Gå til innhold

Pinnekjøtt dampet på poteter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som å prøvd å dampe pinnekjøtt på poteter? Blir ikke potetene ødelagt...

Jeg skal ha middagsselskap neste helg og skal servere pinnekjøtt med klassisk tilbehør. Jeg synes det er vanskelig å få til mandelpoteter uten at de smuldrer litt opp, men kom over en oppskrift hvor man legger potetene i bunn av pinnekjøttet. (Istedenfor bjørkepinner/rist)

Virker jo veldig lettvint dersom det går!

Anonymkode: 30615...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lager pinnekjøttet alltid slik. Potetene blir ikke ødelagt pga saltinnholdet i kjøttet.

Anonymkode: a27e2...97b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, potetene blir ikke ødelagt😊

Anonymkode: 4fbcd...e86

Takk for svar😊 

Tror du jeg kan legge potetene litt over hverandre, vi blir 6 voksne og jeg har en kjele på 12 liter. Må nok legge potetene litt oppå hverandre for å få plass til alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lager pinnekjøttet alltid slik. Potetene blir ikke ødelagt pga saltinnholdet i kjøttet.

Anonymkode: a27e2...97b

Takk for svar, da skal jeg prøve meg på det selv😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sikker måte å koke mandelpoteter på er ellers å dampe dem også på rist, bare med vann under. Da koker de ikke i stykker, de trenger omtrent 20 min for å bli gjennomkokt.

Anonymkode: ee8df...ede

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar😊 

Tror du jeg kan legge potetene litt over hverandre, vi blir 6 voksne og jeg har en kjele på 12 liter. Må nok legge potetene litt oppå hverandre for å få plass til alle. 

Jeg fyller opp med alle potetene vi trenger så mer enn ett lag.

Anonymkode: acce1...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke potetene ble gode etter å ha dampet pinnekjøttet på de, de ble for salte etter min smak. Så jeg har gått tilbake til å dampe potetene for seg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleierinnen skrev (13 timer siden):

Jeg syns ikke potetene ble gode etter å ha dampet pinnekjøttet på de, de ble for salte etter min smak. Så jeg har gått tilbake til å dampe potetene for seg. 

Dette.

Jeg forstår ikke hvorfor trenden har blitt at alt tilbehør til pinnekjøtt OGSÅ skal smake pinnekjøtt?? Først begynner alle å ha masse fett fra pinnekjøttdampingen i kålrabistappen, og så fortsetter de med å dampe pinnekjøttet oppå potetene. Dermed oppnår man at alt på tallerkenen smaker først og fremst pinnekjøtt.

For meg er det kontrastene mellom milde, melne mandelpoteter, kremet søt og litt bitter kålrabistappe med mye smør og en fløteskvett, OG salt pinnekjøtt som tilsammen blir et harmonisk hele. Pinnekjøtt er både fett, salt og med kraftig egensmak av speket lam, det er godt med mildt tilbehør til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette.

Jeg forstår ikke hvorfor trenden har blitt at alt tilbehør til pinnekjøtt OGSÅ skal smake pinnekjøtt?? Først begynner alle å ha masse fett fra pinnekjøttdampingen i kålrabistappen, og så fortsetter de med å dampe pinnekjøttet oppå potetene. Dermed oppnår man at alt på tallerkenen smaker først og fremst pinnekjøtt.

For meg er det kontrastene mellom milde, melne mandelpoteter, kremet søt og litt bitter kålrabistappe med mye smør og en fløteskvett, OG salt pinnekjøtt som tilsammen blir et harmonisk hele. Pinnekjøtt er både fett, salt og med kraftig egensmak av speket lam, det er godt med mildt tilbehør til.

Men da lar du jo bare være å dampe potetene med pinnekjøttet, så kan vi som liker den smaken det gir potetene fortsette å gjøre det?🤷‍♀️ 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da lar du jo bare være å dampe potetene med pinnekjøttet, så kan vi som liker den smaken det gir potetene fortsette å gjøre det?🤷‍♀️ 

Selvsagt! Men i en diskusjonstråd på et :rope: diskusjonsforum argumenterer jeg for hvorfor jeg mener det jeg gjør en bedre løsning, og hvorfor det motsatte er dårligere.

Du står fritt til å liste opp argumenter for det motsatte. Dette kalles en debatt. :opplyser: 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men når man damper pinnekjøtet skal man jo ha vann under, og så får man fett i bunnen. Vil ikke det nederste laget av poteter da bli kokt i stede for dampet, og fettet fra kjøttet forsvinner i potetene?

Jeg bare lurer :)

Jeg pleier alltid å dampe poteter for seg selv, og pinnekjøtt for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke potetene helt gjennomtrukket av pinnekjøttfett da..? Det høres utrolig ekkelt ut, og vil gjerne så veldig uheldig ut på magen på oss som reagerer på fett (jeg skraper og skjærer vekk så mye fett jeg kan fra pinnekjøttet for å ikke få fett-diaré...)

Anonymkode: 7ed02...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trenger ikke pinnekjøtt mye lenger dampetid i gryten enn det potetene gjør?

Vi damper kjøttet i saftkoker noe som tar lengre tid enn gryte (3-4 timer), så hvor lang tid tar egentlig pinnekjøtt i gryte? 

Jeg ble oppriktig nysgjerrig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir kjempegodt! Og potetene tåler den lange koketida pga saltet og fettet. Må ha skallet på.

Anonymkode: 6b46a...18c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...