Gå til innhold

Liten ramp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått meg min første valp etter å ha vokst opp med hund i familien hele livet. Både meg og min samboer er godt kjent med hund og landet på rasen cockapoo som vår første hund. 

Jeg er tett med resten av valpe kullet og besøker ofte. Min lille ramp er veldig bøllete og gneldrer når han ikke får viljen sin. Jeg merker at de andre valpene er flinkere på å følge kommando. 
selv jobber jeg hjemmefra og bruker store deler av dagen på trening. Både fysisk of mentalt for valpen

som alle andre valper biter han mye og gjør ting han ikke skal. Noe som er helt forståelig. Men han forstår nei og når han får et nei gneldrer han tilbake og enkelte ganger angriper han.

Vi har nettopp begynt med hundetrener hjemme hos oss som kom frem til at han er en høydominat valp. Kan man se dette allerde i 6/7 mnd alder? Har noen opplevd det samme med sin valp? 
Trening som belønning for å gjøre ting riktig fungerer ikke. Så vi ble rådet om konsekvenser for feil adferd. 

Anonymkode: 83454...4c5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må bare advare deg først som sist. Enkelte her inne er sprø. Du kommer til å få en hel masse elendige «råd» fra besserwissere, og fra de resterende kommer det kommentarer på alt du har gjort feil (som du antagelig ikke har gjort), og at du er en elendig hundeeier. Du kommer til å få beskjed om at det ikke er noe spesielt med hunden, det er du som har gjort noe feil, sagt noe feil, eller sett på hunden feil.

Anonymkode: ac99c...ee2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund tidligere og har barn.

Mitt råd er å ikke gi noe oppmerksomhet når hunden "maser". Viktig å være konsekvent her. Så fort hunden slutter å gi lyd fra seg så utfører du det du hadde tenkt og sier BRA til hunden din veldig entusiastisk.

Så Maren på NRK gjorde dette med stort hell. Viktig å følge opp adferdskorrigering og være konsekvent for å få til en endring. Er fullt mulig dog kan det kreve mye tålmodighet og ROS fra deg. 

Gratulerer med valp. Håper dere får det gøy sammen ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen valper er all oppmerksomhet god oppmerksomhet. De finner fort ut hva som vil føre til at de får oppmerksomhet, og de vil gjøre det uansett om oppmerksomheten de får er negativ eller positiv.

Gneldrer han, snu deg vekk. Snu deg tilbake og gi positiv (og rolig) oppmerksomhet når han slutter. 

Jobb også med impulskontrollen hans. Valpen min kunne ikke fokusere på en oppgave i mer enn et halvt sekund i starten 😅 Ba jeg om en sitt, ventet jeg derfor et halvt sekund før jeg ga godbit, også sakte men sikkert økte jeg til 1 sekund, så 1.5 sekund, så 2 sekunder. Jeg var nøye på å aldri gå for fort frem, og treningsøkten varte bare i et minutt eller to om gangen noen ganger om dagen når hun var 8+ uker, også økte jeg gradvis. Det er viktig at de verken føler frustrasjon fordi de ikke forstår, eller kjeder seg og begynner med andre ting fordi man holder på for lenge. Det skal være gøy og positivt å lære.

Valpen din høres helt normal ut.

Anonymkode: ffb00...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er en "høydominant valp"? 

Jeg ville vært svært skeptisk til den type råd, da det vitner om et syn på valper som er foreldet etter hvordan man forstår hunder i dag.

Du trenger ikke fokusere på å lære valpen å ikke bite. Valpebiting er helt normalt og det er en fase som de vokser av seg uansett hva slags fremgangsmåte man bruker. Hvis man fokuserer på kjeft/ubehag for å få valpen til å slutte, så er det en sjanse for at det kan gå utover tilliten valpen har til deg.

I stedet vil jeg anbefale å avlede. Ta valpen ut når den har sovet, fordi da har den mye overskuddsenergi og kan være vanskelig å avlede. Fokuser på miljøtrening og god sosialisering ute. Samt trene kontakttrening.

