Gå til innhold

Hvordan få til blanke smykker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv om jeg har kjøpt et spesielt poleringsmiddel fra Bjørklund, så syns jeg ikke det funker. Smykkene mine ser bare matte og kjedelige ut etter en stund. Blir jo dyrt å kaste smykker hele tiden + kjøpe nye.. Er det bare sånn, at smykker blir matte og man kan ikke gjøre noe med det? Jeg liker at smykker er sparkly og shiny! 

Anonymkode: 55918...151

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo levere de til polering

Anonymkode: d8ebd...b6a

• Nyttig 1
Skrevet

Dette avhenger jo helt av hva smykkene dine er laget av . .

Jeg går ikke med smykker, men kan får sølv, messing, kobber og rustfritt stål til å skinne.

Skrevet
senior skrev (1 minutt siden):

Dette avhenger jo helt av hva smykkene dine er laget av . .

Jeg går ikke med smykker, men kan får sølv, messing, kobber og rustfritt stål til å skinne.

Hvordan får du det til? Jeg har mest sølvsmykker, de fleste har også steiner i zirconia etc. Jeg har veldig lyst på en diamantring, men om den og blir matt så blir det jo dyrt om jeg må kaste den etter en stund. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan jo levere de til polering

Anonymkode: d8ebd...b6a

Er det en greie? Aldri hørt om. 

Skrevet

Vi har en sånn ultralydvasker som jeg synes hjelper godt på sølvsmykker som har blitt litt svarte. Holder ikke med én runde da, kjører mange runder etter hverandre.

https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/ultralydvasker/ultralydvasker-med-uvc-2000045087

Har denne.

Tok nettopp et kjede i den som hadde blitt svart/grått (kjede av sølv og anheng av sølv med zirkoner). Ble mye blankere ihvertfall.

Anonymkode: 353c3...1d1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan får du det til? Jeg har mest sølvsmykker, de fleste har også steiner i zirconia etc. Jeg har veldig lyst på en diamantring, men om den og blir matt så blir det jo dyrt om jeg må kaste den etter en stund. 

Er du seriøs? Du kaster vel ikke smykker fordi du ikke har lært deg å pusse og behandle dem? 

Anonymkode: 267d3...46b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er du seriøs? Du kaster vel ikke smykker fordi du ikke har lært deg å pusse og behandle dem? 

Jo? Flere av de er helt svarte og ser skitne ut. De blir jo ikke bedre av den poleringsgreia jeg kjøpte, og jeg gidder da ikke gå rundt med skitne smykker. Så jeg tenker at diamanter ikke er noe for meg, blir dyrt å måtte kaste hele tiden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo? Flere av de er helt svarte og ser skitne ut. De blir jo ikke bedre av den poleringsgreia jeg kjøpte, og jeg gidder da ikke gå rundt med skitne smykker. Så jeg tenker at diamanter ikke er noe for meg, blir dyrt å måtte kaste hele tiden. 

Jeg vet ikke hva slags "poleringsgreie" du har kjøpt, men til sølvsmykker og annet sølv er det sølvpuss som gjelder. Det fjerner den sorte anløpingen og gjør sølvet blankt igjen. Gjør det ikke det må du gni litt til. Evt. finnes det diverse kjerringråd som kan brukes. 

Diamanter settes forresten uhyre sjelden i sølvsmykker. De settes i gull, som ikke anløper slik som sølv. 

For å være helt ærlig: Jeg har aldri hørt om noen som kaster (!) smykker fordi de ikke har lært at de må pusses og rengjøres. Dette høres vilt nok ut for meg til at jeg sliter veldig med å ta deg seriøst. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan kjøpe lufttette poser å oppbevare smykkene i. Jeg har det til bunadssølvet og det er like fint år etter år

Vanlig sølv og hvitt gull pusser jeg bare innimellom. Aldri opplevd at det blir svart eller noe slikt. Diamantringene og hvitt gull kan bli litt matt innimellom, men det tar meg 4 sekunder å pusse det blankt igjen

Anonymkode: 89ae3...e88

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er sølv og du ikke gidder å pusse, kan du gjøre følgende:

Bland sammen salt, edikk (husholdning) og lunkent vann. Legg aluminiumsfolie i bunnen av en skål og hell blandingen over. Legg smykker i skålen. Skyll godt av blandingen og tørk godt.

Noen bruker natron istedenfor edikk, det funker også greit. 

Bør aldri gjøres med smykker man er redd for. 

Anonymkode: 9846e...61c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...