Gå til innhold

Bekymret for min søsters oppførsel mot barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en søster som jeg tror drikker flere ganger i uken. I går hadde jeg hennes 12 år gamle datter på besøk her. Hun forteller at mamma alltid forandrer seg på kvelden. Hun blir irriterer og sint. Hun lager grimaser mot barna og gir dem dårlig samvittighet for å lage mat til dem. Hun sier at de er helt lik faren sin og lattergjør dem på kvelden. 

jeg vet min søster er en stri person. Alltid vært. Vi har også alvorlig alkoholisme i familien. Noe som har ført til at jeg aldri har turt å starte med alkohol eller få barn!

Nå får jeg ikke lov av barna å fortelle søsteren min det de har fortalt meg. Og jeg vil så gjerne være den trygge voksne de kan stole på. Samtidig som jeg ønsker å skåne dem og beskytte dem. 

Niesen min forteller meg at mamma blir et monster på kvelden. Det er som å høre om vår oppvekst. Moren vår døde av alkoholrelatert sykdom også. 

Hva gjør jeg i denne situasjonen ? 

Anonymkode: 0d729...52a

• Liker 1
  • Hjerte 20
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lorieen skrev (1 minutt siden):

Du kontakter barneverntjenesten. Det er ikke noe å lure på engang. 

Så lett er det ikke, dessverre. Barna har bare henne siden faren er ute av bilde flere uker av gangen 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Du snakker med henne igjen og sier at dette er en sånn hemmelighet som dere må fortelle til noen så mammaen og familien får hjelp. Det er ikke greit at de har det sånn. Mamma trenger hjelp. Det kan være vanskelig å si i fra. Men hun har vært modig som har sagt det til deg. Så ringer du barnevernet for fremgangsmåte. De utsettes for psykisk vold og mammaen man bli sint og la det gå utover dem. Det bør komme frem i meldingen slik at sikrer at ungene er trygge og ikke straffes på noe vis for at de har sagt i fra. 

Anonymkode: 88624...e20

• Liker 24
  • Nyttig 11
Skrevet

Hvis ikke du kan kontakte BV bør du be søsteren din søke hjelp for avhengighet! Barnas trygghet og beste er aller viktigst! 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så lett er det ikke, dessverre. Barna har bare henne siden faren er ute av bilde flere uker av gangen 

Du kontakter barnevernet!

• Liker 13
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo så lett er det. Målet er ikke at de skal til noen andre men at mor får hjelp asap så de faktisk har en forelder og ikke bare en alkoholiker som utsetter dem for psykisk vold og trygghet. Kan du leve med at de vokser opp sånn? Stor sannsynlighet for at de får psykiske vansker selv også 😕 

• Liker 14
  • Nyttig 22
Skrevet
ada@ skrev (1 minutt siden):

Hvis ikke du kan kontakte BV bør du be søsteren din søke hjelp for avhengighet! Barnas trygghet og beste er aller viktigst! 

Vi har snakket om dette. At hun kan be om hjelp. Men hun er redd for å miste barna. Og hun nekter å innse at det hun gjør ikke er normalt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er så lett faktisk, selv om far er ute av bildet. 

Anonymkode: 1c4d9...cb5

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har snakket om dette. At hun kan be om hjelp. Men hun er redd for å miste barna. Og hun nekter å innse at det hun gjør ikke er normalt. 

Da må hun ha hjelp av deg til å innse det. Og det innebærer at du kontakter barnevernet. Da er hun tvunget til å få hjelp.

Anonymkode: 1c4d9...cb5

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Jo så lett er det. Målet er ikke at de skal til noen andre men at mor får hjelp asap så de faktisk har en forelder og ikke bare en alkoholiker som utsetter dem for psykisk vold og trygghet. Kan du leve med at de vokser opp sånn? Stor sannsynlighet for at de får psykiske vansker selv også 😕 

Det er det som plager meg. At den yngste allerede har angst og frykter morens reaksjoner. Hun spør aldri moren om noe etter at de har spist middag, sier hun. For da har mamma endret seg veldig mye 

• Hjerte 4
Skrevet

Du må melde. Hun som er alkoholiker klarer ikke vurdere hva som er barnas beste. Du hører jo selv hvordan niesen din har det. Skjønner ikke at du lurer på dette en gang. Stakkars unger. Ring i alle fall barnevernet og be om råd. Da kan du være anonym.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er faktisk ikke vanskelig overhode. Det er din fordømte plikt tilogmed å hjelpe.

Anonymkode: 46065...8c2

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kontakt barnevernet anonymt og drøft med dem. 

Anonymkode: 5315b...1eb

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har en søster som jeg tror drikker flere ganger i uken. I går hadde jeg hennes 12 år gamle datter på besøk her. Hun forteller at mamma alltid forandrer seg på kvelden. Hun blir irriterer og sint. Hun lager grimaser mot barna og gir dem dårlig samvittighet for å lage mat til dem. Hun sier at de er helt lik faren sin og lattergjør dem på kvelden. 

jeg vet min søster er en stri person. Alltid vært. Vi har også alvorlig alkoholisme i familien. Noe som har ført til at jeg aldri har turt å starte med alkohol eller få barn!

Nå får jeg ikke lov av barna å fortelle søsteren min det de har fortalt meg. Og jeg vil så gjerne være den trygge voksne de kan stole på. Samtidig som jeg ønsker å skåne dem og beskytte dem. 

Niesen min forteller meg at mamma blir et monster på kvelden. Det er som å høre om vår oppvekst. Moren vår døde av alkoholrelatert sykdom også. 

Hva gjør jeg i denne situasjonen ? 

Dette er som å lese om min egen søster. Og det gjør meg helt på gråten.

For å si det sånn, du kommer en dag til å angre når du ser konsekvensene av dette. Og de kan bli så store at du vil ikke tro det. 

Vær så snill å forhindre en tragedie. Kontakt barnevernet, for barnas skyld. Ring inn anonymt eller send et brev. Du kan også varsle skolen anonymt med et brev, da tar de saken videre og du slipper å gå direkte. 

Anonymkode: 60f6e...431

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kontakt barnevernet anonymt og drøft med dem. 

Anonymkode: 5315b...1eb

Det er planen imorgen. Jeg har tenkt at ting har blitt bedre. Men i går kom det en del andre ting opp som jeg tenker ikke er greit. Barna føler seg overvåket hjemme og klarer ikke å slappe av. Men sånn er hun som person. En ubehagelig person å være med 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Du har ikke noe valg her og det vet du. Når det ikke kan snakkes fornuft med søsteren din så er bekymringsmelding eneste mulighet. Barna kommer først og du vet de kan ikke fortsette å vokse opp med en slik hjemmesituasjon.

Hjelper ikke at barna bare har henne når hun ikke fungerer, da må andre instanser inn for de har jo ikke en stabil hjemmesituasjon.

• Liker 4
Skrevet

Hva hjelper det å gå rundt med en bekymring når du ikke gjør noe handling ut av det? 

Start med å ta en samtale med din søster. Vær ærlig og si at nå har dette gått så langt at du er redd hun er på vei til å bli som sin mor. Fortell henne at du faktisk er nødt til å varsle barnevernet, og hun kan enten være med, eller du gjør det uten hennes samtykke. 

Begynn med det. Vis ungene at de kan stole på deg og vær den trygge voksne.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er som å lese om min egen søster. Og det gjør meg helt på gråten.

For å si det sånn, du kommer en dag til å angre når du ser konsekvensene av dette. Og de kan bli så store at du vil ikke tro det. 

Vær så snill å forhindre en tragedie. Kontakt barnevernet, for barnas skyld. Ring inn anonymt eller send et brev. Du kan også varsle skolen anonymt med et brev, da tar de saken videre og du slipper å gå direkte. 

Anonymkode: 60f6e...431

Så trist å lese. Kan jeg spørre om hvordan det har gått med din søsters familie ? 

Skrevet

Det sitter sikkert veldig langt inne å melde din egen søster til barnevernet så hvis det blir for vanskelig kanskje du kan snakke med helsesøster på skolen til barna hennes? Så kan vedkommende evnt kalle inn barna til ett par ekstra samtaler, og dersom barna åpner seg for vedkommende så trenger ikke du å melde? Jeg har gjort det en gang, jeg fryktet for min egen og egne barns sikkerhet ved å melde til barnevernet med eget navn. De barna fikk den hjelpen de trengte via skolen og senere barnevernet.

Anonymkode: 76530...997

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...