Gå til innhold

Hvorfor er det så uvanlig med bidet i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde ikke sagt nei til en spyledo, tror det hadde blitt mindre såre rumper av det, for å si det sånn.

Anonymkode: 67b31...19f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde ikke sagt nei til en spyledo, tror det hadde blitt mindre såre rumper av det, for å si det sånn.

Anonymkode: 67b31...19f

Setter man vanntrykket for høyt kan man sikkert bli sår nok, heldigvis har jeg 4 forskjellige forhåndsinnstiller så 4 personer kan velge trykk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo fint vaske seg i dusjen om det er behov for å vaske seg. 

Tror bide er best i mange andre land som har problemer med vannforsyningen o.l. blir liksom vannbesparende med bide kanskje? Folk dusjer ikke like ofte resten av kroppen kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (1 time siden):

Og jeg mener at noen begynner å vise temmelig syke sider angående renslighet. Det er liksom ikke bra nok før man har brukt flaskebørste der bak. 

Takk for det mentale bildet! :kjefte:

Nei, da er bideeEeeei bedre, dvs. om man må velge, altså...  :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidet er kanskje noe mennesker med kraftig behåring foretrekker. Det finnes jo folk der ute med de villeste manker nedentil..

Greit å få spylt unna en kule eller to..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dusjer og skyller meg alltid etter nummer to. Bidet hadde vært bra

Anonymkode: c11d0...e9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok håndholdt bidedusj er best. Da får du dusje rumpa med konkret der du vil. 

Anonymkode: 9a7ce...5cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker 42 skrev (16 timer siden):

Takk for det mentale bildet! :kjefte:

Nei, da er bideeEeeei bedre, dvs. om man må velge, altså...  :fnise:

Jo, vær så god:laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (På 25.11.2023 den 21.12):

Det er jo temmelig kostbart med sånn spyletoalett vel? 60-70000,-? Også.... det som spyles opp i rumpa må vel nødvendigvis dette ned på spylehullene??

Vi pusset opp et bad i fjor og installerte dusjtoalett. Geberit Sela. Det har spyling foran og bak, men ikke varme i setet, automatisk heving av forlokket, eller luftfilter. Det har dog lys (!)

Det kostet ikke 60-70k. Vi betalte 23k for toalettet, i tillegg trengte det et ekstra strømpunkt. Merkostnaden for dette toalettet vs et tradisjonelt toalett var 20-25k. Det er ikke lommerusk, men langt unna 60-70k.

Hadde bare prøvd slike toaletter 1x før, ved en lang mellomlanding med overnatting i Japan. Men: kunne ikke tenkt meg å gå tilbake til å kun ha toalett uten spyling. Etter å ha vært utenbys i noen dager, er det helt naturlig å stikke innom doen når jeg kommer hjem for en skikkelig underspyling (!)

Det kjennes veldig unaturlig ut å «bare bruke papir». 

Anonymkode: b1201...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vanlig før siste gang jeg så en bide var i 2006 ett hus jeg var med og bygde onkel og tante har også dette badet deres er fra 1989 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

😆 altså jeg har alltid kun brukt bide i sydlige strøk og da spylt/vasket føttene.. og hadde kanskje vurdert det selv om jeg ofte gikk barføtt; men i Norge nej. «I Norge dusjer vi nesten hver dag og har ikke samme behov»

Anonymkode: 164e1...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 0.30):

Vi pusset opp et bad i fjor og installerte dusjtoalett. Geberit Sela. Det har spyling foran og bak, men ikke varme i setet, automatisk heving av forlokket, eller luftfilter. Det har dog lys (!)

Det kostet ikke 60-70k. Vi betalte 23k for toalettet, i tillegg trengte det et ekstra strømpunkt. Merkostnaden for dette toalettet vs et tradisjonelt toalett var 20-25k. Det er ikke lommerusk, men langt unna 60-70k.

Hadde bare prøvd slike toaletter 1x før, ved en lang mellomlanding med overnatting i Japan. Men: kunne ikke tenkt meg å gå tilbake til å kun ha toalett uten spyling. Etter å ha vært utenbys i noen dager, er det helt naturlig å stikke innom doen når jeg kommer hjem for en skikkelig underspyling (!)

Det kjennes veldig unaturlig ut å «bare bruke papir». 

Anonymkode: b1201...fd9

Men hvordan vet du at rompa faktisk er ren uten å bruke papir??

Anonymkode: 164e1...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

våtservietter er en fin oppfinnelse. skulle gjerne hatt frittståend bide. men leiligheter i mitt område kommer ikke med slikt. 

Endret av Ænema
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.11.2023 den 10.41):

Tror nok håndholdt bidedusj er best. Da får du dusje rumpa med konkret der du vil. 

Anonymkode: 9a7ce...5cb

Jeg har en slik, altså med både vanlig blandebatteri og en dusjslange. Vi har to bad det ene med dusj og det andre med bidet. Synes det er praktisk, etter en runde i halmen f.eks og når man ikke føler for hel dusj. Bruker det ikke bare nedentil, men også fint som fotbad om sommeren hvis man går barbeint i hagen eller med sandaler i byen. Jeg bodde i utlandet noen år der bidet er vanlig og fikk øynene opp for innretningen. 
Har ikke spyletoalett, men ved oppussing ville jeg nok vurdert det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker en flaske med lunkent vann, da jeg gjerne har avføring 10 ganger om morningen🫣ikke hver dag heldigvis. Har mikrorifter og sår hud, så kunne hatt god nytte av bidet. Men har ikke råd til det. Det blir for knotete med slange tvers over gulvet fra springen, med tanke på linken over.

Anonymkode: 0f92e...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man anser som hygienisk eller ikke handler mye om kultur. Jeg vet at i Finland er det helt vanlig med håndholdt bidet-dusj (i tillegg til dopapir). Finner er jo også kjent for å rengjøre kropp og sjel i badstue. Mens her i Norge holder det med en kjapp dusj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

surheks123 skrev (9 minutter siden):

Hva man anser som hygienisk eller ikke handler mye om kultur. Jeg vet at i Finland er det helt vanlig med håndholdt bidet-dusj (i tillegg til dopapir). Finner er jo også kjent for å rengjøre kropp og sjel i badstue. Mens her i Norge holder det med en kjapp dusj.

Jeg dusjer ikke hver dag, men når jeg dusjer, driver jeg på i 25 minutter og vasker og gnikker og gnur med våt frotteklut med dusjsåpe på. Det siste på kroppen jeg vasker er skrittet og så til slutt rumpe/rumpesprekken. Med klut, vann og såpe blir det behørig gnikket rent og pent der bak, og så til slutt skylles alt av med vann. Ingen "kjapp dusj" på meg.

Føler jeg behov for å vaske meg litt ekstra der bak utenom dusjedagene, i tillegg til tørt dopapir, tar jeg litt vann på dopapiret og tørker av/gnir av bak med vått papir, og så tørker med tørt papir. Vasken står rett inntil toalettet, så lett å få tak i vann.

Anonymkode: 94818...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kastet ut dusjen på et (av to) bad rundt 2010 og installerte bidet i i stedet. Veldig fan av det, deilig å kunne vaske seg ordentlig nedentil akkurat når man vil, uten å måtte dusje alt.

Det har vært veldig godt å ha etter fødsler og operasjoner også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...