Gå til innhold

Irriterende ned frakt- og tjenestegebyr på Finn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare jeg som irriterer meg over de høye fraktkostnadene når jeg kjøper små billigere varer på finn?

Misforstå meg rett, jeg er glad det har blitt så enkelt å sende/får tilsendt med hjelthjem, men blir utrolig provosert at det tjenedregebyret Finn tar som gjør at fiks ferdig koster 80 kroner for de minste varene. 

Jeg kjøper for tiden mye barneklær og stæsj og hvis jeg kjøper noe for feks 50 eller 100 kroner skal det være bra mye billigere enn det koster nytt for at det i det hele tatt er verdt det. Ender stort sett opp med å heller kjøpe nytt fordi det totalt sett lønner seg. Burde de ikke finne en løsning for billigere og små varer?

Som selger synes jeg også det er frustrerende at jeg nå må stå for emballasje selv. Før kunne jeg be kjøper dekke det om jeg ikke hadde noe papp eller annen emballasje liggende.

Anonymkode: 7d8cc...bbf

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal Finn drive med veldedighet? Selvfølgelig tar de gebyrer hvis de kan tjene på det ellers hadde de ikke tilbudt den tjenesten. Du kan avtale med kjøper direkte så slipper dere mellomledd.

Anonymkode: e8f7f...189

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Å bruke fiks ferdig på ting under 500kr er idiotisk. Da vipser man direkte til selger og sender på billigst måte.

Anonymkode: 398e6...94c

• Liker 3
Skrevet

Om det ikke kan sendes i plastposer og gråpapir kan du plusse på litt i prisen slik at emballasje er inkludert.

Anonymkode: 83c97...689

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor skal Finn drive med veldedighet? Selvfølgelig tar de gebyrer hvis de kan tjene på det ellers hadde de ikke tilbudt den tjenesten. Du kan avtale med kjøper direkte så slipper dere mellomledd.

Anonymkode: e8f7f...189

De tjener jo på annonseinntekter så er ikke akkurat veldedighet. 

De kunne hatt et gebyr som var mer proporsjonalt med prisen på varen sånn at man ikke må betalt det dobbelte av varen. Jeg ender i hvert fall opp med å ikke bruke Finn på småkjøp og sliter med å selge varer under 150 kroner med mindre det er noen som henter.

Min erfaring er at mange ikke orker å ordne med frakt selv. Det blir en belastning å måtte ta mål, finne ut av porto og gå innom postkontoret. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Å bruke fiks ferdig på ting under 500kr er idiotisk. Da vipser man direkte til selger og sender på billigst måte.

Anonymkode: 398e6...94c

Det er mange som ikke orker å fikse det selv. Jeg handler mye på Finn og godt over halvparten av forespørslene mine blir avvist om jeg spør om de kan ordne med porto selv.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om det ikke kan sendes i plastposer og gråpapir kan du plusse på litt i prisen slik at emballasje er inkludert.

Anonymkode: 83c97...689

Jeg priser ikke inkl emballasje fordi det blir feil for de som heller vil hente. I tillegg priser man seg fort ut om man legger på litt for emballasje. 

Skrevet

Jeg selger en del barneklær og stæsj og irriterer meg over det samme. 😅 Mye som i utgangspunktet burde være lettsolgt, en vinterlue, en juliekjole, som blir vanskelig å selge når frakten er så dyr. Ender opp med at alt må selges som pakker, og det er jo også kjedelig for de som bare vil ha et av plaggene/settene. Et billigere alternativ for de minste plaggene hadde vært veldig fint. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min erfaring er at mange ikke orker å ordne med frakt selv. Det blir en belastning å måtte ta mål, finne ut av porto og gå innom postkontoret. 

Man kan ordne frakten helt selv via posten sin app og bruke kode i stedet for frimerker og sende rett fra postkassen. :) men er litt mere styr, da man må sende flere meldinger frem og tilbake med kjøper, og i tillegg blir det ikke mange kronene i forskjell så lenge kjøper vil at sendingen skal kunne spores, noe jeg absolutt anbefaler for å minske risikoen for konflikt. 

Anonymkode: 1c49f...16a

• Liker 2
Skrevet

Fiks ferdig er jo som regel alltid rimeligst.

Anonymkode: d9b71...48d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg selger en del barneklær og stæsj og irriterer meg over det samme. 😅 Mye som i utgangspunktet burde være lettsolgt, en vinterlue, en juliekjole, som blir vanskelig å selge når frakten er så dyr. Ender opp med at alt må selges som pakker, og det er jo også kjedelig for de som bare vil ha et av plaggene/settene. Et billigere alternativ for de minste plaggene hadde vært veldig fint. 

Man kan ordne frakten helt selv via posten sin app og bruke kode i stedet for frimerker og sende rett fra postkassen. :) men er litt mere styr, da man må sende flere meldinger frem og tilbake med kjøper, og i tillegg blir det ikke mange kronene i forskjell så lenge kjøper vil at sendingen skal kunne spores, noe jeg absolutt anbefaler for å minske risikoen for konflikt. 

Anonymkode: 1c49f...16a

Ja, det er nettopp det. Jeg har bare begynt å selge pakker av leker, utstyr og klær, men da får jo folk gjerne en del ting de ikke vil ha med på kjøpet.

Opplevde en gang at posten sendte meg gebyr på en pakke jeg sendte fra postkassen fordi de mente den var for stor (jeg er helt sikker på at jeg holdt meg innefor målene og hadde sendt en helt lik med helthjem noen dager tidligere). Så da tapte jeg totalt sett på det salget fordi det var en billig gjenstand. Da sluttet jeg å sende på den måten så nå går jeg alltid innom posten for å forsikre meg om at de ikke mener jeg har gjort feil 😅.

Synes egentlig politikerne burde tilrettelegge mer for kjøp og salg av brukte ting samt reparasjon (som ofte blir dyrere enn å kjøpe nytt plagg). Skjønner jo at Finn vil tjene penger, men hvis folk heller kjøper nytt pga gebyrene taper de på mange potensielle salg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fiks ferdig er jo som regel alltid rimeligst.

Ikke når tjenestegebyret til finn på 40 kroner kommer i tillegg. Da er småting billigere å sende med vanlig porto.

• Liker 2
Skrevet

Føler at i Oslo er det veldig vanlig å bare hente selv på sånne småting. Alt jeg selger legger jeg bare ut i carporten, og så vippser de når de henter. Nesten ingen ønsker å sende småting. 

Anonymkode: 03b4a...d56

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Føler at i Oslo er det veldig vanlig å bare hente selv på sånne småting. Alt jeg selger legger jeg bare ut i carporten, og så vippser de når de henter. Nesten ingen ønsker å sende småting. 

Anonymkode: 03b4a...d56

Bor selv i Oslo, synes det er varierer veldig. Jeg har ikke bil, så å reise med kollektiv til andre siden av byen for å hente en gjenstand til 50-100 kroner er sjelden noe jeg gidder. Så da går jeg ofte heller på Storosenteret som er rett ved siden av og kjøper varen nytt i stedet, eller bestiller på nett med gratis frakt, som er synd fordi jeg gjerne ønsker å være så miljøvennlig som mulig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ikke når tjenestegebyret til finn på 40 kroner kommer i tillegg. Da er småting billigere å sende med vanlig porto.

Aldri sett noe tjenestegebyr her.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Aldri sett noe tjenestegebyr her.

Det er helt nytt.

Anonymkode: 55b9c...6fa

Skrevet

Det hete visst Trygg betaling og ikke tjenestegebyr. Tror kanskje det har byttet navn.

Nå ser jeg etter lue til sønnen min, men når frakt og Finn sin andel koster mer enn lua kjøper jeg heller nytt. Her er et eksempel: 

image.png.8d5d2270612ba7ec7f3b0515dc0a61f2.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...