AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #1 Skrevet 25. november 2023 Hvordan får dere det til å gå rundt uten konstant dårlig samvittighet? Jeg har sterk fatigue etter kreftbehandling for en del år siden, og det ser ut til å være permanent. Samtidig er jeg 100% alene med en 12 åring. Når han er på skolen prøver jeg å hvile, men ofte må jeg handle, på ulike møter, til legen osv på dagtid. Gjør så lite som mulig for å greie å ha overskudd til å lage middag og bruke litt tid med han på ettermiddag/kveld. Likevel klager han -med rette- veldig ofte på at jeg aldri orker noe. Og det gjør jeg virkelig ikke. Jeg har konstant dårlig samvittighet, og savner å være den mammaen jeg var før jeg fikk kreft. Det er så sårt å aldri greie å gjøre alt det jeg vil med gutten min 😢 Har ingen familie i nærheten som kan ta han med på ting, og far er ute av bilder. Hvordan får andre i lignende situasjon dette til? Dette er sårt for oss begge to Anonymkode: 75f2a...a0d 2 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #2 Skrevet 25. november 2023 Men hva mener han at du ikke orker da? Anonymkode: 7676c...883 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #3 Skrevet 25. november 2023 Jeg hadde en toåring og hadde ikke mulighet, så han havnet i fosterhjem siden faren ikke stilte opp og jeg ikke hadde familie her og jeg bor. Ddt var helt grusomt for jævlig og jeg gråt meg i søvn hver kveld i mange år, men jeg hadde ikke noe valg. Jeg hadde jo selvfølgelig gutten på korte besøk hver uke, men etter 2 timer var jeg så utslitt at jeg lå til dagen etter. Da gutten var 15 år begynte jeg å få såpass med energi at jeg hadde klart å ha han en hel helg og jeg ønsket også at han kunne flytte til meg, men da var han så fornøyd med fosterhjemmet at han ønsket å bo der. Jeg foreslår at du skaffer deg et besøkshjem til gutten din via barnevernet, slik at du får avlastning og at gutten din får være med andre voksne ut på aktiviteter uten at du får dårlig samvittighet, for det skal du overhodet ikke ha! Nå er gutten min voksen og jeg har gått glipp av store deler av hans oppvekst, men ikke noe å gjøre med det. Jeg får ta det igjen når jeg blir bestemor. Lykke til ❤️ Anonymkode: 83801...42c 1 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #4 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvordan får dere det til å gå rundt uten konstant dårlig samvittighet? Jeg har sterk fatigue etter kreftbehandling for en del år siden, og det ser ut til å være permanent. Samtidig er jeg 100% alene med en 12 åring. Når han er på skolen prøver jeg å hvile, men ofte må jeg handle, på ulike møter, til legen osv på dagtid. Gjør så lite som mulig for å greie å ha overskudd til å lage middag og bruke litt tid med han på ettermiddag/kveld. Likevel klager han -med rette- veldig ofte på at jeg aldri orker noe. Og det gjør jeg virkelig ikke. Jeg har konstant dårlig samvittighet, og savner å være den mammaen jeg var før jeg fikk kreft. Det er så sårt å aldri greie å gjøre alt det jeg vil med gutten min 😢 Har ingen familie i nærheten som kan ta han med på ting, og far er ute av bilder. Hvordan får andre i lignende situasjon dette til? Dette er sårt for oss begge to Anonymkode: 75f2a...a0d Når jeg var skikkelig syk over tid så sov jeg hele dagen og la meg når barnet la seg. Jeg var ikke med på noen ting. Hadde ikke familie, men naboer og andre foreldre stilte opp. Også ble vi gode på kvalitetstid sammen uten å gjøre noe. Vi tente bål i hagen istedet for å gå tur, vi grillet pølser i vedovnen. Snakk med barnet. Jeg ble etter noen år friskere, det kan det være du også blir. Pass på at dine dager også får inn noe positivt som gir deg noe Anonymkode: 18d0f...92a 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #5 Skrevet 25. november 2023 Handler ikke hver dag, hviler hele tiden mens barna er i bhg/på skole. Er heldigvis to om barna, med egne foreldre i nærheten, men mye jeg går glipp av.. Har såklart dårlig samvittighet, men lar den ikke ta særlig plass. Akseptere at man ikke får gjort noe med helsa her og nå, og at livet ikke er som man skulle ønske. Anonymkode: d45d0...bb0 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #6 Skrevet 26. november 2023 Jeg har nok ikke alvorlig grad av fatigue, men har fatigue pga kroniske sykdommer. Det er en hårfin balansegang, og jeg feiler innimellom. Men jeg hviler når de er på skolen. Jeg har barn med diagnoser som må følges opp, og enkelte uker er helt krise med møter, mathandling, husarbeid osv. men da legger jeg meg tidlig. Gjerne rett etter de har sovna. Om jeg ikke sovner, så ligger jeg i hvert fall og hviler. Jeg har og vært ærlig om at jeg er kronisk syk, og kan si at jeg må legge meg en halvtime uten at det er noe problem. De vet at hvis jeg får den lille søvnen, så er jeg mye kvikkere etterpå. Men det viktigste er nok at jeg sorterer aktiviteter ut fra viktighetsgraden. Anonymkode: 4cf7e...ccb
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #7 Skrevet 26. november 2023 Dårlig samvittighet gjør ihvertfall vondt verre. Viktig å prøve å finne ut av hva som lader batteriene, og hva som tapper. Anonymkode: 711a5...d14
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #8 Skrevet 26. november 2023 Jeg har ikke fatigue og er ikke sjuk i det hele tatt. Likevel blir jeg sliten av en full arbeidsdag og alle gjøremål. Og jeg får akkurat samme tilbakemelding fra min 12 åring, at jeg aldri orker noe (selv om jeg gjør det). 12 åringer er dårlig på å reflektere over mer enn det som er aktuelt der og da, så tenker at du skal la det fly litt fordi og iallefall ikke få dårlig samvittighet. De fleste 12 åringer har mest lyst å gjøre ting med vennene sine, så oppfordre til det så får han gjøre noe og du får slappet av. Lær han å ta buss, så slipper du å si nei til å kjøre. Anonymkode: aa323...d92
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #9 Skrevet 26. november 2023 Jeg hviler så mye jeg kan på dagtid. Passer på å legge legetimer og møter til morgenen når barnet er i bhg, slik at jeg kan dra hjem og hvile etterpå. Bestiller mat på døra for en hel uke, fra Meny. Lager enkle middager som jeg forbereder før barnet kommer hjem. Presser meg til å finne på ting med barnet på ettermiddagen, innendørs. I helgene forsøker jeg å komme meg ut på en aktivitet med barnet. Legger meg når barnet legger seg. Om du har diagnosen fatigue kan du søke om praktisk bistand i hjemmet/ hjemmehjelp. Og besøkshjem eller en form for støttekontakt til sønnen din. Du trenger noen som kan ta med sønnen din på hyggelige aktiviteter. Ta det opp med fastlegen din, han vet hvordan du går fram. Anonymkode: bfb22...6c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå