Gå til innhold

Døde med 17 brudd (Sebastian 5 måneder gammel)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud så tragisk😭 Har aldri hørt om saken. Tenk at en så grusomt sak knapt nevnes før denne reportasjen. Har lest tidligere at leger har flere ganger hatt mistanke om mishandling med døden til følge. De våger ikke å si fra, i tilfelle foreldrene er uskyldige, og tilleggsbelastningen det er for de. Barn har alt for lite rettsvern i Norge❤️

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Jeg fatter ikke at dette kan ha passert rett under nesen på så mange involverte etater som hadde som oppgave nettopp å sikre god omsorg for dette barnet. Jeg fatter det ikke! 

• Hjerte 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Saken om Angelica, Valdres saken var også grusom. Om 13 åringen som sultet i hel på hytta. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Stakkars liten :hjerte:Så forferdelig tragisk og grusomt :trist:

• Hjerte 2
Skrevet

Tanken om mishandling har nok vært for fjern hos de involverte instansene. Stakkars lille gutt. Det eneste som ser ut som det fungerte var at sykehuset meldte bekymring fra start.

Skrevet

💔Lille venn🧸💔

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Biloba skrev (På 26.11.2023 den 18.41):

Tanken om mishandling har nok vært for fjern hos de involverte instansene. Stakkars lille gutt. Det eneste som ser ut som det fungerte var at sykehuset meldte bekymring fra start.

Jeg fatter ikke personlig hvorfor tanken om mishandling var så fjern når det ble meldt bekymring for omsorgsevne fra sykehuset, i tillegg til at det ble satt inn store daglige tiltak med at de måtte bo i bolig utenfor hjemmet i hverdagene og ble daglig fulgt opp av barnevernet i hjemmet i helgene, alt dette er svært inngripende tiltak.

Når man også vet at det ble det observert at babyen hadde mye vondt, er det uforståelig at ikke mer ble gjort.

Jeg syntes denne saken er forferdelig og kan ikke fatte at det ikke ble sjekket hvorfor han hadde så mye smerter.

Endret av moroklompen
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Stakkars lille 😭 ufattelig tragedie… vanskelig å finne ord som kan strekke til…

• Hjerte 2
Skrevet

En helt grusom sak. Jeg kan virkelig ikke fatte at ikke foreldrene selv tok kontakt med lege når babyen tydelig hadde smerter. Eller noen andre i hjelpeapparatet tok ansvar og fulgte opp smertene hos barnet.

Her har barnevernet virkelig sviktet den vesle gutten.

• Nyttig 2
Skrevet
moroklompen skrev (23 timer siden):

Jeg fatter ikke personlig hvorfor tanken om mishandling var så fjern når det ble meldt bekymring for omsorgsevne fra sykehuset, i tillegg til at det ble satt inn store daglige tiltak med at de måtte bo i bolig utenfor hjemmet i hverdagene og ble daglig fulgt opp av barnevernet i hjemmet i helgene, alt dette er svært inngripende tiltak.

Når man også vet at det ble det observert at babyen hadde mye vondt, er det uforståelig at ikke mer ble gjort.

Jeg syntes denne saken er forferdelig og kan ikke fatte at det ikke ble sjekket hvorfor han hadde så mye smerter.

Klart det er fryktelig trist, og det er bra at saken skal granskes og de ulike instansene må svare for hva de har observert og vurdert. 

Jeg tror nok ikke at det er helt uvanlig at spedbarn som gråter mye ikke blir sendt til røntgen som første utredning. Smerter tolkes ofte som magesmerter i den alderen, og spedbarnsgråt er ganske utbredt hos normale barn med god omsorg. 

Barnet er nok kledd av for veiing de 10 gangene ved helsestasjonen, uten at det skrives i fremstillingen her om hevelser, feilstillinger eller blåmerker. Blåmerke under tungen høres ikke typisk normalt ut for meg. 

Om fysioterapeuten var gjort oppmerksom på at familien var under barnevernet vil også bli belyst. Når helsestasjonen har bedt om fysiovurdering og ikke legevurdering har de nok ikke tenkt at det kunne være bruddskade eller mishandling som lå bak. 

• Liker 2
Skrevet
sommermor skrev (23 timer siden):

En helt grusom sak. Jeg kan virkelig ikke fatte at ikke foreldrene selv tok kontakt med lege når babyen tydelig hadde smerter. Eller noen andre i hjelpeapparatet tok ansvar og fulgte opp smertene hos barnet.

Her har barnevernet virkelig sviktet den vesle gutten.

Hvorfor ikke foreldrene tok kontakt med lege?????  De banket jo ungen sønder og sammen.  Ikke vanlig å kontakte lege når man mishandler og torturerer barna sine. For dette er tortur!  :roll:

Leste at de trengte svært mye hjelp for å ta seg av barnet.  Det er unaturlig at 2 voksne mennesker skal trenge hjelp 24/7 når de får et barn i dagens siviliserte verden.  Bare DET er jo nok til å ta fra foreldre barn.  Mye skal komme naturlig eller fra Instinkt.  Mangler de det skal de ikke ha unger og bør i tilleg tvangsteriliseres!  Slike mennesker  blir jo aldri egnet til å få unger!

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette med blåmerke under tungen. Hvordan er det egentlig mulig?  Stakkars, stakkars lille gutt.  Smerte og redsel var alt han fikk oppleve 

Skrevet (endret)
Biloba skrev (1 time siden):

Klart det er fryktelig trist, og det er bra at saken skal granskes og de ulike instansene må svare for hva de har observert og vurdert. 

Jeg tror nok ikke at det er helt uvanlig at spedbarn som gråter mye ikke blir sendt til røntgen som første utredning. Smerter tolkes ofte som magesmerter i den alderen, og spedbarnsgråt er ganske utbredt hos normale barn med god omsorg. 

Barnet er nok kledd av for veiing de 10 gangene ved helsestasjonen, uten at det skrives i fremstillingen her om hevelser, feilstillinger eller blåmerker. Blåmerke under tungen høres ikke typisk normalt ut for meg. 

Om fysioterapeuten var gjort oppmerksom på at familien var under barnevernet vil også bli belyst. Når helsestasjonen har bedt om fysiovurdering og ikke legevurdering har de nok ikke tenkt at det kunne være bruddskade eller mishandling som lå bak. 

Nei, det har de tydeligvis ikke tenkt og det tenker jeg er en mangelfull observasjon, som dessverre fikk de konsekvensene det gjorde.

Barnet var på svært mange fler helsesjekker enn det som er vanlig, så er ikke snakk om at det ikke ble bedt om utredning etter første utredning, babyen var på ti helsesjekker på helsestasjon!

Ett lite spedbarn som hylskriker når det ligger på høyre side og viser tydelige tegn på at akkurat det er vondt, som samtidig ikke tar til seg nok næring, i tillegg til at foreldrene er plassert på mødrehjem og har besøk hver dag i helgene av barnevernet fordi de er bekymret for omsorgsevne.. Jeg syntes det er ufattelig at ikke det ble bedt om røntgen/mer utredende helsesjekk.

Om dette barnet med foreldre som lever under svært inngripende tiltak, ikke har helsepersonell som er mer på alerten, så syntes jeg det er ett ufattelig svik mot barnet.

Ikke minst svært bekymringsfullt for andre barn med samme symptomer, som ikke har foreldre som var under ett mikroskop, slik som disse var.

Endret av moroklompen
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Djungelvrål skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke foreldrene tok kontakt med lege?????  De banket jo ungen sønder og sammen.  Ikke vanlig å kontakte lege når man mishandler og torturerer barna sine. For dette er tortur!  :roll:

Leste at de trengte svært mye hjelp for å ta seg av barnet.  Det er unaturlig at 2 voksne mennesker skal trenge hjelp 24/7 når de får et barn i dagens siviliserte verden.  Bare DET er jo nok til å ta fra foreldre barn.  Mye skal komme naturlig eller fra Instinkt.  Mangler de det skal de ikke ha unger og bør i tilleg tvangsteriliseres!  Slike mennesker  blir jo aldri egnet til å få unger!

Barnevernet burde virkelig ha tatt fra foreldrene babyen. Jeg reagerer også på de ansatte på mødrehjemmet som ikke tok det videre at babyen hadde smerter.

Det er uforståelig at foreldre kan torturere en så liten baby så han ender med 17 brudd. Det er en ondskap uten sidestykke.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Men når de er så ute av stand til å ta vare på en baby, i den grad at de må ha så mye hjelp, kan det være at de uforvarende har håndtert babyen for hardt uten å skjønne at det kan bli brudd av en slik håndtering?

• Nyttig 2
Skrevet
Hatsumomo skrev (32 minutter siden):

Men når de er så ute av stand til å ta vare på en baby, i den grad at de må ha så mye hjelp, kan det være at de uforvarende har håndtert babyen for hardt uten å skjønne at det kan bli brudd av en slik håndtering?

Det samme tenkte jeg. 

• Liker 1
Skrevet
Hatsumomo skrev (4 timer siden):

Man har instinkter for å skjønne at babyer skal håndteres varsomt.  Det blir heller ikke 17 brudd av litt uvarsom behandling, de tåler mer enn vi tror. Dyr får ikke opplæring i slikt, de behandler likevel nyfødte varsomt.  De hadde ikke foreldreinstinkter og de mishandlet ungene i tillegg.  Håper de råtner i fengsel!

Slike saker provoserer meg grenseløst og får meg til å tenke på Kristoffesaken.....en sak jeg aldri kommer til å legge fra meg fordi den er for grusom å takle.  Måtte skjerme meg selv og slutte å høre på podcaster og lingnede om saken...

• Liker 5
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...