Gå til innhold

Når er det rett å la hesten slippe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Reddet en hest i 2022 som var radmager når han kom hit, prøvene viste at han hadde blodmangel og var anemisk. Han kom seg med mye tileggforing, men klarer ikke holde vekten sin på bare grovfor selv om grovforet er av super kvalitet. Tenner er sjekket, der var en del å ordne opp i men nå er alt ok(4 år gammel). Nå har det seg slik at vi har kun en stor utegang, og nå når han er stusselig igjen så jager ene vallaken han noe voldsomt. Han vil ikke stå alene i egen paddock siden de andre stikke opp i skogen vekk fra han. Kan ikke ha noen ilag med han da de bare tar han, og jeg frykter det er fordi de merker at noe ikke er ok med han. Har tatt gastroskopi og ingen magesår å finne eller andre ting. Vi står rett og slett i en sykt kjip setting med hva vi skal gjøre..Mitt største ønske er å kunne finne nytt hjem hvor han kan få stå på stall i egen paddock hvor han har naboer nærme hele tiden, men jeg vil ikke legge problemet over på andre når vi ser det er noe som plager han. Vi har hatt 3 veterinærer til å undersøke han men ingen finner noe som helst svar på hva som plager han. Han har tydelig smerteuttrykk i ansiktet, og taper seg igjen vektmessig nå. Har hatt smertetegn i ansikt helt siden han kom hit, men legger fint på seg på sommeren på beite. Begynner å bli veldig frustrert med hva som er mest fornuftig, for jeg hater å se at han har det vondt men så er han så ung ennå..Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 3de0b...30e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når livet er mer utfordrende og vondt hver dag enn det er godt, for et dyr, så er det ikke viktig om den er så ung, da er det for det meste vondt. Da tenker jeg det er greit å slippe når dere har prøvd alt og fortsatt ikke finner ut av det

Anonymkode: b8fa3...ea2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sjekka muskler, ledd og slikt? 
at vetrinærene ikke finner noe kan jo bety at smertene sitter i for eksempel rygg, bekken, hals eller lignende. Gamle skader etter spark eller fall for eksempel kan gi smerter, plager og føre til at han for de andre hestene oppleves som svakere.

Han kan også ganske enkelt bare ikke trives med de andre hestene eller de med han. Hester sosiale nok til å kunne mistrives med en flokk men blomstre i en annen.

Anonymkode: 70b65...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at dersom hesten har tydelige tegn til smerter, og tre veterinærer ikke klarer finne løsning, så er tiden kommet...

Og en hest som både har smerter, og misstrives i flokken bør virkelig få slippe stå på utegang.

Anonymkode: a217d...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en behandler til å se over han i dag, ingenting alarmerende annet enn litt stiv i ene skulderen så hun mente jeg skulle lytte til hva veterinæren annbefalte. Hatt en god dialog med han nå og blitt bestemt at han får slippe..Blir for mye pining å holde han i live imens vi prøver å finne ut hva det er 

Anonymkode: 3de0b...30e

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...