Tabris Skrevet 27. november 2023 #61 Del Skrevet 27. november 2023 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker said: Joda, kan hende det gjelder for flere hunder, men ikke for alle og mener oppriktig at det er feil å si at valpebiting bare er en fase som går over av seg selv. Da lar man valpen styre hverdagen og omgivelsene og den belønnes for dårlig atferd. Motstykke er ikke å være slem mot valpen, men å fjerne atferden ved å korrigere den. Som hundene selv gjør på frislipp-områder når en unghund biter med tennene i lek osv… Igjen; det har mye å si hvilken hunderase vi snakker om her. Du vil ikke møte på en fullblods molosser som f.eks en boerboel på 90kg som ikke har blitt lært opp i at små-biting og nibling ikke er greit…. Anonymkode: 5ebcd...1ba Jo, valpebiting går over for alle. Hvis hunden fortsetter å bite når den blir gammel så er det ikke lenger snakk om valpebiting, da er det andre grunner som ligger bak. Valpebiting har å gjøre med tre ting: 1) Valpen er leken 2) Valpen utforsker med tennene 3) Valpen klør i tennene under tannfelling. (I tillegg også når det bare "koker over" for valpen). Alt dette vokser den av seg. Dvs en voksen hund kan fortsatt være leken, men har lært seg bitehemming først og fremst gjennom kullsøsken, men det er også noe vi kan gjøre. Når valpen biter så kan vi hyle med lys stemme (slik valpene gjør) og gå unna. Da lærer valpen at om den biter for hardt, så slutter moroa. Og selvsagt ikke oppfordre til det, dvs ikke leke med hendene med valper. Endret 27. november 2023 av Tabris 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #62 Del Skrevet 27. november 2023 Nå vet jeg ikke hva du mener med glefsing, men kan dele at vi hadde en valp som klødde mye i tennene og bet i lek veldig mye. Dette gikk utelukkende utover meg (matmor) og ikke min partner eller møbler. Hver gang han så meg/gikk tur/lekte så ble han så ivrig at han mistet all fatning og begynte å bite på armene og beina mine. Jeg hadde mange sår. Men det var jo aldri ondsinnet biting. Vi måtte gjemme alle leker, bare leke på våre premisser. Øve på rotrening, trene med godbit i kurven sin. Brukte også valpegrind som han måtte i som time out hvis han gira seg opp. Og det går over etterhvert, så pust med magen. Anonymkode: f19db...1c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #63 Del Skrevet 27. november 2023 Tabris skrev (6 minutter siden): Jo, valpebiting går over for alle. Hvis hunden fortsetter å bite når den blir gammel så er det ikke lenger snakk om valpebiting, da er det andre grunner som ligger bak. Valpebiting har å gjøre med tre ting: 1) Valpen er leken 2) Valpen utforsker med tennene 3) Valpen klør i tennene under tannfelling. (I tillegg også når det bare "koker over" for valpen). Alt dette vokser den av seg. Dvs en voksen hund kan fortsatt være leken, men har lært seg bitehemming først og fremst gjennom kullsøsken, men det er også noe vi kan gjøre. Når valpen biter så kan vi hyle med lys stemme (slik valpene gjør) og gå unna. Da lærer valpen at om den biter for hardt, så slutter moroa. Og selvsagt ikke oppfordre til det, dvs ikke leke med hendene med valper. Ja, da er vi ikke så helt uenige sånn egentlig, ble mer et definisjonsspørsmål her nå. Men dersom en valp/unghund skader et barn/andre mennesker eller dyr, så tenker jeg at det mangler grensesetting og ikke handler om valpebiting som bare går over av seg selv. Anonymkode: 5ebcd...1ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #64 Del Skrevet 27. november 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Du kvitter deg med hunden selvfølgelig. En slik hund kan du ikke stole på. Går ut i fra at du er glad i sønnen din og ikke vil at noe skal skje med han.... Anonymkode: f2e0b...a7b å herreføkkings gud................. SKJERP DEG FOR FAEN Anonymkode: d4095...665 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #65 Del Skrevet 27. november 2023 Tabris skrev (8 minutter siden): Jo, valpebiting går over for alle. Hvis hunden fortsetter å bite når den blir gammel så er det ikke lenger snakk om valpebiting, da er det andre grunner som ligger bak. Valpebiting har å gjøre med tre ting: 1) Valpen er leken 2) Valpen utforsker med tennene 3) Valpen klør i tennene under tannfelling. (I tillegg også når det bare "koker over" for valpen). Alt dette vokser den av seg. Dvs en voksen hund kan fortsatt være leken, men har lært seg bitehemming først og fremst gjennom kullsøsken, men det er også noe vi kan gjøre. Når valpen biter så kan vi hyle med lys stemme (slik valpene gjør) og gå unna. Da lærer valpen at om den biter for hardt, så slutter moroa. Og selvsagt ikke oppfordre til det, dvs ikke leke med hendene med valper. Nei, valpehyling fungerer ikke. Det girer den mer opp. Her har vi skreket av full hals i fistel alle mann, det fungerer ikke. Så hva da når ungen er bitt til blods for femtiende gang fordi han går mellom kjøkken og stue? Og nei, jeg er ikke aggressiv selv om jeg sier imot. Jeg skriver kort uten emojier og masse ord fordi jeg skriver på en liten kjip telefon. Ts Anonymkode: a17c7...592 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #66 Del Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå vet jeg ikke hva du mener med glefsing, men kan dele at vi hadde en valp som klødde mye i tennene og bet i lek veldig mye. Dette gikk utelukkende utover meg (matmor) og ikke min partner eller møbler. Hver gang han så meg/gikk tur/lekte så ble han så ivrig at han mistet all fatning og begynte å bite på armene og beina mine. Jeg hadde mange sår. Men det var jo aldri ondsinnet biting. Vi måtte gjemme alle leker, bare leke på våre premisser. Øve på rotrening, trene med godbit i kurven sin. Brukte også valpegrind som han måtte i som time out hvis han gira seg opp. Og det går over etterhvert, så pust med magen. Anonymkode: f19db...1c7 Den glefser. Den biter hardt gjennom huden så blodet renner. Gutten har en stor flenge under det ene øyet. Ts Anonymkode: a17c7...592 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 27. november 2023 #67 Del Skrevet 27. november 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, da er vi ikke så helt uenige sånn egentlig, ble mer et definisjonsspørsmål her nå. Men dersom en valp/unghund skader et barn/andre mennesker eller dyr, så tenker jeg at det mangler grensesetting og ikke handler om valpebiting som bare går over av seg selv. Anonymkode: 5ebcd...1ba Det kommer helt an på hvorfor barnet/menneskene ble skadet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 27. november 2023 #68 Del Skrevet 27. november 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, valpehyling fungerer ikke. Det girer den mer opp. Her har vi skreket av full hals i fistel alle mann, det fungerer ikke. Så hva da når ungen er bitt til blods for femtiende gang fordi han går mellom kjøkken og stue? Og nei, jeg er ikke aggressiv selv om jeg sier imot. Jeg skriver kort uten emojier og masse ord fordi jeg skriver på en liten kjip telefon. Ts Anonymkode: a17c7...592 Valpehyling fungerer ikke for alle, noen valper blir, som du skriver, bare mer giret av det. Her er noen generelle tips: - Ta valpen ut hver gang den har sovet. Når valpen sover så ligger den på lading og når den våkner har den masse energi og er vanskelig å avlede. La den få ut mest mulig overskuddsenergi ute, da helst gjennom miljøtrening, god sosialisering, utforsking og evt også kontakttrening. - Avslutt tur ute med godbitsøk på plenen/i grøfta som noe av det siste dere gjør før dere går inn. Jobb med valpens utholdenhet til den klarer å ha godbitsøk i 10-15 minutter. Den kan gjerne ha et av sine måltider på den måten. Dette fordi både det å bruke nesen aktivt og det å tygge og spise ofte vil være med på å redusere valpens stressnivå. Dermed så kan dere roe den ned før dere går inn. - Inne er det ro. Ingen løping, leking eller herjing med valpen. - Ha klar gode tyggebein (tørre "sticks" fra dagligvarebutikken er ikke alltid interesant nok) og fylt kong som du kan gi valpen når den har lyst til å bite. - Hvis nødvendig, ha valpen i bånd hos deg slik at den ikke løper etter barnet. - Hvis valpen da også biter på deg, sett den i en valpegrind. Valpegrinden skal være i samme rom som dere, hensikten er ikke å isolere valpen men å bare ha en fysisk barriere så den ikke når dere når bitelysten tar over. I valpegrinden bør det være vann, seng/teppe og tyggebein/fylt kong. - Til slutt: Lukk øynene og tell ti ti og tenk "This too shall pass". Det er bare en periode og vil gå over av seg selv, det er bare intenst når det står på. 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #69 Del Skrevet 27. november 2023 Tabris skrev (2 minutter siden): Det kommer helt an på hvorfor barnet/menneskene ble skadet. Som sagt, vi to blir nok ikke 100% enige. Driver oppdrett av type store hunder og de er alle trygge fine hunder som har hatt sine valpefaser, men ikke fanden om jeg noen gang hadde godtatt at et barn, voksne eller andre dyr fikk skader og flerrer i huden av en valp/unghund basert på at «valpebiting er ok». Aldri. Og det vet god-bikkjene mine godt, men med en mild beskjed fra de var valp av. Det er snakk om rovdyr som er flokkdyr. De går etter det svakeste leddet dersom de ikke blir opplært i at det ikke er ok. Det ligger i deres natur. Og den lærdommen starter fra fødsel av. 👍 Anonymkode: 5ebcd...1ba 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #70 Del Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Den glefser. Den biter hardt gjennom huden så blodet renner. Gutten har en stor flenge under det ene øyet. Ts Anonymkode: a17c7...592 Ærlig talt. Og dette godtar du videre? Helt ærlig så må du skjerpe deg her i fht «valpen» og miljøet hvor den ender opp med å skade barnet ditt. Dette er jo helt over styr og uakseptabelt. Stakkars barn og valp. Anonymkode: 5ebcd...1ba 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 27. november 2023 #71 Del Skrevet 27. november 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Som sagt, vi to blir nok ikke 100% enige. Driver oppdrett av type store hunder og de er alle trygge fine hunder som har hatt sine valpefaser, men ikke fanden om jeg noen gang hadde godtatt at et barn, voksne eller andre dyr fikk skader og flerrer i huden av en valp/unghund basert på at «valpebiting er ok». Aldri. Og det vet god-bikkjene mine godt, men med en mild beskjed fra de var valp av. Det er snakk om rovdyr som er flokkdyr. De går etter det svakeste leddet dersom de ikke blir opplært i at det ikke er ok. Det ligger i deres natur. Og den lærdommen starter fra fødsel av. 👍 Anonymkode: 5ebcd...1ba Nei, vi blir nok ikke helt enige. Forøvrig er det ikke snakk om at jeg synes "flerrer i huden" er ok, da leser du meg feil. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #72 Del Skrevet 27. november 2023 Tabris skrev (20 minutter siden): Jo, valpebiting går over for alle. Hvis hunden fortsetter å bite når den blir gammel så er det ikke lenger snakk om valpebiting, da er det andre grunner som ligger bak. Valpebiting har å gjøre med tre ting: 1) Valpen er leken 2) Valpen utforsker med tennene 3) Valpen klør i tennene under tannfelling. (I tillegg også når det bare "koker over" for valpen). Alt dette vokser den av seg. Dvs en voksen hund kan fortsatt være leken, men har lært seg bitehemming først og fremst gjennom kullsøsken, men det er også noe vi kan gjøre. Når valpen biter så kan vi hyle med lys stemme (slik valpene gjør) og gå unna. Da lærer valpen at om den biter for hardt, så slutter moroa. Og selvsagt ikke oppfordre til det, dvs ikke leke med hendene med valper. Jeg er ikke helt enig i at vi bare skal akseptere at det er valpebiting, man må korrigere når valpen biter mennesker eller andre ting som ikke er tyggeleker/tyggeben osv. Problemet er at man ikke trener på det, så man korrigerer når oppførselen allerede har skjedd. Valpen forstår ikke hva den korrigeres for, og "korrigeringen" er en straff. Vi har trent våre valper ved å fremprovosere situasjoner, slik at vi kan korrigere valpen i sekundet den er i ferd med å utføre uønsket adferd. F.eks å gi den hånden, og i det den skal legge tennene rundt så kommer det et hyl. Vi kaster også lekene på gulvet, og når den biter i de så skjer det ingenting. Kaster vi en tøffel på gulvet, så får den et kort og bestemt (ikke hardt, og vi drar ikke) røkk i nakkeskinnet med et NEI i det den viser tegn til å bite i det. Det har holdt med den ene gangen på samtlige av våre valper, og et enkelt "nei" har holdt siden. Ingen av våre valper har vært aggressive eller redde av den grunn, fordi vi heller ikke har vært aggressive, kun bestemt. Anonymkode: 6df93...ede 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 27. november 2023 #73 Del Skrevet 27. november 2023 Just now, AnonymBruker said: Jeg er ikke helt enig i at vi bare skal akseptere at det er valpebiting, man må korrigere når valpen biter mennesker eller andre ting som ikke er tyggeleker/tyggeben osv. Problemet er at man ikke trener på det, så man korrigerer når oppførselen allerede har skjedd. Valpen forstår ikke hva den korrigeres for, og "korrigeringen" er en straff. Vi har trent våre valper ved å fremprovosere situasjoner, slik at vi kan korrigere valpen i sekundet den er i ferd med å utføre uønsket adferd. F.eks å gi den hånden, og i det den skal legge tennene rundt så kommer det et hyl. Vi kaster også lekene på gulvet, og når den biter i de så skjer det ingenting. Kaster vi en tøffel på gulvet, så får den et kort og bestemt (ikke hardt, og vi drar ikke) røkk i nakkeskinnet med et NEI i det den viser tegn til å bite i det. Det har holdt med den ene gangen på samtlige av våre valper, og et enkelt "nei" har holdt siden. Ingen av våre valper har vært aggressive eller redde av den grunn, fordi vi heller ikke har vært aggressive, kun bestemt. Anonymkode: 6df93...ede Ja, det var den vanlige måten å trene valper på før. Da jeg leste hundebøker fra 80- og 90-tallet (og kanskje tidlig 2000-tallet) så var dette måten man gjorde det på. Men de siste tyve årene har man gått mer og mer bort fra det fordi man ser at det er ikke nødvendig og at det kan få negative konsekvenser. Det du beskriver er uansett straff. Hvis man påfører hunden et ubehag som har som hensikt at valpen skal slutte å gjøre en atferd, og den slutter å gjøre den atferden, da er det per definisjon straff. Det er derfor jeg ikke liker ordet "korrigering". Det er et dekkord som skal gjøre at det høres penere ut, når det likevel er straff man benytter seg av. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geojak Skrevet 27. november 2023 #74 Del Skrevet 27. november 2023 Går dere på kurs? Det er et must for nye hundeeiere. Da vi fikk vår første var vi på kurs og alle i familien var med, Dermed fikk også barna kyndig veiledning i hvordan de skulle håndtere hunden. På den måten fikk hunden respekt for alle i familien, og vi lærte en god måte å håndtere den på. Å lese seg til hundeoppdragelse på nett, er ikke godt nok. Meld dere på et kurs med en kyndig instruktør, da får dere god veiledning i hvordan håndtere. Det er absolutt vel anvendte penger og dere har utrolig mye igjen for det senere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #75 Del Skrevet 27. november 2023 Tabris skrev (2 minutter siden): Ja, det var den vanlige måten å trene valper på før. Da jeg leste hundebøker fra 80- og 90-tallet (og kanskje tidlig 2000-tallet) så var dette måten man gjorde det på. Men de siste tyve årene har man gått mer og mer bort fra det fordi man ser at det er ikke nødvendig og at det kan få negative konsekvenser. Det du beskriver er uansett straff. Hvis man påfører hunden et ubehag som har som hensikt at valpen skal slutte å gjøre en atferd, og den slutter å gjøre den atferden, da er det per definisjon straff. Det er derfor jeg ikke liker ordet "korrigering". Det er et dekkord som skal gjøre at det høres penere ut, når det likevel er straff man benytter seg av. Korrigering og straff er på ingen måte det samme. Latterlig påstand fra deg som i utgangspunktet fremstod noe fornuftig tidlgere i tråden her. Anonymkode: 5ebcd...1ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 27. november 2023 #76 Del Skrevet 27. november 2023 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker said: Korrigering og straff er på ingen måte det samme. Latterlig påstand fra deg som i utgangspunktet fremstod noe fornuftig tidlgere i tråden her. Anonymkode: 5ebcd...1ba I utgangspunktet er det ikke det, men slik ordet "korrigering" brukes i hundeverden så er det svært ofte sammenfallende. Da brukes "korrigering" fordi det høres penere ut enn straff. Straff ("Positiv Straff" i henhold til læringspsykologien) defineres slik: "Positiv straff ses når en konsekvens som presenteres i situasjonen etter atferd reduserer frekvensen av atferden. Dette kan være ubehagelige stimuli, men enhver konsekvens med denne funksjonen vil være en straffer." https://no.wikipedia.org/wiki/Operant_betinging Dvs at hvis du påfører hunden noe som har som konsekvens at det reduserer sannsynligheten for at hunden gjør den atferden igjen, så er det per definisjon (positiiv) straff. (Merk at "positiv" her ikke er det samme som "en god ting". Her brukes det som mer matematisk, dvs det å legge til noe). Endret 27. november 2023 av Tabris 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #77 Del Skrevet 27. november 2023 Valper er et tolmodighetsprosjekt. Har valp selv nå og han har tatt valpebitingen helt ut. Ja, det har vært tannmerker både her og der etter den karen😬 biting etter mitt ansikt også, og ingen ankel her i huset har vært umerket av små skarpe tenner. Tror dette er den værste valpen jeg har hatt når det kommer til valpebiting, men det roet seg fint ned da han var rundt 5 mnd. Ikke straff hunden på noen måte, avslutt lek når den biter, ha rikelig med tyggeleker tilgjengelig og sørg for at valpen får nok hvile👍🏼 Anonymkode: 76794...bad 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #78 Del Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ærlig talt. Og dette godtar du videre? Helt ærlig så må du skjerpe deg her i fht «valpen» og miljøet hvor den ender opp med å skade barnet ditt. Dette er jo helt over styr og uakseptabelt. Stakkars barn og valp. Anonymkode: 5ebcd...1ba Nei, selvfølgelig er det ikke greit. Jeg vet jo at det er langt over grensen, det er jo nettopp derfor jeg etterspør råd. Men så får jeg jo svar som at «dette er helt normalt,» og at «ærlig talt, vet du ikke at valper biter?» 🙈 Ts Anonymkode: a17c7...592 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #79 Del Skrevet 27. november 2023 Geojak skrev (11 minutter siden): Går dere på kurs? Det er et must for nye hundeeiere. Da vi fikk vår første var vi på kurs og alle i familien var med, Dermed fikk også barna kyndig veiledning i hvordan de skulle håndtere hunden. På den måten fikk hunden respekt for alle i familien, og vi lærte en god måte å håndtere den på. Å lese seg til hundeoppdragelse på nett, er ikke godt nok. Meld dere på et kurs med en kyndig instruktør, da får dere god veiledning i hvordan håndtere. Det er absolutt vel anvendte penger og dere har utrolig mye igjen for det senere. Som skrevet flere ganger i tråden; vi er påmeldt valpekurs. Det startet snart. Ts Anonymkode: a17c7...592 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #80 Del Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Den glefser. Den biter hardt gjennom huden så blodet renner. Gutten har en stor flenge under det ene øyet. Ts Anonymkode: a17c7...592 Det er noe i veien med bikkja der! Lever den tilbake Anonymkode: cfedb...783 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå