Gå til innhold

Veninne som alltid kommer med råd om ting hun ikke har opplevd selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en grei og søt veninne men hun kommer alltid med:

-"gode råd for hvordan leve livet sitt etter samlivsbrudd, etter at mannen din er død, etter at du har blitt ufør og ønsker å jobbe men ikke har helse til det, ikke har penger til å kjøpe men må leie noe kjipt nedi en kjeller osv"

Hun selv tjener godt over en million, er frisk, bor i en bra bolig, har aldri gått gjennom et heftig samlivsbrudd eller mistet sin livspartner, men likevel forteller hun på en oppmuntrende måte hvordan man skal tenke og leve livet sitt utifra den situasjonen man har havnet i.

Hun mener det godt og en del av det hun sier er fornuftige råd, men likevel vanskelig å gjennomføre.

Føler meg negativ når jeg ikke klarer å følge hennes råd.

Anonymkode: 9bd0a...961

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er jo vellykket av en grunn. Ikke at jeg sier du må følge hennes råd, og det kan godt hende hun bare har flaks her i livet. Likevel kan det godt hende at hennes tankegang er verdt å følge iom at hun har greid seg såpass fint her i livet. 

Anonymkode: de386...9ec

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet

Råd man ikke har bedt om er det mest irriterende som finnes. Skulle ønske folk bare kunne lære seg å lytte.

Anonymkode: 7008b...e21

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Gjør ikke de fleste det, egentlig? Jeg har etter å ha blitt kronisk syk og etter hvert ufør fått mengder av velmente råd fra folk som ikke har opplevd noe liknende selv - noe som er relativt fornuftig (og gjerne også så selvfølgelig og opplagt at jeg for lengst har skjønt det helt på egen hånd),en del fullstendig irrelevante, uaktuelle og/eller ugjennomførbare av ulike grunner, og mer enn noe demonstrerer det at de skjønner mye mindre enn de tror. Jeg kan bli ganske oppgitt til tider, men har innsett at det beste bare er å smile og si noe vagt og heller sukke litt for meg selv etterpå.

Hun mener det godt, men det er likevel du som vet best hva som funker og ikke for deg - det gjelder å klare å holde på begge de to tankene samtidig...

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Kanskje netopp fordi hun følger sine egne råd har hun lyktes i livet😊 

Anonymkode: 6754a...d44

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hun er jo vellykket av en grunn. Ikke at jeg sier du må følge hennes råd, og det kan godt hende hun bare har flaks her i livet. Likevel kan det godt hende at hennes tankegang er verdt å følge iom at hun har greid seg såpass fint her i livet. 

Anonymkode: de386...9ec

Hun valgte en utdannelse som gir en høy lønn mens jeg valgte en utdannelse som gir en lavere lønn, og mitt valg var vel kanskje mer tilfeldig enn hennes.

Det å bli ufør handler ikke om at man ønsker å bli vellykket eller ei. Jeg ble hardt kvestet i en bilulykke og lå lenge på Sunnaas sykehus og derfor er jeg ufør.

Hun har vært heldig og ikke vært involvert i bilulykker eller skadet seg.

Hun er født med en positiv innstilling og er veldig tålmodig, så det skal hun ha.

Hun er også kjent for å si til en felles bekjent som nettopp hadde mistet barnet sitt i krybbedød; "du kan jo berre få ein ny unge"!

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Sånt kan føles provoserende, men jeg vil tro hun mener godt. Sikkert ekstra provoserende hvis hun er vellykket og tilsynelatende har hatt få problemer eller livskriser opp gjennom. 

Jeg er ikke noe fan av uoppfordrede råd jeg heller. Noen ganger vil man bare ventilere og få sympati. Kanskje man kan fortelle henne neste gang at «Takk for råd, men akkurat nå ønsket jeg bare å ha noen å snakke med» eller noe i den duren. Si at det er vanskelig å sette seg inn i en situasjon man ikke har opplevd selv. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun er også kjent for å si til en felles bekjent som nettopp hadde mistet barnet sitt i krybbedød; "du kan jo berre få ein ny unge"!

Ts

Og likevel har du valgt å fortsatt omgås henne. Det sier vel bare mest om deg. 

Anonymkode: 25858...3c0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og likevel har du valgt å fortsatt omgås henne. Det sier vel bare mest om deg. 

Anonymkode: 25858...3c0

Så nå er det meg det er noe feil med fordi jeg har sporadisk kontakt med henne, og du mener jeg burde kuttet henne ut pga denne kommentaren hun sa til en felles bekjent før hun fikk barn selv?

De hun sa kommentaren til er fremdeles venn med henne i dag.

Hvis jeg skulle kuttet kontakt med alle venner og bekjente som har sagt dumme og upassende ting til meg eller andre opp gjennom livet, da hadde jeg vært omtrent helt alene tror jeg.

Ts

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Kanskje du må være litt tydeligere overfor venninnen din hva du trenger fra henne? 

Min eldre mor kan aldri lytte. Hun hopper rett til å gi meg råd, selv om hun ikke aner hva hun snakker om lenger. Det er et mønster jeg har fått med meg, og som jeg prøver å bryte, dette med at råd = omsorg. 

Anonymkode: caf03...5b2

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg var slik før at jeg kunne gi råd til andre uten at jeg nødvendigvis hadde opplevd det selv. Men det var virkelig bare godt ment, jeg trodde at venner ønsket råd når de kom til meg og fortalte vanskelige ting. Jeg synes det er vanskelig å høre på andre sine problemer/tragedier uten å skulle gi noe hjelp tilbake.
Så har jeg fått høre i ettertid, fra andre som har fått høre det fra andre, at det opplevdes som irriterende at jeg alltid gir råd og jeg blir latterliggjort som at jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om og jeg ikke skjønner noenting. Da ble jeg skikkelig lei meg for det var virkelig bare godt ment. 

Anonymkode: 84dea...0b7

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Uff, slike folk er faktisk veldig slitsomme til et vist punkt.

Jeg har en venninne som ga meg råd og tips hvordan jeg skulle komme meg gjennom tapet av mamma, hun viste jo hvordan det er da hun « mistet mormor til kreft». Jeg skjønner meget godt at du kan ha et godt forhold til mormor, men å miste mormor i en alder av 30 er mer naturlig enn å miste moren sin, og med all respekt, det er ikke det samme! 

Jeg sa ifra til slutt. Jeg sa at jeg vet det kommer fra omtanke og et ønske å hjelpe, men du aner ikke hvordan dette føles for meg personlig. Den dagen du faktisk har stått i det samme skal jeg høre etter. Akkurat nå vil jeg ikke ha råd, jeg trenger bare at noen lytter. 

Vi er faktisk enda venner, og hun har ikke kommet med råd eller tips, bare gitt en klem og hørt etter…

• Liker 2
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg var slik før at jeg kunne gi råd til andre uten at jeg nødvendigvis hadde opplevd det selv. Men det var virkelig bare godt ment, jeg trodde at venner ønsket råd når de kom til meg og fortalte vanskelige ting. Jeg synes det er vanskelig å høre på andre sine problemer/tragedier uten å skulle gi noe hjelp tilbake.
Så har jeg fått høre i ettertid, fra andre som har fått høre det fra andre, at det opplevdes som irriterende at jeg alltid gir råd og jeg blir latterliggjort som at jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om og jeg ikke skjønner noenting. Da ble jeg skikkelig lei meg for det var virkelig bare godt ment. 

Jeg skjønner at det var godt ment fra deg å gi råd, men hvordan kan man gi råd om vanskelige ting men ikke selv har opplevd? 

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner at det var godt ment fra deg å gi råd, men hvordan kan man gi råd om vanskelige ting men ikke selv har opplevd? 

Ts

Nei det er helt sant. Men hva ønsker du at venninnen din skal si eller gjøre, når du forteller vanskelig ting?

• Liker 2
Skrevet
Thjelp skrev (11 minutter siden):

Uff, slike folk er faktisk veldig slitsomme til et vist punkt.

Jeg har en venninne som ga meg råd og tips hvordan jeg skulle komme meg gjennom tapet av mamma, hun viste jo hvordan det er da hun « mistet mormor til kreft». Jeg skjønner meget godt at du kan ha et godt forhold til mormor, men å miste mormor i en alder av 30 er mer naturlig enn å miste moren sin, og med all respekt, det er ikke det samme! 

Jeg sa ifra til slutt. Jeg sa at jeg vet det kommer fra omtanke og et ønske å hjelpe, men du aner ikke hvordan dette føles for meg personlig. Den dagen du faktisk har stått i det samme skal jeg høre etter. Akkurat nå vil jeg ikke ha råd, jeg trenger bare at noen lytter. 

Vi er faktisk enda venner, og hun har ikke kommet med råd eller tips, bare gitt en klem og hørt etter…

Det var bra at du sa i fra for ingen er tankelesere. Jeg og trodde at det å prøve å sette seg inn i en annen sin situasjon, som jeg føler at din venninne gjorde, var positivt. Men jeg lærte jo etterhvert at det var det ikke. Synes det er kjempe trist at man blir sett på som irriterende når man bare prøver å hjelpe. Men igjen bra du sa i fra og at hun slapp å høre fra en tredje part at hun ble baksnakket. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei det er helt sant. Men hva ønsker du at venninnen din skal si eller gjøre, når du forteller vanskelig ting?

Man kommer langt med sympati og medfølelse - eller bare med å si at jeg tror ikke jeg kan skjønne hvordan det er å oppleve dette, men det høres tøft ut

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ønsker at hun skal lytte og godt komme med råd, men ikke råd som rett og slett er umulig å følge opp eller gjøre noe med slik som ting er.

Grunnen til at hun kommer med råd som jeg oppfatter som dumme og umulige, er jo fordi hun ikke har vært i mine sko selv.

Ts

• Liker 4
Skrevet
Daria skrev (12 minutter siden):

Man kommer langt med sympati og medfølelse - eller bare med å si at jeg tror ikke jeg kan skjønne hvordan det er å oppleve dette, men det høres tøft ut

Jeg synes dette er et godt svar og jeg skjønner det også at det er best å svare slik. Det gjør jeg også nå.

Jeg hadde før to venninner som begge opplevde å miste nære familiemedlemmer. Den ene flere år før den andre. Da sistnevnte mistet så sa jeg til den andre venninnen (som ville snakke om dette hele tiden) at «jeg kan umulig sette meg inn i hennes situasjon fordi jeg aldri har opplevd dette». Jeg hadde lært at det var lurt å trå varsomt. Men da ble hun kjempe sint og sa at: «Ja men du må jo klare å skjønne hvor vanskelig dette er for henne!» Det gjorde jeg jo, men opplevde med disse to at uansett hva jeg sa eller gjorde så ble det feil. Veldig sårt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det var bra at du sa i fra for ingen er tankelesere. Jeg og trodde at det å prøve å sette seg inn i en annen sin situasjon, som jeg føler at din venninne gjorde, var positivt. Men jeg lærte jo etterhvert at det var det ikke. Synes det er kjempe trist at man blir sett på som irriterende når man bare prøver å hjelpe. Men igjen bra du sa i fra og at hun slapp å høre fra en tredje part at hun ble baksnakket. 

Ja, jeg tok hele situasjonen på at alt hun ønsket var å hjelpe, for en har ofte ikke mye å tilby i en slik situasjon enn ord. Men som du sier ingen tankelesere, og jeg er veldig glad i venninnen min, og ja sikkert bedre at jeg sa personlig ifra på en rolig og fin måte enn å måtte høre det fra en tredjepart. 

Og jeg føler veldig med deg, ingen sitt forsøk på å hjelpe burde bli baksnakkket, det er unødvendig og dårlig gjort❤️

• Liker 1
Skrevet
Thjelp skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg tok hele situasjonen på at alt hun ønsket var å hjelpe, for en har ofte ikke mye å tilby i en slik situasjon enn ord. Men som du sier ingen tankelesere, og jeg er veldig glad i venninnen min, og ja sikkert bedre at jeg sa personlig ifra på en rolig og fin måte enn å måtte høre det fra en tredjepart. 

Og jeg føler veldig med deg, ingen sitt forsøk på å hjelpe burde bli baksnakkket, det er unødvendig og dårlig gjort❤️

Tusen takk for et fint svar❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...