AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #41 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (På 26.11.2023 den 12.29): Jeg ønsker at hun skal lytte og godt komme med råd, men ikke råd som rett og slett er umulig å følge opp eller gjøre noe med slik som ting er. Grunnen til at hun kommer med råd som jeg oppfatter som dumme og umulige, er jo fordi hun ikke har vært i mine sko selv. Ts Anonymkode: 9bd0a...961 Jeg skjønner godt at det er frustrerende og irriterende hvis folk skal komme med gode råd, uten å ha satt seg helt inn i problemstillingen. Samtidig så bør man være ydmyk nok til å innse at det er mye å lære av andre, og at man har én munn og to ører. Man lærer kun av å lytte, og ikke av å snakke selv. Jeg har fått flere gode råd fra folk som ikke vet hele bildet, det gjelder være ydmyk nok til å ta deler av rådene til seg. Ofte tror man at man eier sitt problem, at man selv kjenner det best, og at hvis man selv ikke finner en vei så finner ingen andre den heller. Men det er så mye gull der ute; lytt, sortér og filtrér. Andres livserfaringer og refleksjoner kan være til god hjelp, selv om ikke alt de sier treffer blink. Dersom man stadig avbrytes når man ønsker å tømme seg for negative tanker, så bør man også prøve å tolke om den andre faktisk ikke ønsker å være en tømmestasjon, og prøver å gi noen råd bare for å få samtalen over på noe annet. Det er veldig slitsomt å være en tømmestasjon for negativitet over tid. Jeg prøver selv å få min deprimerte mor over på andre emner når vi prater sammen, men hun penser stadig tilbake inn på egen elendighet og ønsker aldri råd. Hun vil bare klage og klage. Anonymkode: fea17...530 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #42 Del Skrevet 29. november 2023 Susanne82 skrev (19 timer siden): Dette høres forferdelig irriterende og slitsomt ut. Har selv noen sånne i livet mitt og har nok tidligere selv vært typen til presentere løsninger jeg ikke har blitt bedt om. Men som du selv sier, hun mener det godt. Hun ser bare ikke selv at det ikke alltid blir motatt så bra. Ønsker du bare å lufte frustrasjonene dine eller ønsker du råd om hvordan snakke med henne om dette? Lufte frustrasjonene for det mes AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg synes det er ekstremt mer irriterende med «stakkars meg» folk som nekter å se løsninger, og vil dulle seg inn i «alle andres feil» selv om det som regel ikke er det. Orker ikke kun klaging og absolutt ingen selvinnsikt eller ønske om å bedre ting. Supert OL venner kommer med gode forslag om hvordan man kommer seg ut av økonomiske problemet, når de selv har vært flinke i den kategorien. Anonymkode: 7f7e9...a4f Man er ikke "flink" når man har hatt flaks og ikke blitt utsatt for en invalidiserende ulykke, mistet barnet sitt i krybbedød, mistet partneren sin til kreft osv. Å velge en utdannelse som gir inntekt på over én mill, kan være at man er flink eller smart, men også valgt utifra interesse for et fag som tilfeldigvis er godt lønnet. Ts Anonymkode: 9bd0a...961 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #43 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lufte frustrasjonene for det mes Man er ikke "flink" når man har hatt flaks og ikke blitt utsatt for en invalidiserende ulykke, mistet barnet sitt i krybbedød, mistet partneren sin til kreft osv. Å velge en utdannelse som gir inntekt på over én mill, kan være at man er flink eller smart, men også valgt utifra interesse for et fag som tilfeldigvis er godt lønnet. Ts Anonymkode: 9bd0a...961 Det hjelper deg uansett ikke å være bitter. Verden er urettferdig, dessverre. Men ja, fascinerende hvor enkle liv noen har i fht andre... Kanskje det er best om du slutter å være sammen med denne venninnen. Anonymkode: fea17...530 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 29. november 2023 #44 Del Skrevet 29. november 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det hjelper deg uansett ikke å være bitter. Verden er urettferdig, dessverre. Men ja, fascinerende hvor enkle liv noen har i fht andre... Kanskje