbildet i hovedinnlegget. Anonymkode: ec9eb...d32 Dette tror jeg noen andre har bedre oversikt over, gitt. Anonymkode: 225aa...139 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå