Gå til innhold

Kjæresten skal bestemme hvor mye vi skal fyre og varme opp huset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er 19 grader i stuen akkurat nå, så nei det er ikke veldig kaldt, men heller ikke veldig varmt. På morgenen er det rundt 16-17 grader som regel. Vi fyrer i ovnen, for det har kjæresten min som eier huset bestemt skal være eneste varmen vi varmer opp huset med, vi har ingen varmeovner og bruker ikke varmekablene som er her. Jeg betaler halve strømmen, og sier jeg kan betale gladelig mer for å ha noen ovner da det er ofte kaldt her, spesielt på morgenen. Vi har flere barn, ett felles. Vi spleiser på ved. 

Han skal liksom bestemme føler jeg når vi skal fyre eller ikke, og skal kommentere hvis jeg har fyrt mye i hans øyne ( brent 10 klubber for å  varme opp huset på morgenen). Jeg går stadig rundt med teppe fordi jeg fryser, dette irriterer han fordi han mener det ikke er kaldt. Men jeg må jo få gå med teppe rundt meg hvis jeg ønsker det. 

Som sagt nå er det 19 grader og vi har fyr i ovnen, jeg ønsket å legge inn en kubbe til da den som lå inni ovnen var snart brent ut. Kjæresten min ble sur og snakket til meg som et barn foran det ene barnet og en venn av barnet. Fikk tilsnakk om at det ikke var kaldt, at det var meg det var noe galt med som frøs og gikk med teppe og at ikke jeg skulle sprengfyre ( noe jeg ikke gjør ). Jeg ble såret og gikk. 

Hva tenker dere her? Kjæresten min har veldig god råd, står ikke på det. 

Anonymkode: f161b...5e1

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En skikkelig gnier.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde lagt på i ovnen og hva skulle han gjort da? Alt avhenger av det. Hadee han klikket? Nektet meg? Jeg skal faen ikke fryse når jeg betaler og, fuck off 

Anonymkode: 26c0e...d0d

• Liker 31
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Veldig spesielt og sært. 

Her er det ikke deg det er noe galt med.

Han har god råd, men skal bo i ishus, og gaslighter deg dersom du fryser, hva faen?

Nei, dette hadde jeg aldri funnet meg i. Jeg hadde sagt klart og tydelig i fra om at du har like mye rett som han til å bestemme, takler han ikke, da går du.

Det er ikke verdt å leve livet med noen som skal kontrollstyre alt, gir deg null makt eller medbestemmelse i eget liv, og at-på-til skal gaslighter deg om du sier imot.

I min bok er slik oppførsel ikke annet enn et stort 🚩

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Men herregud, du bestemmer vel selv hvor mye du vil fyre hvis du fryser? Jeg hadde bare avfeid kommentarene hans og fyrt så mye jeg ville. Jeg hadde også satt på varmekablene og gitt totalt faen i hva han mente om det. Kvinner fryser generelt lettere enn menn, og det er ubehagelig å ha det kaldt. Hadde mannen min oppført deg som din så hadde jeg rasjonert maten hans. Siden jeg kun trenger 1 brødskive til frokost får ikke han spise mer heller. 

Anonymkode: 74df8...69c

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Den over her trigget nysgjerrigheten min. Hva er det verste som skjer dersom du legger mer i ovnen og setter på varmekablene? 

Anonymkode: 500b6...40d

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde fyrt akkurat slik det passet meg og satt han kraftig på plass vær gang han kom med sine spydigheter. Hadde aldri taklet å være med en så gnien mann som gir blaffen i min og barnas komfort. 

Anonymkode: 5c9d9...f9d

• Liker 11
Skrevet

Er han sånn på andre ting også? Liker å sjefe? 

Anonymkode: eff4a...a61

• Liker 5
Skrevet

Jeg frøs gjennom et syv år langt forhold med en sånn kjæreste. Forunderlig at rørene ikke frøs og det er mer økonomisk å holde temperaturen på en liten lunk gjennom natta enn å varme opp fra grunnen av på morgenen. Jeg kom meg heldigvis unna den fyren for han var en stor egoist på andre områder også. Pass på at dere ikke får en svindyr rørleggerregning. 

Anonymkode: 160ec...2ea

• Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet

De fleste menn, burde bli klar over at vi damer fryser mere enn menn. Fungerer det å sende han noen artikler om dette? 

Det er faktisk ikke en uvanlig krangel/problemstilling. 

Jeg hadde rett og slett mistrivdes enormt! Jeg har det rundt 27grader inne. (Skjønner det er sikkert litt ekstremt, men da kan jeg ha på lite klær, og har det fint 😅)

Anonymkode: 6a29f...96c

• Liker 15
Skrevet

Tenker at det er på nippet til mishandling å la familien fryse fordi han er grådig.
Kvinner har litt lavere kroppstemperatur enn menn, og trenger også å ha det i snitt et par grader varmere.
Fyr så mye du vil, og ta kampen. Det er hjemmet deres, og din mening teller like mye.

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor bruker dere ikke gulvvarmen, forresten? Den gir veldig fin effekt. Jeg er fornøyd med 21 grader når det er varme gulv. I hus uten gulvvarme, vil jeg gjerne ha 23 grader. Vi har jordvarme som gir varmtvann som varmer opp gulv. Kan ikke fyre i vedovn før det er under minus 20, da blir det for varmt 🙂

Anonymkode: eff4a...a61

• Liker 2
Skrevet

Du kan begynne å få en oversikt på utgiftene på vedfyring kontra en normal strømregning med normalt strømforbruk.   
Når en har barn i hus så må en tenke på helse og hvordan en vil at barna skal ha det under oppveksten. 
Mannen din har misforstått hvordan han skal ta vare på familien sin . 
Har dere gratis tilførsel av ved så burde det ikke være noe problem å fyre rundt. 
Hvorfor er du redd for å ta grep og kreve at dere får nok varme i hus? 
Regner med at han styrer den øvrige pengebruken også 

Anonymkode: 71ee1...435

• Liker 7
Skrevet

Sånn er min samboer også. Men jeg overser det. Jeg bare skrur opp varmekablene og legger mer ved i ovnen. Jeg gidder faktisk ikke å fryse i mitt eget hjem. Hadde han blitt sint for det, hadde jeg gjort som den over her foreslår: rasjonert maten hans. Kan vedde ganske mye på at han spiser langt mer enn deg.

Anonymkode: f5e41...cdc

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Varmekabler er effektivt, økonomisk og bra for inneklima.

Anonymkode: 62d53...e6c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De fleste menn, burde bli klar over at vi damer fryser mere enn menn. Fungerer det å sende han noen artikler om dette? 

Jeg hadde rett og slett mistrivdes enormt! Jeg har det rundt 27grader inne. (Skjønner det er sikkert litt ekstremt, men da kan jeg ha på lite klær, og har det fint 😅)

Samtidig må du da være klar over at mange menn (og kvinner) vil synes 27 grader inne er ekstremt ubehagelig. Både for varmt og tung luft som gir hodepine.

Vanlig innetemperatur er 20-22 grader. Er man uenig, får man legge seg der. Så kan den som er varm gå lettkledd og den som fryser ta på en genser.

• Liker 11
Skrevet

Hva syntes barna da? Hvis de også fryser er det ikke noe å lure på engang. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde aldri akseptert å fryse i mitt eget hjem. Men ville vel heller ikke prøvd å "koke" mannen min.

Spør om han har økonomiske problemer som gjør at han skal spare på både strøm og ved. Om dere har kjøpt veden, så sett opp et regnestykke der du viser om det lønner seg å fyre med ved eller strøm. Og ikke spør han om å legge i en ny kubbe, men gjør det når du føler behovet er der. Han røsker den neppe ut igjen. 

Ville nok også tatt en prat om hvordan jeg ønsker at han skal snakke til meg, og gjort det klart at det ikke er akseptabelt å holde på sånn som han gjør.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Samme tenkte jeg. Kvinner fryser lettere og det er svært ubehagelig å gå rundt sånn. 19 grader er selvsagt ikke iskaldt, men problemet er jo at det ikke er varmt nok til å varme deg opp når du først fryser. 27 grader er litt ekstremt, ja, jeg foretrekker 22-23 grader inne på vinteren, men de få gradene mellom 19 og 22-23 utgjør en enorm forskjell på vinteren. Jeg har også vært i et sånt forhold. Jeg gikk med ullklær, dunjakke, lue, votter og to par ullsokker inne til tider. Dette var stort sett når jeg hadde vært ute og fått frosten i meg og det ikke var varmt nok inne til at jeg fikk igjen varmen. Han så på meg som om jeg var helt idiot. Heldigvis syns min nåværende samboer det er helt rett og rimelig at jeg skal slippe å gå med yttertøy, så kan han heller gå i t-skjorte. 

Anonymkode: 3e389...855

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...