Gå til innhold

Julebord handler stort sett bare om alkoholen, forstår at folk ikke orker dette.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nok en gang så jeg dette i går...større bedrift. Jeg gikk hjem kl 23 :) Holdt meg edru, noen har jo drukket før de kommer også. Tragisk.

De fleste lever jo etter alkohol er gøy, da blir det jo bare surr. Så evige maset om at du skal drikke alkohol, det stopper jo aldri. Folk er også livredde de som er edru 😂 Nordmenn er noe av det snåleste man kam omgås av mennesker, skal slå seg løs. Prøve å være "sosiale", men da må de ha alkoholen sin. Mandagen etter julebord er "normalen" tilbake.

Tenk så fint julebord man kunne hatt uten alkohol :) Maten og selskapet som fokus.

Står over neste år for min del, men deltar gjerne på en julelunsj/middag alkoholfritt.

Anonymkode: a199c...548

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del handler det aldri om alkohol. Det handler om å ha det gøy og danse og skravle! Om du drikker eller ikke bryr ikke meg, selv om det er moro når folk slipper seg løs litt, så er det ikke noe poeng at folk skal bli ubehagelig fulle. Men herregud så mye moro jeg har hatt på jobbfester da jeg var yngre! Litt nå også, men blir sjeldnere med åra. 

Anonymkode: 53fe3...50e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ps - MATEN som fokus? Maten er rimelig uinteressant for min del, så lenge den er god og jeg liker den er jeg fornøyd. Jeg går ikke på jobbfest med mat som fokus.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og ps - MATEN som fokus? Maten er rimelig uinteressant for min del, så lenge den er god og jeg liker den er jeg fornøyd. Jeg går ikke på jobbfest med mat som fokus.

Hvorfor går du dit da? Om man fjerner maten er det jo ikke så mye igjen :) Menneskene har man møtt før og brukt masse tid sammen med tidligere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor går du dit da? Om man fjerner maten er det jo ikke så mye igjen :) Menneskene har man møtt før og brukt masse tid sammen med tidligere.

På jobben snakker vi jobb, er i møter, snakker med dem vi jobber direkte med om en eller annen sak. 

På fest kan man snakke med alle, om ting som IKKE er jobb, man har tid til tull og tøys og digresjoner og latter og alt som man bare rekker små smakebiter av i en travel jobbhverdag. Man danser og ler og blir bedre kjent med folk man ikke kjenner så godt, treffer noen nye, synger og koser seg. Er du helt ukjent med konseptet fest?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha julebord neste helg; Alle jentene kommer hjem til meg, jeg skal lage juletapas og ikke alle kommer til å drikke. Disse julebordene med jobbjentene er utrolig morsomme og når jeg sender sistemann ut døra er det med en følelse av takknemlighet over hvor bra folk jeg har i livet mitt.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Handler mye om alder også etter min mening. Jeg var jo på julebordene i slutten av 20-årene og i starten av 30-årene. Personlig slutta jeg å dra på julebord og sommerfester tidlig i 40-årene, ene og alene på grunn av drikkepress. Er ikke avholds, men hvis jeg først skal ta meg en fest gjør jeg det heller med venner.

Anonymkode: e70e8...c98

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Nok en gang så jeg dette i går...større bedrift. Jeg gikk hjem kl 23 :) Holdt meg edru, noen har jo drukket før de kommer også. Tragisk.

De fleste lever jo etter alkohol er gøy, da blir det jo bare surr. Så evige maset om at du skal drikke alkohol, det stopper jo aldri. Folk er også livredde de som er edru 😂 Nordmenn er noe av det snåleste man kam omgås av mennesker, skal slå seg løs. Prøve å være "sosiale", men da må de ha alkoholen sin. Mandagen etter julebord er "normalen" tilbake.

Tenk så fint julebord man kunne hatt uten alkohol :) Maten og selskapet som fokus.

Står over neste år for min del, men deltar gjerne på en julelunsj/middag alkoholfritt.

"Nordmenn" er ikke sånn. Kanskje din omgangskrets og din jobb, men ikke alle nordmenn.

Bli hjemme neste år du, og la de andre ha det gøy uten den moralske pekefingeren din.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er du helt ukjent med konseptet fest?

