AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #1 Skrevet 25. november 2023 Jeg har lest litt på nettet og sett på en episode fra vårt lille land på tv2play hvor en dame med diagnosen MS fikk lav dose naltrekson av legen, noe som helbredet henne. Det kom opp i episoden en lang liste over diagnoser/lidelser som LDN (lav dose naltrekson) kunne behandle, blandt annet autisme. Jeg vet ikke om denne medisinen kan helbrede autisme, men kanskje dempe symptomer. Har noen her inne prøvd ldn? Er det vanskelig å få dette legemiddelet av legen? Jeg har selv Asperger og vil spørre legen min om å få prøve dette legemiddelet for å se om det kan hjelpe Anonymkode: 81b90...2b9
Iselinberg Skrevet 25. november 2023 #2 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gi oppdatering når du har begynt. Når har du time til legen? Anonymkode: 9215c...394 Jeg har ikke time før i desember og jeg aner ikke om legen min kommer til å gi meg det i det hele tatt, men har tenkt til å spørre om å få prøve.
Pippi Lotta Skrevet 25. november 2023 #3 Skrevet 25. november 2023 Har aldri hørt om medisin for asberger før og det kommer ingen ting opp nå når jeg prøvde å google det. Men det skader jo ikke å spøre legen din. Vet du hvordan det skal hjelpe mot asperger? MS er vel en muskel sykdom, skule ikke tro MS og asberger hadde samme medisin, men veldig spendene om det kan hjelpe deg til å få det bedre. Skal krysse fingrene for det! 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #4 Skrevet 25. november 2023 Det finnes ikke medisiner mot autisme/asperger da det ikke er noen sykdom, men en nevrodivergens. De som er på den delen av spekteret med lavere funksjonsnivå (og da ofte har psykisk utviklingshemming i tillegg) kan av og til få antipsykotika som f.eks abilify som da vil hjelpe mot raseri og stimming i «selvskading»-kategorien (som å slå seg selv eller dunke hodet i ting) Anonymkode: ea1c1...1df 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #5 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det finnes ikke medisiner mot autisme/asperger da det ikke er noen sykdom, men en nevrodivergens. De som er på den delen av spekteret med lavere funksjonsnivå (og da ofte har psykisk utviklingshemming i tillegg) kan av og til få antipsykotika som f.eks abilify som da vil hjelpe mot raseri og stimming i «selvskading»-kategorien (som å slå seg selv eller dunke hodet i ting) Anonymkode: ea1c1...1df Det at det ikke er en sykdom er ikke i seg selv et argument for at det ikke kan finnes medisin. Det er sant at det ikke finnes noen alment akseptert medisin mot asperger nå, men det er ikke utenkelig at man kan kunne lage en. ADHD er heller ingen sykdom, men man har allikevel klart å finne medisiner som kan hjelpe. Man skal ikke se bort fra at man kanskje kan oppdage medisiner som kan hjelpe på asperger også etterhvert. Anonymkode: 53414...396 1 1
Iselinberg Skrevet 25. november 2023 #6 Skrevet 25. november 2023 (endret) https://relis.no/artikler/28587/ Her står det om Ldn og autisme Endret 25. november 2023 av Iselinberg
Iselinberg Skrevet 25. november 2023 #7 Skrevet 25. november 2023 Pippi Lotta skrev (43 minutter siden): Har aldri hørt om medisin for asberger før og det kommer ingen ting opp nå når jeg prøvde å google det. Men det skader jo ikke å spøre legen din. Vet du hvordan det skal hjelpe mot asperger? MS er vel en muskel sykdom, skule ikke tro MS og asberger hadde samme medisin, men veldig spendene om det kan hjelpe deg til å få det bedre. Skal krysse fingrene for det! https://relis.no/artikler/28587/ Skal oppdatere her om jeg får det av legen og om det fungerer 🫶🏻 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #8 Skrevet 25. november 2023 Jeg leste noen forskningsartikler på Google og det står det samme som jeg nevnte om Abilify, det fungere på folk som skader seg eller har store problemer med å kontrollere sinne. Blir ikke frisk, det kan dempe noen av disse værste symptomene. Anonymkode: ea1c1...1df 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #9 Skrevet 25. november 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Det at det ikke er en sykdom er ikke i seg selv et argument for at det ikke kan finnes medisin. Det er sant at det ikke finnes noen alment akseptert medisin mot asperger nå, men det er ikke utenkelig at man kan kunne lage en. ADHD er heller ingen sykdom, men man har allikevel klart å finne medisiner som kan hjelpe. Man skal ikke se bort fra at man kanskje kan oppdage medisiner som kan hjelpe på asperger også etterhvert. Anonymkode: 53414...396 ADHD og autisme er veldig forskjellig. De medisinene folk med ADHD får er små doser stimulerende midler som for eksempel amfetamin som gjør at normale kjemikaler i hjernen fungerer bedre og de vil få det lettere med å konsentrere seg og tenke «klarere» i korte perioder. Det fungerer på en måte motsatt enn for en uten ADHD. Jeg tror det vil bli vanskelig å finne en medisin som fjerner problemer med sanseinntrykk og sosial kommunikasjon og mye mye annet som følger med autisme. Men ja, man kan få medisiner som demper sinne og selvskadende adferd. Anonymkode: ea1c1...1df 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #10 Skrevet 26. november 2023 Har aldri hørt om medisiner, men leste om flere vitaminer som påvirker nervesystemet som kan gi lettelser. B6, B-12, folat, magnesium. Nå er jeg på tampen av utredning, så jeg vet ikke om autisme er det det lander på. Men jeg er en "typisk autist", med store problemer rundt sanseprosessering og ekstrem overfølsomhet som gjør det utfordrende å omgås mennesker. Jeg har tatt b-kompleks, b-12, magnesium, og d vitamin i en stund, og merker helt klart at nervesystemet mitt har roet seg en hel del. Jeg har pleid å ha veldig indre "dirring" når jeg blir urolig (som ikke skal veldig mye til), og det har gjort at jeg ikke klarer å sove. Dette har også bedret seg. Jeg tenker at slike ting er verdt å teste ut. Anonymkode: 70a3d...97a 1
Iselinberg Skrevet 26. november 2023 #11 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har aldri hørt om medisiner, men leste om flere vitaminer som påvirker nervesystemet som kan gi lettelser. B6, B-12, folat, magnesium. Nå er jeg på tampen av utredning, så jeg vet ikke om autisme er det det lander på. Men jeg er en "typisk autist", med store problemer rundt sanseprosessering og ekstrem overfølsomhet som gjør det utfordrende å omgås mennesker. Jeg har tatt b-kompleks, b-12, magnesium, og d vitamin i en stund, og merker helt klart at nervesystemet mitt har roet seg en hel del. Jeg har pleid å ha veldig indre "dirring" når jeg blir urolig (som ikke skal veldig mye til), og det har gjort at jeg ikke klarer å sove. Dette har også bedret seg. Jeg tenker at slike ting er verdt å teste ut. Anonymkode: 70a3d...97a Har du prøvd ketamin? Jeg bruker det jevnlig og det har hjulpet meg ekstremt. Men det er dyrt
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #12 Skrevet 26. november 2023 30 minutter siden, Iselinberg said: Har du prøvd ketamin? Jeg bruker det jevnlig og det har hjulpet meg ekstremt. Men det er dyrt Hvordan hjelper det deg? Anonymkode: ea1c1...1df
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #13 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har lest litt på nettet og sett på en episode fra vårt lille land på tv2play hvor en dame med diagnosen MS fikk lav dose naltrekson av legen, noe som helbredet henne. Det kom opp i episoden en lang liste over diagnoser/lidelser som LDN (lav dose naltrekson) kunne behandle, blandt annet autisme. Jeg vet ikke om denne medisinen kan helbrede autisme, men kanskje dempe symptomer. Har noen her inne prøvd ldn? Er det vanskelig å få dette legemiddelet av legen? Jeg har selv Asperger og vil spørre legen min om å få prøve dette legemiddelet for å se om det kan hjelpe Anonymkode: 81b90...2b9 Autisme er ikke en sykdom men det er den du er. Du ER autistisk. Det er absolutt ingenting galt i å være autistisk og ha en autistisk hjerne men det ER galt å mene at en som er autistisk ikke er likeverdig en ikke-autistisk person. Dempe symptomer? Hva med heller å øke forståelse, aksept, tåleranse og tilrettelegging? CRPD i loven, likevel diskriminering, ekskludering, etc. Anonymkode: 26740...a05 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #14 Skrevet 26. november 2023 42 minutter siden, Iselinberg said: Har du prøvd ketamin? Jeg bruker det jevnlig og det har hjulpet meg ekstremt. Men det er dyrt S Anonymkode: 70a3d...97a
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #15 Skrevet 26. november 2023 44 minutter siden, Iselinberg said: Har du prøvd ketamin? Jeg bruker det jevnlig og det har hjulpet meg ekstremt. Men det er dyrt Det ser ikke ut som noe jeg skal prøve, har for mye negative reaksjoner på medikamenter. Foreløpig er jeg nysgjerrig på hvordan tilskuddene vil utarte seg på sikt, for jeg har skjønt at det kan ta ganske mange måneder før kroppen får fyllt opp lagrene skikkelig. Hittil fornøyd med utviklingen, så jeg fortsetter i dette sporet Anonymkode: 70a3d...97a 2
Iselinberg Skrevet 26. november 2023 #16 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan hjelper det deg? Anonymkode: ea1c1...1df Hjelper med å dempe hyperfokus jeg sliter med, samt overtenking og angst og uro
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #17 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Autisme er ikke en sykdom men det er den du er. Du ER autistisk. Det er absolutt ingenting galt i å være autistisk og ha en autistisk hjerne men det ER galt å mene at en som er autistisk ikke er likeverdig en ikke-autistisk person. Dempe symptomer? Hva med heller å øke forståelse, aksept, tåleranse og tilrettelegging? CRPD i loven, likevel diskriminering, ekskludering, etc. Anonymkode: 26740...a05 Er ikke noe galt i å være autistisk, det sier jeg ikke. Er bare det at for meg selv og min egen del sliter jeg veldig og det ødelegger livskvaliteten min. Det kan jo være annerledes for andre som har det Anonymkode: 81b90...2b9 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #18 Skrevet 26. november 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Autisme er ikke en sykdom men det er den du er. Du ER autistisk. Det er absolutt ingenting galt i å være autistisk og ha en autistisk hjerne men det ER galt å mene at en som er autistisk ikke er likeverdig en ikke-autistisk person. Dempe symptomer? Hva med heller å øke forståelse, aksept, tåleranse og tilrettelegging? CRPD i loven, likevel diskriminering, ekskludering, etc. Anonymkode: 26740...a05 Autisme er en utviklingsforstyrrelse som gir vesentlig funksjonssvikt. Du forstår ikke at en autist har behov for å dempe flere av disse gjennomtrengende symptomene som bidrar til denne funksjonssvikten? Er du klar over hvor slitsomt det er å leve med det? Anonymkode: 70a3d...97a 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #19 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Autisme er en utviklingsforstyrrelse som gir vesentlig funksjonssvikt. Du forstår ikke at en autist har behov for å dempe flere av disse gjennomtrengende symptomene som bidrar til denne funksjonssvikten? Er du klar over hvor slitsomt det er å leve med det? Anonymkode: 70a3d...97a Der er jeg helt enig med deg. Jeg har en lav grad av Asperger, og sliter fortsatt ekstremt. Det tærer på det sosiale, på arbeidsliv og på livskvalitet. Klart man skulle ønske noen symptomer kunne blitt mildere eller borte. Anonymkode: 81b90...2b9 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #20 Skrevet 26. november 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Der er jeg helt enig med deg. Jeg har en lav grad av Asperger, og sliter fortsatt ekstremt. Det tærer på det sosiale, på arbeidsliv og på livskvalitet. Klart man skulle ønske noen symptomer kunne blitt mildere eller borte. Anonymkode: 81b90...2b9 Er dessverre mange som har en forestilling om at autister bare er sære, og forstår ikke hva det egentlig dreier seg om. Anonymkode: 70a3d...97a 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå