Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit å ikke svare på alle meldinger... eller hvordan bevare en profesjonell og vennskaplig tone til en kollega...

Jeg jobber i transport bransjen og er en mellom leder. Vi er en liten bedrift, privat. Ofte når gutta er ute og kjører, så har jeg ansvar for det administrative. Vi har liksom egen chatte gruppe på en app. Stemningen oss alle i mellom er veldig god. Vi har tette bånd alle sammen, nesten som en familie bedrift.

Det er spesielt en sjåfør, som jeg er litt usikker på hvordan jeg skal være med. Han snakker ikke norsk og er litt avhengig av div. hjelp. Vi har skrevet ofte både tidlig og sent, alt jobb relatert. Alldri liksom noen form for ... noe uten om jobb. 

Men nå ønsker jeg å skape profesjonelt avstand... hvordan gjør man det?

Eks: når han har ankommet en adresse og sende en mld om at han er fremme... kan jeg la være å svare? Kanskje bare tommel opp? Eller når han spør om slike ting som egentlig jeg må svare han på... er det greit å liksom vente... 2 timer også svare 🫠

Jeg får kanskje ikke problemstillingen frem her... men, midt i dette profesjonelle forholdet, er det liksom som om jeg blir dratt nærmere og nærmere han. Kanskje han spiller på det? Kanskje han manipulerer...

Problemet er at jeg begynner å tenke ofte på han i fritiden... han skiller seg ut fra de andre gutte. Er det noe jeg virkelig IKKE ønsker er det forhold til en sjåfør 🫢 Virkelig ikke. Så på en måte må jeg skape avstand... men likevel forbli som en god venn og kollega.

Jeg ønsker å he en slik tone som med de andre.... vennskapelig, med humor, likevel hvor begge holder seg profesjonelle. Men denne ene engelske, altså... alt han spør om er jo jobb relatert... men det blir liksom mye skriving...

Hvordan hadde du skapt avstand, samtidig som du hadde forblitt kompis? ☺️

Anonymkode: b3c30...434

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svar ham saklig på det han spør om, hverken mer eller mindre. Behandle ham som alle andre.

Du kan ikke la være å svare en ansatt fordi du er betatt. Spesielt ikke en ansatt som trenger ekstra hjelp. 

• Liker 3
Skrevet
47 minutter siden, Virrevirrevapp said:

Svar ham saklig på det han spør om, hverken mer eller mindre. Behandle ham som alle andre.

Du kan ikke la være å svare en ansatt fordi du er betatt. Spesielt ikke en ansatt som trenger ekstra hjelp. 

Korrigering: jeg er ikke betatt. Jeg vil heller si at han skriver mer enn vanlig.

Jeg svarer alltid saklig. 

Se det fra min vinkel i stedet for å tenke fra hans. Jeg må jo svare, men det er jo ikke alt han må skrive. Eks. når han er fremme og sjekket inn... hvorfor skal jeg ha den beskjeden...

Eller... at han stopper og spiser, og viser bildet av hvor vakkert det er i Norge. Med en av de andre, hadde det vært normalt. Men ikke med han.

Eller... at han legger igjen meldinger kl. 03:00 på natta... også jobb relatert.

Akkurat med han... er det noe annerledes. Han er faktisk blitt ett problem jeg spør om råd for å normalisere... så ikke legg det på meg. Takk 😌

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Korrigering: jeg er ikke betatt. Jeg vil heller si at han skriver mer enn vanlig.

Jeg svarer alltid saklig. 

Se det fra min vinkel i stedet for å tenke fra hans. Jeg må jo svare, men det er jo ikke alt han må skrive. Eks. når han er fremme og sjekket inn... hvorfor skal jeg ha den beskjeden...

Eller... at han stopper og spiser, og viser bildet av hvor vakkert det er i Norge. Med en av de andre, hadde det vært normalt. Men ikke med han.

Eller... at han legger igjen meldinger kl. 03:00 på natta... også jobb relatert.

Akkurat med han... er det noe annerledes. Han er faktisk blitt ett problem jeg spør om råd for å normalisere... så ikke legg det på meg. Takk 😌

Ikke svar, når han sender meldinger som at han er kommet fram. (Ingen tommel opp etc). På alle meldinger du ikke har behov for ... 

Men, når dere har behov for kontakt, og når det er normalt å ha kontakt (innen deres arbeidstid) kan du svare profesjonelt, kan godt legge på en tommel opp etc da... (Så det ikke virker som om du er sint 😅). 

Men, hold det bare der... 

Anonymkode: 1035d...a90

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke svar, når han sender meldinger som at han er kommet fram. (Ingen tommel opp etc). På alle meldinger du ikke har behov for ... 

Men, når dere har behov for kontakt, og når det er normalt å ha kontakt (innen deres arbeidstid) kan du svare profesjonelt, kan godt legge på en tommel opp etc da... (Så det ikke virker som om du er sint 😅). 

Men, hold det bare der... 

Anonymkode: 1035d...a90

Tusen takk for innspill 😊

Jeg er kanskje litt redd for å bli misforstått... altså ikke være for vennlig eller motsatt for vennlig. Redd for å sende feil signaler osv.

Det gjelder å ikke være for analyserende... bare at han skriver mye mer enn alle andre. Da blir det til at vi har mye kontakt. Noe som jeg egentlig ikke ønsker... og ønsker heller avstand.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg må jo svare, men det er jo ikke alt han må skrive. Eks. når han er fremme og sjekket inn... hvorfor skal jeg ha den beskjeden...

Si fra at han ikke trenger si fra om når han er framme/starter på et oppdrag. Og at jobbmeldingene skal sendes mellom 06 og 12. Du er sjefen, du kan og skal styre dialogen. 

Skrevet

Send max en tommel opp og ignorer spørsmål. Gi han en oppsummering face to face eller en liste med svar på typ spørsmål han har og si at hvis han har øvrige spørsmål kan han kontakte *navn på mannlig kollega* 

Anonymkode: e95f7...0ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...