Nei, men ser ikke på julebord som fest. Men hva som er fest er vel opp til hver enkelt å dømme.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Handler mye om alder også etter min mening. Jeg var jo på julebordene i slutten av 20-årene og i starten av 30-årene. Personlig slutta jeg å dra på julebord og sommerfester tidlig i 40-årene, ene og alene på grunn av drikkepress. Er ikke avholds, men hvis jeg først skal ta meg en fest gjør jeg det heller med venner.

Anonymkode: e70e8...c98

Forstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, men ser ikke på julebord som fest. Men hva som er fest er vel opp til hver enkelt å dømme.

Forstår det.

Nå mistet jeg deg her…

Selvsagt er julebord en fest? En jobbfest som holdes rundt juletider. Hva mener du at det er? Et seminar?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!!! Nordmenn alkohol og julebord er så kleint og teit 

utrolig pinlig å være ung og se kanskje forbilder på jobb sove på do eller legge an på deg fordi de er fulle

Anonymkode: de60e...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hatt hyggelige julebord med jobben, aldri opplevd at noen blir altfor beruset. Det er god mat og hyggelig selskap. Vi er rundt 25 stykker, mest damer, alder 25-65. 

Anonymkode: 14b94...860

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid ment at det er for mye alkohol på julebord, helt til jeg begynte i min forrige jobb hvor vi kun var 12 ansatte. Det gikk inflasjon i å snakke så mye som mulig om fag og diverse problemstillinger, mens vinglassene såvidt ble nippet til. Større pretensiøsitet har jeg aldri opplevd, det var liksom om å gjøre å prate så teknisk faglig som mulig. Var med på tre julebord i løpet av tiden jeg jobbet der, og det var det samme hver gang. Ikke at fyll på julebord er positivt, men noen mennesker BURDE drikke litt alkohol for å løsne opp litt. 

Anonymkode: a7b39...4f8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er jo i hovedsak at ved juletider/17 mai og annet så slår de som vanligvis ikke har tid eller ork til å drikke , seg ordentlig løs. Og tar igjen for tapte festligheter ellers i året. Veldig merkbart for oss som bor i sentrum. Vanlige mannen i gata er da høylydte og overstadig beruset, mye mer uroligheter og slåsskamper. Og byen ser ikke ut morgenen etter. Søppel, veltede skilter, bokser og vinflasker. Trist hele greia. 

Anonymkode: c419a...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har alltid ment at det er for mye alkohol på julebord, helt til jeg begynte i min forrige jobb hvor vi kun var 12 ansatte. Det gikk inflasjon i å snakke så mye som mulig om fag og diverse problemstillinger, mens vinglassene såvidt ble nippet til. Større pretensiøsitet har jeg aldri opplevd, det var liksom om å gjøre å prate så teknisk faglig som mulig. Var med på tre julebord i løpet av tiden jeg jobbet der, og det var det samme hver gang. Ikke at fyll på julebord er positivt, men noen mennesker BURDE drikke litt alkohol for å løsne opp litt. 

Anonymkode: a7b39...4f8

Spørsmålet er jo også hvor vits er det å arrangere noe slikt, det holder kanskje med en middag eller lunsj for det fleste. Det tar jo ikke så lang tid, unødig å bruke mange timer sammen uten mål og mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer nok an på hvor man jobber. I helsevesenet, som jeg jobber, har julebord aldri vært noe flatfyll med grisedrita folk, sjekke opp kollegaer osv. God mat, drikke for de som ønsker, koselig stemning og masse latter😊 

Anonymkode: a0de1...f8b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har de julelunsj hvilket er veldig greit da det er alkoholiker i staben og den er ikke tørrlagt så de gangene det har vert alkohol har sjefen endt opp som vaktbikkje.

Anonymkode: 86bb0...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er ikke noe som er spesielt for nordmenn. Slik er det over hele verden.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har sagt nei. Blir mast på, men jeg er urokkelig.

Fyll er noe jeg hater, selv om jeg kan nyte noen øl for meg selv. Jeg kunne gått dit edru, men blir bare mer ubehagelig å være rundt fulle folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...