GÃ¥ til innhold

Hva hjelper mot fukt i vindu?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva hjelper? Kan ikke bare bytte siden jeg leier 😅 

Anonymkode: c7ccc...6f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lufte ut fuktigheten

Anonymkode: e91d7...a3a

• Nyttig 3
Skrevet

Avfukter

Anonymkode: a3fdd...b0d

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis du har fukt/kondens i vindu så er det enten pga for dårlig lufting/sirkulasjon i luften, dårlige vinduer som må byttes, eller også eksisterende fuktproblem i leiligheten.

Er dette kjellerleilighet? Har du lufteluker i leiligheten som er åpne, evnt spalter over vinduene? Hva slags ventilasjon på bad, er det luke med naturlig avtrekk, vifte som slås på via lysbryter, eller mekanisk avtrekk som konstant trekker ut fukt? Er det mye fukt på speil etter dusj?

Anonymkode: 4e1fa...12e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du har fukt/kondens i vindu så er det enten pga for dårlig lufting/sirkulasjon i luften, dårlige vinduer som må byttes, eller også eksisterende fuktproblem i leiligheten.

Er dette kjellerleilighet? Har du lufteluker i leiligheten som er åpne, evnt spalter over vinduene? Hva slags ventilasjon på bad, er det luke med naturlig avtrekk, vifte som slås på via lysbryter, eller mekanisk avtrekk som konstant trekker ut fukt? Er det mye fukt på speil etter dusj?

Ikke noe annet fukt jeg har merket en vindu og at i vindus karmen kommer det vann. Er så fuktig at malinga har dette av på vinduet. Faktisk kliss blaut. Tørker hver dag men er tilbake medengang i denne årstiden. Lufte har jeg alltid vært nøye på så skal ikke være det. Ganske sikker på det bare er vinduet siden det kun er dær. Ja er jo damp etter dusj men pleier å åpne vinduet på badet. 

Skrevet

Opp med luftelukker og rask utlufting hjelper.Heng ut det våte håndklede ditt også.

Anonymkode: f8d5c...ee8

• Liker 1
Skrevet

Du må sjekke baderomsvifta. 

Fuktig luft fra badet kondenserer når den møter kaldt vindu. 

Legg et papirark mot vifta, det skal suges fast.

Ventiler må være litt åpne, også på vinteren.

Anonymkode: 4e7f3...96d

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke noe annet fukt jeg har merket en vindu og at i vindus karmen kommer det vann. Er så fuktig at malinga har dette av på vinduet. Faktisk kliss blaut. Tørker hver dag men er tilbake medengang i denne årstiden. Lufte har jeg alltid vært nøye på så skal ikke være det. Ganske sikker på det bare er vinduet siden det kun er dær. Ja er jo damp etter dusj men pleier å åpne vinduet på badet. 

Da må du kontakte utleier å få han til å utbedre. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Altså er det kun et vindu, og vinduet på badet som er problemet? 

Hva slags ventilasjon er på badet?

Skrevet

Luft og sett på avtrekket på kjøkkenet om natta. Du kan også kjøpe Tørrbollen på Claes ohlson. Veldig enkel og billig, dog ikke så fin å se på. Tørk klær på våtrom om du kan. Om du må tørke på stue e.l. kan du sette en sånn bolle under klesvasken. IKKE tørk på soverom.

Anonymkode: f1c02...418

Skrevet

Det er jo fint med avfukter, men så er spørsmålet hvorfor det er så mye fukt der i utgangspunktet? Fungerer avtrekksvifta?

• Liker 1
Skrevet

Er soveromsvinduet. Flink til og lufte men det hjelper jo ikke når vindet er problemet! Flere ganger nå ligget vann i hele vinduskarmen. Men skal prøve med en avfukter og så får jeg heller si ifra vist ikke. 

Skrevet

Blåser kaldt av alle vinduene i leiligheten men de andre vinduene klarer seg er bare rommet som er helt gåent

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er soveromsvinduet. Flink til og lufte men det hjelper jo ikke når vindet er problemet! Flere ganger nå ligget vann i hele vinduskarmen. Men skal prøve med en avfukter og så får jeg heller si ifra vist ikke. 

Jeg bor i en gammel bygning selv, men har ikke et eneste problem med dugg eller våte vinduer. Fordi jeg aldri tørker klesvask inne uten å sette på en luftavfukter først. Denne maskinen kostet noen tusenlapper, men tørker klesvasken og luften rundt på kort tid, og man slipper at alt vannet i klærne fordamper ut i rommet og at dampen legger seg på steder som vinduer osv.

Luftavfukteren tørker luften og vannet samles opp i en tank i den. Tanken tømmes i vasken når den er full.

Min luftavfukter er fra DeLonghi og jeg er superfornøyd med den, helt avhengig faktisk.

Endret av Million
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjelder dette hele døgnet? Eller om natten når du har gardinene for? 

Her hjelper det å ha glipe på gardinene om natten, så luften får sirkulert også inntil vinduet. Har vi gardinene helt nede, er det fryktelig mye kondens om morgenen. 

Om du ikke ønsker en bråkete avfukter, finnes det "Oppladbare" poser som trekker til seg fuktighet, som du bare avfukter i mikroen etterpå. De funker om det ikke er veldig mye fukt. 

Anonymkode: 7e14c...be4

Skrevet
AnonymBruker skrev (PÃ¥ 25.11.2023 den 21.38):

Hva hjelper? Kan ikke bare bytte siden jeg leier 😅 

1. se over og sjekk om du har åpnet alle ventiler.

2. luft godt ut 

Ha på kjøkkenvifta når du dusjer / lager mat. 

tørk vekk fukt når du ser det dukker opp.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Du skal IKKE behøve å påkoste/ bruke avfukter i en bolig. Dette er huseiers ansvar å utbedre, så du skal melde fra til han umiddelbart. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...