Gå til innhold

Vil ta bachelorstudiet men har ikke generell studiekompetanse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei lang historie kort...jeg er en kvinne på 36 uten å ha bestått vgs. I alle år har jeg jobbet på dagligvarebutikk. Jeg har to barn på 5 og 2. Jeg er gift med verdens snilleste og flinkeste mann som er selvstendig næringsdrivende og tjener veldig godt, som gjør at jeg ikke har jobbet de siste årene pga småbarns perioden. Mannen min gir meg mer enn nok til lommepenger som gjør at jeg kan kjøpe nesten alt jeg ønsker meg. Sånn sett er jeg veldig fornøyd med livet. Jeg har alt. Er gift har hus, bil, penger og barn.
Men når jeg ser andre på min alder og folk som er mye yngre enn meg  som utdanner seg og er på høye stillinger da tenker jeg mye på det at jeg ikke har bestått vgs engang. Pga dette kan jeg ikke søke på utdanning. Jeg kan ikke få meg en bedre jobb. Skal jeg tilbake på jobb så blir det på en butikk.

Jeg vet at første steget er å ta opp alle de fagene jeg mangler. Men jeg føler jeg ikke har ork til dette. Og vet at jeg ikke kommer til å klare dette i en alder av 36. Men jeg vil komme inn på en bachelour studiet?? Vet ikke hvordan jeg tenker dette en gang! Alle bachelor srudier krever genrell studiekompetanse. Syns kanskje det er flaut å ta opp fag i denne alderen. Og hva om jeg ikke oppnår gode karakterer nå heller? Det blir kast bort av tid og krefter.
Hva skal jeg gjøre?? 😭😭

Mannen min er autorisert regnskapsfører. Han har mange ganger sagt at han er villig til å lære meg de basic tingene i regnskapet som for eksempel bokføring. Slik at jeg kan jobbe hos han etter hvert. Men jeg tenker at hvordan skal en forstå regnskap uten utdanning??

Takk til at alle de som tar seg tid til å lese dette rare innlegget mitt. Men jeg måtte bare lufte tankene mine. Jeg vil gjøre noe men klarer ikke tanken på å ta opp fag i denne alderen😪😗 er det ingen sjans for å ta en bachelor innen regnskap uten generell studiekompetanse?

Anonymkode: c85a6...206

Men nå har du kjørt på med konservativ hypergami, der også mannen din er tydeligvis konservativ og liker å ha kona hjemme, mens du også har alt og en som tjener mye penger. Likevel er du ikke fornøyd. 

Andre folk, som er progressive, liberale og ikke tenker på å være hjemme og produsere 2 barn, ja, de går etter det du sitter og nå "savner". Så sånn er nå det. Sorry, men må sies litt hardt, akkurat som en annen her har vært inne på. Du nevner flere steder i innlegget at du "ikke har et ork", men "vil ta det og det". Høres ikke ut som du vil noe som helst av dette, men er mer som ei som ikke sier seg fornøyd med det du har og du har valgt å leke konservativ "modell familie" der dama har kjørt på med hypergami (mann som tjener mye), produsert 2 stykker og er hjemmeværende, fordi mannen også liker det slik og du liker det også slik. 

De andre derimot, som du nå plutselig ønsker å være som, gidder ikke produsere 2 stykker, ei heller sitter de hjemme. Derfor er de der de er. Noen vil kalle det å "ofre seg", men jeg vil ikke si det, for det siste vi trenger nå på denne jorda er at enda flere produserer avkom, og vi runder 9 MILLIARDER mennesker på denne jorda.

Bachelor i regnskap, eller rettere sagt, med spesialisering i regnskap, er altfor krevende for noen som anser generell studiekompetanse for å være et stort "ork". Tviler på at du kommer inn under "realkompetanse", fordi "realkompetanse" er slik at du må ha hatt noenlunde direkte jobberfaring med det du søker deg inn på.

F eks, du måtte nesten ha holdt på med betydelig regnskapsføring i den dagligvarebutikken, styrt butikken rett og slett, for å kunne ha noe å vise til. Viktig å huske på at svært så få kommer gjennom denne kvoten.

Det står fint her, nemlig følgende: "du må ha RELEVANT praksis". 

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/andre-veier-til-opptak/realkompetanse/

Videre, så virker det som du ønsker å ta bachelor og hoppe over alt annet som er et "ork", bare for å jobbe hos mannen din? What's the point, liksom? Du blir allerede lønnet av han for å være konservativ og hjemmeværende.

Bare å glemme realkompetanse greiene. Enten så tar du de fagene du mangler eller så er det bare å glemme det. 

Legg merke til at det vil komme forslag til nye opptakskrav til våren 2024, og vi vet ikke om de kommer til å gjelde allerede fra 2025 eller hvor lang overgangsordningen blir. Virker som det å ta kunne ta opp fag er i ferd med å forsvinne snart. 

https://www.uniforum.uio.no/nyheter/2023/10/varsler-stortingsmelding-om-opptak-til-hoyere-utda.html

Anonymkode: 7bf7d...b0c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei lang historie kort...jeg er en kvinne på 36 uten å ha bestått vgs. I alle år har jeg jobbet på dagligvarebutikk. Jeg har to barn på 5 og 2. Jeg er gift med verdens snilleste og flinkeste mann som er selvstendig næringsdrivende og tjener veldig godt, som gjør at jeg ikke har jobbet de siste årene pga småbarns perioden. Mannen min gir meg mer enn nok til lommepenger som gjør at jeg kan kjøpe nesten alt jeg ønsker meg. Sånn sett er jeg veldig fornøyd med livet. Jeg har alt. Er gift har hus, bil, penger og barn.
Men når jeg ser andre på min alder og folk som er mye yngre enn meg  som utdanner seg og er på høye stillinger da tenker jeg mye på det at jeg ikke har bestått vgs engang. Pga dette kan jeg ikke søke på utdanning. Jeg kan ikke få meg en bedre jobb. Skal jeg tilbake på jobb så blir det på en butikk.

Jeg vet at første steget er å ta opp alle de fagene jeg mangler. Men jeg føler jeg ikke har ork til dette. Og vet at jeg ikke kommer til å klare dette i en alder av 36. Men jeg vil komme inn på en bachelour studiet?? Vet ikke hvordan jeg tenker dette en gang! Alle bachelor srudier krever genrell studiekompetanse. Syns kanskje det er flaut å ta opp fag i denne alderen. Og hva om jeg ikke oppnår gode karakterer nå heller? Det blir kast bort av tid og krefter.
Hva skal jeg gjøre?? 😭😭

Mannen min er autorisert regnskapsfører. Han har mange ganger sagt at han er villig til å lære meg de basic tingene i regnskapet som for eksempel bokføring. Slik at jeg kan jobbe hos han etter hvert. Men jeg tenker at hvordan skal en forstå regnskap uten utdanning??

Takk til at alle de som tar seg tid til å lese dette rare innlegget mitt. Men jeg måtte bare lufte tankene mine. Jeg vil gjøre noe men klarer ikke tanken på å ta opp fag i denne alderen😪😗 er det ingen sjans for å ta en bachelor innen regnskap uten generell studiekompetanse?

Hei ikke sikkert du trenger alle faga i generell studie kompetanse. Jeg hadde tenkt meg inn på bachelor farmasi og kravet der var den gangen (10 år siden) at en måtte ha andre kl vgs i to av fagene matte, kjemi, fysikk og biologi.

Jeg tok matte og kjemi på ett år og betalte ikke noe for det. Fulgte bare vgs klasse og møtte når de timene gikk på vgs. Det gikk kjempe greit.

Og kom rett inn året etterpå på bachelor. 
Så er bare å hive seg rundt. 

Anonymkode: 92d54...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ingen utdannelse for enkel bokføring eller for å jobbe med regnskap. Du lærer underveis, og det er en ok jobb. 

Men hvis du vil ha oppdragsansvar må du være statsautorisert regnskapsfører. Det er en bachelor og masterutdanning.

Du kan også ta kurs for å lære deg regnskapsføring, men dette gir ikke nødvendigvis studiepoeng…. 

Anonymkode: d2ac0...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ikke ha en bachelor heller. Du kan være lærling i butikkfaget og få fagbrev i salg og service! Eller Du kan ta kontor og admin fag på vgs nivå. Eller ta opp igjen fag på voksenopplæring og få en bachelor. Har selv tatt opp igjen fag fra vgs i voksen alder (med 3 små hjemme) og har flere venninner som har gjort det samme. Noen tok det over 2år pga barn og jobb, mens andre gikk fulltid. Nå holder vi alle på med bachelor og ei på master. Så det er mulig. Vi er i 30årene. På mitt studie er det flere på min alder, med barn og mann som har tatt opp fag før de begynte på studier. Det er veldig vanlig. 

Det finnes mange muligheter, men man må orke og ville. 

Anonymkode: dc199...015

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.11.2023 den 14.06):

Hvorfor tror du det er flaut å ta opp fag i din alder?

Tidligere legevaktsjef i Bergen tok opp fag og begynte på medisinstudiet som 49-åring. Kilde

Anonymkode: 32806...ba2

😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte meg inn med realkompetanse. Barn tells visst som arbeid - så vet du det :fnise:

Anonymkode: f9ea8...394

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg søkte meg inn med realkompetanse. Barn tells visst som arbeid - så vet du det :fnise:

Hva hadde du jobbet som utenom barn? Hvor gammel var du? Hva slags studiet søkte du på? Hvem tok du kontakt med ang realkompetanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk samfunnsfaglinja på vgs for en mannsalder siden og tok en bachelor etterpå. Etter en del år i arbeidslivet fant jeg ut at jeg ville studere et profesjonsstudium og tok de fagene jeg manglet på det spesielle opptakskravet til studiet, fysikk, kjemi og biologi, på Bjørknes. Jeg var rundt 30 med tre barn under fire år og full jobb/svangerskapspermisjon. Det gikk helt fint. Nå endte det med at jeg fikk drømmejobben (og et samlivsbrudd som la en viss demper på privatøkonomien) og droppet profesjonsstudiet, så sånn sett var det jo bortkastede penger, men det var gøy likevel. 

Nå vet jeg ikke hvorfor du ikke bestod vgs, men hvis teoretiske fag føles tungt for deg, så er kanskje fagbrev innen f.eks. salg og service en vei å gå (siden du har erfaring fra butikkarbeid)? Hvis det derimot var fordi du kjedet deg og ikke var interessert, så sier jeg go for it, men først og fremst bør du tenke over hva interessene dine er og hva du har lyst til å jobbe med og se hvilke utdanninger som gir deg kompetansen til disse jobbene. Hvis du tar fagbrev innen salg og service og er villig til å stå på, så er det slett ikke umulig å bli butikksjef i dagligvarehandelen.

Først og fremst heier jeg på at du skaffer deg egen inntekt og pensjonsoppsparing og ønsker deg lykke til, hva du enn velger!

Anonymkode: 26310...83a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva hadde du jobbet som utenom barn? Hvor gammel var du? Hva slags studiet søkte du på? Hvem tok du kontakt med ang realkompetanse?

Veldig mye forskjellig. Jeg har slitt en del når det kommer til jobb - i hovedsak fordi jeg sliter med en sosialangst som styrer mye av livet mitt. Alt fra butikk, lager, helse, håndtverker, servitør osvosv. Ingen tidligere fullført utdanning, og tiden jeg var ansatt i hver enkel jobb varte som regel kortere enn mitt lengste forhold på barneskolen :himle:

Hvis du søker på realkompetanse så skal det stå ganske tydelig hvilke krav som stilles, og på hvilke måte disse kravene kan nås. 

Jeg hadde ikke egentlig nok arbeidserfaring til å dekke kravene for realkompetanse. Men noen høyskoler er mer opptatt av penger, enn dine faktiske sjanser til å fullføre studiet. 

Det skal dog sies at min arbeidserfaring og livssituasjon ikke gjenspeiler min intelligens eller motivasjon. Så det irriterer meg fortsatt at kravene er så strenge som de er. 

Det skal sies at jeg aldri hadde kommet inn på en "offentlig" skole med min bakgrunn. Så det er absolutt å anbefale å se etter alternativer hvis du ikke skulle dekke alle kravene til punkt og prikke. 

Så lenge du er motivert, og klarer å bevise det, så skal du nok alltids komme deg inn på et bachelor studie. Jeg hadde aldri i min villeste fantasi sett for meg at jeg skulle klare å fullføre, eller i det hele tatt få muligheten, til å ta en bachelor med min bakgrunn. Men så feil kan man ta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/27/2023 at 7:21 AM, AnonymBruker said:

Du trenger ingen utdannelse for enkel bokføring eller for å jobbe med regnskap. Du lærer underveis, og det er en ok jobb. 

Men hvis du vil ha oppdragsansvar må du være statsautorisert regnskapsfører. Det er en bachelor og masterutdanning.

Du kan også ta kurs for å lære deg regnskapsføring, men dette gir ikke nødvendigvis studiepoeng…. 

Anonymkode: d2ac0...d9c

Er det noen som ansetter folk som ikke har jobbet med eller har et eneste kurs i økonomi?

Anonymkode: ce02b...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.12.2023 den 2.32):

Veldig mye forskjellig. Jeg har slitt en del når det kommer til jobb - i hovedsak fordi jeg sliter med en sosialangst som styrer mye av livet mitt. Alt fra butikk, lager, helse, håndtverker, servitør osvosv. Ingen tidligere fullført utdanning, og tiden jeg var ansatt i hver enkel jobb varte som regel kortere enn mitt lengste forhold på barneskolen :himle:

Hvis du søker på realkompetanse så skal det stå ganske tydelig hvilke krav som stilles, og på hvilke måte disse kravene kan nås. 

Jeg hadde ikke egentlig nok arbeidserfaring til å dekke kravene for realkompetanse. Men noen høyskoler er mer opptatt av penger, enn dine faktiske sjanser til å fullføre studiet. 

Det skal dog sies at min arbeidserfaring og livssituasjon ikke gjenspeiler min intelligens eller motivasjon. Så det irriterer meg fortsatt at kravene er så strenge som de er. 

Det skal sies at jeg aldri hadde kommet inn på en "offentlig" skole med min bakgrunn. Så det er absolutt å anbefale å se etter alternativer hvis du ikke skulle dekke alle kravene til punkt og prikke. 

Så lenge du er motivert, og klarer å bevise det, så skal du nok alltids komme deg inn på et bachelor studie. Jeg hadde aldri i min villeste fantasi sett for meg at jeg skulle klare å fullføre, eller i det hele tatt få muligheten, til å ta en bachelor med min bakgrunn. Men så feil kan man ta. 

Hva tok du bachelor i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 7.02):

Men nå har du kjørt på med konservativ hypergami, der også mannen din er tydeligvis konservativ og liker å ha kona hjemme, mens du også har alt og en som tjener mye penger. Likevel er du ikke fornøyd. 

Jesus.. tenk at noen faktisk ønsker å gjøre noe i livet! Så fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er når jeg leser denne tråden at jeg er så glad for at jeg har fullført utdanningen min. SÅ DIGG å ha både vgs og bachelor i boks. For en frihet 😍 (Er 24 🥳)

Anonymkode: 10302...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er når jeg leser denne tråden at jeg er så glad for at jeg har fullført utdanningen min. SÅ DIGG å ha både vgs og bachelor i boks. For en frihet 😍 (Er 24 🥳)

Anonymkode: 10302...242

Så glad på dine vegne🥰 ønsker deg lykke til videre i livet

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok bachelor i utlandet selvom jeg ikke hadde fullført vgs. Hadde tre fag som manglet eksamen på men kom inn på bachelorstudie ved å skrive statement som reflekterte min motivasjon til å lære og hva jeg har lært på egenhånd gjennom liv, hobby og arbeid. 

Antar dette er litt likt realkompetanse sånn sett. Det er ikke umulig! men kan hende du ikke får studert der du ønsker. 

Anonymkode: 2af1e...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...