Becky89 Skrevet 25. november 2023 #1 Skrevet 25. november 2023 Jeg har fullammet i snart 5 uker. I starten hadde jeg såre brystvorter pga feil sugetak. Det har bedret seg, men jeg har fortsatt mye vondt både under og etter amming (heldigvis er det ikke like ille hver gang). Både helsesykepleier og lege tror jeg har vondt pga kraftig utdrivningsrefleks - og det tror jeg også, basert på hva jeg har lest om det, og at smertene ofte kommer når det nærmer seg mating. Men spørsmålet er - bedrer det seg noen gang, eller fortsetter det å være like vondt så lenge man ammer? Noen her inne med erfaring?
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #2 Skrevet 25. november 2023 Jeg hadde også dette da jeg ammet sønnen min for 13 år siden, men heldigvis forsvant smertene ved utdrivningsrefleksen etter rundt to måneder så vidt jeg husker. Jeg hadde ikke vondt hele tida når han ammet, men kun da han startet og melken kom ut. Det er utrolig hvordan naturen er! Men som sagt så ble det mye bedre å amme etter ca to måneder. Lykke til videre, vi mødre gjør en kjempejobb! ☺️ Anonymkode: 4f362...491
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #3 Skrevet 25. november 2023 Jeg hadde ikke så vondt som deg, men det forsvant gradvis utover i ammeperioden. Merket veldig lite til det med barn nummer tre. Anonymkode: 54402...20c
Becky89 Skrevet 25. november 2023 Forfatter #4 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg hadde også dette da jeg ammet sønnen min for 13 år siden, men heldigvis forsvant smertene ved utdrivningsrefleksen etter rundt to måneder så vidt jeg husker. Jeg hadde ikke vondt hele tida når han ammet, men kun da han startet og melken kom ut. Det er utrolig hvordan naturen er! Men som sagt så ble det mye bedre å amme etter ca to måneder. Lykke til videre, vi mødre gjør en kjempejobb! ☺️ Anonymkode: 4f362...491 Takk for svar! Godt å høre 😊 Etter 9 måneder med diverse gravidplager er jeg ikke så gira på å leve med smerter i mange måneder til… og vil gjerne fortsette å amme. Vet ikke om det er relatert til utdrivningsrefleksen, men jeg har også hatt ekstremt sensitiv hud på brystene, litt som om jeg har brent meg på brennelse. Håper det også går seg til. Tusen takk😄Helt enig🙏 1
Becky89 Skrevet 25. november 2023 Forfatter #5 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg hadde ikke så vondt som deg, men det forsvant gradvis utover i ammeperioden. Merket veldig lite til det med barn nummer tre. Anonymkode: 54402...20c Skjønner. Jeg kan fint leve med det nå hvis jeg vet at det går over etterhvert😊
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #6 Skrevet 25. november 2023 Husker ikke helt når det gikk over, men tror det gradvis ble bedre og var helt uproblematisk innen 3 mnd. Men hele den perioden er blurry, så ta tidsrommet med en klype salt! Anonymkode: 66e21...f3a 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #7 Skrevet 25. november 2023 Det går over. Etter noen måneder kunne jeg fremdeles kjenne utdrivningen, men det var ikke lenger som to spisse nåler. Et år senere merket jeg ingenting før det ble vått, noe som kunne være litt upraktisk. Anonymkode: e8f60...5a9
Sykepleierinnen Skrevet 25. november 2023 #9 Skrevet 25. november 2023 Jeg mener også å huske at det ga seg etter 2-3 måneder, ammingen ble hvertfall helt uproblematisk etterhvert og jeg var så glad for at jeg ikke ga opp. 1
Kvinne87Rogaland Skrevet 26. november 2023 #10 Skrevet 26. november 2023 Jeg hadde dritvondt i starten av hver amming i begynnelsen. Idet melka begynte å strømme. Jeg husker at jeg tenkte likt som deg, at dette orker jeg ikke i lengden. Men det gav seg helt! Rundt 5-6 uker inn i ammingen tror jeg. Sykt glad for at jeg ikke gav meg, har hatt helt topp amming siden, og mini er 10 måneder 🥰
Becky89 Skrevet 26. november 2023 Forfatter #11 Skrevet 26. november 2023 Kvinne87Rogaland skrev (4 timer siden): Jeg hadde dritvondt i starten av hver amming i begynnelsen. Idet melka begynte å strømme. Jeg husker at jeg tenkte likt som deg, at dette orker jeg ikke i lengden. Men det gav seg helt! Rundt 5-6 uker inn i ammingen tror jeg. Sykt glad for at jeg ikke gav meg, har hatt helt topp amming siden, og mini er 10 måneder 🥰 Åå, så bra! For min del er det også vondt mellom amminger, så det er endel ganger i døgnet… Lillemor er 5 uker idag😊 Kanskje det går over snart, det hadde vært digg!
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #12 Skrevet 27. november 2023 Jeg hadde kjempevondt den første tiden. Kjøpte elektrisk pumpe for å avlaste litt da det sto på som verst. Smerten gav seg sakte men sikkert etter noen uker. Anonymkode: 2bce2...9d3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #13 Skrevet 27. november 2023 Syntes også utdrivningen var vond første tiden, men det ble mye bedre etter en stund Anonymkode: e74c7...e48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå