Gå til innhold

Hvordan kutte avblomstret orkide'-stilk

Thyra

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen lar de avblomstrede stilkene være, siden disse orkideene kan blomstre på nytt fra tuppen. Jeg pleier å kutte dem ned over andre eller tredje ledd når de er avblomstret, siden jeg synes de blir penere når de kommer med nye blomsterstilker fra bunnen enn når de "jobber videre" på en lang stengel som etter hvert blir både krokete og rar. Har de lyst til å blomstre igjen gjør de det uansett. :) 

Anonymkode: 6f458...3b2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Noen lar de avblomstrede stilkene være, siden disse orkideene kan blomstre på nytt fra tuppen. Jeg pleier å kutte dem ned over andre eller tredje ledd når de er avblomstret, siden jeg synes de blir penere når de kommer med nye blomsterstilker fra bunnen enn når de "jobber videre" på en lang stengel som etter hvert blir både krokete og rar. Har de lyst til å blomstre igjen gjør de det uansett. :) 

Anonymkode: 6f458...3b2

Hvordan ville du ha klippet den på bildet da? Når den allerede har fått en utstikker fra den opprinnelige stilken? Fortsatt klippe fra andre eller tredje ledd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper de ikke før de har visnet. Erfaringsmessig kommer det ofte nye skudd.

Anonymkode: 189e3...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper ikke de før jeg ser at de har visnet, da klipper jeg av grenet. For det kommer faktisk nye skudd på den. Jeg har en med tre grener, ingen blomster, men de er ikke visnet og kommer nye skudd stadig.

Anonymkode: 049c5...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...