Gå til innhold

Laurbærblad i gryteretter... er det noen vits?

Million

Anbefalte innlegg

Jeg lager ofte en gryterett som jeg har tilpasset og endret litt på selv, men opprinnelig inneholder oppskriften laurbærblad. Dette har jeg fulgt, og bruker fortsatt hver gang jeg lager den. Men er det egentlig noen vits? Setter de så mye smak, disse laurbærbladene? Jeg bruker 2-3 stk, avhengig av hvor store de er (varierer jo fra pose til pose).

Noen som bruker dette og ikke kunne tenke seg uten? Hvorfor i så fall? Setter det en smak du ikke vil unnvære? Eller kan man droppe dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke droppe de da 1 gang og se om du liker smaken? 

Jeg liker smaken jeg. 

Anonymkode: 0e3e2...436

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mereo skrev (Akkurat nå):

Jeg synes helt ærlig ikke det gir så mye smak med mindre det er noe som skal stå å putre i timesvis.

Skriver under på denne. Merker aldri noe til disse laurbærbladene så jeg dropper det rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mereo skrev (2 minutter siden):

Jeg synes helt ærlig ikke det gir så mye smak med mindre det er noe som skal stå å putre i timesvis.

Denne gryten småputrer i tre timer. Så fisker jeg ut laurbærbladene rett før servering.

Takker for svarene som er kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du ikke droppe de da 1 gang og se om du liker smaken? 

Jeg liker smaken jeg. 

Anonymkode: 0e3e2...436

Kanskje det. Har bare tenkt at "tenk om den smaker helt feil og hele den store gryta blir 'ødelagt'..." 😛 

Det blir den vel ikke, men. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte det i min gryte en gang og det merket jeg med en gang, det var som om et lite "sting" manglet, det som ga maten et lite spark. Vanskelig å forklare. 

Anonymkode: 0459b...d00

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sikkert 5-6 blader om jeg bruker tørkede. Har jeg ferske så bruker jeg færre, feske blader har mye kraftigere aroma og nydelig smak. Kanskje ikke så lett å få tak i, men jeg har en busk i potte... 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

onyx skrev (4 minutter siden):

Jeg bruker sikkert 5-6 blader om jeg bruker tørkede. Har jeg ferske så bruker jeg færre, feske blader har mye kraftigere aroma og nydelig smak. Kanskje ikke så lett å få tak i, men jeg har en busk i potte... 

Samme her, grafser en god klype tørre oppi, har ikke opplevd ferske enda. Hvor fant du den busken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Samme her, grafser en god klype tørre oppi, har ikke opplevd ferske enda. Hvor fant du den busken? 

Hagesenter, men jeg bor ikke i Norge, så kanskje du må lete eller bestille for å få deg en? Sørover i Europa vokser de seg store som trær, men de er ikke særlig vinterharde, så jeg har min i potte og tar den inn om vinteren. 

Anonymkode: 0da4a...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hagesenter, men jeg bor ikke i Norge, så kanskje du må lete eller bestille for å få deg en? Sørover i Europa vokser de seg store som trær, men de er ikke særlig vinterharde, så jeg har min i potte og tar den inn om vinteren. 

Det var meg her...

Ser at plantasjen faktisk har, så da er det noe å prøve ut :)

https://www.plantasjen.no/laurbar-o12-cm-gronn-514872.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva er Laurbærbladene, er det en frukt eller grønnsak?

Anonymkode: de883...310

Blader fra laurbærbusken.

Anonymkode: 2dd95...a20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

onyx skrev (13 minutter siden):

Det var meg her...

Ser at plantasjen faktisk har, så da er det noe å prøve ut :)

https://www.plantasjen.no/laurbar-o12-cm-gronn-514872.html

Så kult, dette skal jeg prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hva er Laurbærbladene, er det en frukt eller grønnsak?

Anonymkode: de883...310

Det er aromatiske krydderblader fra en busk, selges som regel som tørkede i Norge. Finner dem i krydderhylla på butikken, selges i sånne små krydderposer. Som denne fra Toro, for eksempel (finnes andre også).

Etter hva jeg har lært, setter de altså smak eller aroma i matrettene de brukes i. Man skal ikke spise bladene, de skal fjernes etter bruk når retten er ferdig. Da har de gjort jobben sin og avgitt smak/aroma.

Etter hva jeg forstår på svarene i tråden her, trenger bladene lang tid på seg og koke lenge for å avgi noe særlig smak som merkes. Jeg bruker dem i en gryte som koker i tre timer.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...