Gå til innhold

Sminkeprodukter uten titandioksid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp sjokk da jeg sjekket BB-kremen min fra Camilla Pihl, og fant det kreftfremkallende stoffet titakdioksid i den. Dette smøres jo rett på huden, så hadde blitt takknemlig for tips om gode produkter uten dette (og andre) skadelige stoffer. 💕 Har allerede byttet ut tannkremen min til Zendium og änglamark.

Kom gjerne med tips om andre giftfrie sminkeprodukter også :) 

Anonymkode: ab8bb...7d6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet at merkene IDUN Minerals og Ilia er kjent for å ha lite skadelige stoff i seg :) Tar også gjerne i mot tips fra folk som har brukt produktene.

Anonymkode: 3c71a...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det vel ingen bevis for at titanoksid er kreftfremkallende, bare antydninger og mistanker?

Jeg tror heller ikke du burde bekymre deg så lenge du ikke spiser sminke, hovedbekymringen er at stoffet kan samle seg i kroppen og skade arvestoffet. Man får i seg så lite av dette nå etter at det ble kuttet fra mat at det utgjør nok ikke særlig risiko, kun tabletter, noe tannkrem,tyggis og andre småting.

Litt ot men

Det blir nok litt som med aspartam, de mistenker at det kan være kreftfremkallende om du får i deg for mye av det, men de sier ikke noe om hva som er for mye men at om man forholder seg til anbefalingene så trenger man ikke bekymre seg.

Om vi skal se på disse grensene så er det 40mg/kg, i lettbrus betyr dette følgende sitat fra FHI: En voksen person må drikke mer enn 4 liter brus med maximum mengde søtstoff hver dag før han eller hun overskrider ADI for aspartam.

Så er det i tillegg en sikkerhetsmargin x100 der, så du må drikke 400l lettbrus daglig over tid før du når de nivåene de har sett helseskadelige resultater i rotter.

Anonymkode: 71565...70c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør styre unna mye hudpleie som har solbeskyttelse, siden titandioksid er mye brukt der for sine egenskaper til å beskytte mot UV stråler. Det samme gjelder mye med dekkevne.

Anglemark, bodyshop, idun minerals, la roche posay og avene er noen av merkevarene som anser det som trygt nok å bruke titandioksid i sine produkter.

Både organiske produkter, svanemerlede produkter, hypoallergenprodukter og produkter til babyer kan inneholde titandioksid, siden det ikke blir definert som ett kremfremkallende middel i produkter som påføres huden.

Anonymkode: 71056...fad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...