AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #1 Skrevet 26. november 2023 Jeg tror at jeg har ocd. Men synes det er pinlig å ta det med legen. Årsaken er at jeg har forsøkt før men til ingen nytte. Legen mente at jeg måtte lære å bare jobbe roligere og slappe bedre av. Men jeg får ikke jobbe rolig på jobben. Der skal alt gjøres raskt ifølge sjefen. Har fått kritikk for det flere ganger. Hva bør jeg gjøre i min situasjon ? Jeg får mer ocd av stress. Jeg tror det er ocd fordi jeg må hele tiden tenke på skritt jeg tar, bevegelser osv. Har en innebygd frykt i redselen om å skade eller ødelegge noe. Ganske pinlig frykt. Har hatt det i alle år. Anonymkode: 0c77e...ba4 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #2 Skrevet 26. november 2023 Det er jo ikke pinlig. Det er jo legen din. Min fastlege vet alt om min OCD 😀 Anonymkode: 9cb1d...f42 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #3 Skrevet 26. november 2023 Da har ikke legen din mye kunnskap om OCD. Be legen oppdatere seg på medisinering eller henvise deg til DPS. Anonymkode: 88703...1bb 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #4 Skrevet 26. november 2023 Just now, AnonymBruker said: Det er jo ikke pinlig. Det er jo legen din. Min fastlege vet alt om min OCD 😀 Anonymkode: 9cb1d...f42 Takk for svar . Fastlegen min trodde at jeg var nesten psykotisk. Men han mente det var forårsaket av stress. Men jeg tror det er ocd. Jeg må tenke over skritt og bevegelser jeg tar. Er redd for å være til skade. Det er et behov for kontroll. Legen mente dette var psykotisk forårsaket av stress Men ba meg jobbe roligere. Men sjefen akseptererer ikke at jeg jobber annet enn hurtig. Jeg skal bestille time å ta det opp på nytt. Anonymkode: 0c77e...ba4 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #5 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for svar . Fastlegen min trodde at jeg var nesten psykotisk. Men han mente det var forårsaket av stress. Men jeg tror det er ocd. Jeg må tenke over skritt og bevegelser jeg tar. Er redd for å være til skade. Det er et behov for kontroll. Legen mente dette var psykotisk forårsaket av stress Men ba meg jobbe roligere. Men sjefen akseptererer ikke at jeg jobber annet enn hurtig. Jeg skal bestille time å ta det opp på nytt. Anonymkode: 0c77e...ba4 Leger er jo også forskjellige. Mulig at du trenger en annen lege som er mer forståelsesfull og har peiling på OCD. Min lege hører gjerne om alle detaljer og tanker OCD-en gir meg og forklarer tålmodig igjen og igjen 😊 Anonymkode: 9cb1d...f42 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #6 Skrevet 26. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Leger er jo også forskjellige. Mulig at du trenger en annen lege som er mer forståelsesfull og har peiling på OCD. Min lege hører gjerne om alle detaljer og tanker OCD-en gir meg og forklarer tålmodig igjen og igjen 😊 Anonymkode: 9cb1d...f42 Ja jeg synes det var så pinlig å ta det med legen. Jeg sa til han at jeg mener at jeg var en tvangslidelse. Faren til mine barn har sagt det samme. Vi så en dokumentar om OCD på tv for mange år tilbake og da sa han at det er meg. Jeg er enig med han. Det å måtte tenke over alle skritt mange tar. Er det psykotisk ? Jeg tenker at det er vel typisk ocd. Jeg har veldig angst for å miste kontrollen. Legen mente at jobben burde tilrettelegge, men det er ikke mulig. De vil ha arbeidet gjort ganske så hurtig. Jeg bør bestille time. Men tar nok tid å få byttet fastlege? Anonymkode: 0c77e...ba4
Pippi Lotta Skrevet 26. november 2023 #7 Skrevet 26. november 2023 Forstår det er ubehagelig, men det å skamme seg over mental sykdom er ofte en del av sykdomen. Så det å ta kontakt med legen og fortelle om det er på en måtte og bekjempe sykdomen. Du er tøf som har gjort det og planlegger å gjøre det på ny! Det er desverre vanlig å bli "avist" når man ber om hjelp til det mentale. Så det har ingen ting med deg eller din situasjon å gjøre. Systemet er overbelastet og jeg tror mange leger bare aviser som refleks. Derfor må mange spøre flere ganger, men det finnes hjelp og du kommer til å få det til slut! Bare ikke gi opp ❤️ De fleste kommuner har tilbud om samtaler som er lettere og komme in til, det er ofte med sykepleiere og ikke psykologer. Men de kan gi støte og hjelpe med å håntere stress, jeg har fått bra hjelp der! Du kan jo kontakte de og gå der frem til du eventuelt får plass hos en psykolog (jeg vet ikke hvilken type behandling som er best for OCD). Lykke til! Det kommer til å bli bedre.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #8 Skrevet 26. november 2023 Jeg har også OCD, jeg synes det er veldig pinlig også fordi i tillegg til å ha de «typiske» tvangshandlingene som de fleste tenker på med OCD, så har jeg mye tvangstanker eller påtrengende tanker. Mye rundt det å skade noen eller seksuelle ting eller frykt for å si ting jeg ikke mener eller ikke vil si (som å kalle noen feit eller stygg). Dette er ikke bundet i ting jeg ønsker å gjøre, men et ledd i en frykt. Det utspiller seg levende bilder inne i hodet som plager meg i hverdagen og spesielt i situasjoner som føles upassende å få de tankene. Det er som å ha tics eller tourettes i hjernen/tankene. Anonymkode: cc689...09b 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #9 Skrevet 26. november 2023 Just now, Pippi Lotta said: Forstår det er ubehagelig, men det å skamme seg over mental sykdom er ofte en del av sykdomen. Så det å ta kontakt med legen og fortelle om det er på en måtte og bekjempe sykdomen. Du er tøf som har gjort det og planlegger å gjøre det på ny! Det er desverre vanlig å bli "avist" når man ber om hjelp til det mentale. Så det har ingen ting med deg eller din situasjon å gjøre. Systemet er overbelastet og jeg tror mange leger bare aviser som refleks. Derfor må mange spøre flere ganger, men det finnes hjelp og du kommer til å få det til slut! Bare ikke gi opp ❤️ De fleste kommuner har tilbud om samtaler som er lettere og komme in til, det er ofte med sykepleiere og ikke psykologer. Men de kan gi støte og hjelpe med å håntere stress, jeg har fått bra hjelp der! Du kan jo kontakte de og gå der frem til du eventuelt får plass hos en psykolog (jeg vet ikke hvilken type behandling som er best for OCD). Lykke til! Det kommer til å bli bedre. Ja det går tydeligvis utover min evne til å jobbe raskt og hurtig. Det er nok viktig å ta det med lege for å møte mer forståelse. Anonymkode: 0c77e...ba4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #10 Skrevet 26. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har også OCD, jeg synes det er veldig pinlig også fordi i tillegg til å ha de «typiske» tvangshandlingene som de fleste tenker på med OCD, så har jeg mye tvangstanker eller påtrengende tanker. Mye rundt det å skade noen eller seksuelle ting eller frykt for å si ting jeg ikke mener eller ikke vil si (som å kalle noen feit eller stygg). Dette er ikke bundet i ting jeg ønsker å gjøre, men et ledd i en frykt. Det utspiller seg levende bilder inne i hodet som plager meg i hverdagen og spesielt i situasjoner som føles upassende å få de tankene. Det er som å ha tics eller tourettes i hjernen/tankene. Anonymkode: cc689...09b Jeg sliter med lignende ting. Men det hat ikke med seksuelle ting å gjøre. Men det er uansett kjempepinlig. Jeg har mye levende bilder i hodet om det at jeg kan miste kontroll å tråkke på noen eller skade noen ved bevegelser. Det er veldig frustrerende å ha det. Og det går vel mer under ocd enn psykose vil jeg tro ? All forståelse for dine plager. Det er slitsomt. ❤️. Påvirker dette dine evner til å jobbe hurtig? Anonymkode: 0c77e...ba4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #11 Skrevet 26. november 2023 Har ikke med seksuelle ting å gjøre skulle det stå. Dataskrivefeil. Anonymkode: 0c77e...ba4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #12 Skrevet 26. november 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg sliter med lignende ting. Men det hat ikke med seksuelle ting å gjøre. Men det er uansett kjempepinlig. Jeg har mye levende bilder i hodet om det at jeg kan miste kontroll å tråkke på noen eller skade noen ved bevegelser. Det er veldig frustrerende å ha det. Og det går vel