Gå til innhold

Ved hvilken alder slutter dere å følge til lege/tannlege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

.

Anonymkode: 89bee...ed8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skoletannlege i kort avstand fra skolen, så de har gått selv unntatt første gang.

Anonymkode: 7c318...e68

Skrevet

Det kommer an på hva, hvor, når og hvorfor.

Vanlig sjekk hos skoletannlege (på annen skole enn egen) går de selv fra 12 års alder.
Helsesøster/legesjekk/vaksine på egen skole, går de selv fra 7års alder.

For ungen med kraftig tannlegeskrekk tror jeg at jeg må være med til tannlegen til opp mot 16 års alder. (Mulig lengre, om det fortsatt er behov for å bedøve før noe utføres.)

Vi følger også 16åring til lege dersom vi forventer viktig informasjon som også vi voksne bør få vite om. (Hvis vi må være med og følge opp.) Samtidig kan 16åringen fint kreve å få gå uten oss, da vi ikke har rett til å få vite hva denne snakker med legen om.

Vi lar barna gå alene så fort de selv opplever det som greit.
Men det varierer altså fra barn til barn, og fra situasjon til situasjon.

Anonymkode: d9e10...162

• Nyttig 1
Skrevet

På min jobb får man fri frem til barnet fyller 12 år. Så etter dette må de klare seg selv. Jeg ber dem skrive ned det legen/tannlegen/fysioterapeuten sier, og så gjenforteller de når vi spiser middag. 

Anonymkode: 933cc...9ec

• Liker 1
Skrevet

Sluttet nå. 15 år. Fordi jeg hadde glemt at han hadde time, men han husket det selv. Gikk fint. Det er jo veldig forskjellig når de klarer å gå alene, så er nok bare å se ann.

Anonymkode: 18712...0ce

Skrevet

Vanskelig å komme seg med transport fra skolen uten at det går mange timer så jeg henter de fortsatt på vgs, men jeg har ikke blitt med inn siden før covid hos vanlig tannlege og da gikk yngste i 5. trinn og eldste 7. trinn Skulle gjerne blitt med inn lenger for informasjon, ikke for trøst. Hos den ene timen hos reguleringstannlegen i 7. trinn ble jeg med eldste og det var greit å få bekreftet at han ikke trengte regulering for bittet, kun rent kosmetisk og da valgte han ingen regulering. 

Min 9. trinns barn gikk alene nylig og fikk vesentlig informasjon om tannstilling som jeg måtte ringe tannlegen om etterpå. Jeg reagerte på at hun fikk time bare noen måneder etter sist time. Hun hadde ikke mistet alle melketennene og måtte trekke noen tenner.  

Til legen har jeg blitt med til 14-16 år pga type skade/problem og var greit å få all informasjon og de må hentes på skole pga kronglete vei.  16- åringen kan jo velge å ikke ha oss med, men vil på de utfordringene som har vært.

Anonymkode: c1a7e...4fb

Skrevet (endret)

Jeg tenker at det handler mindre om alder og modenhet og mer om hvor lenge barnet selv ønsker at en forelder skal være med og jeg hadde stilt opp hvis ett av barna mine ønsket det uansett om de var 15 eller 25. En 17-åring klarer fint å komme seg til lege/tannlege på egen hånd, men kan likevel ønske å ha noen med seg av ulike grunner og det er det også mange voksne som gjør. 

Endret av Arkana
Skrevet

Vi må følge til tannlege og lege frem til videregående fordi fylket har lagt tannlegen 20 min med bil unna skolen. Blir alt for mye fravær om de skal ta buss 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kommer an på hva, hvor, når og hvorfor.

Vanlig sjekk hos skoletannlege (på annen skole enn egen) går de selv fra 12 års alder.
Helsesøster/legesjekk/vaksine på egen skole, går de selv fra 7års alder.

For ungen med kraftig tannlegeskrekk tror jeg at jeg må være med til tannlegen til opp mot 16 års alder. (Mulig lengre, om det fortsatt er behov for å bedøve før noe utføres.)

Vi følger også 16åring til lege dersom vi forventer viktig informasjon som også vi voksne bør få vite om. (Hvis vi må være med og følge opp.) Samtidig kan 16åringen fint kreve å få gå uten oss, da vi ikke har rett til å få vite hva denne snakker med legen om.

Vi lar barna gå alene så fort de selv opplever det som greit.
Men det varierer altså fra barn til barn, og fra situasjon til situasjon.

Anonymkode: d9e10...162

Når jeg leste dette..tok det meg tilbake til da jeg var barn med tannlegeskrekk. Tannlegen likte å utnytte min redsel. Husker jeg avtalte at min mor skulle møte meg utenfor å være med inn som støtte. Hun kom ikke!! Viste seg at tannlegen hadde ringt henne å bedt henne om å ikke komme. Til min store redsel. For tannlegen som het Bjørn kunne godt fike til meg om jeg ikke satt i ro. Bedøvelse bestemte han om jeg "fortjente". Borret alle hjørnetenner/jeksler med amalgan. Jeg brekte meg av røntgen med den platen i munnen. Da kom tannlegen illsint og røsket tak i armen min.På det kontoret var det han som bestemte.

Som voksen gikk jeg ikke til tannlegen på 31 år. Da var det så ille at jeg måtte i narkose for å få hjelp. Å har fortsatt store problemer med tannbehandling. Takket være en sadist av en skoletannlege som ikke egnet seg til jobben!!

Har hørt at Bjørn ønsket aldri å bli tannlege som sin far. Han ble det av forventninger fra faren. De gangene jeg ser han i dag har han blitt gammel. Med brun gule, stygge tenner. Så han tar ikke vare på tennene som tannlege i hvertfall. Håper han får som fortjent ved livets ende!

Anonymkode: 49aaa...715

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...