AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #1 Skrevet 25. november 2023 Må bare få ut litt steam.. og høre om jeg er urimelig småbarnsmamma som ikke tenker på andres behov? Forrige helg besøkte vi min manns søster og hennes mann, med vår 2-åring. De har ikke barn, men jobber masse og bor i et stort og fancy hus. De har litt ocd, for alt skal være heeelt perfekt hele tiden. Og huset er jo nesten ikke til å leve i, for det blir fort riper om man f.eks. flytter på en stol, fettflekker om man er borti en skapdør eller benkeplate, man kan ikke sette fra seg vannglass på bordet, osv osv. Søsteren går rundt med fille og tørker hvis man så vidt nærmer seg benkeplata ved vasken, for det blir så utrolig fort flekker der. Om det blir matsøl så må man tørke av med en gang. Og attpåtil er det vinduer overalt, masse elementer i glass og stål, og alt er alltid veldig skinnende rent. Ikke optimalt for en nysgjerrig 2-åring altså... Og 2åringen vår er som de fleste: litt "all over the place", veldig frydefullt glad i å leke og herje, rask opp og ned av stoler. Han er også en svært viljesterk, selvstebdig og smart unge. Jeg er ikke redd for å sette grenser, og jeg syns ikke vi er særlig ettergivede foreldre. Vi har f.eks. regler om å sitte ved bordet når vi spiser, og jeg er heller ikke redd for å ta ledelsen når det trengs. Men han responderer svært dårlig på å bli detaljstyrt. Skal gjerne klare alt selv og er midt i trassalderen. I hverdagen går dette ganske bra, fordi jeg legger opp til masse selvstendighet, og styrer ham så lite jeg kan (lærte på cos kurs: la barna lede når de kan, foreldre skal ta styring når de må). Jeg tar styring når jeg må, selv om det betyr heftige meltdowns og enda vanskeligere å få til det vi skal. Så når vi får til et samarbeid eller en lek, så går ting lett. Men som sagt, masse regler og detaljstyring fungerer mot sin hensikt.. Men nå var vi jo i dette huset til svigersøster. Hun har også en hund de er veldig dullete med. Jeg sa til søsteren at de bare må sette grenser for barnet mitt, og gi beskjed om hva som er lov. Jeg vil gjerne at barnet mitt skal få korreks fra andre voksne. Men i dette huset var altså ingenting lov. Ikke lov å ta på vinduene (som dekker alle veggene), eller skapdører, eller bord, fordi det blir flekker. Ikke lov å løpe inne, for det skremmer hunden (hunden er veldig flink med barn, men litt skvetten. Gutten vår er glad i hunden, og veldig flink med dyr syns jeg, men kan bli litt overivrig). Ikke lov å miste leker i gulvet, for det kan bli riper. Ikke lov å dytte på stoler. Altså, det er jo ikke mulig å være barn her. Vi hadde med en del leker, bøker, tegnesaker. Men det ble til at jeg måtte fotfølge gutten og bruke masse tvang for å prøve å hindre ham å ta på ting. Han mista jo leker i gulvet - absolutt ikke med vilje - etterfulgt av høylytte sukk fra svoger. De kom også med masse kommentarer som hva som er galt med dagens barn, at de får for lite grenser osv. Men også anerkjennelse for ting vi gjorde "rett", dvs når vi var konsekvente og "strenge". Men jeg merka hvordan gutten vår ble mer og mer uregulert gjennom helga. Han ble liksom enda mer hyper og gæren av å ikke få lov til noen ting. Når han skulle legge seg måtte jeg bruke 2 timer på å roe ham ned og holde rundt ham, han gråt masse og hadde det ikke bra. Og da jeg kom ut etter legging fikk jeg liksom blikk om at jeg burde bli strengere og sette mer grenser. Må si jeg følte at barnet var veldig uvelkomment. De var så utrolig påpasselig med hunden og skrøt masse av hunden, at den var så flink når barnet var voldsomt. Men barnet fikk bare korreks om å ikke gjøre ditt og datt. De prøvde heller ikke å bonde med barnet. Det var en skikkelig dritthelg og jeg vil ikke tilbake før barnet er 7 år. De får heller komme til oss. Mannen mener jeg er urimelig og det ikke var så ille. Hva mener dere? Anonymkode: e1e1e...e8e 8 18
PM75 Skrevet 25. november 2023 #2 Skrevet 25. november 2023 Det høres i grunnen ut til at de ikke vil ha besøk av noen med barn. Så ja - jeg forstår deg. 43 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 25. november 2023 Bedre å være der kortere tid. En hel helg med barn hos barnløse er jo ikke noe artig for noen parter. Anonymkode: b7c14...106 64 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #4 Skrevet 25. november 2023 Jeg hadde heller ikke dratt tilbake. De har null snøring om hva det vil si å ha en to-åring. Toåringer sitter sjelden rolig i en krok uten å ta på noe. Det er jo heller ikke noe hyggelig for dere voksne å måtte våken over ungen hvert sekund, så stressende.. Anonymkode: d93da...754 20 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #5 Skrevet 25. november 2023 Jeg har det sånn. Utrolig nok kan jeg ha 5 katter og 2 hunder uten problem (støvsuger litt hver dag, da. Pga hår) men barn, det er 2 min og jeg må vaske mer enn hele uka med 10 stk i husstanden. Så jeg skjønner henne utrolig godt! Anonymkode: 91c34...94b 24 4
Gjest Albbas Skrevet 25. november 2023 #6 Skrevet 25. november 2023 Syns ikke du er urimelig. Ingen vits i å besøke disse igjen. Mannen din får eventuelt dra uten deg hvis han ikke lot seg stresse av dette. Hørtes jo ikke trivelig ut for noen. Ikke sikkert de ønsker besøk av dere heller, for den saks skyld. 🤭
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #7 Skrevet 25. november 2023 Det høres stress ut for deg og barnet. Det går jo ikke an å besøke de. Grøss. Barn er barn og ikke små slaver eller hunder. Anonymkode: 28166...ef4 6 4 1
Gjest Albbas Skrevet 25. november 2023 #8 Skrevet 25. november 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har det sånn. Utrolig nok kan jeg ha 5 katter og 2 hunder uten problem (støvsuger litt hver dag, da. Pga hår) men barn, det er 2 min og jeg må vaske mer enn hele uka med 10 stk i husstanden. Så jeg skjønner henne utrolig godt! Anonymkode: 91c34...94b Du syns det er utrolig? Du sammenligner katter og barn og synes det er utrolig at toåringer gjør mer ut av seg? Imponerende!
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #9 Skrevet 25. november 2023 Jeg hadde ikke dratt dit igjen. Vi har også slike vinduer og de er dekket med klissete flekker fra ungene konstant. Jeg kunne ikke gitt mer faen. Sånn er det med barn. Anonymkode: 707ba...8b7 12
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #10 Skrevet 25. november 2023 Dere lever i to forskjellige verdener, det ene er ikke mer rett enn det andre men det er bare forskjellige. Og i deres hus er det jo slik at det er de som bestemmer, det må du vel vere enig i. Så får du heller prøve å korte ned tiden du er der eller eventuelt invitere de hjem til deg eller dere får møtes ute på cafe eller noe. Når en ikke har barn og ikke er vant til å ha smårollinger i hus eller nærme seg i livet sitt kan det være vanskelig å bonde og det er ikke til å unngå å nevne at en kan ha finere sofa, finere ting, ryddigere og det er den standaren de er vant til å ha det. Men det er jo ikke verre enn at du inviterer de hjem til deg. Anonymkode: f26df...28f 27 1 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #11 Skrevet 25. november 2023 Jeg hadde nok tenkt som deg, at det der orker jeg ikke. Mannen kunne dratt alene, eller vi kunne leid hytte/hotell i nærheten og heller møtes ute hvor barnet får være barn. Og som flere nevner, det høres jo ikke ut som om de er videre begeistret for barn, så kanskje deilig for dem og å slippe å forholde seg til barn i huset. Kan hende det er vinn-vinn for alle å droppe å besøke dem med barnet. Anonymkode: 0d6b9...320 9
Lykkeligliten Skrevet 25. november 2023 #12 Skrevet 25. november 2023 Jeg forstår deg, har ei frivillig barnløs svigerinne med ocd selv. Heldigvis er barna våres hjertelig velkomne der. Hun sitter klar med støvsugeren når toåringen spiser ved matbordet. Men hun gjør ikke noe ut av det, så vi let av det alle sammen😅 men syntes det er greit å komme seg litt ut å få slitt ut barna litt tidlig på dagen, så vi kan ha rolig lek inne utover dagen. Vi bor noen timer unna, men er ofte på besøk. Vi har slitt mye med søvn på alle barna så ikke unormalt at vi bruker 1-2 timer på leggetid når vi er bortreist, men vi syntes det er helt greit og folk må bare flire av det 😊 Men er det så ekstremt at dere blir utslitte av å hele tiden måtte passe på så hadde vi nok droppet å reist på besøk. Er ikke noe hyggelig å verken være på besøk eller ha besøk når man har helt ulikt syn på hva som er greit og ikke! 8
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #13 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde ikke dratt dit igjen. Vi har også slike vinduer og de er dekket med klissete flekker fra ungene konstant. Jeg kunne ikke gitt mer faen. Sånn er det med barn. Anonymkode: 707ba...8b7 Men de som bodde i huset har jo ikke barn. Jeg har barn som er voksne nå. Da de var små fotfulgte jeg dem når vi var på besøk, spesielt hos svigerforeldre som hadde et hus helt motsatt av det ts beskriver, nemlig et hus helt stappfullt av nips og glass og blomster og planter som ikke skulle røres, møbler som ikke skulle ødelegges, parkett som ikke skulle skades osv. For meg var dette helt naturlig. Det var slitsomt, men barna er ikke 2 år for alltid. Nå som mine er flyttet ut har jeg endelig anledning til å ha dyre sofaer, nytt tregulv etc etc her hjemme. Jeg er helt uinteressert i at andres barn skal ødelegge mine møbler, gulv etc bare fordi foreldrene ikke gidder å passe på dem/sette grenser. Det går HELT fint an å passe på 2-åringer i andres hjem uten at de tar skade. Jeg har som sagt gjort det selv, og det var en selvfølge da mine var små. Jeg ville jo virkelige ikke at barna mine skulle ripe opp f.eks et parkettgulv? Som koster 200.000 å legge nytt, minst? Jeg skjønner ikke problemet. Pass på ungen, slik foreldre alltid ha gjort, og prøv å forstå at barnløse ikke vil ha et herpet hjem bare fordi dere ikke orker å passe på. Anonymkode: 111b8...7a9 19 1 14
Daria Skrevet 25. november 2023 #14 Skrevet 25. november 2023 Jeg har på ingen måte et perfekt eller striglet hjem, men ettersom jeg ikke har barn er det heller ikke særlig barnevennlig. Har jeg 2-åringer på besøk, forventer jeg at foreldrene mer eller mindre forfølger og passer på, både for barnets og husets del. Det er faktisk ingen selvfølge at det er greit å løpe inne, dytte på stoler og klå på vinduer hos andre. 22 16
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #15 Skrevet 25. november 2023 Noen i min familie hadde krystall og nips overalt! Jeg var superstressa etter besøk der, selv om de var utvendig mye mer avslappet enn det du beskriver. Det endte likevel med at det var JEG som feide ned 5 dyre håndlagde krystallglass fra kjøkkenbenken. Pga alt stresset med to små barn ble jeg helt skjelven på henda….Nå var dette på min side og jeg tok ansvaret for årvåkne blikk på barna. Men mannen din virker jo helt tonedøv i forhold til sin søster. Det er han som bør avklare med sin familie at slike besøk egentlig er ok. Hvor var han i alt dette? Lei en airbnb neste gang, så kanskje de skjønner sammenhengen. Det gjorde vi. Ordnet seg og alle ble fornøyde. Nå er våre barn voksne og vi har det strøkent i ny leilighet. Men rydder bort alt jeg er redd for når smårollinger besøker oss. Parketten er et mareritt å få ren etter besøk, men aldri! skal besøkende føle på dette. Vinduene er null stress å vaske så fort de har dratt. Det er vi som inviterer og da skal roen senke seg for alle, også to-åringer. Anonymkode: fdb16...009 7 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #16 Skrevet 25. november 2023 Hvorfor føler noen foreldre for en utblåsning og et sinne over at mennesker som ikke har barn ønsker å ha et hjem som er tilpasset nettopp den livsstilen De har ikke et hjem som er tilpasset og forenlig med småunger, nei selvfølgelig ikke når de ikke har barn. Det er ikke noe å ta sånn på vei for at de ikke ønsker et herpet gulv eller sier de riktige tingene fordi de ikke har vært på cos kurs, eller ikke ønsker fettflekker overalt. De har kanskje vært på valpekurs istedenfor og tar ansvar for det de har ansvar for så må foreldre lære seg å ta ansvar for det de har ansvar for. Å passe litt på barna er ikke så mye forlangt egentlig når en tenker på det. Anonymkode: 05e63...13b 19 1 12
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #17 Skrevet 25. november 2023 Hadde nok fulgt etter min toåring. Det hadde jeg gjort om folk hadde dyrt interiør, eller ikke. Anonymkode: 2d11a...aa7 9 4
Gjest theTitanic Skrevet 25. november 2023 #18 Skrevet 25. november 2023 Folk uten barn lever i et annet modus. De blir vant med at ting får stå i fred og at husarbeid er på et minimum. Så investeres det i dyre gjenstander de er redd for. Og sikkert benkeplater som ikke tåler fukt og fett. Fordi de kan ha slikt. Det er deres liv igjen slik de har valgt. Ironisk nok tåler dyre ting mindre. Jeg skjønner dem, og jeg skjønner deg. Dere er enormt forskjellige og de har ikke greie på eller forståelse for barn. Det er som du sier at det er bedre dere møtes hos deg.
Arkana Skrevet 25. november 2023 #19 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dere lever i to forskjellige verdener, det ene er ikke mer rett enn det andre men det er bare forskjellige. Og i deres hus er det jo slik at det er de som bestemmer, det må du vel vere enig i. Så får du heller prøve å korte ned tiden du er der eller eventuelt invitere de hjem til deg eller dere får møtes ute på cafe eller noe. Når en ikke har barn og ikke er vant til å ha smårollinger i hus eller nærme seg i livet sitt kan det være vanskelig å bonde og det er ikke til å unngå å nevne at en kan ha finere sofa, finere ting, ryddigere og det er den standaren de er vant til å ha det. Men det er jo ikke verre enn at du inviterer de hjem til deg. Anonymkode: f26df...28f Enig i dette. Det handler ikke om rett og galt, men om ulike verdener. Hvis jeg ikke hadde barn hadde jeg sikkert også irritert meg over rot, skriking, flekker her og der osv. Vi har store barn nå og huset vårt hadde neppe egnet seg for besøk av smårollinger uten at vi enten måtte rydde bort en hel del eller foreldrene måtte passe veldig på og dere kommer jo også dit en gang hvor innredningen kan reflektere at dere ikke har noen som tar på alt og roter, griser og herjer. Men jeg skjønner deg også og jeg hadde heller ikke likt å besøke noen hvor jeg måtte fotfølge barna hele tiden av frykt for at de ikke skulle ødelegge noe. Det er ikke et hyggelig besøk. Så jeg hadde bare sagt i fra at det ikke er avslappende å være der med et lite barn og at det er bedre at de kommer til dere. 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #20 Skrevet 25. november 2023 Skjønner deg godt og hadde ikke dratt på overnattingsbesøk der igjen. Til nøds et par timer og eventuelt sovet på hotell i nærheten om vi måtte dit. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor føler noen foreldre for en utblåsning og et sinne over at mennesker som ikke har barn ønsker å ha et hjem som er tilpasset nettopp den livsstilen De har ikke et hjem som er tilpasset og forenlig med småunger, nei selvfølgelig ikke når de ikke har barn. Det er ikke noe å ta sånn på vei for at de ikke ønsker et herpet gulv eller sier de riktige tingene fordi de ikke har vært på cos kurs, eller ikke ønsker fettflekker overalt. De har kanskje vært på valpekurs istedenfor og tar ansvar for det de har ansvar for så må foreldre lære seg å ta ansvar for det de har ansvar for. Å passe litt på barna er ikke så mye forlangt egentlig når en tenker på det. Anonymkode: 05e63...13b Men da inviterer en ikke folk med små barn. Har en gjester tar en godt vare på alle, også små barn. Det går fint an uten at huset blir herpet. Anonymkode: e856a...df8 11 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå