Gå til innhold

Om en er ufør og blir frisk igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...bør en da returnere til jobb? Eller er det ok å fortsette som trygdet?

Anonymkode: 59215...dd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde uten tvil begynt å jobbe igjen. 

Det økonomiske er en ting (som blir langt bedre i jobb), men det sosiale betyr utrolig mye! Det hadde vært fint å kunne bruke hodet også. 

Anonymkode: da9a0...c0f

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

...bør en da returnere til jobb? Eller er det ok å fortsette som trygdet?

Har man noen interesse av å fortsette å leve på eksistensminimum, mener du? 

For all del - jeg kjenner mennesker som er arbeidsføre og ikke arbeider. Men de har formue av slik størrelse at deres tid kan tilbringes på behagelig vis, med overvintring på Madeira, weekender i New York og så videre. Og de fleste av dem deltar også i meningsfulle aktiviteter - frivillig arbeide etc.

Jeg ser ikke hvilken interesse en sunn, normalt fungerende person skal ha av å velge å leve med veldig lite penger livet ut. Jeg forstår hvor spørsmålet kommer fra - det kommer fra ideen om at det er en persons fysiske evne til å fungere som er bestemmende for arbeidsevne. Men en person med så dårlig psykisk helse at hen heller ønsker å gå hjemme og «sulle» enn å skalpen seg et liv er ikke en «snylter». Hen er psykisk syk, og det er like gyldig grunn til å ikke fungere som den fysiske helsen.

Anonymkode: 4aceb...5d4

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 16.41):

Det økonomiske er en ting (som blir langt bedre i jobb), men det sosiale betyr utrolig mye! Det hadde vært fint å kunne bruke hodet også. 

Uansett om du måtte ta fag eller videreutdanning for å komme tilbake? Eller mente du hvilken som helst jobb?

AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 16.48):

For all del - jeg kjenner mennesker som er arbeidsføre og ikke arbeider. Men de har formue av slik størrelse at deres tid kan tilbringes på behagelig vis, med overvintring på Madeira, weekender i New York og så videre. Og de fleste av dem deltar også i meningsfulle aktiviteter - frivillig arbeide etc.

Jeg ser ikke hvilken interesse en sunn, normalt fungerende person skal ha av å velge å leve med veldig lite penger livet ut. Jeg forstår hvor spørsmålet kommer fra - det kommer fra ideen om at det er en persons fysiske evne til å fungere som er bestemmende for arbeidsevne. Men en person med så dårlig psykisk helse at hen heller ønsker å gå hjemme og «sulle» enn å skalpen seg et liv er ikke en «snylter». Hen er psykisk syk, og det er like gyldig grunn til å ikke fungere som den fysiske helsen.

Mange uføre har da mye mer enn eksistensminimum som trygd? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uansett om du måtte ta fag eller videreutdanning for å komme tilbake? Eller mente du hvilken som helst jobb?

Hvilken jobb ble man syk fra da? Nei, jeg hadde ikke turt og starte en videreutdanning med lån om jeg ikke var garantert jobb i etterkant. Kanskje ikke tatt en hvilken som helst jobb nei, hadde feks ikke taklet og sløye fisk, men et lavtlønnsyrke jeg var kvalifisert til om jeg ikke kunne gått tilbake til tidligere yrke hadde vært bedre økonomisk og sosialt . 

Anonymkode: 1a7a4...454

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Man er ikke psykisk syk om man foretrekker å ikke jobbe. Hadde jeg fått valg om å slutte å jobbe og få typ 400 000 i året, så hadde jeg tatt det! Og jeg tjener 1,2 mill nå! Fritid er myye verdt. 

Anonymkode: 451e2...e4d

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Du kan fint både ha jobb og uføretrygd, så en kombi av de hadde jeg nok valgt.

Anonymkode: ff101...b5b

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 16.54):

Hvilken jobb ble man syk fra da? Nei, jeg hadde ikke turt og starte en videreutdanning med lån om jeg ikke var garantert jobb i etterkant. Kanskje ikke tatt en hvilken som helst jobb nei, hadde feks ikke taklet og sløye fisk, men et lavtlønnsyrke jeg var kvalifisert til om jeg ikke kunne gått tilbake til tidligere yrke hadde vært bedre økonomisk og sosialt . 

Anonymkode: 1a7a4...454

Altså om en har vært ute av arbeidslivet i 5-10-15 år, må en gjerne ha noe oppfriskning.

AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 16.57):

Dette stemmer ikke. Man er ikke psykisk syk om man foretrekker å ikke jobbe. Hadde jeg fått valg om å slutte å jobbe og få typ 400 000 i året, så hadde jeg tatt det! Og jeg tjener 1,2 mill nå! Fritid er myye verdt. 

Du hadde nok fått mer enn 400k om du fikk uføretrygd, med så høy lønn

AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 16.59):

Du kan fint både ha jobb og uføretrygd, så en kombi av de hadde jeg nok valgt.

Anonymkode: ff101...b5b

Ja, det stemmer jo veldig bra😊

• Liker 1
Skrevet

Det er flere som har kommet seg i jobb etter å ha vært uføretrygdet, og jeg tror mange uføretrygdede ønsker å bli friske(re) og jobbe. Jeg er usikker på hvor lett det er å få jobb om man ikke har spesiell kunnskap og/eller kontakter som gjør det enklere.

Som uføretrygdet kan man forsøke seg på utdanning uten at det påvirker trygden. 

Anonymkode: 437b0...1ef

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Man kan fint være psykisk frisk og foretrekke å ikke jobbe, men om man faker syk i årevis for å få en uføretrygd man ikke egentlig skulle ha hatt, da tenker jeg at det er noe psykisk sykdom inne i bildet.

Anonymkode: 3a8ee...9ba

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde jeg våknet opp i morgen helt frisk hadde jeg definitivt funnet en annen jobb enn den jeg hadde før jeg ble syk, omså omskolering. Jeg er ikke ufør enda, men det går vel den veien da jeg bare blir sykere. Kjenner på en økonomisk redsel jeg ikke hadde mens jeg jobbet, hadde kollegaer og ikke minst en meningsfull hverdag. Hadde lett bytta en evt uføretrygd mot ordentlig jobb om helsa blir bra nok en vakker dag.

Tror de fleste som lager slike tråder tenker at uføre digger å være ufør og aldri ville blitt friske og jobbet igjen om de fikk sjansen. Bare en tanke. 

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er flere som har kommet seg i jobb etter å ha vært uføretrygdet, og jeg tror mange uføretrygdede ønsker å bli friske(re) og jobbe. Jeg er usikker på hvor lett det er å få jobb om man ikke har spesiell kunnskap og/eller kontakter som gjør det enklere.

Som uføretrygdet kan man forsøke seg på utdanning uten at det påvirker trygden. 

Anonymkode: 437b0...1ef

Joda, men er det greit å la være, om en ønsker det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har jeg massevis av utdannelse, så å ta mer for å få en jobb er nok ikke nødvendig. Der er massevis av ledige i jobber innen mine utdannelser. 

Men jeg kunne fint ha tatt fag eller mer utdannelse om nødvendig ja. Det er en investering i sin egen framtid. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 17.31):

Man kan fint være psykisk frisk og foretrekke å ikke jobbe, men om man faker syk i årevis for å få en uføretrygd man ikke egentlig skulle ha hatt, da tenker jeg at det er noe psykisk sykdom inne i bildet.

Anonymkode: 3a8ee...9ba

Er det noen som faker syk så lenge??

AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 17.55):

Nå har jeg massevis av utdannelse, så å ta mer for å få en jobb er nok ikke nødvendig. Der er massevis av ledige i jobber innen mine utdannelser. 

Men jeg kunne fint ha tatt fag eller mer utdannelse om nødvendig ja. Det er en investering i sin egen framtid. 

Jeg forstår😊

• Liker 1
Skrevet

Joda, men er det greit å la være, om en ønsker det?

Jeg synes at dersom man blir frisk nok til å kunne jobbe, så bør man gjøre det som skal til ja. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes at dersom man blir frisk nok til å kunne jobbe, så bør man gjøre det som skal til ja. 

Jeg forstår😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det noen som faker syk så lenge??

Tviler, da jeg føler man blir syk av å leve isolert, og vil ønske å få et liv etterhvært. Om de lever isolert da. 

Til spørsmålet vet jeg en del har prøvd seg litt frem, mens de var syke enda, og av og på utifra gode perioder har jobbet 100 prosent også. Vanskelig å vite hvordan kroppen vil reagere. Men prøv deg frem om du vil, tror det kan være godt å komme seg ut og inn i rutiner, men det kan være mitt ønske om det samme som får meg til å tenke det. 
Men er jo litt synd å være frisk og få penger, men samtidig, vet du at du er frisk eller tror du at du er frisk? Det er også noe.

Anonymkode: 2096b...341

• Liker 1
Skrevet

Tviler, da jeg føler man blir syk av å leve isolert, og vil ønske å få et liv etterhvært. Om de lever isolert da. 

Til spørsmålet vet jeg en del har prøvd seg litt frem, mens de var syke enda, og av og på utifra gode perioder har jobbet 100 prosent også. Vanskelig å vite hvordan kroppen vil reagere. Men prøv deg frem om du vil, tror det kan være godt å komme seg ut og inn i rutiner, men det kan være mitt ønske om det samme som får meg til å tenke det. 
Men er jo litt synd å være frisk og få penger, men samtidig, vet du at du er frisk eller tror du at du er frisk? Det er også noe.

Anonymkode: 2096b...341

Må man leve isolert om en faker dette? Altså er det det de gjør? Høres nå voldsomt ut.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 16.41):

Dette.

AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 16.57):

Lett å si når du ikke har peiling på hvordan det er.

Og husk at med de 400.000 så kommer det jo sykdom så det er ikke sånn at du bare får flust av  fritid da kan gjøre akkurat som du vil uten begrensinger.

Anonymkode: f00eb...a6f

• Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje du skulle vurdert å bytte jobb? Høres ut som et trist liv å mislike jobben sin så sterkt.

Anonymkode: 511e7...c96

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...