AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #1 Del Skrevet 25. november 2023 - Hvorfor..? Det er mitt spørsmål. Mitt barn har en god venn som mer eller mindre alltid får «nei» når de spør ol overnatting. Uansett om det er her eller der. Barnet overnattet her en gang, etter å ha spurt og fått «nei» til svar mange gang av sine foreldre… Det gikk jo helt fint! (Ikke at foreldrene spurte oss i ettertid eller noe…) Vi elsker å ha barnet på besøk, bare koselig. I dag koset de seg masse, og bestemte seg for å spørre om overnatting. Resulterte i at vennen måtte dra hjem når det spurte sine foreldre om å få overnatte. 😔 Det ødela leken mellom de to fullstendig. Snakk om lite pedagogisk støttende foreldre! Vi sier selv stort sett kun nei til overnatting om vi 1.) er veldig sliten og ikke orker besøk, 2.) allerede har fullt hus (besøk/overnatting av andre) - eller 3.) reiser bort. Da informerer vi også alltid om hvorfor vi sier nei slik at barna forstår. Her var det bare « NEI! Det passer IKKE i dag»! Kan noen hjelpe meg med å forstå? Anonymkode: a4189...ac2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #2 Del Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): - Hvorfor..? Det er mitt spørsmål. Mitt barn har en god venn som mer eller mindre alltid får «nei» når de spør ol overnatting. Uansett om det er her eller der. Barnet overnattet her en gang, etter å ha spurt og fått «nei» til svar mange gang av sine foreldre… Det gikk jo helt fint! (Ikke at foreldrene spurte oss i ettertid eller noe…) Vi elsker å ha barnet på besøk, bare koselig. I dag koset de seg masse, og bestemte seg for å spørre om overnatting. Resulterte i at vennen måtte dra hjem når det spurte sine foreldre om å få overnatte. 😔 Det ødela leken mellom de to fullstendig. Snakk om lite pedagogisk støttende foreldre! Vi sier selv stort sett kun nei til overnatting om vi 1.) er veldig sliten og ikke orker besøk, 2.) allerede har fullt hus (besøk/overnatting av andre) - eller 3.) reiser bort. Da informerer vi også alltid om hvorfor vi sier nei slik at barna forstår. Her var det bare « NEI! Det passer IKKE i dag»! Kan noen hjelpe meg med å forstå? Anonymkode: a4189...ac2 Det som ødelegger her at dere ikke bare automatisk respekterer foreldrene sin nei. Så neste gang ungene maser om overnatting, så sier du jeg tenker at dete kan heller leke mer i morgen. Dvs støtte at det ikke skal væreovernatting. Overnatting er noe du evnt bør planlegge godt. Og si fra til foreldrene hvordan det er tenkt. Også er ikke det noe du /dere må mase om , når forekdrene er imot det. Likte ikke at mine små skulle ligge borte hos fremmede heller, selv om vi kjente dem. Så spm her er jo egentlig hvilken alder de er i. Anonymkode: 97de5...2e9 24 2 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #3 Del Skrevet 25. november 2023 Vi ønaker å unngå overnatting. Ungene spør ukritisk om overnatting, og mange ganger vet vi ikke hvem foreldrene er. Når det inviteres, forventes det også å bli invitert tilbake. Det orker vi ikke! Vi er i full jobb begge to, i tillegg til div helseutfordringer. Vi ønsker ro i helgene. En overnattingsgjest skal ha mat, snop osv (de som har overnattet har ALDRI hatt med noe selv, vi sender alltid med våre). Jeg sliter med å finne ro med gjester i huset, derfor prøver vi å unngå overnatting. Anonymkode: 2b926...904 14 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #4 Del Skrevet 25. november 2023 Hovedgrunnen er at vi ønsker tid og aktiviteter med egne barn i helgene. Vi sier kanskje ikke nei ofte, men med flere barn er det bare lørdager vi har mulighet til å være sammen som familie. Da er der ikke rom for gjester, og vi ønsker at alle barna er hjemme. Anonymkode: 6c6b9...df2 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #5 Del Skrevet 25. november 2023 Må nesten få med; vi har ikke alltid sagt nei, det skjer et par ganger i året. Oftere for de eldste, som ordner seg helt selv (lan osv). Og som den andre nevner: respekter et nei. Anonymkode: 2b926...904 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #6 Del Skrevet 25. november 2023 Sier nei fordi de går i barnehagen, syns det er for ungt, blir mye tull med to 4 åringer som kniser Anonymkode: ffcd8...8f7 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #7 Del Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det som ødelegger her at dere ikke bare automatisk respekterer foreldrene sin nei. Så neste gang ungene maser om overnatting, så sier du jeg tenker at dete kan heller leke mer i morgen. Dvs støtte at det ikke skal væreovernatting. Overnatting er noe du evnt bør planlegge godt. Og si fra til foreldrene hvordan det er tenkt. Også er ikke det noe du /dere må mase om , når forekdrene er imot det. Likte ikke at mine små skulle ligge borte hos fremmede heller, selv om vi kjente dem. Så spm her er jo egentlig hvilken alder de er i. Anonymkode: 97de5...2e9 På hvilken måte har vi ikke «respektert foreldrene sin nei»? De er 10 år. Vanlig blant alle andre venner av barnet at overnatting foregår ganske spontant, ikke noe vi planlegger særlig mye på forhand. Men ok, så du mener overnatting bør planlegges, helst at vi forelde skal spørre de andre foreldrene da eller? Føles jo merkelig med tanke på at dette er foreldre som er vanskelig å komme i dialog med, i motsetning til alle de andre foreldrene (som også «håndterer» spontan overnatting bra.. - Kan jeg spørre hvorfor du ikke liker at ungene dine overnatter til andre? Og hvor gammel er barna dine? AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi ønaker å unngå overnatting. Ungene spør ukritisk om overnatting, og mange ganger vet vi ikke hvem foreldrene er. Når det inviteres, forventes det også å bli invitert tilbake. Det orker vi ikke! Vi er i full jobb begge to, i tillegg til div helseutfordringer. Vi ønsker ro i helgene. En overnattingsgjest skal ha mat, snop osv (de som har overnattet har ALDRI hatt med noe selv, vi sender alltid med våre). Jeg sliter med å finne ro med gjester i huset, derfor prøver vi å unngå overnatting. Anonymkode: 2b926...904 så du nekter barna dine å overnatte til andre fordi du ikke orker å ha barn på overnatting selv? - Det er jo bare trist. Tragisk… AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Må nesten få med; vi har ikke alltid sagt nei, det skjer et par ganger i året. Oftere for de eldste, som ordner seg helt selv (lan osv). Og som den andre nevner: respekter et nei. Anonymkode: 2b926...904 På hvilken måte har vi ikke respektert ett nei? Anonymkode: a4189...ac2 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #8 Del Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sier nei fordi de går i barnehagen, syns det er for ungt, blir mye tull med to 4 åringer som kniser Anonymkode: ffcd8...8f7 Ungene her er 10 år. Anonymkode: a4189...ac2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #9 Del Skrevet 25. november 2023 Helt enig med alt det brukeren over skrev. Ungene kan leke sammen på morgenen istedenfor. Å sove er forbeholdt en intim og nær familiesfære. I tillegg til risiko for at de våkner ekstra tidlig og vekker resten av huset, og ikke minst lus, skabb og overgrep. Har også opplevd at unger bare ikke drar selv om vi sender melding til foreldrene for sent på dag, så da må man drasse de med seg på egne planer. Anonymkode: fdae4...f99 11 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #10 Del Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hovedgrunnen er at vi ønsker tid og aktiviteter med egne barn i helgene. Vi sier kanskje ikke nei ofte, men med flere barn er det bare lørdager vi har mulighet til å være sammen som familie. Da er der ikke rom for gjester, og vi ønsker at alle barna er hjemme. Anonymkode: 6c6b9...df2 Her sies det nei ofte, de har spurt maaange ganger. Vi sier alltid ja, de andre foreldrene sier alltid nei. De begrunner ikke for 10-åringene (eller oss) hvorfor de sier nei. Det skaper konflikt mellom dem og barnet deres. Resulterte i skjellsord og roping og barnet måtte dra hjem. Vi står bare som spørsmålstegn og ser på. Anonymkode: a4189...ac2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #11 Del Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helt enig med alt det brukeren over skrev. Ungene kan leke sammen på morgenen istedenfor. Å sove er forbeholdt en intim og nær familiesfære. I tillegg til risiko for at de våkner ekstra tidlig og vekker resten av huset, og ikke minst lus, skabb og overgrep. Har også opplevd at unger bare ikke drar selv om vi sender melding til foreldrene for sent på dag, så da må man drasse de med seg på egne planer. Anonymkode: fdae4...f99 «Lus, skabb og overgrep»…?! Wow! Okey! 😳 så barnet ditt har aldri fått lov til å overnatte til en venn fordi du frykter disse tingene? Her er jo ikke problemet at de vekker huset eller aldri drar: det er jo vi som inviterer til overnatting.. Anonymkode: a4189...ac2 23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #12 Del Skrevet 25. november 2023 Foreldrene mine åpnet alltid hjemmet vårt til vennene mine for overnatting, noe som jeg og mine venner tolket som støttende og omsorgsfulle foreldre. Et par av disse vennene mine fikk vi aldri overnatta hos, og det husker jeg var skikkelig flaut for dem. Vennene mine vi fikk overnattet hos, hadde vi et mye mer positivt inntrykk av. Nå skal det sies at foreldrene til mine to venner som vi aldri fikk overnatte hos, aldri kom å støttet barna sine på skolen eller fritidsaktiviteter. Så de var vel i bunn og grunn bare veldig ressurssvake og brydde seg lite. Anonymkode: 292ba...0b8 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #13 Del Skrevet 25. november 2023 Det er mange grunner til at foreldre sier nei til overnatting. Det kan jo tenkes at deres barn egentlig vet hvorfor foreldrene sier nei, men ikke vil at andre skal vite hvorfor. Anonymkode: 03d6a...d48 10 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #14 Del Skrevet 25. november 2023 Hvis du ønsker å ha dette barnet på overnatting, så ta kontakt med foreldrene. Ring dem og spør, spør om det er noe dere må tilrettelegge for for at barnet kan overnatte. Selv om de som de skriver er vanskelig å få en dialog med, er en telefonsamtale beste måten å få svar på. Mine grunner er antageligvis ikke overførbare til andre. Anonymkode: 6c6b9...df2 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #15 Del Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Foreldrene mine åpnet alltid hjemmet vårt til vennene mine for overnatting, noe som jeg og mine venner tolket som støttende og omsorgsfulle foreldre. Et par av disse vennene mine fikk vi aldri overnatta hos, og det husker jeg var skikkelig flaut for dem. Vennene mine vi fikk overnattet hos, hadde vi et mye mer positivt inntrykk av. Nå skal det sies at foreldrene til mine to venner som vi aldri fikk overnatte hos, aldri kom å støttet barna sine på skolen eller fritidsaktiviteter. Så de var vel i bunn og grunn bare veldig ressurssvake og brydde seg lite. Anonymkode: 292ba...0b8 Takk! som foreldre tror jeg at jeg trenger sårt å høre dette.. Vi foreldre skal sette grenser og rammer for barna våre, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor man nekter barn sosialt samvær med andre barn som gir barna så mye glede, som eksempelvis en overnatting. Spesielt ikke når barnet er invitert til noen slik at disse foreldrene selv ikke «lider» noen belastning som følge av overnattingen (at det er slitsomt, krevende, koster penger med tanke på mat.. osv) Nå ser jeg enkelte argumenterer med «skabb, lus og overgrep»… det blir jo egentlig bare komisk. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er mange grunner til at foreldre sier nei til overnatting. Det kan jo tenkes at deres barn egentlig vet hvorfor foreldrene sier nei, men ikke vil at andre skal vite hvorfor. Anonymkode: 03d6a...d48 Kanskje er jeg naiv, men jeg antar at hvis barnet er godt informert og selv forstår hvorfor overnatting er 100% uaktuelt, så vil det ikke forsøke gang på gang å spørre om overnatting. Og dessuten så har faktisk barnet overnattet, noe som gikk helt fint. Og: hvorfor ikke snakke med oss foreldre direkte hvis det er en åpenlys grunn til at overnatting ikke er aktuelt? Så kan vi også «legge ballen død» skulle det bli spørsmål? Anonymkode: a4189...ac2 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #16 Del Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk! som foreldre tror jeg at jeg trenger sårt å høre dette.. Vi foreldre skal sette grenser og rammer for barna våre, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor man nekter barn sosialt samvær med andre barn som gir barna så mye glede, som eksempelvis en overnatting. Spesielt ikke når barnet er invitert til noen slik at disse foreldrene selv ikke «lider» noen belastning som følge av overnattingen (at det er slitsomt, krevende, koster penger med tanke på mat.. osv) Nå ser jeg enkelte argumenterer med «skabb, lus og overgrep»… det blir jo egentlig bare komisk. Anonymkode: a4189...ac2 Vi lider ikke, men en overnatting på kort varsel gjør at vi må endre planer for dagen, og neste dag. Dette igjen gir konsekvenser for søsken. Anonymkode: 6c6b9...df2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 25. november 2023 #17 Del Skrevet 25. november 2023 Jeg stoler ikke på andre foreldre så her sier vi nei foreløpig. Og når ikke foreldrene tar kontakt, kommuniserer gjennom barna så blir det nei her i fra. Jeg må vite at dette har foreldrene godtatt og ikke noe barna har kommet på selv. 13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #18 Del Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi lider ikke, men en overnatting på kort varsel gjør at vi må endre planer for dagen, og neste dag. Dette igjen gir konsekvenser for søsken. Anonymkode: 6c6b9...df2 Hvorfor må dere endre planer fordi om ett barn overnatter hos nabobarna ? Anonymkode: a4189...ac2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #19 Del Skrevet 25. november 2023 Hvorfor skal barn på død og liv overnatte hos hverandre? Overnatting kan de gjøre når de er eldre. Får du et nei må du bare respektere det. Anonymkode: f5418...964 14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #20 Del Skrevet 25. november 2023 Dette kunne vært mitt barn, som ikke vil si til vennene at han er redd for å overnatte. Anonymkode: 230ea...af6 8 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå