Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

God morgen! Jeg er i dag gravid i uke 15+0. 4.svangerskap, men 2 barn. Kjente liv like etter uke 12 allerede. Nesten hver kveld. Masse bevegelser. Men denne uken har jeg ikke kjent noen ting. Spist og drukket masse med sukker, men ingenting. Noen som har vært borti lignende? Noen som vet når man kan ringe til sykehuset for en sjekk? Føler jeg har hørt at de ikke tar i mot før man er passer f.eks uke 23?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt vanlig å ikke kjekke daglig bevegelser når babyen er så liten enda.

De tar deg ikke inn for sjekk før uke 23/24. Selv da er det ikke uvanlig å ikke kjenne daglige bevegelser.

Anonymkode: 1dea5...fa2

Skrevet

Nei, det stemmer, de gjør dessverre ikke det, og det er jo fordi det er ingenting å gjøre hvis det skulle være noe galt heller. Det er ikke mulig å redde så tidlig. Hvis du havner i fødsel/får rier, så kan det vel hende de kan stoppe noe, eller hvis du ikke kjenner liv og etter hvert får feber eller blir dårlig. 

Ellers har jeg selv kjent liv veldig tidlig i de to siste svangerskapene mine (7 svangerskap, 3 ble fullbårne barn), og jeg opplevde med skrekk at liv ble merkbart mindre og også til tider borte mellom uke 14/15-20! Veldig veldig rart. På det ene barnet skjønte vi hvorfor på ultralyd, for morkaka lå foran. På siste barnet vet vi ikke hvorfor, men samme skjedde da. 

Du har to alternativer hvis du er så bekymret at du ikke klarer å få det bort fra hodet: 

1. Betale for privat ultralyd selv. Jeg har gjort det før. 

2. Ta det opp med lege og bli henvist til sykehuset for offentlig sjekk. De kan vurdere at det er medisinsk nødvendig ut fra at mye bekymring/stress kan være vondt for deg helsemessig. Dette er noe legen/sykehuset vurderer ifm henvisningen. Siden du har en historikk med flere svangerskap enn barn, så er det kanskje spontanaborter? Det kan feks. være grunn til at legen mener det er viktig å få trygget deg på at alt er i orden. 

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: ad4fb...acf

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det stemmer, de gjør dessverre ikke det, og det er jo fordi det er ingenting å gjøre hvis det skulle være noe galt heller. Det er ikke mulig å redde så tidlig. Hvis du havner i fødsel/får rier, så kan det vel hende de kan stoppe noe, eller hvis du ikke kjenner liv og etter hvert får feber eller blir dårlig. 

Ellers har jeg selv kjent liv veldig tidlig i de to siste svangerskapene mine (7 svangerskap, 3 ble fullbårne barn), og jeg opplevde med skrekk at liv ble merkbart mindre og også til tider borte mellom uke 14/15-20! Veldig veldig rart. På det ene barnet skjønte vi hvorfor på ultralyd, for morkaka lå foran. På siste barnet vet vi ikke hvorfor, men samme skjedde da. 

Du har to alternativer hvis du er så bekymret at du ikke klarer å få det bort fra hodet: 

1. Betale for privat ultralyd selv. Jeg har gjort det før. 

2. Ta det opp med lege og bli henvist til sykehuset for offentlig sjekk. De kan vurdere at det er medisinsk nødvendig ut fra at mye bekymring/stress kan være vondt for deg helsemessig. Dette er noe legen/sykehuset vurderer ifm henvisningen. Siden du har en historikk med flere svangerskap enn barn, så er det kanskje spontanaborter? Det kan feks. være grunn til at legen mener det er viktig å få trygget deg på at alt er i orden. 

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: ad4fb...acf

Tusen takk for at du deler. 

"Dessverre" ikke spontanabort. Måtte i 2018 avslutte et svangerskap i uke 22/23 pga alvorlig morkakesvikt. 

Jeg bestiller time privat ❤️

Skrevet

Det er ikke rart du blir bekymret med tanke på tidligere erfaringere, og det høres lurt ut bestille time privat ❤️ 

Jeg vil bare legge til, selv om det blir anekdotisk, at jeg opplevde det i svangerskap nr. 2. Jeg begynte å kjenne liv rundt uke 12, og innen uke 14 var det masse liv, og ikke noe tvil. Og så var det ingenting i uke 15 og 16. I uke 17 var det fullt av liv igjen, og mannen kunne kjenne det godt utenpå magen. Men det var fortsatt litt av og på, noen dager med masse liv, noen med lite. Jeg tror det må ha noe med at fosteret er lite og hvor i livmoren det befinner seg å gjøre. 

Anonymkode: 1074a...54b

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...