Gå til innhold

Hvordan korrigere valp som glefser etter ansiktet til sønnen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Den glefser. Den biter hardt gjennom huden så blodet renner. Gutten har en stor flenge under det ene øyet.

Ts

Anonymkode: a17c7...592

Har hunden hoppet opp eller gutten lagt seg ned?

Du må ta ansvar for at gutten føler seg trygg, om nødvendig med grind eller bånd inne. Det går over.

Anonymkode: 66a41...15b

Skrevet

Hvilken rase er dette?

Anonymkode: 76794...bad

• Nyttig 1
Skrevet
43 minutter siden, Tabris said:

Valpehyling fungerer ikke for alle, noen valper blir, som du skriver, bare mer giret av det. 

Her er noen generelle tips:

- Ta valpen ut hver gang den har sovet. Når valpen sover så ligger den på lading og når den våkner har den masse energi og er vanskelig å avlede. La den få ut mest mulig overskuddsenergi ute, da helst gjennom miljøtrening, god sosialisering, utforsking og evt også kontakttrening.
- Avslutt tur ute med godbitsøk på plenen/i grøfta som noe av det siste dere gjør før dere går inn. Jobb med valpens utholdenhet til den klarer å ha godbitsøk i 10-15 minutter. Den kan gjerne ha et av sine måltider på den måten. Dette fordi både det å bruke nesen aktivt og det å tygge og spise ofte vil være med på å redusere valpens stressnivå. Dermed så kan dere roe den ned før dere går inn.
- Inne er det ro. Ingen løping, leking eller herjing med valpen. 
- Ha klar gode tyggebein (tørre "sticks" fra dagligvarebutikken er ikke alltid interesant nok) og fylt kong som du kan gi valpen når den har lyst til å bite.
- Hvis nødvendig, ha valpen i bånd hos deg slik at den ikke løper etter barnet.
- Hvis valpen da også biter på deg, sett den i en valpegrind. Valpegrinden skal være i samme rom som dere, hensikten er ikke å isolere valpen men å bare ha en fysisk barriere så den ikke når dere når bitelysten tar over. I valpegrinden bør det være vann, seng/teppe og tyggebein/fylt kong.
- Til slutt: Lukk øynene og tell ti ti og tenk "This too shall pass". Det er bare en periode og vil gå over av seg selv, det er bare intenst når det står på. :) 

Dette. 

Anonymkode: 6ed57...8ce

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, selvfølgelig er det ikke greit. Jeg vet jo at det er langt over grensen, det er jo nettopp derfor jeg etterspør råd. Men så får jeg jo svar som at «dette er helt normalt,» og at «ærlig talt, vet du ikke at valper biter?» 🙈

Ts

Det ER helt normalt. Det betyr ikke at man skal kaste inn håndkleet og la de holde på. Du har fått mange kjempegode tips for hvordan du skal unngå at valpen biter på barnet uten at du trenger å gjøre valpen redd og potensielt lære den å bli hard tilbake. Men, det virker som om det eneste svaret du ønsker, er å fortsette og ta den hardt i nakken og slenge den på gulvet. Det vil kun føre til en eskalering hvor du blir nødt til å ta valpen hardere og hardere fordi den begynner å protestere og forsvare seg. Er man hard med valper, blir de enten nervevrak eller harde tilbake.

Har det funket å slenge valpen på gulvet enda? Har den sluttet å bite? Om ikke, så bør du tenke på å skifte metode. Om noe ikke fungerer, så endrer man taktikk. 

De fleste ønsker en valp som bare nibbler forsiktig og er perfekte fra første stund, men ikke alle får den perfekte valpen. De fleste av oss må bite tenna sammen og faktisk jobbe. Vi må legge om hverdagen, finne gode rutiner, ha bånd på valpen inne en periode som vi knyter fast i buksa så man kan hindre den fra å gjøre noe vi ikke ønsker (som å løpe etter barn), har en binge vi setter den i når den er alt for gira og trenger å roe ned etc. Alt dette er verktøy for å komme gjennom en slitsom tid med minst mulig skader på både oss, inventar og valp. Du ønsker kanskje at den skal ha kapasitet nok til å forstå når du tar den i nakkeskinnet og holder den i bakken lenge, men for valpen vil det føles som et angrep, ikke en korrigering. Det er mye bedre å hindre at valpen løper rett inn i situasjoner hvor du blir sinna. 

Anonymkode: adff4...b68

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det ER helt normalt. Det betyr ikke at man skal kaste inn håndkleet og la de holde på. Du har fått mange kjempegode tips for hvordan du skal unngå at valpen biter på barnet uten at du trenger å gjøre valpen redd og potensielt lære den å bli hard tilbake. Men, det virker som om det eneste svaret du ønsker, er å fortsette og ta den hardt i nakken og slenge den på gulvet. Det vil kun føre til en eskalering hvor du blir nødt til å ta valpen hardere og hardere fordi den begynner å protestere og forsvare seg. Er man hard med valper, blir de enten nervevrak eller harde tilbake.

Har det funket å slenge valpen på gulvet enda? Har den sluttet å bite? Om ikke, så bør du tenke på å skifte metode. Om noe ikke fungerer, så endrer man taktikk. 

De fleste ønsker en valp som bare nibbler forsiktig og er perfekte fra første stund, men ikke alle får den perfekte valpen. De fleste av oss må bite tenna sammen og faktisk jobbe. Vi må legge om hverdagen, finne gode rutiner, ha bånd på valpen inne en periode som vi knyter fast i buksa så man kan hindre den fra å gjøre noe vi ikke ønsker (som å løpe etter barn), har en binge vi setter den i når den er alt for gira og trenger å roe ned etc. Alt dette er verktøy for å komme gjennom en slitsom tid med minst mulig skader på både oss, inventar og valp. Du ønsker kanskje at den skal ha kapasitet nok til å forstå når du tar den i nakkeskinnet og holder den i bakken lenge, men for valpen vil det føles som et angrep, ikke en korrigering. Det er mye bedre å hindre at valpen løper rett inn i situasjoner hvor du blir sinna. 

Anonymkode: adff4...b68

Jeg tar den ikke hardt og jeg slenger den ikke. Og jeg blir ikke sint. 
For øvrig er jeg helt enig at jeg har fått mange gode råd, og de tar jeg til meg. 👍

• Liker 2
Skrevet

Den er 11 uker!! Sett deg inn i hundehold, les bøker, gå på kurs. Det er et stort ansvar. Du kan ikke forvente at en så liten valp skal forstå, samt oppføre seg som en veloppdragen hund.

Anonymkode: 24648...738

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Politihunder skal også lære seg å bli mer sint om en person er sint på de, det ønsker man ikke med familiehunder

Anonymkode: 9a12b...a15

Nuvel, har hatt noen pensjonerte politihunder og de er fantastiske familiehunder de bare krever mer aktivisering enn andre hunder av samme rase

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den er 11 uker!! Sett deg inn i hundehold, les bøker, gå på kurs. Det er et stort ansvar. Du kan ikke forvente at en så liten valp skal forstå, samt oppføre seg som en veloppdragen hund.

Anonymkode: 24648...738

Jeg forventer jo ikke det. Hvorfor tror du det? Jeg ber om råd til hvordan takle en valp som glefser sønnen min i ansiktet når «ingenting» fungerer. Hva får deg til å mistolke det til at jeg mener den skal «oppføre seg som en veloppdragen hund?» 🙄

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Barn skal ikke leke med valper. Helst ikke hund etter min mening. Aldri løfte en hund. Lære å ikke komme ovenfra. Her er det dere som ikke har nokk erfaring med hund. Begyn på kurs er mitt eneste tips. Synd vist hunden blir ett problem får at ungen får styre med den. Og lær dere hundespråket skikkelig

Anonymkode: 06a74...a7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg forventer jo ikke det. Hvorfor tror du det? Jeg ber om råd til hvordan takle en valp som glefser sønnen min i ansiktet når «ingenting» fungerer. Hva får deg til å mistolke det til at jeg mener den skal «oppføre seg som en veloppdragen hund?» 🙄

Ts

Alle sier hva du skal gjøre så får du faktisk høre! Du spør om hjelp å folk sier hva du skal gjøre enda lukker du ørene! Blir faktisk får dumt.. ingenting fungerer får dere har allerede gjort feil. En valp som glefser da har du faen med gjort mye galt også! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barn skal ikke leke med valper. Helst ikke hund etter min mening. Aldri løfte en hund. Lære å ikke komme ovenfra. Her er det dere som ikke har nokk erfaring med hund. Begyn på kurs er mitt eneste tips. Synd vist hunden blir ett problem får at ungen får styre med den. Og lær dere hundespråket skikkelig

Den sto og spiste spy og gutten skulle fjerne den fra det. Den glefset og laget en flenge under øyet hans. Fremdeles greit? Stakkars lille valp? Det trengs ingen korreksjon?

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den sto og spiste spy og gutten skulle fjerne den fra det. Den glefset og laget en flenge under øyet hans. Fremdeles greit? Stakkars lille valp? Det trengs ingen korreksjon?

Ts

Fremdeles galt at en unge tar hunden vekk ja! Lær deg om hundehold! Blir faen med får dumt hvor mange hunder som blir ødelagte av sånn idioti! Kommer til og ødelegge familie livet også når problemet blir større 

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Gutten din skulle ikke fjernet valpen, du skulle gjort det.

Nei, det er ikke greit. Nei, det trenger ikke en korreksjon. Hvis en så ung valp viser tegn til ressursforsvar så er det helt andre verktøy enn "korreksjon" (les: ubehag) som trengs for å gjenoppbygge tilliten.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Barn bør aldri løfte opp en hund, det er ikke så rart at den reagerte på å bli plukket opp, og valper biter endel så at resultatet ble at den bet til er ganske naturlig. Valper slutter stort sett å bite av seg selv, du behøver ikke korrigere det. Bare snu deg bort/gå inn i et annet rom og ikke gi den noe oppmerksomhet når den biter. 

Anonymkode: e4c5a...f33

• Liker 3
Skrevet

En hund skal vite den er langt nedenfor barn på rangstigen og selv om den er valp skal den da ikke glefse etter ungen! Og ungen er Iver og kan godt på en korrekt måte fjerne en spy spisende hund. Den høres ikke helt riktig ut i hode sitt for å være ærlig

Anonymkode: cfedb...783

• Nyttig 2
Annonse
Skrevet

Jeg gidder ikke dette mer. Jeg har mer enn nok med å håndtere en valp som biter oss til blods alle dens våkne timer, om jeg ikke skal måtte forklare ting hundre ganger for en gjeng som overhode ikke er interessert i å hjelpe meg, men gjør alt for å trykke meg enda lengre ned med å kalle meg alt mulig. Jeg har ikke gjort noe galt, jeg har fått en hund det omtrent ikke går an å oppdra. Den vil ikke ut, de tar ikke et nei når den gjør noe den ikke skal, den lar seg ikke bestikke med godbiter eller kos, den glefser og skader barna mine som ikke har gjort noe galt, og den er en fare for seg selv. Jeg har vært med den 24/7 siden vi fikk den, og jeg har aldri vært borti maken. Jeg har hatt mange hunder, og ingen av dem har vært slik, og alle de andre hundene har utviklet seg til perfekte familiehunder.

Men vi legger’n død. Jeg orker ikke å måtte forsvare meg selv mer. Takk til dere som har kommet med konstruktive råd.

Ts

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 19.36):

En rett høyre og fillerist. Slår du ikke hard tilbake kan du regne med at den må avlives innen den er voksen

Anonymkode: 81c3f...b58

Er du seriøs? I alle dager. Dere ber jo om å få en krise hund.

Men hvorfor i alle dager lar dere barnet oppdra hunden? De er ikke store nok til det. Vi har en som snart er 8. Han får gi mat og gjøre basic ting,  men kan ikke oppdra hunden.

Det du beskriver er jo helt normal valpeoppførsel. Har dere ikke satt dere inn i hvordan det er å ha valp? Begynn å lese og meld dere på valpekurs. 

Anonymkode: b83c4...0db

• Liker 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (2 timer siden):

Nuvel, har hatt noen pensjonerte politihunder og de er fantastiske familiehunder de bare krever mer aktivisering enn andre hunder av samme rase

Tviler ikke på at de er fantastiske familiehunder! Men synes ikke man skal sammenlikne hvordan politihunder trenes med familiehunder, for det er bittelitt forskjell på en hund som skal gjøre en viktig jobb og familiehunder som ikke skal gjøre en sånn jobb på noen som helst måte. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg gidder ikke dette mer. Jeg har mer enn nok med å håndtere en valp som biter oss til blods alle dens våkne timer, om jeg ikke skal måtte forklare ting hundre ganger for en gjeng som overhode ikke er interessert i å hjelpe meg, men gjør alt for å trykke meg enda lengre ned med å kalle meg alt mulig. Jeg har ikke gjort noe galt, jeg har fått en hund det omtrent ikke går an å oppdra. Den vil ikke ut, de tar ikke et nei når den gjør noe den ikke skal, den lar seg ikke bestikke med godbiter eller kos, den glefser og skader barna mine som ikke har gjort noe galt, og den er en fare for seg selv. Jeg har vært med den 24/7 siden vi fikk den, og jeg har aldri vært borti maken. Jeg har hatt mange hunder, og ingen av dem har vært slik, og alle de andre hundene har utviklet seg til perfekte familiehunder.

Men vi legger’n død. Jeg orker ikke å måtte forsvare meg selv mer. Takk til dere som har kommet med konstruktive råd.

Ts

Foreslår valpegrind og ha valpen der når den skal sove, så slipper dere biteproblematikken da iallfall

• Nyttig 2
Skrevet

Ts

Det er noe i veien med bikkja! Lever den til ake eller selg den! Dere er ikke uerfarene hundefolk uten peil. Og bikkja er ekstrem og farlig og helt korrekt det er ikke alle hunder som er mulig å oppdra og den her høres ut som den ikke er med sine fulle 5

Anonymkode: cfedb...783

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...