det er best om du slutter å være sammen med denne venninnen. Anonymkode: fea17...530 Nå må vi jo også huske på at selv om hun tilsynelatende er frisk og har godt betalt jobb, så kan hun fortsatt ha problemer av forskjellig slag. Ikke alle deler like mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #45 Del Skrevet 29. november 2023 Yodas skrev (1 time siden): Nå må vi jo også huske på at selv om hun tilsynelatende er frisk og har godt betalt jobb, så kan hun fortsatt ha problemer av forskjellig slag. Ikke alle deler like mye. Sant nok, alle har vel noe. Men det er jo ingen tvil om at enkelte fødes med sølvskje i munnen mens andre aldri får en sjanse. Og at det er mye tilfeldigheter. Jeg har selv to kollegaer som har rike ektemenn. De jobber deltid, er mye hos frisør, hotellturer, shopping og spa. De ser utrolig flotte og freshe ut i fht oss som må jobbe fullt og som ikke har penger til dyre klær, egentid eller egenpleie. Da handler det jo ikke om å ha vært spesielt dyktig eller flink, men om at man var heldig nok til å gifte seg med en rik partner. Anonymkode: fea17...530 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #46 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg skjønner godt at det er frustrerende og irriterende hvis folk skal komme med gode råd, uten å ha satt seg helt inn i problemstillingen. Samtidig så bør man være ydmyk nok til å innse at det er mye å lære av andre, og at man har én munn og to ører. Man lærer kun av å lytte, og ikke av å snakke selv. Jeg har fått flere gode råd fra folk som ikke vet hele bildet, det gjelder være ydmyk nok til å ta deler av rådene til seg. Ofte tror man at man eier sitt problem, at man selv kjenner det best, og at hvis man selv ikke finner en vei så finner ingen andre den heller. Men det er så mye gull der ute; lytt, sortér og filtrér. Andres livserfaringer og refleksjoner kan være til god hjelp, selv om ikke alt de sier treffer blink. Dersom man stadig avbrytes når man ønsker å tømme seg for negative tanker, så bør man også prøve å tolke om den andre faktisk ikke ønsker å være en tømmestasjon, og prøver å gi noen råd bare for å få samtalen over på noe annet. Det er veldig slitsomt å være en tømmestasjon for negativitet over tid. Jeg prøver selv å få min deprimerte mor over på andre emner når vi prater sammen, men hun penser stadig tilbake inn på egen elendighet og ønsker aldri råd. Hun vil bare klage og klage. Anonymkode: fea17...530 Når man forteller sin historie for første gang som i mitt tilfelle er jo ikke veninnen tømmestasjon, men forstår hva du mener. Ts Anonymkode: 9bd0a...961 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #47 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det hjelper deg uansett ikke å være bitter. Verden er urettferdig, dessverre. Men ja, fascinerende hvor enkle liv noen har i fht andre... Kanskje det er best om du slutter å være sammen med denne venninnen. Anonymkode: fea17...530 Jeg er ikke bitter og har faktisk ikke tenkt på at vi har forskjellige liv før jeg skrev om det her inne. Ts Anonymkode: 9bd0a...961 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 29. november 2023 #48 Del Skrevet 29. november 2023 Jeg skjønner godt at du ikke syns noe om dette, ts. Lite som er mer irriterende enn folk som er raske med å komme med korttenkte råd. Kanskje fordi de føler de vil hjelpe og ikke vet hvordan, men kanskje også litt fordi de føler seg hevet over med livet på stell osv. Og så føler man seg enda mer udugelig fordi de rådene ikke hjelper eller man klarer ikke å gjennomføre dem. Følte litt på det samme da jeg gjennomgikk en veldig stor krise for noen år siden, en helt uforskyldt situasjon som ville satte alle helt ut av spill. Fikk høre fra flere at jeg måtte tenke positivt. Og jeg skjønte jo det var godt ment, og jeg ble ikke sur for det, men for meg ble det faktisk en sten til byrden fordi jeg ikke klarte å tenke så positivt om situasjonen. Typisk en situasjon også som hvermannsen har lite kunnskap om, så de visste rett og slett for lite til å gi noe som helst vettuge råd. Det som hjalp for meg var gode venner som lyttet, tok initiativ til å møtes og spurte om jeg ville snakke om den vanskelige situasjonen eller bare noe helt annet. Og så er det forskjell på å gi kjappe råd uten å egentlig lytte, og det å virkelig lytte og være interessert og så gi er forsiktig råd etter hvert, eller spørre om personen vil ha råd. Og ikke bare anta at alle sitter og venter på gullkorn fra din munn, som skal løse hele situasjonen. For det er sjelden sånn. Noen som har levd liv uten særlig motstand eller tragedier kan nok også reelt sett tro at alt det er selvforskyldt. Og noe kan så klart være det. Mens andre ting handler om flaks/uflaks. Så det er virkelig ikke så lett som noen her sier, at venninnen er «vellykket» fordi hun har fulgt sine egne råd. Hvem vet hvordan hun selv ville taklet å havne i en ulykke og bli ufør? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #49 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (På 26.11.2023 den 11.47): Hun er også kjent for å si til en felles bekjent som nettopp hadde mistet barnet sitt i krybbedød; "du kan jo berre få ein ny unge"! Ts Anonymkode: 9bd0a...961 Venninnen din er flink, har god jobb, tjener godt og har et godt liv. Sosiale antenner fikk hun derimot ikke utdelt. Anonymkode: 67041...cef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 29. november 2023 #50 Del Skrevet 29. november 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Sant nok, alle har vel noe. Men det er jo ingen tvil om at enkelte fødes med sølvskje i munnen mens andre aldri får en sjanse. Og at det er mye tilfeldigheter. Jeg har selv to kollegaer som har rike ektemenn. De jobber deltid, er mye hos frisør, hotellturer, shopping og spa. De ser utrolig flotte og freshe ut i fht oss som må jobbe fullt og som ikke har penger til dyre klær, egentid eller egenpleie. Da handler det jo ikke om å ha vært spesielt dyktig eller flink, men om at man var heldig nok til å gifte seg med en rik partner. Anonymkode: fea17...530 Penger kommer som regel ikke gratis, så det kan jo også tenkes at disse rike ektefellene jobber mye, og at derfor kollegene dine som jobber deltid gjør mer på hjemmebane med unger og hus enn du gjør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #51 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sant nok, alle har vel noe. Men det er jo ingen tvil om at enkelte fødes med sølvskje i munnen mens andre aldri får en sjanse. Og at det er mye tilfeldigheter. Jeg har selv to kollegaer som har rike ektemenn. De jobber deltid, er mye hos frisør, hotellturer, shopping og spa. De ser utrolig flotte og freshe ut i fht oss som må jobbe fullt og som ikke har penger til dyre klær, egentid eller egenpleie. Da handler det jo ikke om å ha vært spesielt dyktig eller flink, men om at man var heldig nok til å gifte seg med en rik partner. Anonymkode: fea17...530 Oi, det høres langt fra ut som et drømmeliv for meg! Kjempeglad for at jeg er frisk og kan jobbe heltid i en givende jobb. Er mye hos frisør?? I hvilken verden er det noe morsomt? Hotellturer bare for å bo på hotell høres temmelig kjedelig ut, hotell er en nødvendighet bare fordi man vil besøke et spennende sted. Shopping, tja, men får jo fort dårlig samvittighet for unødig overforbruk. Og spa er kanskje greit en gang i året, men kjedelig i lengden, Anonymkode: 2e03f...24d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #52 Del Skrevet 29. november 2023 Synes det ble litt vel mye bitterhet her nå. Først handlet tråden om at noen gav irriterende råd, og nå er det ren bitterhet over hvor «perfekte» liv andre lever, og «sølvskje i munnen» osv. Jeg styrer nå unna folk som har opplevd mye tragisk i livet fordi det i min erfaring ligger mye bitterhet der. I min oppvekst gjorde jeg alt jeg kunne for å hjelpe to venninner med store tap, og bitterhet og baksnakking er takken. Nå er jeg voksen og ikke lenger noen annen sin hoggestabbe. Bare hold deg unna denne damen ts, så gjør du dere begge en tjeneste. Anonymkode: 84dea...0b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå