Gå til innhold

Fallt i skibakken. Hvor lenge skal jeg vente før jeg gjør noe med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg falt i skibakken for en uke siden. Landet rett på halebeinet og klarte å skade skulderen også.

Til å begynne med var det skulderen som gjorde mest vondt, men jeg fikk beveget den igjen allerede neste dag, jeg klarer bare ikke å løfte meg opp med den fra liggende posisjon. Ingen problem, jeg bruker den andre siden. Bør vel nevne dette i samme fart om det skulle være noe.

Halebeinet derimot. Jeg får en SKARP smerte når jeg setter meg på gulvet eller i badekaret. Like skarp i dag som det var en uke siden når jeg fallt. Det gjør ikke så vondt ellers. Får også en skarp smerte hvis jeg trykker på halebeinet. Jeg kan jo såklart sette meg på knærne når jeg skal gjøre noe på bakkeplan, men jeg har det med å glemme meg litt bort. 
Jeg forstår at en uke er litt tidlig å bry seg om det, men hvor lenge skal jeg se det an?

Liten oppdatering, se post nr. 7.

Endret av Skelly
Oppdatering
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke så mye å gjøre med det… falt en gang på isen og slo meg skikkelig, hadde smerter i halebenet i et halvt år (minst) etterpå… 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Halebein tar sin tid. Jeg slo det kraftig på en judotrening da jeg var ung og hadde jevnlig smerter et halvt års tid etterpå. Etterhvert ble det bedre, men jeg kunne innimellom kjenne det mange år etterpå i spesielle sittestillinger. Gikk aldri til legen med det for jeg regnet ikke med det var så mye de kunne gjøre. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

God bedre. Et halvt år! Jaja. Bare å stille seg inn til en ny hverdag det :).

Godt vant med smerter her, så det er vel bare å venne seg til det.

(Migrene og muskelsmerter)

Skrevet

De gjør ingenting. Kunne ikke bøye meg på flere uker, gå trapper eller andre normale ting. Å sitte gjorde vondt i flere år

Anonymkode: 68a42...fc4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det som betyr noe er skulderen. Det høres ut som den har klart seg. Brudd i skulderen er så vondt at halebeinet hadde blitt underordnet. Tro meg.

Halebein er som med ribbebein. Det må bare gro. Det er ikke noe som blir gjort.

Anonymkode: d7417...ae8

• Liker 2
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Så, liten oppdatering. Graver opp tråden siden dette kanskje er relevant.

Jeg er nå gravid i uke 17+1. Folk har begynt å forelå støttebelte slik at jeg ikke får vondt i bekkenet. Men det har jeg jo allerede. Noen uker etter den opprinnelige posten, så gjorde det bare vondt ved siden av halebeinet. Etter litt googling ser det ut som dette er rundt iliosakralleddet på høyre side. Dette har gjort vondt i perioder før fallet i skibakken, men føler det har vært mere siden, og tenker fallet har litt med det å gjøre. De siste par ukene har det gjort vondt så og si hele tiden i varierende grad, muligens grunnet stress på jobben. Det gjør helt sinnsykt vondt når jeg nyser. På det verste klarer jeg ikke å gå normalt, men det går jo over igjen dagen etter.

Nå sliter jeg litt med å sove og ende selvfølgelig opp på Google med «old pelvic injury pregnant» da jeg ville finne ut om en mulig bekkenskade kunne øke fare for bekkenløsning eller noe slikt, og det kommer masse skumle «økt fare for liv og helse hos mor og barn ved bekkenbrudd» og hitten og titten. Altså, dette er vel neppe et brudd, selv om det gjør vondt hele tiden?

Er dette såpass «alvorlig» at jeg bør bestille en legetime, gitt at jeg nå er gravid? De gjør vel fortsatt ingenting med det? Bør jeg bare nevne det neste gang jeg skal inn (om 8 uker, sukkerbelastning)? Går dette som bekkenskade? Kan det øke faren for bekkenløsning?

AnonymBruker
Skrevet
Skelly skrev (1 time siden):

Så, liten oppdatering. Graver opp tråden siden dette kanskje er relevant.

Jeg er nå gravid i uke 17+1. Folk har begynt å forelå støttebelte slik at jeg ikke får vondt i bekkenet. Men det har jeg jo allerede. Noen uker etter den opprinnelige posten, så gjorde det bare vondt ved siden av halebeinet. Etter litt googling ser det ut som dette er rundt iliosakralleddet på høyre side. Dette har gjort vondt i perioder før fallet i skibakken, men føler det har vært mere siden, og tenker fallet har litt med det å gjøre. De siste par ukene har det gjort vondt så og si hele tiden i varierende grad, muligens grunnet stress på jobben. Det gjør helt sinnsykt vondt når jeg nyser. På det verste klarer jeg ikke å gå normalt, men det går jo over igjen dagen etter.

Nå sliter jeg litt med å sove og ende selvfølgelig opp på Google med «old pelvic injury pregnant» da jeg ville finne ut om en mulig bekkenskade kunne øke fare for bekkenløsning eller noe slikt, og det kommer masse skumle «økt fare for liv og helse hos mor og barn ved bekkenbrudd» og hitten og titten. Altså, dette er vel neppe et brudd, selv om det gjør vondt hele tiden?

Er dette såpass «alvorlig» at jeg bør bestille en legetime, gitt at jeg nå er gravid? De gjør vel fortsatt ingenting med det? Bør jeg bare nevne det neste gang jeg skal inn (om 8 uker, sukkerbelastning)? Går dette som bekkenskade? Kan det øke faren for bekkenløsning?

Dette er ting du må diskutere med legen din, ikke med anonyme på et forum.

Anonymkode: 7e4dd...3a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, ta kontakt med legen og forklar hele historien. Du kan ikke vite om noe kan gjøres uten at du undersøker.

Anonymkode: 8b345...ddc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...