Gå til innhold

Hvordan korrigere valp som glefser etter ansiktet til sønnen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Flintis skrev (12 minutter siden):

Er dette noe det er krav om?

Hvis du ønsker å ha en hund som både du og andre kan oppleve som en hund som det er hyggelig å omgås så gjør du dette for å sikre en omgjengelig hund. Hunder er ikke like oss mennesker vet du selv om de er menneskets beste venn så da må man gjøre en innsats for både eier og hund slik at man sammen kan lære å fungere best mulig sammen pluss unngå problematferd.

Anonymkode: 55bf6...60a

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skjedde nå? Hvor fikk dere det fra at valpen var 6 uker? Hvor fikk dere det fra at gutten herjer med valpen? Jeg skrev ettertrykkelig i hi at han IKKE herjer med valpen. Hvor fikk dere det fra at jeg ikke skal på valpekurs?

Dette med å holde i nakkeskinnet og over snuten er det oppdretter som har rådet oss til. Selvfølgelig må det være lov å irettesette valpen - alt annet gjør den til en problemhund. Og betegnelsen «problemhund» var det en ikke jeg som nevnte, det var en annen.

Både samboer og jeg har hatt flere hunder tidligere, men ingen av dem har glefset etter verken meg eller andre i noen som helst situasjon. Det kan være når hun gnager på en stol, det kan være når hun hopper opp i sofaen, det kan være når jeg passerer henne i stua, det kan være når hun hopper opp på tvbenken og gnager på tvn osv. Vi kan jo ikke la henne holde på slik, det kan være farlige situasjoner for henne. Eller som da sønnen min skulle fjerne henne fra noens spy tidligere. Glefs, rett under øyet.

Men sånn bortsett fra det, er hun veldig søt altså.

Anonymkode: a17c7...592

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har valp på 3 mnd og han biter forsatt i hender og alt som er. Vi har 2 barn på 5 år og 11 år og vi må lære de nye ting hverdag og minne de på hva er ikke må gjøre rundt hunden. Da barbs bevegelser og lyder vil de fort bli til en morsom leke. 

Ikke la din 9 åring håndtere hunden...kose og leke ja..men dere tar ansvar for alt annet. Og når barnet leker .pass på at om hunden biter eks i hånden eller klær...er leken ferdig med engang 

• Liker 1
Skrevet

Barn er sikkert brå i bevegelsene, så det kan sikkert bare være det, hunden blir vant til det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du ønsker å ha en hund som både du og andre kan oppleve som en hund som det er hyggelig å omgås så gjør du dette for å sikre en omgjengelig hund. Hunder er ikke like oss mennesker vet du selv om de er menneskets beste venn så da må man gjøre en innsats for både eier og hund slik at man sammen kan lære å fungere best mulig sammen pluss unngå problematferd.

Det er sikkert lurt, bare lurte på om det var et formelt krav. Har hatt hund for lenge siden og det gikk bra. Hadde en hundebok til å støtte meg på den gangen.

Skrevet

Det er ikke ditt barn som skal oppdra valpen, TS. Barn kan ikke oppdra barn. 

Valpen er bare en valp. Valpebiting vil gå over av seg selv når den blir eldre, så det viktigste her er å skjerme begge to.

Ikke la barnet løfte valpen, ikke leke og ikke herje. Det er ditt ansvar at du går mellom og stopper hvis valpen blir for voldsom.

Avled med tyggebein og fylt kong. Hvis den ikke lar seg avlede, sett valpen i en valpegrind. Ha grinda i samme rom som dere slik at den ikke blir fjernet fra familien, men bare bak en barriere slik at den fysisk ikke når for å bite.

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva skjedde nå? Hvor fikk dere det fra at valpen var 6 uker? Hvor fikk dere det fra at gutten herjer med valpen? Jeg skrev ettertrykkelig i hi at han IKKE herjer med valpen. Hvor fikk dere det fra at jeg ikke skal på valpekurs?

Dette med å holde i nakkeskinnet og over snuten er det oppdretter som har rådet oss til. Selvfølgelig må det være lov å irettesette valpen - alt annet gjør den til en problemhund. Og betegnelsen «problemhund» var det en ikke jeg som nevnte, det var en annen.

Både samboer og jeg har hatt flere hunder tidligere, men ingen av dem har glefset etter verken meg eller andre i noen som helst situasjon. Det kan være når hun gnager på en stol, det kan være når hun hopper opp i sofaen, det kan være når jeg passerer henne i stua, det kan være når hun hopper opp på tvbenken og gnager på tvn osv. Vi kan jo ikke la henne holde på slik, det kan være farlige situasjoner for henne. Eller som da sønnen min skulle fjerne henne fra noens spy tidligere. Glefs, rett under øyet.

Hvor gammel er valpen, da? Er den fortsatt liten, under et halvt år, så er det veldig sannsynlig at den ikke "glefser", den bare bruker tennene mye, VELDIG vanlig. Min bet veldig mye fram til hun var 5-6 måneder.

Og du skriver at sønnen din leker med valpen. Noen valper er ekstremt enkle å gire opp, og da må man bare la fullstendig være å leke med dem, for å unngå biting. De kan leke på egen hånd med lekene sine.

• Liker 6
Skrevet

Du skal ALDRI kjefte på valpen. 
Du skal ALDRI holde dem i nakke skinnet og bruke streng stemme.
Du skal ALDRI røre snuten til valpen, den er like hellig som ditt kjønnsorgan.
Du skal ALDRI bruke sint stemme. 
Du skal ALDRI opptre truende ovenfor valpen.
Du skal ALDRI stenge valpen/hunden inne på et rom eller et kott.
Du skal ALDRI putte snuten nedi bæsj/tiss dersom det har kommet innendørs.

For hvis du gjør disse tingene så GJØR DU HAM OM TIL EN PROBLEMHUND!!!

Se og kom deg på valpekurs før du traumatiserer valpen. 

Det at valper glefser etter dem som rører noe de spiser eller hvis du rører klør, pirker i tenner eller i ører er HELT NORMALT!! 

Det er derfor du må gå på kurs!!

Amen! 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Hundejente skrev (22 minutter siden):

Hvor gammel er valpen, da? Er den fortsatt liten, under et halvt år, så er det veldig sannsynlig at den ikke "glefser", den bare bruker tennene mye, VELDIG vanlig. Min bet veldig mye fram til hun var 5-6 måneder.

Og du skriver at sønnen din leker med valpen. Noen valper er ekstremt enkle å gire opp, og da må man bare la fullstendig være å leke med dem, for å unngå biting. De kan leke på egen hånd med lekene sine.

Den var 11 uker gammel. 

Anonymkode: 2731d...ce3

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er greit å korrigere uønsket adferd, men problem oppstår dersom en gjør den korrigeringen på feil måte. Oppdretter har gitt dere et dårlig råd, fortsetter dere å holde valpen i nakkeskinnet/over snuten vil dere mest sannsynlig få en hund som kommer til å glefse etter hender som kommer mot hodet. Hvilken rase er dette? Valper prøver å sette grenser for seg selv og det er vanskelig for en valp å føle seg trygg dersom dem blir korrigert på en hardhendt måte.

Anonymkode: 76794...bad

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Valpen er 11 uker, sønnen snart 9.

Du forventer altså at et barn på 8 år skal oppdra en valp, og det med teknikker som for lengst er utdaterte. Hvorfor i himmelens navn har dere ikke tenkt nøyere gjennom anskaffelse av hund?? 

Anonymkode: 99608...052

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

En rett høyre og fillerist. Slår du ikke hard tilbake kan du regne med at den må avlives innen den er voksen

Anonymkode: 81c3f...b58

Det er ikke lov til å bruke vold i oppdragelse av hunder i Norge, og om noen ser at du gjør sånt mot en hund er det meldeplikt. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Du forventer altså at et barn på 8 år skal oppdra en valp, og det med teknikker som for lengst er utdaterte. Hvorfor i himmelens navn har dere ikke tenkt nøyere gjennom anskaffelse av hund?? 

Men i all verden?? Jeg har da aldri sagt det! Og teknikkene har jeg fått herfra og fra oppdretter, så du kan bare tie still. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke si at det er du som først ikke ville transportere valpen i bur, og deretter skulle la valpen være alene hjemme etter alt for kort tid? Synes jeg kjenner igjen aggresjonen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke si at det er du som først ikke ville transportere valpen i bur, og deretter skulle la valpen være alene hjemme etter alt for kort tid? Synes jeg kjenner igjen aggresjonen. 

Hva snakker du om? Hen påstår jo ting som er tøys og tull og så skal jeg ikke få si imot?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Men i all verden?? Jeg har da aldri sagt det! Og teknikkene har jeg fått herfra og fra oppdretter, så du kan bare tie still. 

Men det er allikevel ett dårlig råd. Hør på de rådene du har fått her. Våres valp var som din, jeg måtte nekte mine barn å leke med den når den var liten og mine tvillinger er 21 år. Ved biting og napping har jeg sagt høyt, brått og tydelig nei samt dyttet den bort (ikke hardt). Det har gått seg til og nå har jeg en veldig grei hund.

Anonymkode: d1827...378

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du må jammen tåle å få tilbakemeldinger når du skriver på et åpent forum uansett hvor uenig du måtte være. Ja jeg mener faktisk at det dere gjør ikke er bra. Det er DU som må sette grenser, ikke forvente dette av barnet annet en at barnet skal trekke seg unna hunden. Oppdretter er tydeligvis ikke oppdatert på oppdragelse. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Elsk valpen din, men slutt å behandle hunder som mennesker og tro at godsnakking og/eller positiv forsterkning er løsningen på alt.

En valp er ikke en baby. Den er et rovdyr og snakker et helt annet språk enn mennesker.

Driver med store hunder selv, og bruker aldri noe som likner på fysisk avstraffelse annet enn at jeg fjerner valper med dårlig atferd/naturlig dominerende atferd fra situasjonen asap, og klyper til (som hundemor gjør bare at hun gjør det 10ggr hardere enn meg) for å korrigere dårlig sosial atferd. Det må jobbes med tidlig, eller så får dere store problemer og en unødvendig «possesive» hund som ikke kjenner plassen sin i flokken innen rimelig kort tid.

Dyr er nydelige, hunder er verdens beste, men de må oppdras og korrigeres ved dårlig oppførsel.
De snakker ikke menneske-språket vårt...ha det i bakhodet, vær konsekvent i oppdragelse og sosialiserings-fasen og hold barnet ditt unna unødvendige og potensielt farlige/skadelige situasjoner rundt valp og unghund.
Barn og valper/unghunder er ikke automatisk en god match og det kan kjapt oppstå dårlige og negative erfaringer både for barn og hund som ikke kan fikses opp i ved senere anledning…

Anonymkode: 5ebcd...1ba

• Liker 2
Skrevet

Elsk valpen din, men slutt å behandle hunder som mennesker og tro at godsnakking og/eller positiv forsterkning er løsningen på alt.

En valp er ikke en baby. Den er et rovdyr og snakker et helt annet språk enn mennesker.

Driver med store hunder selv, og bruker aldri noe som likner på fysisk avstraffelse annet enn at jeg fjerner valper med dårlig atferd/naturlig dominerende atferd fra situasjonen asap, og klyper til (som hundemor gjør bare at hun gjør det 10ggr hardere enn meg) for å korrigere dårlig sosial atferd. Det må jobbes med tidlig, eller så får dere store problemer og en unødvendig «possesive» hund som ikke kjenner plassen sin i flokken innen rimelig kort tid.

Dyr er nydelige, hunder er verdens beste, men de må oppdras og korrigeres ved dårlig oppførsel.
De snakker ikke menneske-språket vårt...ha det i bakhodet, vær konsekvent i oppdragelse og sosialiserings-fasen og hold barnet ditt unna unødvendige og potensielt farlige/skadelige situasjoner rundt valp og unghund.
Barn og valper/unghunder er ikke automatisk en god match og det kan kjapt oppstå dårlige og negative erfaringer både for barn og hund som ikke kan fikses opp i ved senere anledning…

Anonymkode: 5ebcd...1ba

Det er snedig hvordan folk vil si at man ikke skal behandle hunder som mennesker, og i samme pust sier at man som menneske skal oppføre seg som en hund.

Tisper bruker uansett ikke å bite når de korrigerer valpene sine. I så fall er det en svært mental ustabil tispe som aldri burde hatt valper. Tisper går unna eller signaliserer verbalt når de korrigerer. De biter ikke. Valpemor og andre voksne hunder vil også la valper bite og tygge på de en god del. De går unna eller gir en verbal korrigering når de har fått nok. Voksne hunder vil la valper komme unna med både biting, stjeling, masing og plaging. Toleransen for slik atferd synker når valpen blir eldre og har bedre kapasitet til å ta til seg læring, sosiale regler, kroppsspråk, høflighet, impulskontroll etc 

Jeg har aldri skjønt denne greia med å korrigere valpebiting eller valpefakter. Dette er en helt naturlig del av valpeutviklingen, og det vil også ta slutt HELT AV SEG SELV når de vokser til. Det er derfor vi kaller det valpebiting og valpefakter, fordi det tar slutt når de går fra valp til unghund/voksen. Man lager så utrolig mye mer jobb og frustrasjon for seg selv om man skal forsøke å kvele en helt naturlig atferd i en liten valp, og man kan potensielt også kvele tilliten mellom valp og eier. Det er mye lettere å bare akseptere at man vil være en nålepute i noen måneder, også bli flink til å regulere valpens aktivitetsnivå, søvnbehov, og kontrollere miljøet og andre faktorer så man kan minske/hindre biting og ødeleggelse hvor man ikke vil se det. Så er det bare å vente på at den "flotte" valpetiden ender

Anonymkode: adff4...b68

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må jammen tåle å få tilbakemeldinger når du skriver på et åpent forum uansett hvor uenig du måtte være. Ja jeg mener faktisk at det dere gjør ikke er bra. Det er DU som må sette grenser, ikke forvente dette av barnet annet en at barnet skal trekke seg unna hunden. Oppdretter er tydeligvis ikke oppdatert på oppdragelse. 

Tilbakemeldinger er helt greit, det er derfor jeg spør, men når folk kommer med usannheter og uriktige påstander, da reagerer jeg. Jeg har aldri sagt at jeg forventer at en åtteåring skal oppdra valpen slik en bruker over her skrev, og jeg bruker heller ikke utdaterte teknikker slik det ble påstått. Det var løgn alt sammen, og da må jeg få reagere.

Oppdretter er for øvrig en fantastisk person. Snill, flink og utrolig god med hunder.

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...