AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #1 Skrevet 26. november 2023 Hva er den fineste hekken du vet om? Hvis du ikke tenker på pris og tidsbruk? Helst i klassisk, eldre stil som kan kle et eldre hus, og med lite innsyn. Sone 4. Liker både stram fasong og litt løsere stil. Tar gjerne i mot tips om litt uvanlige planter til hekk, står litt fast i planleggingen! Skal ha til ca 40 meter, men kan brytes opp noen steder med syriner feks. Men skal ikke ha hel syrinhekk (dessverre) da vi har behov for mer skjerming. Anonymkode: 6d08e...80f
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #2 Skrevet 26. november 2023 Brudespirea eller bøk om du skal ha gammel stil. Masse flotte hekker, synes rhododendron, bambus, barlind og laurbærhegg også er fint. Anonymkode: fcd10...355 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #3 Skrevet 26. november 2023 Gulbambus. Vintergrønn og elsker lyden av raslingen av bladene i vinden. Anonymkode: cfdac...285 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #4 Skrevet 27. november 2023 Bøkehekk ❤️ Anonymkode: c90e3...20f 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #5 Skrevet 27. november 2023 Bøk! Eller eik! En godt holdt svartsurbær er også veldig fint. Rosehekk kan også være et spennende valg, men krever mer arbeid og kan bli glissent. Anonymkode: ebdb1...5c7
Einus Skrevet 27. november 2023 #6 Skrevet 27. november 2023 (endret) Tuja er kanskje ikke favoritt! Men den er enkel å holde og forme. Min favoritt i så henseende er Holm Strupi, den er tettere en Brabant, men koster en del mer enn brabant. Endret 27. november 2023 av Einus
Rosa Dartle Skrevet 28. november 2023 #7 Skrevet 28. november 2023 Jeg synes laurbærhegg, bøkehekk eller aronia er finest.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #8 Skrevet 2. desember 2023 Tenker faktisk tuja, pga innsyn og med avbrekk av syrin. Ellers er jo agnbøk noe av det folk flest velger for tiden.. laubærhegg er fin men koster mye og krever mer «skygge» for vintersola. Hold oss oppdatert på hva valget ble da, og «grunnlaget» for det ☺️ Anonymkode: d1da1...1e0
Amossa Skrevet 2. desember 2023 #9 Skrevet 2. desember 2023 Rosa Dartle skrev (På 28.11.2023 den 11.32): Jeg synes laurbærhegg, bøkehekk eller aronia er finest. Enig. Vil spesielt anbefale Aronia/svartsurbær. Den er vakker året gjennom. Om våren har den hvite blomsterklaser , og senere sorte bærklaser. Om høsten har den fantastiske farger i rødt, gul og oransje. Vi har den som prydbusk, og alle som kommer på besøk spør om hva den heter.
Rosa Dartle Skrevet 2. desember 2023 #10 Skrevet 2. desember 2023 (endret) Amossa skrev (2 timer siden): Enig. Vil spesielt anbefale Aronia/svartsurbær. Den er vakker året gjennom. Om våren har den hvite blomsterklaser , og senere sorte bærklaser. Om høsten har den fantastiske farger i rødt, gul og oransje. Vi har den som prydbusk, og alle som kommer på besøk spør om hva den heter. Naboene har også en lang hekk med dette, og den er helt nydelig! Selv om jeg ikke har den selv nyter jeg utsikten til den året rundt 😄 😍 Og så mange som har spurt oss om vi vet hvilken type hekk naboene har 😊 Vil også legge til at den virker relativt lettstelt, den klippes/formes et par ganger i året og blir ganske fyldig og høy ila sommeren. Endret 2. desember 2023 av Rosa Dartle 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #11 Skrevet 2. desember 2023 Hvor høy og bred blir aronia? Jeg hadde egentlig konkludert på bøk til den hekken vi trenger (pga kan bli smal, høy og ganske tett for innsyn), men aronia hørtes veldig flott ut. Anonymkode: 51c27...bb1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #12 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvor høy og bred blir aronia? Jeg hadde egentlig konkludert på bøk til den hekken vi trenger (pga kan bli smal, høy og ganske tett for innsyn), men aronia hørtes veldig flott ut. Anonymkode: 51c27...bb1 Aronia er veldig lettstelt, og kan lett formes. Naboen sin er sikkert 2-2,5 meter, og holdes på rundt halvmeteren-meteren bred. Klippes når den blir høy og bred, gjerne litt ofte i starten slik at den forgrener seg godt. Anonymkode: ebdb1...5c7 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #13 Skrevet 3. desember 2023 Helt enig med at svartsurbær er vakker men ikke om vinteren, ønske du ikke innsyn så ville jeg kun valgt den som avbrekk i annen hekk, og ikke som hovedhekk Anonymkode: d1da1...1e0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå