AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #1 Skrevet 26. november 2023 En venninne har 8000 til gode til julemat og gaver til 2 barn hun har samt fra barnehagen og har innrømmet hun har bedt om mat og gaver fra frivillige organisasjoner, fordi hun har så dårlig råd sier hun. Jeg er alenemor og har ikke bedt om hjelp fordi jeg trodde 2000 var mye nok til overs til mat og gaver. Itilegg skal hun få hjelp fra nav sosialen til julegaver. Er det virkelig riktig? Anonymkode: 2f8df...9a2 4
Polyester Skrevet 26. november 2023 #2 Skrevet 26. november 2023 2000 kan være mye for deg selv om 8000 er lite for henne. Ingen skam i å be om hjelp om man trenger det. Heldigvis mange som gir ekstra i julen ❤️ 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #3 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): En venninne har 8000 til gode til julemat og gaver til 2 barn hun har samt fra barnehagen og har innrømmet hun har bedt om mat og gaver fra frivillige organisasjoner, fordi hun har så dårlig råd sier hun. Jeg er alenemor og har ikke bedt om hjelp fordi jeg trodde 2000 var mye nok til overs til mat og gaver. Itilegg skal hun få hjelp fra nav sosialen til julegaver. Er det virkelig riktig? Anonymkode: 2f8df...9a2 Nei det er ikke riktig og går ut over virkelig trengende. Anonymkode: e8c1d...5b0 30 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #4 Skrevet 26. november 2023 4 minutter siden, Polyester said: 2000 kan være mye for deg selv om 8000 er lite for henne. Ingen skam i å be om hjelp om man trenger det. Heldigvis mange som gir ekstra i julen ❤️ Fint om de gir til de "trengende", da håper jeg man ikke framstår som "fattig" da. Anonymkode: 2f8df...9a2 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #5 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): En venninne har 8000 til gode til julemat og gaver til 2 barn hun har samt fra barnehagen og har innrømmet hun har bedt om mat og gaver fra frivillige organisasjoner, fordi hun har så dårlig råd sier hun. Jeg er alenemor og har ikke bedt om hjelp fordi jeg trodde 2000 var mye nok til overs til mat og gaver. Itilegg skal hun få hjelp fra nav sosialen til julegaver. Er det virkelig riktig? Anonymkode: 2f8df...9a2 2000 til julemat og gaver til ett barn? Jeg synes ikke det er særlig mye ❤️ Anonymkode: 3e9f4...948 15 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #6 Skrevet 26. november 2023 Det er dessverre mange som misbruker disse ordningene. Anonymkode: 595b2...0ca 10 5
Aneane77 Skrevet 30. november 2023 #7 Skrevet 30. november 2023 Jeg synes det hørtes ut som hun hadde grei økonomi ja. Men, det er ikke sikkert du vet hele bildet her. Du kan søke om bistand du også - ingen skam i det. 7 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #8 Skrevet 30. november 2023 Hun kommer langt med 2000 til mat i julen. Hun kan også gi 1000kr gave til hver av barna. Likevel står Hun da igjen med 4000 og kan SPARE. Ikke trenger ungene gave til 1000kr heller, så hun kan bruke mer på mat/spare/aktivitet i julen. Sikker på du ikke har misforstått? At hun har 8000kr igjen etter regninger, lån osv for hele desember? Da er det jo snakk om mat for en måned + Et par gaver. Anonymkode: c2c09...b8f 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #9 Skrevet 30. november 2023 Hun får ikke penger fra mav uten at de har hennes bankutskrift. 8000 er ikke veldig mye når hun kanskje har bil, utgifter og skal ha mat hele jula. Det er ikke bare julemiddagen liksom Anonymkode: 59159...472 5 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #10 Skrevet 30. november 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hun får ikke penger fra mav uten at de har hennes bankutskrift. 8000 er ikke veldig mye når hun kanskje har bil, utgifter og skal ha mat hele jula. Det er ikke bare julemiddagen liksom Anonymkode: 59159...472 8000 til gaver. Anonymkode: 2f8df...9a2 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #11 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (På 26.11.2023 den 18.11): En venninne har 8000 til gode til julemat og gaver til 2 barn hun har samt fra barnehagen Hva betyr det? Tilgode til mat og julegaver til 2 barn, og så må hun betale bhg-regningen med de 8000? Hun kommer jo ikke til å få noe fra NAV dersom hun har penger til overs når alt annet er betalt. Og så er det spm om de 8000 var til bare jul med mat og gaver eller om det er 8000 igjen fram til neste lønning? Når det er sagt så kommer jeg til å bruke kanskje 1000 kroner til sammen på julegaver i år på mine tre barn og moren min. Flere har jeg ikke råd til å kjøpe gave til så de får ikke i år heller. Moren min står for mesteparten av maten mens jeg lager karamellpudding. Anonymkode: c67c7...03d 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #12 Skrevet 30. november 2023 Joda. Hvis de skal leve på brødskiver alle dager i desember utenom julaften og nyttårsaften så er vel 8000 nok. Alt annet blir luksus, eller? Anonymkode: 83893...c57 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #13 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (På 26.11.2023 den 18.25): Nei det er ikke riktig og går ut over virkelig trengende. Anonymkode: e8c1d...5b0 Det er større tak ved julehjelp, det er ikke kun dem fattigste av dem fattige som får da. Hvorfor søker du ikke selv? Alle får det samma er bare forhold til hvor stor familie man har. Vi har også litt til overs ikke helt raka. Men det at vi får hjelp gjør at vi har mulighet til litt ekstra til jul, ikke sånm overmye. Så dem trengende får ikke mindre bare fordi vennina di søker. Anonymkode: 68cc2...8bb
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #14 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hva betyr det? Tilgode til mat og julegaver til 2 barn, og så må hun betale bhg-regningen med de 8000? Hun kommer jo ikke til å få noe fra NAV dersom hun har penger til overs når alt annet er betalt. Og så er det spm om de 8000 var til bare jul med mat og gaver eller om det er 8000 igjen fram til neste lønning? Når det er sagt så kommer jeg til å bruke kanskje 1000 kroner til sammen på julegaver i år på mine tre barn og moren min. Flere har jeg ikke råd til å kjøpe gave til så de får ikke i år heller. Moren min står for mesteparten av maten mens jeg lager karamellpudding. Anonymkode: c67c7...03d Nav julepynter og nav sosial er to forkjellige ting. Jeg fikk et par tusen til familien min utenom dem årene jeg fikk sosialstønad eller lavere inntekt, det ble ikke regnet inn som livsopphold og trekt deretter. Mange kan søke om dette, men mange vet ikke at dem kan få, noen tror dem da ser på det på samme måte som sosialstønad men det stemmer ikke. Har en veninne som er ufør som får julehjelp fra nav. Sist jeg hadde krav på det for noen år siden nå, så fikk jeg 4500 for meg og mine barn. Det var utenom livsopphold og alt annet vi fikk hver mnd ellers i året. Man kan i tilegg få et visst beløp til klær 2 ganger i året også Anonymkode: 68cc2...8bb 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #15 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er større tak ved julehjelp, det er ikke kun dem fattigste av dem fattige som får da. Hvorfor søker du ikke selv? Alle får det samma er bare forhold til hvor stor familie man har. Vi har også litt til overs ikke helt raka. Men det at vi får hjelp gjør at vi har mulighet til litt ekstra til jul, ikke sånm overmye. Så dem trengende får ikke mindre bare fordi vennina di søker. Anonymkode: 68cc2...8bb AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nav julepynter og nav sosial er to forkjellige ting. Jeg fikk et par tusen til familien min utenom dem årene jeg fikk sosialstønad eller lavere inntekt, det ble ikke regnet inn som livsopphold og trekt deretter. Mange kan søke om dette, men mange vet ikke at dem kan få, noen tror dem da ser på det på samme måte som sosialstønad men det stemmer ikke. Har en veninne som er ufør som får julehjelp fra nav. Sist jeg hadde krav på det for noen år siden nå, så fikk jeg 4500 for meg og mine barn. Det var utenom livsopphold og alt annet vi fikk hver mnd ellers i året. Man kan i tilegg få et visst beløp til klær 2 ganger i året også Anonymkode: 68cc2...8bb Se der, ja. Lærte noe nytt i dag. Jeg bor med datteren min som er over 18 år så jeg regnes vel som enslig nå. Går på AAP og har 16000 ca i mnd. Tar de med både min AAP og min datters uføretrygd når de regner ut hva jeg kan få i julehjelp? Anonymkode: c67c7...03d
