AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #101 Del Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg gidder ikke dette mer. Jeg har mer enn nok med å håndtere en valp som biter oss til blods alle dens våkne timer, om jeg ikke skal måtte forklare ting hundre ganger for en gjeng som overhode ikke er interessert i å hjelpe meg, men gjør alt for å trykke meg enda lengre ned med å kalle meg alt mulig. Jeg har ikke gjort noe galt, jeg har fått en hund det omtrent ikke går an å oppdra. Den vil ikke ut, de tar ikke et nei når den gjør noe den ikke skal, den lar seg ikke bestikke med godbiter eller kos, den glefser og skader barna mine som ikke har gjort noe galt, og den er en fare for seg selv. Jeg har vært med den 24/7 siden vi fikk den, og jeg har aldri vært borti maken. Jeg har hatt mange hunder, og ingen av dem har vært slik, og alle de andre hundene har utviklet seg til perfekte familiehunder. Men vi legger’n død. Jeg orker ikke å måtte forsvare meg selv mer. Takk til dere som har kommet med konstruktive råd. Ts Anonymkode: a17c7...592 Vet ikke hva rase dette er, men uansett så høres det ikke bra . Selvfølgelig skal ikke en valp glefse og lage hull i huden uansett. Det er stor forskjell på valpebiting og glefsing. Mine voksne hunder blir forbannet og valpen får en skikkelig smekk om den biter for hardt også er leken over, så hvorfor kan ikke det samme skje når den biter meg? Jeg sier bestemt NEI !! Med mørk (knurre) stemme, eventuelt klyper den under haken. Samtidig som jeg skyver den unna og går vekk. Altså oppfører du deg ikke- leker vi eller ikke. Holde/ riste i nakken samt holde den nede, trigger til kamp. Anonymkode: 3b676...8ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #102 Del Skrevet 27. november 2023 Viser valpen tegn til ressursforsvar på andre ting enn mat, eller var det kun denne ene gangen det har skjedd? Oppkast er riktignok ikke mat, men for valpen var det nok mat akkurat der og da😉 Anonymkode: 76794...bad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 28. november 2023 #103 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 20.08): Takk for rådene. Anonymkode: a17c7...592 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi skal på valpekurs når det starter opp. Vi er påmeldt. Ts Anonymkode: a17c7...592 AnonymBruker skrev (11 timer siden): For øvrig er jeg helt enig at jeg har fått mange gode råd, og de tar jeg til meg. 👍 Anonymkode: a17c7...592 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Alle sier hva du skal gjøre så får du faktisk høre! Du spør om hjelp å folk sier hva du skal gjøre enda lukker du ørene! Blir faktisk får dumt.. ingenting fungerer får dere har allerede gjort feil. En valp som glefser da har du faen med gjort mye galt også! Anonymkode: 06a74...a7c Jeg synes ts får ufortjent mye dritt her inne! Hun sa tidlig i tråden at hun takker for råd og skal på valpekurs. Flere skriver at valpen er farlig og enkelte går så langt som å skrive at den må dø. Det er normalt at en liten valp glefser. Bare sett dere ned ved en valpekasse og observer hva som foregår der. Nå er valpen mellom 8 og 12 uker. Da skal den sosialiseres og finne plassen sin i den nye flokken. Det som er så fint, er at ts søker råd når ting er gått litt over styr. Da bør det støttes opp om. Jeg har hatt min andel av landhaier. Med faste regler, gode rutiner og en dose tålmodighet, blir det en god, stabil hund ut av små beist også. 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #104 Del Skrevet 28. november 2023 Har nylig hatt valp av stor type, og valpebitinga var helt ekstrem😱Aldri glefsing eller forsvar, men det klødde noe helt enormt, og skulle bite på hendene våre fremfor lekene sine. Har dere forsøkt slikkematte med frossen vom? Får valpen nok søvn? Mange valper kan ikke kontrollere slikt selv, og trenger hjelp for å roe ned. Min valp var helt "kokelimonke", trodde rett og slett hun hadde ADHD el, helt til vi fant ut hvordan skjerme henne slik at hun fikk nok søvn. Da ble det straks mye,mye bedre. Ikke gi opp, det kommer til å gå seg til❤️Vær tålmodig, så blir alt mye bedre om en liten stund❤️Hunder merker også vårt stress, så pass på å pust med magen, og tell til 10 noen ganger😅👍 Anonymkode: f5e5d...1de 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #105 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 19.36): En rett høyre og fillerist. Slår du ikke hard tilbake kan du regne med at den må avlives innen den er voksen Anonymkode: 81c3f...b58 Med denne responsen kan du IALLEFALL være sikker på den må avlives ja. ALDRI!!!!!!!!!!! Anonymkode: 7fc87...709 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #106 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Den glefser. Den biter hardt gjennom huden så blodet renner. Gutten har en stor flenge under det ene øyet. Ts Anonymkode: a17c7...592 Hadde levert hunden tilbake. Anonymkode: 8d865...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #107 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er noe i veien med bikkja! Lever den til ake eller selg den! Dere er ikke uerfarene hundefolk uten peil. Og bikkja er ekstrem og farlig og helt korrekt det er ikke alle hunder som er mulig å oppdra og den her høres ut som den ikke er med sine fulle 5 Anonymkode: cfedb...783 Noe sier meg at du ikke vet noe som helst om hunder, men svarer i tråden likevel. 🙄 Anonymkode: 5cb0c...a07 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #108 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg gidder ikke dette mer. Jeg har mer enn nok med å håndtere en valp som biter oss til blods alle dens våkne timer, om jeg ikke skal måtte forklare ting hundre ganger for en gjeng som overhode ikke er interessert i å hjelpe meg, men gjør alt for å trykke meg enda lengre ned med å kalle meg alt mulig. Jeg har ikke gjort noe galt, jeg har fått en hund det omtrent ikke går an å oppdra. Den vil ikke ut, de tar ikke et nei når den gjør noe den ikke skal, den lar seg ikke bestikke med godbiter eller kos, den glefser og skader barna mine som ikke har gjort noe galt, og den er en fare for seg selv. Jeg har vært med den 24/7 siden vi fikk den, og jeg har aldri vært borti maken. Jeg har hatt mange hunder, og ingen av dem har vært slik, og alle de andre hundene har utviklet seg til perfekte familiehunder. Men vi legger’n død. Jeg orker ikke å måtte forsvare meg selv mer. Takk til dere som har kommet med konstruktive råd. Ts Anonymkode: a17c7...592 Hvilken rase er det snakk om TS, og har dere hatt samme rase tidligere? Noen hunder er hardere i hodet allerede fra valpe stadiet, og noen ganger kan det bli en dårlig match med barn i hus. Men de aller fleste blir fine hunder når de blir voksne. Det er bare jævlig slitsomt til man kommer dit. Om du er i tvil, så få noen som er hunde kyndig til å komme til dere for å se på hvordan valpen er hjemme. Anonymkode: 4d443...971 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 28. november 2023 #109 Del Skrevet 28. november 2023 Ryddet for oppfordring på brudd på norsk lov. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #110 Del Skrevet 28. november 2023 Valpen er bare 11 uker.... Når det er sagt, det er lurt å se på hva som skjedde, hvorfor. og hva man kan gjøre for å unngå det. I dette tilfellet spiste valpen spy og barnet kom da brått på valpen og løftet den uten forvarsel. Valpen skvetter sannsynligvis og glefser i forsvar og treffer barnet i ansiktet ved uhell/dårlig beregning. Ideelt sett kan man si barn ikke skal gripe inn, men jeg skjønner jo at det. vil være situasjoner der det likevel skjer, Mitt tips som funket for oss var pipeleker, gjerne noen valpen ikke får leke med ellers. klem på leken, så lyden avleder valpen, og lek med valpen og pipeleken når valpen da gjør ting den ikke skal. Ellers prøv å unngå å komme brått på valpen for løfte den unna ting. De fleste valpen er ikke glad i at man bøyer seg over dem og plutselig løfter dem. Gi beskjed og la valpen summe seg, så går det greiere. Anonymkode: 2c953...aeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #111 Del Skrevet 28. november 2023 Korrigere sønn din kan du gjøre eller deg selv. Må vel fatte at unger er altfor bråe. Hunden blir jo redd. Makan at det går an. Bruk hodet a. Anonymkode: 77081...704 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #112 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg håper at dette er ironi/trolling Anonymkode: 66a41...15b Nei hvorfor skulle det være det? Tenker du det samme den dagen bikkje biter han skikkelig stygt? Man kvitter seg med slike farke dyr hvis man er glad i barna sine. Anonymkode: f2e0b...a7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #113 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tviler ikke på at de er fantastiske familiehunder! Men synes ikke man skal sammenlikne hvordan politihunder trenes med familiehunder, for det er bittelitt forskjell på en hund som skal gjøre en viktig jobb og familiehunder som ikke skal gjøre en sånn jobb på noen som helst måte. Anonymkode: 9a12b...a15 Mange familiehunder blir antagelig «dårlige hunder» fordi de har for lite jobb. Det er tenkende, følende skapninger og mange av dem har behov for aktivisering sammen med sjefen. Anonymkode: 66a41...15b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #114 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei hvorfor skulle det være det? Tenker du det samme den dagen bikkje biter han skikkelig stygt? Man kvitter seg med slike farke dyr hvis man er glad i barna sine. Anonymkode: f2e0b...a7b Å slå hunden er straffbart. Det er ikke tillatt å oppfordre til lovbrudd på forumet. Det er lov til å være dum. Hvis du banker en 10 uker gammel valp fordi den biter så er du dum. Selv jeg som er en voksen mann som dro på hundekurs i en helt annen æra enn vi har i dag vet det. Hadde jeg kunnet stoppe deg fra dumskapen din så hadde jeg gjort det men siden du er anonym så er det ikke så mye jeg får gjort. Anonymkode: 66a41...15b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #115 Del Skrevet 28. november 2023 Hei😊Svarte deg tidligere (meg med stor valp). Kom på en ting det kan være værdt å sjekke👍Ta ein urinstix av valpen. Mulig det kan være noe som plager den lille, slik at slik oppførsel forsterkes. De små får lett urinvegsinfeksjon på denne tiden, og tisper er ekstra utsatt👍 Anonymkode: f5e5d...1de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #116 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei😊Svarte deg tidligere (meg med stor valp). Kom på en ting det kan være værdt å sjekke👍Ta ein urinstix av valpen. Mulig det kan være noe som plager den lille, slik at slik oppførsel forsterkes. De små får lett urinvegsinfeksjon på denne tiden, og tisper er ekstra utsatt👍 Anonymkode: f5e5d...1de Pluss sjekke at den får nok mat, en valp som får for lite blir også hyper. Anonymkode: d1827...378 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #117 Del Skrevet 28. november 2023 Bra du tar til deg gode råd. Vi prøver så godt vi kan. Glem de som angriper og kommer med råd som er helt på jordet. Lykke til! Anonymkode: 24648...738 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #118 Del Skrevet 28. november 2023 Tabris skrev (21 timer siden): Ja, det var den vanlige måten å trene valper på før. Da jeg leste hundebøker fra 80- og 90-tallet (og kanskje tidlig 2000-tallet) så var dette måten man gjorde det på. Men de siste tyve årene har man gått mer og mer bort fra det fordi man ser at det er ikke nødvendig og at det kan få negative konsekvenser. Det du beskriver er uansett straff. Hvis man påfører hunden et ubehag som har som hensikt at valpen skal slutte å gjøre en atferd, og den slutter å gjøre den atferden, da er det per definisjon straff. Det er derfor jeg ikke liker ordet "korrigering". Det er et dekkord som skal gjøre at det høres penere ut, når det likevel er straff man benytter seg av. Tull, det kan ikke sammenlignes med straff. Klart det kan ha negative konsekvenser å gå rundt og dra en valp i nakkeskinnet hver gang den gjør noe den ikke skal, men det var heller ikke det jeg beskrev. Å ta tak i nakkeskinnet etter at valpen har gjort noe vil være en straff, og den vil også være helt meningsløs, for valpen vil ikke forstå det. Hensikten er å kunne stoppe valpen like før den gjør noe, så slipper du å "straffe" valpen senere, for den vil ikke gjøre det. Anonymkode: 6df93...ede 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #119 Del Skrevet 28. november 2023 Supre råd fra Tabris, jeg anbefaler å lytte til henne Bare et lite tillegg, jeg så ikke om det var nevnt allerede: valpebiting kan blir verre hvis valpen er overstimulert eller overtrøtt. Valper trenger ca 18 timer søvn i døgnet, og den skal ha ro når den sover. Får valpen nok søvn? Valpebiting er helt normalt, og ikke noe som skal straffes eller "korrigeres", men det er mulig å redusere det ganske naturlig ved å sørge for at valpen får nok søvn, nok mat og nok og riktig stimulans. Bruk lekegrind for å avgrense valpens biterekkevidde slik at sønnen får gått fra A til B i huset uten å bli bitt. En annen øvelse dere kan prøve for å redusere biting er vist her (må KUN prøves av voksne!) ("Mouthing" = valpebiting) Anonymkode: 39cd9...bf9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. november 2023 #120 Del Skrevet 28. november 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Tull, det kan ikke sammenlignes med straff. Klart det kan ha negative konsekvenser å gå rundt og dra en valp i nakkeskinnet hver gang den gjør noe den ikke skal, men det var heller ikke det jeg beskrev. Å ta tak i nakkeskinnet etter at valpen har gjort noe vil være en straff, og den vil også være helt meningsløs, for valpen vil ikke forstå det. Hensikten er å kunne stoppe valpen like før den gjør noe, så slipper du å "straffe" valpen senere, for den vil ikke gjøre det. Anonymkode: 6df93...ede Dette har jeg svart på tidligere i tråden. Straff har en læringspsykologisk definisjon. Hvis du tilfører noe som gjør at det er mindre sannsynlighet for at hunden gjør den atferden igjen, så er det per definisjon (positiv) straff. Det hjelper ikke hva du og jeg måtte mene om det, det er den læringspsykologiske definisjonen på straff. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå