AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #1 Del Skrevet 26. november 2023 Vær så snill, ikke skriv "bare slutt så går det over". Det er langt ifra så enkelt. Kan dele min "historie": har vært avhengig siden jeg var 16 år gammel (er i dag 28 år), så har vært avhengig i 12 år. Jeg har brukt Otrivin daglig helt siden jeg startet. Det begynte med en uskyldig forkjølelse og jeg opplevde naturligvis at tettheten aldri forsvant. Jeg syns det har blitt verre de siste par årene, mest fordi det blir skikkelig ille på natten. Jeg klarer en sjelden gang å sove lenger enn 4 timer før jeg våkner, men som oftest våkner jeg etter rundt 4 timer fordi jeg er så tett. Jeg bruker Otrivin rundt 2-3 ganger om dagen og 1 gang om natten (når jeg våkner av at jeg er så tett). Grunnen til at jeg vil prøve å få bukt med dette er at det går utover tannhelsen min. Jeg sover med åpen munn, jeg mistenker at jeg blir tett etter bare et par timer og da begynner jeg å puste med munnen åpen. Får veldig tørr munn av dette, kjennes ut som det er en ørken i munnen min hver morgen. Dette er et problem som har blitt verre de siste par årene. Jeg bruker klokke for å registrere søvn + har brukt mobilen til å ta opp lyd, og det er ingen tvil i at det skjer noe når jeg blir så tett. Tettheten er ikke bare i nesen - det er hele bihulene, og jeg får en følelse av at jeg blir kvalt og har vansker med å puste. Hadde ikke denne følelsen vært så ubehagelig som den er, så hadde jeg naturligvis kuttet ut Otrivin cold turkey uten problemer. Har noen dager prøvd å gå hele dagen uten nesespray. Det ender som sagt med denne overveldende tettheten, jeg får hodepine, det blir HELT umulig å sove. Det blir så tett at nesesprayen renner ut igjen og jeg må legge hodet bakover for å få det bak når jeg går for mange timer uten å bruke. Vil jo helst kutte ut denne dritten, det koster penger og som sagt går det utover tannhelse og søvn. Men jeg fikser ikke å bare kutte den ut. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke noen problemer med bihulene eller helseproblemer utover dette, det er ene og alene nesesprayen som forårsaker alt. Jeg har prøvd alt av the basics: saltvannsspray, tigerbalsam på overleppa, mange slike tips og triks. Jeg blir satans tett likevel. Noen som har gått til legen med dette og hvilken hjelp fikk dere? Anonymkode: f6dd1...488 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #2 Del Skrevet 26. november 2023 Jeg klarte å slutte da jeg plutselig fikk en midlertidig økonomisk krise, og dermed ikke hadde råd til å kjøpe otrivin. Det var grusomt, men tror det bare gikk et par uker så var jeg kurert. Har hørt tips om nedtrapping med kun spray i ett nesebor og barnespray Anonymkode: 145ab...23e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #3 Del Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har hørt tips om nedtrapping med kun spray i ett nesebor og barnespray Anonymkode: 145ab...23e Kun spray i et nesebor er det jeg har gjort. Men har avventet til det føltes som krise før den sprayen ble satt. Til slutt var det kun en spray på kvelden før legging som gjaldt. Gjorde det til det plutselig kom en kveld hvor det plutselig ikke var behov for sprayen. Anonymkode: 60ad5...4b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #4 Del Skrevet 26. november 2023 Jeg har sluttet to ganger. En gang hvor jeg trappet ned og "holdt ut" i en ukes tid på egenhånd og en gang hvor jeg fikk utskrevet kortisonspray og brukte saltvann. Synes det opplevdes like enkelt/vanskelig begge gangene. Jeg opplever at det hjelper å ikke bruke en full "sprut" når man trapper ned, men heller bruke en halv, så en kvart, så bare så vidt du trykker ned. Gå over på barnespray. Bruk saltvannsspray ofte, gjerne den med mentol. Skyll igjennom systemet med nesehorn og saltvann. Anonymkode: 9c84e...b72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #5 Del Skrevet 26. november 2023 Jeg kuttet ut otrivin for nå syv uker siden. Grusomt, ja, men verdt det. Første dagene brukte jeg otrivin for barn morgen og kveld, så kun kveld og så gikk jeg over til saltvannsspray med menthol. Trenger kun en spray med saltvann før leggetid nå, men det er nok mest psykisk. Har også en flaske med både otrivin og saltvannsspray i vesken fortsatt - trygghet å vite at det er der😂 Lykke til! Anonymkode: dd84f...03f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #6 Del Skrevet 26. november 2023 Min mann dro til ønh spesialist og fikk utskrevet 2 forskjellige nesedråper og spray. Han ble ganske fort bra igjen. Hadde vært avhengig i sikkert 20 år. Jeg har også vært avhengig i åresvis men klarte å slutte helt med nedtrapping på antall spray pr dag og etterhvert spraying av annenhver nesebor og til slutt kun Nasonex innimellom en periode. Men du må regne med at du blir tett i nesa i større eller mindre grad noen uker, men det er ikke absolutt ikke umulig å slutte. Man må bare bestemme seg, men som sagt få henvisning til ØNH spesialist da får du noe som hjelper fortere en nedtrappingsmetoden Anonymkode: 98527...d89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #7 Del Skrevet 26. november 2023 Ja! Var avhengig like lenge som deg. Prøvde å slutte selv mange ganger uten hell. Jeg gikk til legen og fikk prednisolon i kombinasjon med flutikason nesespray. Jeg har nå vært nesesprayfri i over ett år. Bruker nå kun Otrivin når jeg er skikkelig forkjølet, og absolutt max antall dager av det som står på pakken. Anonymkode: 759de...10e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #8 Del Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vær så snill, ikke skriv "bare slutt så går det over". Det er langt ifra så enkelt. Kan dele min "historie": har vært avhengig siden jeg var 16 år gammel (er i dag 28 år), så har vært avhengig i 12 år. Jeg har brukt Otrivin daglig helt siden jeg startet. Det begynte med en uskyldig forkjølelse og jeg opplevde naturligvis at tettheten aldri forsvant. Jeg syns det har blitt verre de siste par årene, mest fordi det blir skikkelig ille på natten. Jeg klarer en sjelden gang å sove lenger enn 4 timer før jeg våkner, men som oftest våkner jeg etter rundt 4 timer fordi jeg er så tett. Jeg bruker Otrivin rundt 2-3 ganger om dagen og 1 gang om natten (når jeg våkner av at jeg er så tett). Grunnen til at jeg vil prøve å få bukt med dette er at det går utover tannhelsen min. Jeg sover med åpen munn, jeg mistenker at jeg blir tett etter bare et par timer og da begynner jeg å puste med munnen åpen. Får veldig tørr munn av dette, kjennes ut som det er en ørken i munnen min hver morgen. Dette er et problem som har blitt verre de siste par årene. Jeg bruker klokke for å registrere søvn + har brukt mobilen til å ta opp lyd, og det er ingen tvil i at det skjer noe når jeg blir så tett. Tettheten er ikke bare i nesen - det er hele bihulene, og jeg får en følelse av at jeg blir kvalt og har vansker med å puste. Hadde ikke denne følelsen vært så ubehagelig som den er, så hadde jeg naturligvis kuttet ut Otrivin cold turkey uten problemer. Har noen dager prøvd å gå hele dagen uten nesespray. Det ender som sagt med denne overveldende tettheten, jeg får hodepine, det blir HELT umulig å sove. Det blir så tett at nesesprayen renner ut igjen og jeg må legge hodet bakover for å få det bak når jeg går for mange timer uten å bruke. Vil jo helst kutte ut denne dritten, det koster penger og som sagt går det utover tannhelse og søvn. Men jeg fikser ikke å bare kutte den ut. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke noen problemer med bihulene eller helseproblemer utover dette, det er ene og alene nesesprayen som forårsaker alt. Jeg har prøvd alt av the basics: saltvannsspray, tigerbalsam på overleppa, mange slike tips og triks. Jeg blir satans tett likevel. Noen som har gått til legen med dette og hvilken hjelp fikk dere? Anonymkode: f6dd1...488 Ja, fikk en nesespray med kortison av spesialist. Enkelt og greit. Anonymkode: 43449...23a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amantha Skrevet 26. november 2023 #9 Del Skrevet 26. november 2023 Dymista er en allerginesespray som kan brukes og, på resept. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #10 Del Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vær så snill, ikke skriv "bare slutt så går det over". Det er langt ifra så enkelt. Kan dele min "historie": har vært avhengig siden jeg var 16 år gammel (er i dag 28 år), så har vært avhengig i 12 år. Jeg har brukt Otrivin daglig helt siden jeg startet. Det begynte med en uskyldig forkjølelse og jeg opplevde naturligvis at tettheten aldri forsvant. Jeg syns det har blitt verre de siste par årene, mest fordi det blir skikkelig ille på natten. Jeg klarer en sjelden gang å sove lenger enn 4 timer før jeg våkner, men som oftest våkner jeg etter rundt 4 timer fordi jeg er så tett. Jeg bruker Otrivin rundt 2-3 ganger om dagen og 1 gang om natten (når jeg våkner av at jeg er så tett). Grunnen til at jeg vil prøve å få bukt med dette er at det går utover tannhelsen min. Jeg sover med åpen munn, jeg mistenker at jeg blir tett etter bare et par timer og da begynner jeg å puste med munnen åpen. Får veldig tørr munn av dette, kjennes ut som det er en ørken i munnen min hver morgen. Dette er et problem som har blitt verre de siste par årene. Jeg bruker klokke for å registrere søvn + har brukt mobilen til å ta opp lyd, og det er ingen tvil i at det skjer noe når jeg blir så tett. Tettheten er ikke bare i nesen - det er hele bihulene, og jeg får en følelse av at jeg blir kvalt og har vansker med å puste. Hadde ikke denne følelsen vært så ubehagelig som den er, så hadde jeg naturligvis kuttet ut Otrivin cold turkey uten problemer. Har noen dager prøvd å gå hele dagen uten nesespray. Det ender som sagt med denne overveldende tettheten, jeg får hodepine, det blir HELT umulig å sove. Det blir så tett at nesesprayen renner ut igjen og jeg må legge hodet bakover for å få det bak når jeg går for mange timer uten å bruke. Vil jo helst kutte ut denne dritten, det koster penger og som sagt går det utover tannhelse og søvn. Men jeg fikser ikke å bare kutte den ut. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke noen problemer med bihulene eller helseproblemer utover dette, det er ene og alene nesesprayen som forårsaker alt. Jeg har prøvd alt av the basics: saltvannsspray, tigerbalsam på overleppa, mange slike tips og triks. Jeg blir satans tett likevel. Noen som har gått til legen med dette og hvilken hjelp fikk dere? Anonymkode: f6dd1...488 Du kan få kortison-nesespray og tabletter som demper hevelse i slimhinnen. Har selv vært avhengig av otrivin og prøvd mye forskjellig. Har vært på ct av bihuler og der var det diverse skavanker oppi etter flere år med avhengighet. Kunne fått operasjon, men valgte å vente for å se om ting ble bedre etter å ha sluttet med otrivin. Nå har det gått 5 år uten, bruker det kun i korte perioder ved skikkelig forkjølelse. Så, det går an men krever både motivasjon og hjelp av medisiner eller operasjon. Anonymkode: 28b9d...532 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #11 Del Skrevet 26. november 2023 Bytt til Physiomer. Anonymkode: 4d8f8...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #12 Del Skrevet 28. november 2023 Jeg sluttet for endel år siden. Noen tilbakefall, men klarer nå å kutte det ut når jeg vil. Prøvde tidligere kortison og saltvann. Men det jeg føler fungerer best for meg er enten mentholatum (salve) eller soft tiger balsam ved seriøs tetthet. Begge to gir en følelse av å løse opp tettheten. Jeg smører det under og rundt neseborene. Mentholatum kan også brukes på bihulene for å gi en følelse av åpenhet. Kan være verdt et forsøk. Anonymkode: c47de...b35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diafragma Skrevet 28. november 2023 #13 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (På 26.11.2023 den 22.33): Du kan få kortison-nesespray og tabletter som demper hevelse i slimhinnen. Har selv vært avhengig av otrivin og prøvd mye forskjellig. Har vært på ct av bihuler og der var det diverse skavanker oppi etter flere år med avhengighet. Kunne fått operasjon, men valgte å vente for å se om ting ble bedre etter å ha sluttet med otrivin. Nå har det gått 5 år uten, bruker det kun i korte perioder ved skikkelig forkjølelse. Så, det går an men krever både motivasjon og hjelp av medisiner eller operasjon. Anonymkode: 28b9d...532 Dette, og lignende, er riktige svar. Nedtrapping, kun et nesebor vekslende og kortisonspray (feks Nasonex). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #14 Del Skrevet 28. november 2023 Sprayet i et nesebor (det samme) til det andre var friskt, så sluttet jeg. Var avhengig i årevis Anonymkode: 206a5...849 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #15 Del Skrevet 28. november 2023 Du bør be fastlegen om henvisning til ØNH-spesialist på sykehuset, eller finne en privat spesialist hvis mulig (koster mye!). Nedtrapping med kortison av noe slag er det anbefalte, og det behøves resept for dette. Så du må til lege. Anonymkode: ceaca...584 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå