Gå til innhold

Noen som opplever at sykdom treffer hardere som gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en forkjølelse tidligere i høst som både varte og rakk. Nå er jeg syk med korona og SKIKKELIG dårlig på sjette dagen. 😔 Er det pga det nedsatte immunforsvaret man får som gravid?

Anonymkode: 3ec77...707

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Immunforsvaret nedreguleres litt under graviditet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hadde en forkjølelse tidligere i høst som både varte og rakk. Nå er jeg syk med korona og SKIKKELIG dårlig på sjette dagen. 😔 Er det pga det nedsatte immunforsvaret man får som gravid?

Opplever det verre fordi jeg ikke kan bruke samme medisiner som gravid. Nesespray f.eks, savnet otrivin da jeg gikk gravid. 

Anonymkode: e3392...dcc

Skrevet

Jeg opplevde det motsatt, all sykdom var mildere som gravid, selv korona.

Anonymkode: 94b28...851

Skrevet

Jeg sitter med samme inntrykket som deg. Er i uke 13, og allerede syk for andre gang på 3-4 uker. Forkjølelse begge gangene tror jeg, covid-testene har i alle fall vært negative hele veien. 
Er på åttende dagen nå og har endelig fått utskrevet cosylan med streng beskjed om å ta små doser. Kanskje jeg får sove i natt uten å tisse på meg eller kaste opp 😅

Anonymkode: 44f56...211

• Hjerte 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Opplever det verre fordi jeg ikke kan bruke samme medisiner som gravid. Nesespray f.eks, savnet otrivin da jeg gikk gravid. 

Ifølge Helsenorge kan man bruke Otrivin som gravid. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Du vet at vanlig Otrivin er trygt å bruke som gravid? Det er den med menthol som de fraråder å bruke.

https://tryggmammamedisin.no/faq/gravid/tett-nese-2/

Anonymkode: f563c...463

• Liker 1
Skrevet

Dette er en av grunnene til at jeg endte opp sykmeldt hele svangerskapet sist . Jeg hadde barnehagebarn, og samfunnet var nettopp åpnet opp fullt. Forkjølelser, omgangssyke, covid, influensa, munn-hånd-og-fot-syke, lungebetennelse. Til å bare være gravid i knappe 8 måneder er det nesten imponerende hvor mange sykdommer jeg klarte å samle opp🤭

Pst, husk influensavaksine. 😷

Anonymkode: e8432...f09

• Hjerte 1
Skrevet

Jepp! Jeg har hatt omgangssyken to ganger i hele mitt liv -  begge når jeg var gravid med 2 og 3. Generelt dårligere immunforsvar så ble mye forkjøla også, noe jeg aldri er ellers 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...