Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Allerede da jeg var lita hadde jeg en formening om hva som luktet jul, og det var en blanding av grønnsåpe, klementiner, pinnekjøtt, kokt kålrot, grantre, stiff strykespray, møbelpolish, julehefter, julegavepapir og nøtter. Disse luktene dukket gradvis opp fra lillejulaften og endte opp som en fullkommen juleduft på julaften.

Disse juleluktene har fulgt meg opp i voksen alder, i tillegg til at jeg innlemmet kongerøkelse i min voksne julefeiring, men så forsvann Stiff strykespray, og så fikk jeg korona, og da forsvann mesteparten av luktesansen... 

Hva er din juleluktblanding?🎄🥰

Anonymkode: ce14a...a1e

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er klementiner i førjulstida, kakebaking og særlig smultringkoking. Når julekvelden nærmer seg, er det lukten av ekte gran, når den kommer inn i varmen fra kjeller’n, og ribbesteking julekvelden. Da senker også roen seg🥰

Anonymkode: 1b72d...a1e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Enig i alt over her. I tillegg: lille julaften, når treet er pyntet og man kjenner roen komme, da må det tennes kongerøkelse fra apoteket. Da lukter det virkelig jul!

Anonymkode: f234e...c25

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig i alt over her. I tillegg: lille julaften, når treet er pyntet og man kjenner roen komme, da må det tennes kongerøkelse fra apoteket. Da lukter det virkelig jul!

Jeg leste innlegget ditt for raskt, ts, så ikke at du skrev kongerøkelse. Men likevel: det lukter jul! :juletre2:

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Absolutt på topp: kongerøkelse fra apoteket. Gran, gløgg, småkakebakst, pinnekjøtt, ribbe, klementiner og dessuten forbinder jeg lukten av fiken med jul (selv om jeg ikke liker smaken)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nellik, kanel, kardemomme 

Anonymkode: 35d92...259

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

- Gløgg og pepperkaker

- Når pinnekjøtt-lukten brer seg i huset... 🥰 🤤

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Julelyset til Skandinavisk, tror det lukter litt som kongerøkelse. Magisk lukt i alle fall! Ellers er det en blandingslukt av klementiner, krydder, gran, rosiner og stearin

Anonymkode: dba0e...95c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Pinnekjøtt er den ultimate julelukta🤩 

Ellers så er det for meg pepperkaker, nellik, klementiner, grønnsåpe og gran😍 

Anonymkode: 95236...cbc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Klementiner med nellikspiker i. Røkt pinnekjøtt som damper i kasserollen. Gran. Kongerøkelse.

Strykesprayen TS nevnte, forbinder jeg også med jul. 

Endret av MyMichelle
  • Hjerte 1
Skrevet

Svibler, gran og pepperkaker.

• Liker 1
Skrevet

Klementiner, pepperkaker og juletre❤️

• Liker 1
Skrevet

Har allerede drukket masse gløgg i år. Det er den første lukta som starter julen. Men høydepunktet er lukten av sau og akevitt den 24.

Anonymkode: 7d3ea...0b8

• Liker 1
Skrevet

Lukten av friskt granbar når juletreet har kommet i hus. Ellers også klementiner og de typiske julekrydderne (kanel, nellik, kardemomme, ingefær og allehånde)

• Liker 1
Skrevet

Pinnekjøtt, definitivt - selv om jeg ikke er noe glad i å spise det, så kommer julefølelsen skikkelig med pinnekjøttlukta. Ellers er det lukta fra gran, klementiner og gløgg. Jeg synes og chailatte SMAKER jul 😅 Så det drikker jeg bare i desember. Julerøkelse óg julelukt, men de jeg har kjøpt på apoteket i år lukter ingenting 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: da057...a57

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Pinnekjøtt, definitivt - selv om jeg ikke er noe glad i å spise det, så kommer julefølelsen skikkelig med pinnekjøttlukta. Ellers er det lukta fra gran, klementiner og gløgg. Jeg synes og chailatte SMAKER jul 😅 Så det drikker jeg bare i desember. Julerøkelse óg julelukt, men de jeg har kjøpt på apoteket i år lukter ingenting 🤦🏼‍♀️

Ja, hva er det med den kongerøkelsen som plutselig lukter veldig mye mindre? Det har vært sånn i to-tre år nå. Skikkelig skuffet, for det er en av mine store juledufter.

I tillegg gran, ribbe som steker i ovnen, klementiner (og helst med nellikspiker i), gløgg, pepperkaker. 

Anonymkode: 7981f...3e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, hva er det med den kongerøkelsen som plutselig lukter veldig mye mindre? Det har vært sånn i to-tre år nå. Skikkelig skuffet, for det er en av mine store juledufter.

Anonymkode: 7981f...3e8

Det er flere jeg kjenner som har reagert på at de lukter lite de siste årene, ja. Jeg har akkurat bestilt meg nytt røkelsestativ som har kortere avstand mellom telyset og skåla røkelsen skal ligge i + at på siden jeg bestilte fra står det tips om å kjøpe telys i metallbeholdere med brennetid 4-6 timer da det er mer futt i dem enn de plasttelysene jeg ellers bruker. Når jeg tenker over det slutta egentlig røkelsen å lukte fra tiden jeg gikk fra metall til plast... Vil du ha linken til røkelsestativet? :) 

Skrevet

Juletre, pepperkaker, kalkun/ribbe/julepølse, og Hamar og Lillehammer julebrus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...