Gå til innhold

Hvordan korrigere valp som glefser etter ansiktet til sønnen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Tilbakemeldinger er helt greit, det er derfor jeg spør, men når folk kommer med usannheter og uriktige påstander, da reagerer jeg. Jeg har aldri sagt at jeg forventer at en åtteåring skal oppdra valpen slik en bruker over her skrev, og jeg bruker heller ikke utdaterte teknikker slik det ble påstått. Det var løgn alt sammen, og da må jeg få reagere.

Oppdretter er for øvrig en fantastisk person. Snill, flink og utrolig god med hunder.

Ts

Anonymkode: a17c7...592

Det du skrev i startinnlegget - hvor du hadde gitt din sønn flere ting den skulle gjøre hvis valpen bet - er å la sønnen oppdra valpen. Det er du som må gå inn og stoppe valpen hvis den biter, ikke din sønn. 

Det er ikke løgn at de metodene du har nevnt er utdaterte teknikker. Det er færre og færre som bruker dem i dag. Vår forståelse av hunder og hundetrening har gått fremover siden disse teknikkene var vanlige, selv om det er noen som fortsatt henger igjen i slik man gjorde det før. Din oppdretter kan være en fantastisk person selv om han/hun bruker utdatert teknikker i oppdragelsen.

• Liker 10
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg anbefaler valpekurs, og det er bare flott hvis sønnen din blir med, selv om det er de voksne som skal oppdra valpen.

Anonymkode: 6df93...ede

• Liker 3
Skrevet
Tabris skrev (1 time siden):

Det du skrev i startinnlegget - hvor du hadde gitt din sønn flere ting den skulle gjøre hvis valpen bet - er å la sønnen oppdra valpen. Det er du som må gå inn og stoppe valpen hvis den biter, ikke din sønn. 

Det er ikke løgn at de metodene du har nevnt er utdaterte teknikker. Det er færre og færre som bruker dem i dag. Vår forståelse av hunder og hundetrening har gått fremover siden disse teknikkene var vanlige, selv om det er noen som fortsatt henger igjen i slik man gjorde det før. Din oppdretter kan være en fantastisk person selv om han/hun bruker utdatert teknikker i oppdragelsen.

Nei. Det er ikke «å oppdra valpen» å gi han instrukser i hva han skal gjøre når valpen går løs på ham. Det er ikke utdaterte teknikker å snu ryggen til når den glefser etter han.
Konkret hva var det du mente jeg sa som er utdatert? Siter meg gjerne.

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg anbefaler valpekurs, og det er bare flott hvis sønnen din blir med, selv om det er de voksne som skal oppdra valpen.

Vi skal på valpekurs når det starter opp. Vi er påmeldt.

Ts

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Det er ikke «å oppdra valpen» å gi han instrukser i hva han skal gjøre når valpen går løs på ham. Det er ikke utdaterte teknikker å snu ryggen til når den glefser etter han.
Konkret hva var det du mente jeg sa som er utdatert? Siter meg gjerne.

Ts

Du kan gjerne la være å kalle det "oppdra valpen", men det er uansett ikke din sønn sitt ansvar å utøve teknikker for å unngå valpebiting, det er ditt ansvar.

Det som er utdatert er å ta valpen i nakkeskinnet og å tro at om den ikke blir "korrigert" (som oftest er et dekkord for å påføre valpen en eller annen form for ubehag) så blir den en problemhund.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 19.42):

Valpen er 11 uker, sønnen snart 9.

Kan være rådene er endret men når jeg fikk min første hund var rådet at barn under 12-13 år ikke burde gå med hund alene 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå):

Kan være rådene er endret men når jeg fikk min første hund var rådet at barn under 12-13 år ikke burde gå med hund alene 

Følger fortsatt rådet.

Selv snille, små hunder burde ikke luftes av barn da man ikke vet hva man møter på. Var dessverre vitne til to store, løse hunder som gikk til angrep på en eier med en liten hund i bånd. 

• Liker 2
Skrevet
Tabris skrev (5 minutter siden):

Du kan gjerne la være å kalle det "oppdra valpen", men det er uansett ikke din sønn sitt ansvar å utøve teknikker for å unngå valpebiting, det er ditt ansvar.

Det som er utdatert er å ta valpen i nakkeskinnet og å tro at om den ikke blir "korrigert" (som oftest er et dekkord for å påføre valpen en eller annen form for ubehag) så blir den en problemhund.

Uenig. Sønnen min bor i huset, og jeg må først og fremst tenke på hans sikkerhet fremfor hunden. Han må kunne gå fra a til b i huset uten å bli bitt til blods, noe som skjer nå om dagen. Og når det skjer, må han få bruke teknikker til å stoppe det. Eller mener du hunden går foran barnet? Hundens rett til å hoppe og bite «fordi den er bare en uskyldig valp» går foran? Å holde hunden nede og over snuta er en teknikk som trygt kan brukes. Har du andre teknikker i kampens hete, kom gjerne med dem.

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (5 minutter siden):

Han går ikke alene. Han eksisterer i huset.

Ts

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han går ikke alene. Han eksisterer i huset.

Ts

Da ville jeg holdt de unna 1-1 situasjoner frem til valpen er oppdradd. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er snedig hvordan folk vil si at man ikke skal behandle hunder som mennesker, og i samme pust sier at man som menneske skal oppføre seg som en hund.

Tisper bruker uansett ikke å bite når de korrigerer valpene sine. I så fall er det en svært mental ustabil tispe som aldri burde hatt valper. Tisper går unna eller signaliserer verbalt når de korrigerer. De biter ikke. Valpemor og andre voksne hunder vil også la valper bite og tygge på de en god del. De går unna eller gir en verbal korrigering når de har fått nok. Voksne hunder vil la valper komme unna med både biting, stjeling, masing og plaging. Toleransen for slik atferd synker når valpen blir eldre og har bedre kapasitet til å ta til seg læring, sosiale regler, kroppsspråk, høflighet, impulskontroll etc 

Jeg har aldri skjønt denne greia med å korrigere valpebiting eller valpefakter. Dette er en helt naturlig del av valpeutviklingen, og det vil også ta slutt HELT AV SEG SELV når de vokser til. Det er derfor vi kaller det valpebiting og valpefakter, fordi det tar slutt når de går fra valp til unghund/voksen. Man lager så utrolig mye mer jobb og frustrasjon for seg selv om man skal forsøke å kvele en helt naturlig atferd i en liten valp, og man kan potensielt også kvele tilliten mellom valp og eier. Det er mye lettere å bare akseptere at man vil være en nålepute i noen måneder, også bli flink til å regulere valpens aktivitetsnivå, søvnbehov, og kontrollere miljøet og andre faktorer så man kan minske/hindre biting og ødeleggelse hvor man ikke vil se det. Så er det bare å vente på at den "flotte" valpetiden ender

Anonymkode: adff4...b68

Nu vel, vi får være enig om å være uenig. Aner ikke hvor lang erfaring du har med hunder eller hvilke hunder du «oppdrar», man at de voksne, stabile hundene i flokken ikke korrigerer aggressiv eller dårlignatferd i uansett bs. Hvor har jeg nevnt biting mener du? 
😂😂👍

Kjør på med «cumbaya» og snillisme, mine hunder er stødige, kjekke, sosiale og høyt elskede hunder og ikke minst godt ivaretatt på alle måter. De er en del av familien. De er veloppdratt.

At valper må lære seg samspill og sin plass i flokken er ikke som å finne opp kruttet på nytt…ergo; de er flokkdyr og rovdyr, det må forståes og kommuniseres på hundens nivå, ikke fra et menneskelig perspektiv.
Dårlig atferd skal korrigeres. Det betyr ikke at man skal straffe dem eller at man skal oppføre seg inhumant mot hunden sin, men i det lange løp, så får du ikke en bra hund om den ikke blir lært grensesetting og resepekt på en trygg, men bestemt måte fra ung alder. 

Anonymkode: 5ebcd...1ba

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 21.41):

Du skal ALDRI kjefte på valpen. 
Du skal ALDRI holde dem i nakke skinnet og bruke streng stemme.
Du skal ALDRI røre snuten til valpen, den er like hellig som ditt kjønnsorgan.
Du skal ALDRI bruke sint stemme. 
Du skal ALDRI opptre truende ovenfor valpen.
Du skal ALDRI stenge valpen/hunden inne på et rom eller et kott.
Du skal ALDRI putte snuten nedi bæsj/tiss dersom det har kommet innendørs.

For hvis du gjør disse tingene så GJØR DU HAM OM TIL EN PROBLEMHUND!!!

Se og kom deg på valpekurs før du traumatiserer valpen. 

Det at valper glefser etter dem som rører noe de spiser eller hvis du rører klør, pirker i tenner eller i ører er HELT NORMALT!! 

Det er derfor du må gå på kurs!!

Anonymkode: 55bf6...60a

Har du sett hvordan politihunder trenes?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nu vel, vi får være enig om å være uenig. Aner ikke hvor lang erfaring du har med hunder eller hvilke hunder du «oppdrar», man at de voksne, stabile hundene i flokken ikke korrigerer aggressiv eller dårlignatferd i uansett bs. Hvor har jeg nevnt biting mener du? 
😂😂👍

Kjør på med «cumbaya» og snillisme, mine hunder er stødige, kjekke, sosiale og høyt elskede hunder og ikke minst godt ivaretatt på alle måter. De er en del av familien. De er veloppdratt.

At valper må lære seg samspill og sin plass i flokken er ikke som å finne opp kruttet på nytt…ergo; de er flokkdyr og rovdyr, det må forståes og kommuniseres på hundens nivå, ikke fra et menneskelig perspektiv.
Dårlig atferd skal korrigeres. Det betyr ikke at man skal straffe dem eller at man skal oppføre seg inhumant mot hunden sin, men i det lange løp, så får du ikke en bra hund om den ikke blir lært grensesetting og resepekt på en trygg, men bestemt måte fra ung alder. 

Meg som allerede har skrevet det siterte innlegget over her og ønsker å tilføye til deg anonym; det jeg har skrevet; dersom du går rundt og vranglærer andre hundeeiere i at valpebiting er ok eller at det liksom går over av seg selv, så er du faktisk i kategorien uansvarlig hundeeier og potensielt medskyldig i diverse unødvendige bittskader og episoder…👍😅

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
kaarebjarne skrev (8 minutter siden):

Har du sett hvordan politihunder trenes?

Politihunder skal også lære seg å bli mer sint om en person er sint på de, det ønsker man ikke med familiehunder

Anonymkode: 9a12b...a15

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Uenig. Sønnen min bor i huset, og jeg må først og fremst tenke på hans sikkerhet fremfor hunden. Han må kunne gå fra a til b i huset uten å bli bitt til blods, noe som skjer nå om dagen. Og når det skjer, må han få bruke teknikker til å stoppe det. Eller mener du hunden går foran barnet? Hundens rett til å hoppe og bite «fordi den er bare en uskyldig valp» går foran? Å holde hunden nede og over snuta er en teknikk som trygt kan brukes. Har du andre teknikker i kampens hete, kom gjerne med dem.

Ts

Jeg forstår at du reagerer når du får så mye motbør, men du fremstår litt hissig. Jeg er ikke ute etter å "ta deg", så jeg håper du kan prøve å ikke lese det jeg skriver i verste mening.

Nei, jeg mener ikke at hunden går foran barnet. Men det er du som har ansvar for å stoppe valpen om den blir for intens mot din sønn, ikke din sønn. 

Jeg skrev konkrete tips til hvordan du kan gå frem i mitt første innlegg i denne tråden.

Nei, holde valpen nede og over snuten er ikke en teknikk som trygt kan brukes. Noen valper kan bli redde av en slik behandling, noen kan bli hissige og ta igjen og noen kan bare bli mer oppgiret. Uansett så er det en truende måte å oppføre seg på som kan gå utover valpens tillit til deg.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Meg som allerede har skrevet det siterte innlegget over her og ønsker å tilføye til deg anonym; det jeg har skrevet; dersom du går rundt og vranglærer andre hundeeiere i at valpebiting er ok eller at det liksom går over av seg selv, så er du faktisk i kategorien uansvarlig hundeeier og potensielt medskyldig i diverse unødvendige bittskader og episoder…👍😅

Valpebiting går over av seg selv. Det er ok i den forstand at det går over, men det er jo ikke ok for oss fordi det som regel gjør vondt eller kan poteniselt ødelegge noe eller skade valpen. Det er litt som små babyer som har en periode hvor de stapper alt i munnen. Det er ikke noe man trenger å gjøre for å "lære babyen" å ikke putte ting i munnen, det er en fase som babyen vil vokse av seg helt av seg selv. Så vi bare passer på at den ikke ødelegger noe eller skader seg selv.

Vi trenger derfor ikke lære valpen å slutte å bite, fordi det gjør den av seg selv uansett hvilken fremgangsmåte man bruker. Det å dermed gå inn og påføre valpen ubehag er dermed unødvendig og kan i verste fall skade tilliten mellom hund og eier.

I stedet kan fokusere på at valpen får utløp for det meste av overskuddsenergien sin utendørs, at man gjør tiltak for å redusere stressnivået innendørs, avleder med tyggebein og fylt kong og bruk av valpegrind de gangene ingenting hjelper.

Jeg er forøvrig utdannet hundeinstruktør med videreutdanning innen problematferd.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 20.08):

Takk for rådene. Må si jeg nesten mister litt motet hvis vi har en «problemhund» allerede etter kun 3 uker i vårt eie. 😥

Du kvitter deg med hunden selvfølgelig. En slik hund kan du ikke stole på. Går ut i fra at du er glad i sønnen din og ikke vil at noe skal skje med han....

Anonymkode: f2e0b...a7b

• Hjerte 1
Skrevet

Det er naturlig at så små valper biter, og det kan være veldig vondt. Familien min fikk sjokk og vi måtte gå i ullsokker og jeans en stund. Det var vanskelig for dem som hadde forventet et søtt lite nøste å få en valp som var ganske foretaksom i hus.

Voksne hunder er normalt veldig forståelsesfulle ovenfor slik pøbelvirksomhet, og i verste fall trekker de litt unna når det blir for intenst.

Lekegrind eller lignende sånn at valpen kan styre for seg selv uten at familien får panikk. Pass på at sønnen ikke «rømmer» eller trekker hendene unna på en måte som valpen oppfatter som lek (lettere sagt enn gjort).

Å straffe en så liten valp for at han gjør det som er naturlig valpeoppførsel er jeg dypt skeptisk til. Ikke stol på meg eller andre anonyme men gå på et godt valpekurs og spør der.

Anonymkode: 66a41...15b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kvitter deg med hunden selvfølgelig. En slik hund kan du ikke stole på. Går ut i fra at du er glad i sønnen din og ikke vil at noe skal skje med han....

Anonymkode: f2e0b...a7b

Jeg håper at dette er ironi/trolling

Anonymkode: 66a41...15b

Skrevet
Tabris skrev (2 minutter siden):

Valpebiting går over av seg selv. Det er ok i den forstand at det går over, men det er jo ikke ok for oss fordi det som regel gjør vondt eller kan poteniselt ødelegge noe eller skade valpen. Det er litt som små babyer som har en periode hvor de stapper alt i munnen. Det er ikke noe man trenger å gjøre for å "lære babyen" å ikke putte ting i munnen, det er en fase som babyen vil vokse av seg helt av seg selv. Så vi bare passer på at den ikke ødelegger noe eller skader seg selv.

Vi trenger derfor ikke lære valpen å slutte å bite, fordi det gjør den av seg selv uansett hvilken fremgangsmåte man bruker. Det å dermed gå inn og påføre valpen ubehag er dermed unødvendig og kan i verste fall skade tilliten mellom hund og eier.

I stedet kan fokusere på at valpen får utløp for det meste av overskuddsenergien sin utendørs, at man gjør tiltak for å redusere stressnivået innendørs, avleder med tyggebein og fylt kong og bruk av valpegrind de gangene ingenting hjelper.

Jeg er forøvrig utdannet hundeinstruktør med videreutdanning innen problematferd.

Joda, kan hende det gjelder for flere hunder, men ikke for alle og mener oppriktig at det er feil å si at valpebiting bare er en fase som går over av seg selv. Da lar man valpen styre hverdagen og omgivelsene og den belønnes for dårlig atferd. Motstykke er ikke å være slem mot valpen, men å fjerne atferden ved å korrigere den. Som hundene selv gjør på frislipp-områder når en unghund biter med tennene i lek osv… Igjen; det har mye å si hvilken hunderase vi snakker om her. Du vil ikke møte på en fullblods molosser som f.eks en boerboel på 90kg som ikke har blitt lært opp i at små-biting og nibling ikke er greit….

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...