Gå til innhold

Liberon bivoks, hvor farlig er denne tro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte altså en boks med bivoks, for det er jo egentlig ikke noe helseskadelig. Vokset over en brødbenk, før det slo meg at det eimet noe inni hel@ikke. Leste på boksen, og det var noen sikkerhetsinfo i så små skrift at en må ha forstørrelsesglass for å se. Stod noe om innånding og kontakt med øyne. 

Så da måtte jeg jo google dritten og joda var terpentin bla annet også i denne her. Altså da bør det jo STÅ for svingende, at det ikke er ren bivoks! Stod heller ikke noe om terpentin på boksen. Vil dette fordampe vekk eller må jeg bare kaste hele brødbenken?

Anonymkode: 1dec6...b8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøpte altså en boks med bivoks, for det er jo egentlig ikke noe helseskadelig. Vokset over en brødbenk, før det slo meg at det eimet noe inni hel@ikke. Leste på boksen, og det var noen sikkerhetsinfo i så små skrift at en må ha forstørrelsesglass for å se. Stod noe om innånding og kontakt med øyne. 

Så da måtte jeg jo google dritten og joda var terpentin bla annet også i denne her. Altså da bør det jo STÅ for svingende, at det ikke er ren bivoks! Stod heller ikke noe om terpentin på boksen. Vil dette fordampe vekk eller må jeg bare kaste hele brødbenken?

Anonymkode: 1dec6...b8e

ok, 1st det er Luberon og det er helt vanlig å blande Bivoks med ren terpentin. Terpentin kommer faktisk fra harpiks fra tre som furu, etc...

Nå, hvis du har vokset over brødbenken, er det ingen problem å ha brød inni benken. Hvis ikke, du må vente litt før du bruker den, terpentin skal fordempe etterhvert.

• Liker 1
Skrevet

Har du link til voksen du kjøpte? Jeg fant denne, og her står det i alle fall tydelig på boksen at den inneholder terpentin. 

Ellers er det et godt prinsipp å ikke bruke noen overflatebehandlinger på ting som kommer i kontakt med mat uten å dobbeltsjekke at det er trygt. Uansett hvor ufarlig hovedingrediensen er. 

Anonymkode: 552c9...ca7

Skrevet

Liberon har en egen olje som skal brukes til slikt som kommer i kontakt med mat. Kjøpt en stripper, fjern den du har lagt på nå, og så avslutter du med den til kjøkkenbruk.

Anonymkode: ba8f2...5af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...