mer under ocd enn psykose vil jeg tro ? All forståelse for dine plager. Det er slitsomt. ❤️. Påvirker dette dine evner til å jobbe hurtig? Anonymkode: 0c77e...ba4 Ikke noe med psykose å gjøre, så ikke bekymre deg for det, er absolutt OCD og har slitt med det hele livet (- det seksuelle da jeg var liten) og tvangshandlingene var sterkere da jeg var barn, det gikk veldig utover hverdagen min den gang, brukte lang tid på å komme meg ut døra osv på grunn av alt som måtte telles og gjøres flere ganger og mye frykt og redsel knyttet rundt det. Kunne ligge våken hele natten med påtrengende tanker om å skade familien min mens de sov. Det påvirker hverdagen, men jeg er ufør pga andre psykiske vansker så jeg vet ikke hvordan jeg ville vært i arbeid. Anonymkode: cc689...09b 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #13 Skrevet 26. november 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke noe med psykose å gjøre, så ikke bekymre deg for det, er absolutt OCD og har slitt med det hele livet (- det seksuelle da jeg var liten) og tvangshandlingene var sterkere da jeg var barn, det gikk veldig utover hverdagen min den gang, brukte lang tid på å komme meg ut døra osv på grunn av alt som måtte telles og gjøres flere ganger og mye frykt og redsel knyttet rundt det. Kunne ligge våken hele natten med påtrengende tanker om å skade familien min mens de sov. Det påvirker hverdagen, men jeg er ufør pga andre psykiske vansker så jeg vet ikke hvordan jeg ville vært i arbeid. Anonymkode: cc689...09b Takk for at du åpner deg og forteller om det. Jeg har bestillt ny time. Det er på tide for jeg har jo hatt dette i 27 år. Jeg er 46 år gammel. Jeg har forsøkt å ta dette med legen men følte at han ikke forsto meg og hva jeg lider av. Jeg er ganske sikker på at dette er ocd selv om jeg ikke er en psykolog. Symptomene er ihvertfall like med ocd. Man behøver ikke å ha vasketrang om man har ocd ? Jo jeg vasker hendene ofte da, men ellers så har jeg ingen mani på vasking. Jeg sliter med å måtte tenke over alle skritt og bevegelser jeg tar. Jeg er livredd for å miste kontrollen. Det hemmer meg sterkt. Jeg vet at alle har nok litt av dette, men jeg har det ganske konstant. Må som deg tenke , telle osv. Jeg tenker over hvor jeg tråkker og hvordan osv. Det er så irriterende men jeg sliter med å gi slipp på dette. Legen mente at det var bare å si til meg selv : slapp av , jobb roligere og pust. Men det er ikke enkelt. Sjefen blir sint på meg for at han vil at jeg skal jobbe hurtigere og mer effektivt. Så dette må jeg ta med legen. Bestillte timen nå. Anonymkode: 0c77e...ba4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #14 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for at du åpner deg og forteller om det. Jeg har bestillt ny time. Det er på tide for jeg har jo hatt dette i 27 år. Jeg er 46 år gammel. Jeg har forsøkt å ta dette med legen men følte at han ikke forsto meg og hva jeg lider av. Jeg er ganske sikker på at dette er ocd selv om jeg ikke er en psykolog. Symptomene er ihvertfall like med ocd. Man behøver ikke å ha vasketrang om man har ocd ? Jo jeg vasker hendene ofte da, men ellers så har jeg ingen mani på vasking. Jeg sliter med å måtte tenke over alle skritt og bevegelser jeg tar. Jeg er livredd for å miste kontrollen. Det hemmer meg sterkt. Jeg vet at alle har nok litt av dette, men jeg har det ganske konstant. Må som deg tenke , telle osv. Jeg tenker over hvor jeg tråkker og hvordan osv. Det er så irriterende men jeg sliter med å gi slipp på dette. Legen mente at det var bare å si til meg selv : slapp av , jobb roligere og pust. Men det er ikke enkelt. Sjefen blir sint på meg for at han vil at jeg skal jobbe hurtigere og mer effektivt. Så dette må jeg ta med legen. Bestillte timen nå. Anonymkode: 0c77e...ba4 OCD er mer enn vasketvang, ja. Høye doser SSRI er riktig behandling for OCD. Håper du kan få god behandling for dette nå, helst hos spesialist. Lykke til! Anonymkode: 88703...1bb
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #15 Skrevet 26. november 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for at du åpner deg og forteller om det. Jeg har bestillt ny time. Det er på tide for jeg har jo hatt dette i 27 år. Jeg er 46 år gammel. Jeg har forsøkt å ta dette med legen men følte at han ikke forsto meg og hva jeg lider av. Jeg er ganske sikker på at dette er ocd selv om jeg ikke er en psykolog. Symptomene er ihvertfall like med ocd. Man behøver ikke å ha vasketrang om man har ocd ? Jo jeg vasker hendene ofte da, men ellers så har jeg ingen mani på vasking. Jeg sliter med å måtte tenke over alle skritt og bevegelser jeg tar. Jeg er livredd for å miste kontrollen. Det hemmer meg sterkt. Jeg vet at alle har nok litt av dette, men jeg har det ganske konstant. Må som deg tenke , telle osv. Jeg tenker over hvor jeg tråkker og hvordan osv. Det er så irriterende men jeg sliter med å gi slipp på dette. Legen mente at det var bare å si til meg selv : slapp av , jobb roligere og pust. Men det er ikke enkelt. Sjefen blir sint på meg for at han vil at jeg skal jobbe hurtigere og mer effektivt. Så dette må jeg ta med legen. Bestillte timen nå. Anonymkode: 0c77e...ba4 Man trenger ikke å ha vaskemani eller slike ting for å ha OCD, noen har det, men det er mer stereotypisk for hva folk tenker OCD er Anonymkode: cc689...09b
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #16 Skrevet 26. november 2023 https://ananke.no/sporsmal/ Anonymkode: 88703...1bb
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #17 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg tror at jeg har ocd. Men synes det er pinlig å ta det med legen. Årsaken er at jeg har forsøkt før men til ingen nytte. Legen mente at jeg måtte lære å bare jobbe roligere og slappe bedre av. Men jeg får ikke jobbe rolig på jobben. Der skal alt gjøres raskt ifølge sjefen. Har fått kritikk for det flere ganger. Hva bør jeg gjøre i min situasjon ? Jeg får mer ocd av stress. Jeg tror det er ocd fordi jeg må hele tiden tenke på skritt jeg tar, bevegelser osv. Har en innebygd frykt i redselen om å skade eller ødelegge noe. Ganske pinlig frykt. Har hatt det i alle år. Anonymkode: 0c77e...ba4 Er det de eneste tingene du gjør som gjør at du tenker ocd? For å I så tilfelle vil jeg si at du ikke har ocd. Ocd er både tanker og handlinger og det må foregå i så stor grad at det går ut over viktige ting i livet og hverdagen din. Og alle mennesker kan ha noen tvangshandlinger og tvangstanker uten at det kvalifiserer til en ocd diagnose. Anonymkode: 7dbb3...9b6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #18 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for at du åpner deg og forteller om det. Jeg har bestillt ny time. Det er på tide for jeg har jo hatt dette i 27 år. Jeg er 46 år gammel. Jeg har forsøkt å ta dette med legen men følte at han ikke forsto meg og hva jeg lider av. Jeg er ganske sikker på at dette er ocd selv om jeg ikke er en psykolog. Symptomene er ihvertfall like med ocd. Man behøver ikke å ha vasketrang om man har ocd ? Jo jeg vasker hendene ofte da, men ellers så har jeg ingen mani på vasking. Jeg sliter med å måtte tenke over alle skritt og bevegelser jeg tar. Jeg er livredd for å miste kontrollen. Det hemmer meg sterkt. Jeg vet at alle har nok litt av dette, men jeg har det ganske konstant. Må som deg tenke , telle osv. Jeg tenker over hvor jeg tråkker og hvordan osv. Det er så irriterende men jeg sliter med å gi slipp på dette. Legen mente at det var bare å si til meg selv : slapp av , jobb roligere og pust. Men det er ikke enkelt. Sjefen blir sint på meg for at han vil at jeg skal jobbe hurtigere og mer effektivt. Så dette må jeg ta med legen. Bestillte timen nå. Anonymkode: 0c77e...ba4 Jeg har diagnosen kraftig ocd diagnostisert av en psykiater med kunnskap om akkurat det feltet. Og jeg er også livredd for å miste kontroll er avhengig av at alt er forutsigbart og at jeg vet hva som venter rundt neste sving, men dette har ingenting med ocd å gjøre. Det skyldes mine andre diagnoser. Ocd tankerekke er typisk jeg må gå den og den veien For hvis jeg ikke gjør det jeg vil det og det skje. Anonymkode: 7dbb3...9b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå