AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #1 Skrevet 25. november 2023 En russisk bekjent sa til meg at dere norske kvinner har det jammen tøft: Dere må jo levere på alle punkter hele tiden. Ingen andre steder i verden forventer man så mye som av norske (skandinaviske) kvinner! 1) Dere skal jobbe fulltid. 2) Ha to barn som skal delta på fritidsaktiviteter utenom skoletid. 3) Ha hovedansvar hjemme. 4) Være sporty, aktive og slanke. 5) Være feminine og gode kvinner for en mann, med alt det innebærer. Ingen andre land har alle disse forventningene til kvinnene. Hvorfor er det blitt slik? Anonymkode: df4dc...c7b 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #2 Skrevet 25. november 2023 Alle land i verden forventer mye av kvinner. En del land forventer mye av menn også. Anonymkode: a2c60...6a7 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #3 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Alle land i verden forventer mye av kvinner. En del land forventer mye av menn også. Anonymkode: a2c60...6a7 Ingen land forventer alt dette av kvinner annet enn Skandinavia, særlig Norge. Anonymkode: df4dc...c7b 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #4 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen land forventer alt dette av kvinner annet enn Skandinavia, særlig Norge. Anonymkode: df4dc...c7b Mange land forventer langt mer enn 2 barn i et ekteskap. Anonymkode: a2c60...6a7 1
Pippi Lotta Skrevet 25. november 2023 #5 Skrevet 25. november 2023 I Rusland forventes det at kvinner blir værende i ulykelige ekteskape, selv om manden er voldelig og slem. Brytter kvinnene med forventningen så forventes det at de fikser skilsmissen fra (den kansje voldelige) manen de går fra. Politi hjelper ikke til, da familievold og kvinnemishandling på lang vei er lovlig i rusland. Jeg sier ikke at Norge er perfekt, men sammenligner du oss med så og si alle andre land i verden så er vi ganske bortskjemt tror jeg! 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #6 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mange land forventer langt mer enn 2 barn i et ekteskap. Anonymkode: a2c60...6a7 Men da uten jobb utenfor hjemmet og ingen fritidsaktiviteter eller krav om å være sporty. Anonymkode: df4dc...c7b 3 1
Pippi Lotta Skrevet 25. november 2023 #7 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men da uten jobb utenfor hjemmet og ingen fritidsaktiviteter eller krav om å være sporty. Anonymkode: df4dc...c7b Nei, det finnes da kjempe mange kvinner værden over som må jobbe for å forsørge barna sinne. Da gjerne mange flere en to barn også, og med mye lavere lønninger. 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #8 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): En russisk bekjent sa til meg at dere norske kvinner har det jammen tøft: Dere må jo levere på alle punkter hele tiden. Ingen andre steder i verden forventer man så mye som av norske (skandinaviske) kvinner! 1) Dere skal jobbe fulltid. 2) Ha to barn som skal delta på fritidsaktiviteter utenom skoletid. 3) Ha hovedansvar hjemme. 4) Være sporty, aktive og slanke. 5) Være feminine og gode kvinner for en mann, med alt det innebærer. Ingen andre land har alle disse forventningene til kvinnene. Hvorfor er det blitt slik? Anonymkode: df4dc...c7b LOL Anonymkode: 7b06f...673 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #9 Skrevet 25. november 2023 Pippi Lotta skrev (3 minutter siden): Nei, det finnes da kjempe mange kvinner værden over som må jobbe for å forsørge barna sinne. Da gjerne mange flere en to barn også, og med mye lavere lønninger. Joda, men det er jo ikke idealet, men et resultat av fattigdom. Anonymkode: df4dc...c7b 1
visp Skrevet 25. november 2023 #10 Skrevet 25. november 2023 Hvem er det som liksom forventer dette? Og "levere på alle punkter hele tiden"? Hva skulle være konsekvensen om ikke? 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #11 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): LOL Anonymkode: 7b06f...673 ??? Du skal ikke lenger enn Tyskland eller Nederland før nesten ingen kvinner jobber fulltid før barna er tenåringer. Anonymkode: df4dc...c7b 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #12 Skrevet 25. november 2023 Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen. Nå driter jeg i andres forventinger og lever livet mitt for meg og barnet mitt, ingen andre. Anonymkode: ca8fd...1ad 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #13 Skrevet 25. november 2023 For det første er det heldigvis ikke lengre vanlig at kvinner har "hovedansvaret hjemme". Mannen min og jeg gjør like mye hver. For det andre er det mye verre å være kvinne i Russland. De har svært høye tall for vold mot kvinner, og det er ikke forbudt engang hvis man er gift. Anonymkode: cffa5...3ad 2 1
Pippi Lotta Skrevet 25. november 2023 #14 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Joda, men det er jo ikke idealet, men et resultat av fattigdom. Anonymkode: df4dc...c7b Så denne sammenligningen handler kun om veldig rike kvinner? Altså om du kun sameligner live mitt med kvinner som har det lettere en meg, så har jo jeg det vanskeligst. Jeg har foresten ingen barn og det går helt greit! Så disse "norske forventningene" er langt fra veldig hare.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #15 Skrevet 25. november 2023 Ingen forventer noe fra norsk kvinnfolk og hvis noen hadde vært så ”tapper”, å forvente noe fra av dere stakkars skjøre lille offer, som den norske moderne kvinnen er. Da blir det ramaskrik fra, ja. Du gjettet rett — norsk kvinnfolk. Anonymkode: 7b06f...673 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #16 Skrevet 25. november 2023 Har ei russisk venninne som bor i Norge, og for henne står karriere og jobb over alt. Hun har vokst opp i et miljø (i Russland) hvor man helst hadde au pairer/barnepiker som ordnet med barn, mat og husarbeid, slik at mor og far kunne bygge karriere. Hun har kun ett barn, og det er hennes norske mann som bruker mest tid på det. Utseende gir hun litt blaffen i, og trening er ikke hennes greie. Jeg er det motsatte av henne: flere barn, trener ofte, lager hjemmelaget mat, gjør husarbeid, bryr meg litt om hvordan jeg ser ut, jobber deltid osv. Venninnen min har vel nesten sagt rett ut at jeg er gammeldags i holdningene mine fordi jeg ikke bygger karriere, men henne om det. Er enig i at norske kvinner streber etter å være "all that", mine utenlandske venninner synes det holder lenge med å kun bygge karriere. Anonymkode: fd25d...8f3 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #17 Skrevet 25. november 2023 Pippi Lotta skrev (1 minutt siden): Så denne sammenligningen handler kun om veldig rike kvinner? Altså om du kun sameligner live mitt med kvinner som har det lettere en meg, så har jo jeg det vanskeligst. Jeg har foresten ingen barn og det går helt greit! Så disse "norske forventningene" er langt fra veldig hare. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, jeg tror nok hun siktet til forventninger som stilles for å kunne anses som en vellykket kvinne. 😊 Anonymkode: df4dc...c7b 2 1
Pippi Lotta Skrevet 25. november 2023 #18 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): ??? Du skal ikke lenger enn Tyskland eller Nederland før nesten ingen kvinner jobber fulltid før barna er tenåringer. Anonymkode: df4dc...c7b Hvorfor tror du det er slik? De har ikke tilgang på barnehager og er tvunget til gjøre økonomiske ofre. Og som du sier de jobber ikke fulltid, men må ta altslags ekstra jobber med rare arbeidstider eller dårlig lønn. Imotsetning til norske kvinner som i mye støre grad velger selv når barnet begynner i barnehage. 2
Pippi Lotta Skrevet 25. november 2023 #19 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg tror nok hun siktet til forventninger som stilles for å kunne anses som en vellykket kvinne. 😊 Anonymkode: df4dc...c7b Jeg lever helt greit uten barn, føler meg ikke mislykket av den grun... Kvinner i Norge kan faktisk velge selv, det forventes at vi velger selv. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #20 Skrevet 25. november 2023 Pippi Lotta skrev (1 minutt siden): Jeg lever helt greit uten barn, føler meg ikke mislykket av den grun... Kvinner i Norge kan faktisk velge selv, det forventes at vi velger selv. Det er fint at du er fornøyd, men det gjengse idealet er jo fortsatt å få barn og oppfylle resten av listen. Ikke min mening, jeg tror jeg misunner deg. 😊 Anonymkode: df4dc...c7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå