Gå til innhold

Kake hver dag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fredag: forrige uke var vi på skøytebanen i fire tiner. Hadde med oppkuttet frukt (eple, gulrot, druer) de vi hadde med hadde med tre pakker kjeks som ble spist opp på tre unger

Lørdag: stor musikkonkurranse. Det ble to kakestykke, pølse i brød. 

Søndag: invitert på lek med en vennefamilie. Det ble pepperkakebaking og en årsfest på kvelden med vennenes aktivitet.  kake og brus ble de spandert på der også.

Mandag: turntrening hvor det er siste gang på trening før julefremføring. Når jeg hentet hadde de trykt i seg 2 vafler med syltetøy

Tirsdag dro barna ut for ø kjøpe skøyter med besteforeldrene. Kommer hjem og storfornøyde da de har vært på kafe og fått hvert sitt stort kakestykke med marsipankake

Onsdag: fest etter helgens musikkkonkurranse h or de vant 1. Plass i sin divisjon. Stor stas og masse kake som premie på alle musikantene

Torsdag: hjemmelaget. Og ingen kake

Fredag. Ungene er hos pappaen sin og har overnattingsbesøk, fri flyt av snop fra fredag og ut helgen. 

Altså, jeg prøver å ikke være en av de hysteriske mødrene som nekter barna å spise sukker og kake ved "spesielle" anledninger. Men  år dette blir hver eneste dag, så sliter jeg veldig med å tillate noe hele tiden. Mange av gangene er jeg ikke tilstede, og kan ikke være der å begrense. Mange ganger får jeg en stikkontakt fordi jeg sier at de kan ta et lite/det minste stykke, eller at jeg sier at det ikke skal spises kake i kveld. 

Og vi er ikke begynt på desember mnd hvor det virkelig tar av med kakebaking og "kos" overalt. 

Anonymkode: c5d0b...c32

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det er vel ikke slik som dette hele året? Jeg er enig i at det blir mye ekstra nå denne årstiden hvor det også er en del avslutninger i fritidsaktiviteter, skole og barnehage. Og så har man så klart besteforeldre.. jeg passer på at ungene får i seg god og næringsrik mat og så tenker jeg at dette ikke gjelder hele året. Jeg kutter heller litt ned på hva jeg serverer hjemme. Dersom vi er på en avslutning eller på besøk og det serveres noe sier jeg ikke nei til ungene, men de trenger ikke ta helt av med å forsyne seg heller. I desember dropper jeg som regel lørdagsgodt fordi det er så mye annen kos, julekaker osv og gjerne noe som står fremme. Ingen av ungene har reagert på det. 

Anonymkode: 612c0...a5b

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange ganger får jeg en stikkontakt fordi jeg sier at de kan ta et lite/det minste stykke, eller at jeg sier at det ikke skal spises kake i kveld. 

Du kan bare selge stikkontaktene på finn. 

Anonymkode: 843d9...1df

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det er vel ikke slik som dette hele året? Jeg er enig i at det blir mye ekstra nå denne årstiden hvor det også er en del avslutninger i fritidsaktiviteter, skole og barnehage. Og så har man så klart besteforeldre.. jeg passer på at ungene får i seg god og næringsrik mat og så tenker jeg at dette ikke gjelder hele året. Jeg kutter heller litt ned på hva jeg serverer hjemme. Dersom vi er på en avslutning eller på besøk og det serveres noe sier jeg ikke nei til ungene, men de trenger ikke ta helt av med å forsyne seg heller. I desember dropper jeg som regel lørdagsgodt fordi det er så mye annen kos, julekaker osv og gjerne noe som står fremme. Ingen av ungene har reagert på det. 

"Denne tiden av året ", det er fortsatt november. Jeg er enig med deg, TS, det blir alt for mye. Vi har fortsatt masse (masse!) godteri liggende igjen etter Halloween, og nå begynner snart julerushet. Innimellom har det vært et par bursdager også.

Anonymkode: 3174e...900

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er enig med deg. Det er jo ikke sånn hele året og jeg synes TS drar den usunne maten helt ut av sammenheng for barna spiser vel ikke bare vafler og kake hele dagen hver dag?

I virkeligheten ville det TS beskriver sett slik ut for mine barn:

Frokost: En porsjon havregrøt med bær og et glass juice

Lunsj: Et hjemmebakt grovt rundstykke med ost, skinke, majones og paprika. En bit melon, noen druer og en gulrot.

Middag: Et stykke laks og en god porsjon ovnsbakte poteter og grønnsaker og litt rømmesaus på.

Kake på juleavslutning.

Kveldsmat: Eggerøre på et stykke grovbrød.

Så ja, det ble kake den dagen, men hele dagen sett under ett har barnet mitt spist god, næringsrik og sunn mat og den kaken gjør ingen skade. Hvis annenhver dag i desember ser slik ut synes jeg ærlig talt det er litt hysteri å bekymre seg for det ene kakestykke. Det er ikke kake eller vafler eller pølser i brød som betyr noe, det er alt det andre barnet spiser hver dag. 

Anonymkode: fa80f...25b

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

"Denne tiden av året ", det er fortsatt november. Jeg er enig med deg, TS, det blir alt for mye. Vi har fortsatt masse (masse!) godteri liggende igjen etter Halloween, og nå begynner snart julerushet. Innimellom har det vært et par bursdager også.

Ja, denne tiden av året, fordi det er mange avslutninger 🙄

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, denne tiden av året, fordi det er mange avslutninger 🙄

Hver måned har sine unnskyldninger, resultatet blir alt for mye kaker og søtsaker.

Og det er fint om barna spiser sunn mat ellers, men problemet er jo at det blir for til sammen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan bare selge stikkontaktene på finn. 

Anonymkode: 843d9...1df

Haha. Her var autokorrekt til litt mindre hjelp enn den burde🙈. Skulle skrive stikk/kommentarer.. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hver måned har sine unnskyldninger, resultatet blir alt for mye kaker og søtsaker.

Og det er fint om barna spiser sunn mat ellers, men problemet er jo at det blir for til sammen. 

Da får du jo enten si nei til at ungene får noe, eller la være å dra på diverse. Jeg tror ikke de kommer til å slutte å servere kake og søtt rundt om dessverre. Ta heller en runde med besteforeldre og ikke servere så mye hjemme om det er mye ellers i måneden. 

Skrevet

Jeg er enig i at det ikke er bra! I tillegg så takler barn dette ulikt. Ett av barna våre kunne levd på søtsaker hvis han hadde fått lov. Så han følger vi med på hele tiden for å få i han nok næringsrik mat. Men i alle sammenhenger hvor vi ikke er tilstede, så spiser han kun det søte som serveres. Og blir da naturligvis litt sliten og grinete. Så denne tiden er ikke så grei for han (og oss). De tre andre barna våre forsyner seg først med mat og så med litt søtsaker. Så de er jeg ikke bekymret for i denne tiden. 

Anonymkode: b79dc...0e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...