Inne kan du avlede med tyggebein og fylt kong. Hvis valpen vanskelig lar seg avlede, som også er helt normalt, sett ham i en valpegrind sammen med vann, teppe og tyggebein/fylt kong. Ha valpegrinden i samme rom som du er, nær deg. Han skal få være der du er, bare skille fysisk slik at han ikke får bite.

Trening med belønning fungerer så absolutt, det må bare gjøres på riktig måte. Kan du gi et eksempel som gjør at du mener det ikke fungerer?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydominant valp kom fra adferds trener. Han mente at valpen viste mange tegn på dominant adferd. 
Jeg er fullt klar over at valpebiting er vanlig og vil gå over med tiden. Det er mer dette med gneldring som jeg trenger råd for. vil ikke at denne adferden skal være med inn i voksenlivet hans. 

Enkelte ting som å ikke rive i stykker teppet har vært et større problem hos oss. Han pleier som reger å se rundt seg før han gjør det (helst når ingen er til stede) og hvis jeg sier nei gneldrer han. Her har vi prøvd å gi godbiter og ros for de få gangene han stopper etter et nei. Men det har bare eskalert nå i det siste. Vi avleder med leker og ben han får bite på, noe som også ikke fungerer. 

Vi vil gjerne trene på å ikke stå opp etter kjøkkenbenken da han snart rekker opp. Men med noe så enkelt som å be han om å sitte da resulterer i gneldring og biting. 

Han er en super fin valp ellers og har masse fine kvaliteter. Bare greit med råd som veileder til gode resultater over tid. 

valpegrind var et fint råd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, LisaLL said:

Høydominant valp kom fra adferds trener. Han mente at valpen viste mange tegn på dominant adferd. 
Jeg er fullt klar over at valpebiting er vanlig og vil gå over med tiden. Det er mer dette med gneldring som jeg trenger råd for. vil ikke at denne adferden skal være med inn i voksenlivet hans. 

Enkelte ting som å ikke rive i stykker teppet har vært et større problem hos oss. Han pleier som reger å se rundt seg før han gjør det (helst når ingen er til stede) og hvis jeg sier nei gneldrer han. Her har vi prøvd å gi godbiter og ros for de få gangene han stopper etter et nei. Men det har bare eskalert nå i det siste. Vi avleder med leker og ben han får bite på, noe som også ikke fungerer. 

Vi vil gjerne trene på å ikke stå opp etter kjøkkenbenken da han snart rekker opp. Men med noe så enkelt som å be han om å sitte da resulterer i gneldring og biting. 

Han er en super fin valp ellers og har masse fine kvaliteter. Bare greit med råd som veileder til gode resultater over tid. 

Det finnes ingenting som heter "høydominant valp". En hund er ikke dominant, det er ikke et personlighetstrekk. Dominans defineres som regel som den i en flokk/sosial gruppe som har rettighetene til en ønsket ressurs. Dvs at hvis to hunder i samme husholdning begge har lyst på samme tyggebein og den ene hunden frivillig trekker seg, da var den som vant dominant i den situasjonen. I en annen situasjon kan det være at forrige vinner trekker seg.

Det er helt normalt at valper biter og river ting, det er noe de vokser av seg. Han vil ikke forstå at det å få godbit etter å ha stoppet etter et nei betyr at han ikke skal bite på teppet, det er en altfor avansert tankegang. 

Hvis mulig så vil det letteste være å fjerne teppet frem til han blir eldre. Siden valpebiting bare er en fase og noe de vokser av seg så er ikke alle kamper verdt å ta. F.eks da jeg fikk valp så kjøpte jeg skoskap med en gang, for jeg gadd ikke løpe etter ham og passe på sko hele tiden. 

Det virker som om både deres "nei" og deres "sitt" er noe han kobler til noe frustrerende eller negativt siden det fører til bjeffing og biting. Jeg ville droppet "nei" og trent inn sitt på nytt med belønning. Begynn heller å belønn ønsket atferd. Gi godbit når han setter seg. Gi godbit når han kommer til deg når dere roper (og når han kommer til dere av seg selv). Gi godbit når han tar kontakt med dere. Alt dere vil ha mer av - belønn det.

Kan dere sette opp grind som stenger hunden ut av kjøkkenet? 

Jeg vil sterkt anbefale dere et valpekurs hos noen som driver etter oppdaterte metoder for hundetrening, der kan dere lære mye nyttig om det å oppdra og trene en valp. Alternativt anbefaler jeg deg å lese noen gode bøker om valpe/hundetrening, som f.eks  "Hverdagslydighet fra valp til voksen" av Siri Linnerud og Arne Aarrestad, eller "Valp" av Emma M. Garlant.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kjøpt en cockapoo, altså en blanding mellom cocker spaniel og liten puddel. Begge disse rasene er kjente for å kunne bjeffe, gneldre. Ved å kjøpe en blandingshund tar man ikke bare de beste genene fra begge hunder, man får faktisk med seg de dårlige også. 
Noe gneldring kan man trene bort, men om det ligger mye i genetikken er det ikke riktig så enkelt. Det blir litt som å klage over at en husky trekker i båndet når man går tur, eller at en gjeterhund gjeter. Det ligger i genetikken til hunden, det ligger dypt. 

Den hundetreneren som snakker om høydominant hund høres ut som en hundetrener som er rimelig gått ut på dato. Ville virkelig ha vurdert å sett etter en annen hundetrener. 

en hund vil alltid gjøre det som lønner seg for hunden. Vil den ha oppmerksomhet så gjør den alt den kan for å få det. Om det er god eller dårlig oppmerksomhet er irrelevant for hunden. Den har fått det den ønsker og lærte at dette lønte seg. Når hunden gneldrer og du svarer, så har den fått viljen sin, hunden er superfornøyd! Noen hunder er faktisk ikke bevisste på at de i det hele tatt lager lyder også. 
så slutt å gi hunden oppmerksomhet når den gneldrer, selv om det kan være veldig vanskelig. Og en oppgave som vil ta tid. 
lykke til! 

Anonymkode: c0243...1c2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LisaLL skrev (1 time siden):

Min hund var voldsom til å grave i stolen som valp. Jeg hadde lært henne en stoppelyd og brukte det for å få henne til å stoppe, men gravingen ble bare verre. Så gikk det opp et lys for meg; jeg hadde belønnet med godbit når hun responderte til stoppelyden. Hunden hadde funnet ut at om hun gravde, så ville jeg si stoppelyden og belønne når hun stoppet 😅 Hun skjønte at gravingen ville føre til gode ting.

Jeg satte vekk stolen for en stund. Med valper er det enklere å kontrollere miljøet enn å gå rundt og rope "nei" hele tiden. Det skaper en del frustrasjon og forvirring fordi en korrigering må være perfekt i timing for å være effektiv, og vi mennesker er ganske dårlige på akkurat det. Valper trenger heller ikke å korrigeres noe spesielt. Valpetiden går over, og da vil ting falle på plass. Bruk tiden på å bygge tillit, trygghet og kontakt. Unngå situasjoner hvor dere begge blir frustrerte.

Jeg satte ut stolen et par måneder senere, og da var det null graving. Rull sammen og sett vekk teppet en stund. Det blir mindre frustrasjon for både deg og valpen.

Enig i at det virker som om hunden har en del frustrasjon/stress rundt det å bli bedt om å sitte. Min ene hund gjorde noe lignende hver gang jeg tok opp mobilen for å ta bilde. Hun husket den gangen jeg forsøkte å ta bilde av de og ble utålmodig og smått irritert av at de ikke sto stille lenge nok. Hun ble stressa, og begynte da å løpe bort til meg/i sirkel når hun så meg ta opp mobilen for å ta bilde. Nå er det greit, men jeg måtte jobbe med det. Noen hunder er sensitive på ubehag/sosialt press, og de reagerer med protester. 

Prøv å lær det inn på nytt men med et annet ord (rumpa!) og annen håndbevegelse. Kort og søtt. Unngå masing.

Anonymkode: ffb00...f6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (8 timer siden):

Det finnes ingenting som heter "høydominant valp". En hund er ikke dominant, det er ikke et personlighetstrekk. Dominans defineres som regel som den i en flokk/sosial gruppe som har rettighetene til en ønsket ressurs. Dvs at hvis to hunder i samme husholdning begge har lyst på samme tyggebein og den ene hunden frivillig trekker seg, da var den som vant dominant i den situasjonen. I en annen situasjon kan det være at forrige vinner trekker seg.

Vel, der er vi som vanlig fullstendig uenig. En hund kan absolutt være dominant av natur. Og noen må jo være her inne som et motstykke til "klikkertantene" og deres illusjoner når det kommer til hund og atferd. 😉

Men at det finnes en høydominant valp, er bare tull. Og når det er snakk om en blanding av cocker spaniel og puddel, er det tvilsomt at det er særlig dominans å snakke om i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto det sånn at ts sin valp allerede er 6-7 mnd gammel og på dermed på full fart inn i puberteten og da får man plutselig mye ny adferd og adferd som kanskje vil forsterke seg. Nå har jo hunder/ valper ulike personligheter og det er jo noe man bør ta hensyn til i trening og omgang med andre hunder. Selv om "høydominant" tydligvis er utgått pedagogisk, tror jeg vi alle kjenner til valpetypen om vi nå har hatt den selv eller bare møter på dem... 

Anonymkode: b1c4c...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alltid tvilende til hundeviskere, healere og andre som analyserer personligheter til hunder. De har ikke peiling og har selv ikke velfungerende hunder. Hvis du ikke lykkes er mitt råd avlivning. Det høres hardt ut, men det er et langt liv med en hund som ikke tåler andre hannhunder, biter i stykker ting etc. Da kaster dere bort femten år av livet deres, og da gjelder det være sterk og ta avgjørelsen. 

Anonymkode: 837ff...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Troyamin said:

Vel, der er vi som vanlig fullstendig uenig. En hund kan absolutt være dominant av natur. Og noen må jo være her inne som et motstykke til "klikkertantene" og deres illusjoner når det kommer til hund og atferd. 😉

Men at det finnes en høydominant valp, er bare tull. Og når det er snakk om en blanding av cocker spaniel og puddel, er det tvilsomt at det er særlig dominans å snakke om i utgangspunktet. 

"Dominance in ethology is an "individual's preferential access to resources over another". 

https://encyclopedia.pub/entry/31998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tabris skrev (25 minutter siden):

"Dominance in ethology is an "individual's preferential access to resources over another". 

https://encyclopedia.pub/entry/31998

Trond Lereng har et fint innlegg i bladet fugkehunden om dominans og dominante hunder. Men jeg regner ikke med at TL sin teori støtter ditt syn... 

Er uansett ikke interessert i en diskusjon. Jeg er bare her for å være her for å vise at det finnes et godt alternativ til "100% positiv" teoretikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Troyamin said:

Trond Lereng har et fint innlegg i bladet fugkehunden om dominans og dominante hunder. Men jeg regner ikke med at TL sin teori støtter ditt syn... 

Er uansett ikke interessert i en diskusjon. Jeg er bare her for å være her for å vise at det finnes et godt alternativ til "100% positiv" teoretikere.

Det er ikke snakk om mitt syn, jeg forholder meg til etologien.

Forøvrig avslutter Trond Lereng sin artikkel med: "Det er derfor feil å betegne hunden din som en dominant hund."

Det er også feil (og en dårlig hersketeknikk) å omtale de som trener belønningsbasert som "teoretikere".  Vi trener hund i praksis like mye som de som velger å bruke ubehag i treningen.

Det å si at du ikke er interessert i en diskusjon fritar deg ikke for motsvar når du kommer med feilaktige påstander.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...