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #16 Skrevet 2. desember 2023 Jepp, den vanlige sosialstønaden går på § 18 i Nav og «julehjelp» går under § 19. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-12-18-131 AnonymBruker skrev (På 30.11.2023 den 22.14): Jeg bor med datteren min som er over 18 år så jeg regnes vel som enslig nå. Går på AAP og har 16000 ca i mnd. Tar de med både min AAP og min datters uføretrygd når de regner ut hva jeg kan få i julehjelp? Anonymkode: c67c7...03d Det er akkurat det som er med § 19, de kan gi deg noe støtte selv om du ikke oppfyller vilkårene. Anonymkode: f01dd...059 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #17 Skrevet 2. desember 2023 Det er flere som ber om hjelp til jul for å kunne opprettholde et høyt forbruk. Alt for å ikke gå ned i standar. Anonymkode: aeef6...9b6 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #18 Skrevet 2. desember 2023 Hva er det man bruker så mye til på til jul utenom julegaver? Ribbe, medisterkaker osv er billig. Riskrem er grisebillig og. Pinnekjøtt er dyrt men ikke så altfor mye. Skjønner at det gå 1000 kr ekstra for mat og si 2000 for gaver. Gaver kan man også få mye billigere hvis man vil. Anonymkode: e947e...2a9
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #19 Skrevet 2. desember 2023 Mange som utnytter denne hjelpen, uten å prøve selv. Har man dårlig/middels økonomi, må man også planlegge bedre, ved å starte innkjøp tidligere. Jeg er alenemor med middels økonomi, og jeg startet med julegaver i sept/okt. Jeg ba selv om julehjelp for 7-8 år siden, da jeg sto uten jobb og pengene fra Nav dekket ikke noe særlig ekstra. Og hjelpen jeg fikk, gjorde at jeg skammet meg. Jeg fikk flere kasser med mat, og sikkert 20 julegaver, til ett barn! Det var rett og slett for mye.. Og jeg følte at noen andre hadde sikkert trengt det mye mer. Men ikke alle tenker sånn. Husker også at jeg fikk 300,- i "julehjelp" et år, fra Nav. Lurer på hva de tenkte at "alle" de pengene skulle brukes til... Anonymkode: bef71...9e4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #20 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva er det man bruker så mye til på til jul utenom julegaver? Ribbe, medisterkaker osv er billig. Riskrem er grisebillig og. Pinnekjøtt er dyrt men ikke så altfor mye. Skjønner at det gå 1000 kr ekstra for mat og si 2000 for gaver. Gaver kan man også få mye billigere hvis man vil. Anonymkode: e947e...2a9 Man bruker vel mer penger fordi det er flere mennesker som spiser julemat vil jeg tro. Kaker og godis høres også jula til, så det blir dyrere med maten til jul. Ribbe og medisterkake er ikke billig ift annen man man vanligvis kjøper når man har dårlig råd. Nå spiser jeg ikke pinnekjøtt, men har fått med meg at det virkelig ikke er billig. Pinnekjøtt er vel noe av det dyreste man kan kjøpe av julemat? Jula er heller ikke bare julaften. Det er mange dager med jul og mer og dyrere mat. Og ja, så er det gavene. Selv om man ikke ligger på så mye på hver gave så kan det bli mye hvis man har mange å kjøpe til. (Noen lever kanskje over evne og kunne lagt seg på en billigere linje, men jula er generelt en dyr høytid og for de som har lite fra før så blir det krise i jula med flere tusen ekstra man må ut med) Så når du regner med 3000 ekstra i utgifter i jula kontra en annen mnd så kan du ha rett i det, men jeg har ikke råd til å bruke 3000 kroner ekstra i jula. Jeg som skrev over her at jeg spiser mat på moren min sin regning og kjøper kun billige julegaver til mine tre barn. (det er ca 300-500 kr på hver gave) ...men, kanskje jeg skal søke NAV om ekstra nå i jula for å bidra litt mer enn jeg pleier jeg også så jeg får litt bedre samvittighet. Anonymkode: c67c7...03d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå