Gå til innhold

Venner og kjente som begynner setningen med hva skal du i morgen ettermiddag osv.

kat-e

Anbefalte innlegg

Jeg har noen bekjente som alltid begynner setningen med hva skal du i morgen kl 14.00?  Eller hva driver du med nå?
i stedet for å si, vil du komme på middag i morgen kl 14.00 , eller har du muligheten til å hjelpe meg med noe? 
kanskje jeg er litt følsom, men er det en form for manipulering? Å gjøre det litt vanskeligere å si nei?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er som deg der. Liker ikke at det spørres på den måten, for man vet ikke hva som kommer etterpå:) "Jeg skal flytte; kan du stille opp i seks-åtte timer. Det går raskt" F.eks.... 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være de ikke ønsker å presse på deg middagsbesøk. At du skal få lov til å ha dine avtaler uten at du må føle at du må takke nei til middagen.

Anonymkode: a6884...770

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært meg å alltid svare "hvordan det?" når folk spør på den måten. Da tar jeg kontrollen tilbake.

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoia skrev (Akkurat nå):

Det er veldig sjeldent jeg føler at noen prøver å manipulere meg på den måten. Jeg sier bare nei når det ikke passer. 

Jeg har lært meg å tolke folk i beste mening. De som ikke er i beste mening passerer før eller siden uansett, fokuserer ikke slik, for min egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 20.52):

Det kan være de ikke ønsker å presse på deg middagsbesøk. At du skal få lov til å ha dine avtaler uten at du må føle at du må takke nei til middagen.

Anonymkode: a6884...770

Men det er ikke alle avtaler eller planer man ønsker å dele med noen, en føler at en da må forklare hvorfor man er opptatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det er en unødvendig måte å formulere seg på. Jeg har flere ganger følt meg presset til å si ja til å hjelpe med noe. Det har da vært vrient i si nei, når jeg allerede har sagt at jeg er fri og frank. Eksempelvis å passe et barn, som jeg ikke kjenner så godt, i ni timer mens mor er på jobb. 

Foretrekker definitivt om de kommer frem til hva de ønsker først. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (På 25.11.2023 den 20.51):

Jeg er som deg der. Liker ikke at det spørres på den måten, for man vet ikke hva som kommer etterpå:) "Jeg skal flytte; kan du stille opp i seks-åtte timer. Det går raskt" F.eks.... 

Jeg er også slik.

Anonymkode: 0fdc2...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (På 25.11.2023 den 21.14):

Det er veldig sjeldent jeg føler at noen prøver å manipulere meg på den måten. Jeg sier bare nei når det ikke passer. 

Men om du da først sier at du ikke har planer, og så spør de om du vil noe, da blir det jo litt rart å si det ikke passer..

Anonymkode: c93ab...367

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Vet ikke helt, har det ganske travelt for tida, hvordan det?»

Vips både ledig og ikke-ledig. 

Anonymkode: 00c53...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svarer alltid noe ala " litt usikker, det var snakk om at jeg kanskje skulle hjelpe til med...", kommer de med noe som frister etterpå så vips trengte jeg ikke "hjelpe til" allikevel. Svarer aldri at jeg ikke har planer nettopp for å unngå å føle meg presset til å gjøre noe jeg ikke vil.

Anonymkode: cc8f3...230

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Svarer alltid noe ala " litt usikker, det var snakk om at jeg kanskje skulle hjelpe til med...", kommer de med noe som frister etterpå så vips trengte jeg ikke "hjelpe til" allikevel. Svarer aldri at jeg ikke har planer nettopp for å unngå å føle meg presset til å gjøre noe jeg ikke vil.

Anonymkode: cc8f3...230

Jeg også, dersom jeg lukter lunten. I det spesifikke tilfelle da jeg endte opp med å passe et barn, så var jeg nesten helt sikker på at hun ville invitere meg til en sosial sammenkomst. Ettersom det var det som vanligvis var tilfelle i helgene. Da så jeg ingen grunn til å late som noe annet enn at jeg var helt åpen for forslag. Og så ble jeg stuck som barnevakt. Da følte jeg meg helt ærlig ganske lurt. Og ble helt klart mer kynisk for slike formuleringer fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker heller ikke den måten å formulere seg på. Det føles jo litt sånn som at nå har de deg i saksa og du står uten unnskyldninger når de kommer med det de egentlig skal spørre om. 

Pleier å svare noe vagt og tvetydig som "jeg er usikker, hvordan det" eller "jeg har en løs plan med en kompis" eller bare rett og slett at akkurat den dagen må jeg slappe av og få vasket noen klær og sånt, eneste dagen i uka jeg har litt alenetid.

Anonymkode: 01b4c...226

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er en tvilsom måte å formulere seg på, og jeg hadde nok heller ikke likt det, men er det egentlig så mange som bruker denne "taktikken"? 

Det høres egentlig ut som noe enkeltpersoner kan finne på å gjøre, og da vet man vel at når den personen spør sånn, da bør man være obs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min pleier alltid å spørre slik. «Skal dere noe på søndag?» «Har dere planer for pinsehelgen?» Pleier ofte å kontre med at vi muligens skal treffe noen venner, før jeg spør hvorfor hun lurer. Hun synes nemlig det er så innmari koselig å samle hele storfamilien på hytta, mens vi er litt mer avmålte til det… 🙈

Anonymkode: af29c...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...