AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #1 Skrevet 25. november 2023 Jeg er arbeidsledig og har fått litt arbeid, men jeg var usikker på hva jeg skulle oppgi på meldekortet da det står lønnet og ulønnet arbeid. Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg skal oppgi ulønnet arbeid hvis jeg ikke får penger for det. Jeg må jo ikke oppgi hvor mye jeg har tjent fordi det har jeg ikke fått utbetalt enda, men hvis jeg skal oppgi arbeid om jeg ikke har fått betalt for det, vil ikke det være negativt for utbetaling? Jeg er veldig ærlig og jeg ønsker å gjøre ting riktig, men jeg blir litt forvirret. Hvordan kan NAV kontrollere at det folk oppgir på meldekortet stemmer? Kan NAV se noe oversikt over hvor mye jeg jobber? PS. Jeg har alle rede spur veileder om dette, men vedkommende sendte bare en lenke til meg uten å gi meg et konkret svar. Anonymkode: 39d23...d0f
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #2 Skrevet 25. november 2023 Skal du ikke skrive antall timer du har jobbet? Det kan da ikke være vanskelig. Det er veldig dumt å gi uriktige opplysninger til Nav da det kan medføre stans i ytelsen fra Nav, politianmeldelse, fengsel og at du må betale tilbake det du har fått for mye fra Nav. Anonymkode: 4ff2d...405
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #3 Skrevet 25. november 2023 Du oppgir antall timer du har jobbet, uavhengig av om det er lønnet eller ulønnet. En enkel grunn for å oppgi også ulønnet arbeid er at du ikke kan arbeide ulønnet i familiebedriften, som da får økt overskudd, mens du mottar dagpenger. Noen typer arbeid, som å trene barnas fotballag, avklares med NAV, og tas derfor ikke med på meldekortet. Anonymkode: 366f9...85a 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #4 Skrevet 25. november 2023 Arbeidsgiveren din rapporterer inn den lønnen du får til skattedirektoratet. Dette har nav tilgang til. Anonymkode: d203d...df7
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #5 Skrevet 25. november 2023 Du skal bare skrive hvor mange timer du har jobbet og om du har vært på tiltak. Tiltak kan jo være hva som helst i følge aktivitetsplannen din. Jeg har en 60% stilling og fører opp 4.5 t hver dag og krysser av på tiltak alle dagene. Det er ikke så veldig vanskelig. Nav har også selvfølgelig tilgang til stillingsprosent, lønn og skatt i sine registrert så om du føler for å jukse så gjør det virkelig på din egen risiko. Så digg er jo ikke fengsel går jeg ut ifra at de er verdt å gamble med noen kroner. Anonymkode: 34c17...765
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #6 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skal du ikke skrive antall timer du har jobbet? Det kan da ikke være vanskelig. Det er veldig dumt å gi uriktige opplysninger til Nav da det kan medføre stans i ytelsen fra Nav, politianmeldelse, fengsel og at du må betale tilbake det du har fått for mye fra Nav. Anonymkode: 4ff2d...405 Ja, men jeg forstår ikke hvorfor man oppgir ulønnet arbeid da man ikke får betalt. Anonymkode: 39d23...d0f
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #7 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du skal bare skrive hvor mange timer du har jobbet og om du har vært på tiltak. Tiltak kan jo være hva som helst i følge aktivitetsplannen din. Jeg har en 60% stilling og fører opp 4.5 t hver dag og krysser av på tiltak alle dagene. Det er ikke så veldig vanskelig. Nav har også selvfølgelig tilgang til stillingsprosent, lønn og skatt i sine registrert så om du føler for å jukse så gjør det virkelig på din egen risiko. Så digg er jo ikke fengsel går jeg ut ifra at de er verdt å gamble med noen kroner. Anonymkode: 34c17...765 Jeg har ikke planer om å jukse, jeg lurer bare på hvorfor man skal oppgi ting man ikke får betalt for. Det er forvirrende ettersom jeg trodde man fikk mindre dagpenger hvis man oppgir mer arbeid, men hvis noe av arbeidet ikke er betalt, så skal vel man ikke få mindre dagpenger? Jeg ønsker bare en forklaring på hvordan de henter informasjon om hva du gjør og hvorfor de har slike regler. Anonymkode: 39d23...d0f
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #8 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, men jeg forstår ikke hvorfor man oppgir ulønnet arbeid da man ikke får betalt. Anonymkode: 39d23...d0f Du fikk en begrunnelse av meg du kan ikke arbeide gratis i en bedrift. Bedriften tjener da penger, mens du får dagpenger. Hvorfor er det vanskelig å forstå? Anonymkode: 366f9...85a 3
Andro Skrevet 25. november 2023 #9 Skrevet 25. november 2023 De har tilgang på arbeidstakerregisterets månedlige oppdateringer med timer og lønn. Du skal føre opp både lønnet arbeid, og f.eks. frivillig arbeid på meldekortet.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #10 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke planer om å jukse, jeg lurer bare på hvorfor man skal oppgi ting man ikke får betalt for. Det er forvirrende ettersom jeg trodde man fikk mindre dagpenger hvis man oppgir mer arbeid, men hvis noe av arbeidet ikke er betalt, så skal vel man ikke få mindre dagpenger? Jeg ønsker bare en forklaring på hvordan de henter informasjon om hva du gjør og hvorfor de har slike regler. Anonymkode: 39d23...d0f Bedrifter sender a-melding til skatteetaten. Der er arbeidsmengde/stillingsbrøk oppgitt. I tillegg kommer informasjon om inntekt. Når du mottar dagpenger skal du drive med aktiviteter for å få jobb, og skal være tilgjengelig for arbeid. Har du forpliktet deg til ubetalt arbeid er du ikke tilgjengelig. Anonymkode: 366f9...85a 4
Baktusen Skrevet 26. november 2023 #11 Skrevet 26. november 2023 Vi har tilgang til et system som heter a-inntekt. Her er det rapportert lønnsutbetalinger og noen ganger mer informasjon vedrørende mengde arbeid osv. Vi bruker også aktivt aa-registeret hvor arbeidsgiver rapporterer inn fra dato, til dato for arbeidsforhold. Timer jobbet, yrkestittel, og med mer informasjon. Så der vil det fremgå kjapt hva som rapporteres inn, og du vil tas for juks om noe ikke er korrekt meldt inn fra din side.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #12 Skrevet 26. november 2023 Bare ring kundesenteret deres til telefonlinjen deres tar fyr.. De har opplysningsplikt så du trenger ikke la deg avvise av en lenke du ikke forstår. De sjekker og gjerne så mange år i ettertid at det er henimot umulig å finne ut om du eller de har rett, så gjør alt rett og dokumenter alt! til ditt fremtidige selv. Anonymkode: a6e11...59b
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #13 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ja, men jeg forstår ikke hvorfor man oppgir ulønnet arbeid da man ikke får betalt. Anonymkode: 39d23...d0f Fordi poenget ikke er hvor mye du har tjent, men hvor mye du har arbeidet. Helt irrelevant hva du får betalt. Det trekkes i dagsatsen din time for time, uansett om du får betalt 1000 kr timen eller 0 kr timen. Timer du står i ulønnet jobb, er timer du kunne brukt på jobbsøking eller lønnet jobb. Fordi dagpenger ikke skal misbrukes som subsidiering av bedrifter/organisasjoner som synes gratis arbeidskraft er fint. Anonymkode: c4ccf...138 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #14 Skrevet 26. november 2023 Men hvorfor i alle dager skal du arbeide ulønnet når du er arbeidsledig? Si at du kan arbeide, men skal ha lønn for jobben. Anonymkode: d7de1...c0c 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #15 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, men jeg forstår ikke hvorfor man oppgir ulønnet arbeid da man ikke får betalt. Anonymkode: 39d23...d0f Fordi det fører til misbruk. Du kan jobbe gratis for familiebedriften og få fullt med dagpenger? Ok, da melder jeg meg arbeidsledig og åpner en klesbutikk jeg ansetter meg selv gratis i. Anonymkode: 7339e...d17
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #16 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har ikke planer om å jukse, jeg lurer bare på hvorfor man skal oppgi ting man ikke får betalt for. Det er forvirrende ettersom jeg trodde man fikk mindre dagpenger hvis man oppgir mer arbeid, men hvis noe av arbeidet ikke er betalt, så skal vel man ikke få mindre dagpenger? Jeg ønsker bare en forklaring på hvordan de henter informasjon om hva du gjør og hvorfor de har slike regler. Anonymkode: 39d23...d0f Fordi du skal ta lønn for arbeidet? Du skal ikke jobbe gratis og få lønn av nav. Hvis det er snakk om å dele ut suppe på Frelsesarmeen på julaften så avklarer du det med din veileder. Anonymkode: 7339e...d17 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå